×

قانون پروتکل های اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمائی کشوری شیکاگو

قانون پروتکل های اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمائی کشوری شیکاگو

قانون-پروتکل-های-اصلاحی-کنوانسیون-بین-المللی-هواپیمائی-کشوری-شیکاگو
قانون پروتکل های اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمائی کشوری شیکاگو
ماده واحده - پروتکل اصلاحی ماده 45 و پروتکل اصلاحی بند الف ماده 48 و بند ه ماده 49 و ماده 61 و پروتکل اصلاحی بند الف ماده 50 و پروتکل اصلاحی ماده 48 و پروتکل اصلاحی ماده 56 کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری شیکاگو مورخ 7 دسامبر 1944 که به ترتیب در تاریخ های 14 ژوئن 1954 و 21 ژوئن 1961 و 15 سپتامبر 1962 و 7 ژوییه 1971 در مونترال و رم و وین به تصویب مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری رسیده تصویب و اجازه تسلیم اسناد الحاق داده می شود.
قانون فوق مشتمل بر یک ماده و متن پروتکل های ضمیمه پس از تصویب مجلس شورای ملی در جلسه روز سه شنبه 19/2/1351 در جلسه روز دوشنبه بیست و دوم آبان ماه یک هزار و سیصد و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس سنا رسید.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی
پروتکل اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری مونترال 14 ژوئن
1954 (ماده 45)
مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که در تاریخ اول ژوئن 1954 هشتمین اجلاسیه خود را در مونترال تشکیل داد.
نظر به علاقه ای که نسبت به اصلاح کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری (7 دسامبر 1944) شیکاگو ابراز داشت .
در چهاردهم ژوئن سال یک هزار و نهصد و پنجاه و چهار طرح اصلاحی کنوانسیون را طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر به شرح زیر تصویب نمود.
در آخر ماده 45 کنوانسیون به جای نقطه یک ویرگول گذاشته و عبارت ذیل به آن اضافه می شود.
"طبق تصمیم مجمع و به نحو دیگری که جنبه موقت نداشته باشد این تصمیم با تعداد آرایی که مجمع تعیین می نماید و به هر حال نباید کمتر از سه پنجم مجموع دول متعاهد باشد" اتخاذ خواهد شد و تصریح نمود که طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر طرح اصلاحی فقط پس از تصویب چهل و دو دولت متعاهد لازم الاجرا گردد و مقرر داشت که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یک پروتکل شامل اصلاحیه مذکور و مقررات ذیل را به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی (که متساویا معتبر می باشند) تنظیم نماید.
در نتیجه به طبق تصمیم فوق الاشعار مجمع عمومی این پروتکل به امضا رییس و دبیر کل مجمع عمومی خواهد رسید.
این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری سپرده خواهد شد.
این پروتکل از تاریخ سپردن چهل و دومین سند تصویب نسبت به دولی که آن را تصویب کرده اند لازم الاجرا خواهد بود.
دبیر کل بلافاصله سپردن سند تصویب این پروتکل را - به کلیه دول متعاهد اعلام خواهد نمود.
دبیر کل بلافاصله تاریخ لازم الاجرا شدن پروتکل حاضر را به کلیه دول طرف یا امضاکننده کنوانسیون مزبور اعلام خواهد نمود.
پروتکل حاضر در مورد هر یک از دول متعاهدی که متعاقبا آن را به امضا
می رسانند از تاریخ سپردن اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی
کشوری - لازم الاجرا خواهد بود.
بنا به مراتب - رییس و دبیر کل هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان
بین المللی هواپیمایی کشوری - به موجب اختیاری که مجمع عمومی به آنها تفویض کرده است - این پروتکل را امضا نمودند.
در چهاردهم ژوئن یک هزار و نهصد و پنجاه و چهار در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشد- تنظیم گردید.
این پروتکل در آرشیو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نگهداری خواهد شد و دبیر کل سازمان رونوشت مصدق آن را برای کلیه دول طرف یا امضا کننده کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشور که در 7 دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده است ارسال خواهد داشت .
