×

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به مقاوله نامه شماره 108 مربوط به شناسنامه ملوانی ملی کارکنان کشتیها

قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به مقاوله نامه شماره 108 مربوط به شناسنامه ملوانی ملی کارکنان کشتیها

قانون-الحاق-دولت-شاهنشاهی-ایران-به-مقاوله-نامه-شماره-108-مربوط-به-شناسنامه-ملوانی-ملی-کارکنان-کشتیها
ماده واحده - الحاق دولت شاهنشاهی ایران به مقاوله نامه شماره 108 مربوط به شناسنامه ملوانی ملی کارکنان کشتیها که مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده می باشد در تاریخ سیزدهم مه 1958 به تصویب چهل و یکمین دوره اجلاسیه کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار در ژنو رسیده است تصویب می شود.
قانون بالا مشتمل بر ماده واحده و متن مقاوله نامه شماره 108 پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ روز دوشنبه شانزدهم آبان ماه 1345 در جلسه روز پنجشنبه
بیست و چهارم آذر ماه یک هزار و سیصد و چهل و پنج شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی
مقاوله نامه شماره 108
مقاوله نامه مربوط به شناسنامه ملوانی ملی کارکنان کشتیها
کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار که بنا به دعوت هیات مدیره دفتر بین المللی کار چهل و یکمین دوره اجلاسیه خود را در تاریخ 29 آوریل 1958 در ژنو منعقد ساخته . پس از اخذ تصمیم نسبت به تصویب پیشنهادهای مختلف مربوطه به شناسایی متقابل و یا بین المللی یک شناسنامه ملوانی ملی برای ملوانان (هفتمین موضوع دستور دوره اجلاسیه ) و این که این پیشنهادها به صورت مقاوله نامه بین المللی در آید در تاریخ 13 مه 1958 مقاوله نامه زیر را به نام مقاوله نامه مربوط به شناسنامه ملوانی کارکنان کشتیها مورد تصویب قرار می دهد.
ماده 1 - 1 - این مقاوله نامه شامل کلیه ملوانانی می گردد که به هر عنوان در کشتیهای تجارتی غیر جنگی استخدام گردند و این کشتیها در سرزمینی که این مقاوله نامه در آن اجرا می گردد به ثبت رسیده باشد و به طور معمول جزو بحریه تجارتی (کشتیرانی دریایی ) محسوب گردد.
2 - هرگاه در این که بعضی از صنوف افراد جزو کارکنان کشتی به مفهوم این مقاوله نامه محسوب می شوند یا نه تردیدی پیش آید مقام صلاحیتدار هر کشور پس از مشاوره با اتحادیه های ملوانان و صاحبان کشتی این موضوع را حل و فصل خواهد کرد.
ماده 2 - 1 - هر یک از کشورهای عضو که این مقاوله نامه در آن مجری است باید به درخواست ملوانان و طبق مقررات مذکور در ماده 4 ذیل برای آنان کارت شناسایی صادر نماید و در هر حال در موردی که صدور چنین سندی جهت بعض صنوف دریانوردان ممکن نباشد کشور مزبور می تواند به جای چنین سندی گذرنامه ای که مبین این امر باشد که دارنده آن دریانورد به مفهوم این مقاوله نامه است جهت ولی صادر نماید. این گذرنامه از نظر این مقاوله نامه دارای همان ارزش شناسنامه ملوانی دریانوردان می باشد.
2 - هر یک از کشورهای عضو که مقاوله نامه حاضر در آن مجری شده می تواند برای سایر ملوانان که در خدمت کشتیرانی داخلی بوده یا در اداره مشاغل کشور خود ثبت نام نموده باشند به درخواست آنان شناسنامه ملوانی دریانوردی صادر نماید.
ماده 3 - شناسنامه ملوانی برای همیشه در اختیار ملوانان باقی خواهد ماند.
ماده 4 - 1 - شناسنامه ملوانی باید بسیار ساده تنظیم و از جنس با دوامی انتخاب شود و همچنین طوری تنظیم شود که هر نوع تغییری در آن به عمل آید فورا قابل کشف باشد.
2 - شناسنامه ملوانی باید حاوی نام و عنوان مقام صادرکننده و تاریخ و محل صدور و همچنین مبین این امر باشد که مدرک مزبور شناسنامه ملوانی ملوان از نظر این مقاوله نامه است .
3 - شناسنامه ملوانی باید حاوی مطالب مربوط به دارنده آن به شرح زیر باشد:
الف - نام به طور کامل (نام و نام خانوادگی در صورتی که مورد داشته باشد ).
ب - محل و تاریخ تولد.
ج - مشخصات جسمانی .
د - عکس .
ه - امضا و اگر صاحب کارت قادر با امضا نباشد اثر انگشت او.
