×

تجدید جلسه رسیدگی - کارشناسی - نیاز شخصی - توقیف دادرسی

تجدید جلسه رسیدگی - کارشناسی - نیاز شخصی - توقیف دادرسی

تجدید-جلسه-رسیدگی---کارشناسی---نیاز-شخصی---توقیف-دادرسی
دادنامه شماره : 332 - 334 - 12/11/1372

رای شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات
تخلفات اعلامی علیه رئیس دادگاه حقوقی 2 به این شرح است :
1 - دادگاه ششمین جلسه خود را که با حضور طرفین تشکیل داده ، آنان گفته اند که مذاکرات اصلاحی به نتیجه نرسیده و دادرس دادگاه باز هم به بهانه رسیدگی به ادعای جعل و نیاز شخصی موجر، جلسه را تجدیدکرده که موجبی برای تجدیدجلسه نبوده ، زیرا دادرس می توانست در همان جلسه به ادعای جعل و نیاز شخصی رسیدگی کند.
نامبرده دفاع کرده چون رسیدگی به جعل احتیاج به کارشناس و تطبیق خط داشت ، جلسه را تجدید نموده که بعدا" طرفین مذاکرات اصلاحی را مطرح کردند که رسیدگی به جعل موقتا" بلااقدام ماند. بنظر می رسد تجدیدجلسه محمول بر نظر قاضی مزبور بوده است .
2 - با اینکه دستور جلسه قبلی دادگاه برای جلسه هفتم رسیدگی به ادعای جعل و نیاز شخصی خواهان بوده ولی رئیس دادگاه از شهود معرفی شده هیچگونه تحقیقی در مورد نیاز شخصی خواهان نکرد وتنها در مورد ادعای جعل شوهرخواهان از آنان تحقیق نمود که آنهم ضرورت نداشت .
نامبرده دفاع نموده ، چون مسجلین فقط یکنفر بوده آنهم در دسترس نبوده ناچار به اظهارات دیگران اکتفا شد. که دفاع مزبور موجه نبوده و عدم تحقیق در مورد نیاز شخصی خواهان تخلف است .
3 - بعد از انصراف داوران از داوری ، دادگاه اقدام به تعیین دونفر کارشناس نموده تا میزان سرقفلی مورد اجاره راتعیین نمایند و این در وضعیتی است که خواهان نه تنها دلیلی بر احراز نیاز شخصی به دادگاه نداده بلکه خود اقرار به داشتن محل سکونت هم کرده است مضافا" به اینکه طبق ماده 445 قانون آئین دادرسی مدنی ، تعداد کارشناسان باید طاق باشد.
وی دفاع نموده که داشتن محل سکونت دلیلی بر عدم احتیاج شخصی نیست .
بنظر می رسد بر فرض که نظر وی در اینمورد تخلف نباشد تعیین دو نفر کارشناس ، تخلف صریح از قسمت اخیر ماده 445 مزبور است .
4 - دادگاه مقرر داشته کارشناسان ظرف یکهفته نظر خود را به دادگاه اعلام نمایند ولی نظریه آنان 6 هفته بعد از تاریخ معینه به دادگاه تسلیم شده و دادگاه نظریه آنان را پذیرفته و بدون اینکه طرفین را مطلع سازد اقدام به صدور رای نموده است .
رئیس دادگاه دفاع کرده که کارشناسان چندین دفعه برای اظهارنظر استمهال کرده اند و علت پذیرفتن نظریه آنان در خارج از مهلت به این جهت بوده است .
دفاع وی بر فرض از این جهت موجه باشد چون بدون اعلام نظر کار شناسان به طرفین اقدام به صدور رای نموده ازماده 456 قانون آئین دادرسی مدنی و تبصره آن تخلف کرده است .
5 - هر چند در دادنامه صادره مرحوم ... بعنوان خوانده و محکوم علیه قید شده لیکن چون نامبرده بدوا" طرف دعوی بوده و چند ماه قبل از صدور حکم فوت کرده و حقوق او به ورثه اش منتقل شده ، قاعدتا" دادرسی می بایستی به طرفیت کلیه ورثه متوفی به جریان می افتاد.
با وجود اینکه بعضی از ورثه محجور بوده و بعض دیگر در خارج از کشور بوده اند، با وجود این قاضی دادگاه بدون شرکت کلیه افراد ذینفع یا نماینده قانونی آنان ، دادرسی را ادامه داده است .
وی دفاع کرده یکی از ورثه خوانده هر وقت در جلسه دادرسی حاضر می شد، اظهار می داشت من اصالتا" از خود و به نمایندگی از سایرین حاضرهستم ، دفاع مزبورمسموع نیست ونامبرده ازمقررات وقوانین مربوط تخلف کرده است .
رئیس دادگاه حقوقی یک نیز که بدون توجه به جهات مزبور رای دادگاه بدوی را تائید نموده و دفاعی هم نکرده تخلفش مسلم است .
مشاور دادگاه حقوقی یک که در صدور رای دخالت نداشته قابل تعقیب انتظامی نیست .

مرجع :
کتاب نظارت انتظامی درنظام قضائی (جلددوم ) تالیف احمدکریم زاده
ناشر: روزنامه رسمی کشور، چاپ اول سال 1378

139

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 334

تاریخ تصویب : 1372/11/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.