×

ابطال بند 2 ماده یک آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور

ابطال بند 2 ماده یک آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور

ابطال-بند-2-ماده-یک-آئین-نامه-اصلاحی-آئین-نامه-اجرائی-قانون-تعیین-تکلیف-اراضی-اختلافی-موضوع-اجرای-ماده56-قانون-جنگلها-و-مراتع-کشور
تاریخ 5/3/1381 شماره دادنامه 83 کلاسه پرونده 79/99

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
الف - نظر به اینکه مفاد بند یک ماده یک آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور مشعر بر تعریف زارع صاحب اراضی نسقی براساس قوانین و مقررات اصلاحات ارضی و یا آمارهای مربوط مبتنی بر حکم قانونگذار می باشد و متضمن وضع قاعده آمره مستقلی نیست . بنابراین مغایرتی با قانون ندارد0
ب - باعنایت به اینکه تعیین اسناد ومدارک و وضوابط معتبر در تشخیص مالکیت اشخاص نسبت به اموال غیر منقول در مراجع رسمی منوط به نص قانون و حکم مراجع قضائی ذیصلاح است . بنابراین بند2 ماده یک آئین نامه فوق الاشعار که متضمن تعیین مستندات مثبت مالکیت و حصر اعتبار احکام قطعی محاکم قضائی در خصوص تایید مالکیت اشخاص در تاریخ تصویب قانونی ملی شدن جنگلها است . خارج از حدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می گردد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - دری نجف آبادی

شماره ه/79/99 30/3/1381
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری 0
شاکی : آقای عارف میرکی مقدم 0
موضوع شکایت وخواسته : ابطال ماده یک آئین نامه اصلاحی آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده56 قانون جنگلها و مراتع کشور مصوب 16/7/1373 وزیرجهادسازندگی
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است ،نظربه اینکه ماده یک و بندهای یک و 2آئین نامه اصلاحی ، آئین نامه اجرائی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون حفاظت از جنگلها و مراتع کشور مصوب 16/7/1373 وزیر جهاد مغایر قانون مصوب 22/6/1376 مجلس شورای اسلامی می باشد، لذاتقاضای ابطال آئین نامه موصوف را به منظور فراهم شدن امکان تسلیم اعتراض نامه راسا" توسط اینجانب به کمیسیون ماده واحده را دارم 0
جهت مزید استحضار در سال 1369 یک قطعه زمین کشاورزی به مساحت تقریبی پنج هزار مترمربع از زارع صاحب نسق خریداری نمودم 0 پس از سالها درگیری با معارضین و اثبات حقانیت مالکیت اینجانب بر قطعه زمین مورد نظر از طریق مراجع صالحه قضائی و رسیدن نوبت در اداره ثبت وانجام کلیه کارهای مقدماتی در آخرین استعلام ازاداره منابع طبیعی ، قطعه زمین موصوف را مرتع و جزو اراضی دولتی قلمداد نمود0 به استناد قانون معترض یا ذینفع می تواند اعتراض خود را به کمیسیون ماده واحده تسلیم نماید ولی دبیرخانه کمیسیون از تحویل گرفتن اعتراض اینجانب امتناع و در توجیه عمل خود به آئین نامه اصلاحی صدرالذکر استناد می نماید و این در حالی است که قانون مصوب 22/6/1367 این حق را به ذینفع داده که راسا" تقاضای اعتراض نماید0
مدیر کل دفتر حقوقی و بازرسی سازمان جنگلها و مراتع کشور در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 4/18/346مورخ 10/2/1381 اعلام داشته اند، ماده یک آئین نامه اصلاحی قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی صرفا" در مقام بیان تعاریف واصلاحات مذکور در قانون (شامل زارعین صاحب اراضی نسقی ، مالکین ، صاحبان باغات و تاسیسات و باغ ) می باشد و به هیچ عنوان در مقام بیان حکم نمی باشد تا اساسا" شائبه تخالف یا تعراض باقانون بوجودآید0 مصادیق مذکور در ماده یک آئین نامه عینا" در صدر ماده واحده قانون ذکر گردیده و از این حیث نه زائد بر قانون است ونه در تعارض با آن و به هر حال مشخص نشد که چه تعارضی فمیابین آئین نامه و قانون وجود دارد0
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و باحضور روسای شعب بدوی و روسا ومستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی وانجام مشاروه با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 83

تاریخ تصویب : 1381/03/05

تاریخ ابلاغ : 1381/04/29

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.