والتربیناگی - رییس مجمع عمومی کارل لجونبرگ - دبیر کل مجمع عمومی پروتکل برخی اصلاحات کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری (بند الف ماده 48 - بند ه ماده 49 و ماده 61) که در 14 ژوئن 1954 در مونترال به امضا رسیده است .
مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که در تاریخ اول ژوئن 1954 هشتمین اجلاسیه خود را در مونترال تشکیل داد.
با توجه به این که لازم است کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در 7 دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده اصلاح گردد.
در چهاردهم ژوئن سال یک هزار و نهصد و پنجاه و چهار اصلاحات پیشنهادی کنوانسیون مزبور را طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر به شرح
زیر تصویب نمود:
در بند الف ماده 48 به جای عبارت "سالانه " جمله "حداقل هر سه سال یک بار" گذاشته شود.
در بند ه ماده 49 به جای عبارت "بودجه سالانه " کلمه "بودجه های سالانه "
گذاشته شود.
در ماده 61 به جای عبارت "بودجه سالانه " و "رای دادن به بودجه " عبارات "بودجه های سالانه " و "رای دادن به بودجه ها" گذاشته شود.
طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر طرح اصلاحی پس از تصویب چهل و دو متعاهد لازم الاجرا گردد و مقرر داشت که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یک پروتکل شامل اصلاحیه مذکور و مقررات ذیل را به زبان های انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم نماید.
در نتیجه پیرو تصمیم فوق الاشعار مجمع عمومی این پروتکل باید به امضا رییس و دبیر کل مجمع عمومی برسد.
این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری سپرده خواهد شد.
این پروتکل از تاریخ سپردن چهل و دومین سند تصویب نسبت به دولی که آن را تصویب کرده اند لازم الاجرا خواهد بود.
دبیر کل بلافاصله سپردن هر سند تصویب این پروتکل را به کلیه دول متعاهد اعلام خواهد نمود.
دبیر کل بلافاصله تاریخ لازم الاجرا شدن پروتکل حاضر را به کلیه دول طرف یا امضاکننده کنوانسیون مزبور اعلام خواهد نمود.
پروتکل حاضر در مورد هر یک از دول متعاهدی که متعاقبا آن را تصویب می کنند از تاریخ سپردن اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری
لازم الاجرا خواهد بود.
بنا به مراتب - رییس و دبیر کل هشتمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری - به موجب اختیاری که مجمع عمومی به آنها تفویض کرده است - این پروتکل را امضا نمودند.
در چهاردهم ژوئن سال یک هزار و نهصد و پنجاه و چهار در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشد تنظیم گردید.
این پروتکل در آرشیو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نگهداری خواهد شد و دبیر کل سازمان رونوشت مصدق آن را برای کلیه دول طرف یا امضا کننده کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده است ارسال خواهد داشت .
رییس مجمع عمومی دبیر کل مجمع عمومی
والتربیناگی کارل لجونبرگ
پروتکل اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری (ماده 50 الف ) که در 21 ژوئن 1961 در مونترال به امضا رسیده است . مجمع عمومی سازمان
بین المللی هواپیمایی کشوری - که در تاریخ 19 ژوئن 1961 سیزدهمین اجلاسیه فوق العاده خود را در مونترال تشکیل داد.
با علم به این که دول متعاهد عموما علاقمند به افزایش تعداد اعضای شورا می باشند و با توجه به این که اقتضا دارد شش کرسی دیگر به بیست و یک کرسی شورا اضافه شود و در نتیجه اعضا شورا جمعا به بیست و هفت نفر بالغ گردد و با توجه به این که لازم است برای این منظور کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در هفتم دسامبر هزار و نهصد و چهل و چهار در شیکاگو تنظیم شده اصلاح گردد.
در بیست و یکم ژوئن هزار و نهصد و شصت و یک - پیشنهاد اصلاح کنوانسیون مزبور را طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر به شرح زیر تصویب نمود.
در بند الف ماده 50 کنوانسیون به جای عبارت "بیست و یک " "بیست و هفت " قید شود.
طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر پس از تصویب پنجاه و شش دولت متعاهد لازم الاجرا می گردد و مقرر داشت که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یک پروتکل شامل اصلاحیه مذکور و مقررات ذیل را به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم نماید.
در نتیجه پیرو تصمیم فوق الاشعار مجمع عمومی این پروتکل توسط دبیر کل سازمان تهیه شده است .
این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند - مفتوح خواهد بود. این پروتکل از تاریخ سپردن پنجاه و ششمین سند تصویب نسبت به دولی که آن را تصویب کرده اند لازم الاجرا خواهد بود. دبیر کل بلافاصله سپردن هر سند تصویب این پروتکل را به کلیه دول متعاهد اعلام خواهد نمود.
دبیر کل بلافاصله تاریخ لازم الاجرا شدن پروتکل حاضر را به کلیه دول حاضر یا امضاکننده کنوانسیون مزبور اعلام خواهد نمود. پروتکل حاضر در مورد هر یک از دول متعاهدی که متعاقبا آن را به تصویب می رسانند - از تاریخ سپردن اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد بود.
بنا به مراتب رییس و دبیر کل سیزدهمین اجلاسیه فوق العاده مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری - به موجب اختیاری که مجمع عمومی به آنها تفویض کرده است این پروتکل را امضا نمودند.
در بیست و یکم ژوئن هزار و نهصد و شصت و یک در مونترال در یک نسخه واحد به زبانهای فرانسه - انگلیسی - اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم گردید.
این پروتکل در آرشیو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نگهداری خواهد شد و دبیر کل سازمان رونوشت مصدق آن را برای کلیه دول طرف یا امضا کننده کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در 7 دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده است - ارسال خواهد داشت .
ه - داکن هاماشادو ر - م - ماکدونل
رییس مجمع عمومی دبیر کل مجمع عمومی
پروتکل اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری
رم - 15 سپتامبر 1961 (ماده 48 - الف )
مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری که در تاریخ بیست و یکم اوت 1962 چهاردهمین اجلاسیه خود را در رم تشکیل داد.
با علم به این که عموما دول متعاهد علاقه مندند حداقل دولی که می توانند تقاضای دعوت مجمع عمومی فوق العاده را بنمایند بیش از ده دولت فعلی باشد.
با توجه به این که ضرورت دارد مقدار مزبور به یک پنجم مقدار کل دول متعاهد افزایش یابد.
با توجه به این که لازم است برای این منظور کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در 7 دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده اصلاح گردد.
در چهاردهم سپتامبر سال یک هزار و نهصد و شصت و دو طرح اصلاحی پیشنهادی کنوانسیون مزبور را طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر به شرح زیر تصویب نمود:
در بند الف از ماده 48 جمله دوم حذف و عبارت زیر جانشین آن شود.
مجمع عمومی فوق العاده را می توان در هر زمان بنا به درخواست شورا یا به درخواست حداقل یک پنجم کلیه دول عضو که درخواست خود را به دبیر کل تسلیم کنند دعوت نمود.
طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر - طرح اصلاحی پس از تصویب شصت و شش دولت متعاهد لازم الاجرا می گردد و مقرر داشت که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یک پروتکل شامل اصلاحیه مذکور و مقررات ذیل را به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم نماید.
درنتیجه پیرو تصمیم فوق الاشعار مجمع عمومی این پروتکل توسط دبیر کل سازمان تهیه شده است . این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری سپرده خواهد شد. این
پروتکل از تاریخ تودیع شصت و ششمین سند تصویب نسبت به دولی که آن را
تصویب کرده اند لازم الاجرا خواهد بود. دبیر کل بلافاصله تودیع هر سند تصویب این پروتکل را به کلیه دول متعاهد اعلام خواهد نمود.
دبیر کل بلافاصله تاریخ لازم الاجرا شدن پروتکل حاضر را به کلیه دول طرف یا امضاکننده کنوانسیون مزبور اعلام خواهد نمود. پروتکل حاضر در مورد هر یک از دول متعاهدی که متعاقبا آن را تصویب می نمایند از تاریخ سپردن اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد بود. بنا به مراتب - رییس و دبیر کل چهاردهمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری - به موجب اختیاری که مجمع عمومی به آنها تفویض کرده است این پروتکل را امضا نمودند.
در پانزدهم سپتامبر سال یک هزار و نهصد و شصت و دو در رم در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم گردید.
این پروتکل در آرشیو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نگهداری خواهد شد و دبیر کل سازمان رونوشت مصدق آن را برای کلیه دول طرف یا امضا کننده کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری فوق الذکر ارسال خواهد داشت .
ای - ارتونا ار - ام - مکدونل
رییس مجمع عمومی دبیر کل مجمع عمومی
پروتکل اصلاحی ماده 56 کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در 7 ژوییه 1971 در وین به امضا رسیده است .
مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری - که در تاریخ پنجم ژوییه 1971 هیجدهمین اجلاسیه خود را در وین تشکیل داد. با علم به این که عموما دول متعاهد علاقه مند به افزایش تعداد اعضای کمیته هوانوردی می باشند. و با توجه به این که اقتضا دارد تعداد اعضای کمیته مزبور از دوازده نفر به پانزده نفر افزایش یابد. و با توجه به این که لازم است برای این منظور
کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در هفتم دسامبر هزار و نهصد و چهل و چهار در شیکاگو تنظیم شده اصلاح گردد.
1 - طرح اصلاحی پیشنهادی ذیل را طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر تصویب نمود.
"در ماده 56 کنوانسیون عبارت (12 عضو) با عبارت (15 عضو) جانشین می گردد".
2 - طبق مفاد بند الف ماده 94 کنوانسیون فوق الذکر پس از تصویب هشتاد دولت متعاهد لازم الاجرا گردد و
3 - مقرر داشت که دبیر کل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری یک پروتکل
شامل اصلاحیه مذکور و مقررات ذیل را به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم نماید:
الف - پروتکل بایستی به امضا رییس و دبیر کل مجمع برسد.
ب - این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند مفتوح خواهد بود.
در نتیجه پیرو تصمیم فوق الاشعار مجمع عمومی این پروتکل توسط دبیر کل سازمان تهیه شده است . این پروتکل برای تصویب هر یک از دولی که کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری مزبور را تصویب نموده یا به آن ملحق شده اند - مفتوح خواهد بود.
اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری سپرده خواهد شد. این
پروتکل از تاریخ سپردن هشتادمین سند تصویب نسبت به دولی که آن را تصویب کرده اند لازم الاجرا خواهد بود. دبیر کل بلافاصله سپردن هر سند تصویب این پروتکل را به کلیه دول متعاهد اعلام خواهد نمود.
دبیر کل بلافاصله تاریخ لازم الاجرا شدن پروتکل حاضر را به کلیه دول طرف یا امضاکننده کنوانسیون مزبور اعلام خواهد نمود. پروتکل حاضر در مورد هر یک از دول متعاهدی که متعاقبا آن را به امضا می رسانند از تاریخ سپردن اسناد تصویب نزد سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری لازم الاجرا خواهد بود.
بنا به مراتب - رییس و دبیر کل هیجدهمین اجلاسیه مجمع عمومی سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ، به موجب اختیاری که مجمع عمومی به آنها تفویض
کرده است ، این پروتکل را امضا نمودند.
در هفتم ژوییه یک هزار و نهصد و هفتاد و یک در وین در یک نسخه واحد به زبانهای انگلیسی و فرانسه و اسپانیولی که متساویا معتبر می باشند تنظیم گردید.
این پروتکل در آرشیو سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری نگهداری خواهد شد و دبیر کل سازمان رونوشت مصدق آن را برای کلیه دول طرف یا امضاکننده کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری که در هفتم دسامبر 1944 در شیکاگو تنظیم شده است ارسال خواهد داشت .
دکتر کارل فیشر دکتر اسد کوتیت
رییس مجمع دبیر کل مجمع عمومی
پروتکل های فوق منضم به قانون پروتکل های اصلاحی کنوانسیون بین المللی هواپیمایی کشوری شیکاگو می باشد.
رییس مجلس سنا - جعفر شریف امامی

نوع : قانون

شماره انتشار : 8123

تاریخ تصویب : 1351/08/22

تاریخ ابلاغ : 1351/09/20

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.