4 - هرگاه یکی از کشورهای عضو اقدام به صدور شناسنامه ملوانی برای ملوان خارجی بنماید درج ملیت او ضروری نیست زیرا تعیین قطعی ملیت به آن وسیله میسر نخواهد بود.
5 - تاریخ پایان اعتبار شناسنامه ملوانی باید در خود کارت قید شده باشد.
6 - با در نظر گرفتن مقررات بالا تصمیم راجع به شکل و مضمون دقیق شناسنامه ملوانی و همچنین سایر محتویات آن با کشور عضو صادرکننده خواهد بود که این امر را پس از مشورت با سازمانهای صاحبان کشتی و ملوانان انجام خواهد داد.
7 - قوانین و آیین نامه های داخلی ممکن است ذکر جزئیات دیگری را در شناسنامه ملوانی مقرر دارند.
ماده 5 - 1 - هر ملوانی که دارای شناسنامه ملوانی معتبری باشد که از طرف مقامات ذیصلاحیت مملکتی صادر شده باشد که این مقاوله نامه در آن مجری است باید مجدد در آن مملکت پذیرفته شود.
2 - ملوانان مزبور لااقل یک سال پس از انقضای مدتی که در شناسنامه ملوانی قید شده است باید از طرف کشور مربوطه پذیرفته گردد.
ماده 6 - 1 - هر کشور عضو ورود ملوانان را در سرزمینی که این مقاوله نامه در آن مجری است مجاز خواهد شمرد به شرطی که ملوان مزبور دارای شناسنامه ملوانی معتبر بوده و بخواهد به طور موقت و در مدت توقف کشتی در بندر پیاده شود.
2 - هرگاه شناسنامه ملوانی دارای قسمتهای خالی بوده و تکمیل نشده باشد هر کشور عضو باید در صورت تقاضای افراد ذینفع به ملوانی که دارای شناسنامه ملوانی معتبر باشد اجازه ورود به سرزمینی که این مقاوله نامه در آن اجرا
می شود برای مقاصد ذیل بدهد:
الف - به کشتی مربوط به خود برسد و یا به کشتی دیگری منتقل شود.
ب - به قصد رسیدن به کشتی مربوط به خود و یا بازگشت به موطنش به عنوان ترانزیت از آن کشور عبور نماید.
ج - مقاصد دیگری که مقامات ذیصلاحیت کشور عضو مربوط گواهی نموده باشند.
3 - هر کشور عضو که می خواهد به ملوانی اجازه ورود بدهد می تواند قبل از آن که جهت یکی از مقاصد مذکور در فوق اجازه ورود بدهد از او ارائه مدرک قابل قبولی را خواستار شود از آن جمله یک نوشته از طرف ملوان یا صاحب کشتی یا نمایندگی ذینفع یا کنسول مربوط حاکی از قصد ملوان و مشعر بر این که او بر اجرا قصد خود قادر خواهد بود. دولت عضو همچنین می تواند مدت توقف ملوان را محدود به مدتی بکند که برای مقصود مورد نظر کافی تشخیص داده شود.
4 - این ماده به هیچ وجه نباید به عنوان تحدید حق یک کشور عضو که نخواهد به شخص به خصوصی اجازه ورود و یا توقف در خاک خود بدهد تلقی گردد.
ماده 7 - الحاق رسمی به این مقاوله نامه به مدیر کل دفتر بین المللی کار ابلاغ و توسط مشارالیه به ثبت خواهد رسید.
ماده 8 - 1 - این مقاوله نامه فقط برای کشورهای عضو سازمان بین المللی کار که الحاق آنها از طرف مدیر کل به ثبت رسیده است لازم الاجرا می باشد.
2 - مقاوله نامه 12 ماه پس از تاریخ ثبت الحاق دو کشور عضو از طرف مدیر کل وارد مرحله اجرایی می شود.
3 - از آن پس مقاوله نامه برای سایر کشورهای عضو 12 ماه پس از ثبت الحاق هر یک از آنها قابل اجرا می باشد.
ماده 9 - 1 - هر یک از کشورهای عضو که به این مقاوله نامه ملحق گردند می تواند در انقضای ده سال از تاریخ اولین مرحله اجرای مقاوله نامه با ارسال اعلامیه ای که در دفتر بین المللی کار ثبت خواهد شد الحاق خود را به مقاوله نامه حاضر لغو نماید. الغای الحاق به مقاوله نامه یک سال پس از تاریخ ثبت آن عملی خواهد شد.
2 - هر یک از کشورهای عضو که به این مقاوله نامه ملحق شده باشد و تا یک سال پس از انقضای مهلت ده ساله مذکور در بند فوق از حق الغای آن استفاده ننماید برای مدت ده سال دیگر به اجرای مفاد آن مکلف خواهد بود و بعدا نیز در راس هر ده سال طبق شرایط این ماده حق الغای الحاق به آن را خواهد داشت .
ماده 10 - 1 - مدیر کل دفتر بین المللی کار موارد ثبت الحاق و لغو الحاق را که دول عضو به او ابلاغ می نمایند به اطلاع سایر کشورهای عضو خواهد رسانید.
2 - با اعلام دومین الحاق مدیر کل دفتر بین المللی کار توجه دول عضو را به تاریخی که مقاوله نامه حاضر وارد مرحله اجرایی خواهد گردید معطوف خواهد ساخت .
ماده 11 - طبق مفاد ماده 102 منشور ملل متحد مدیر کل دفتر بین المللی کار اطلاعات کامل درباره کلیه موارد الحاقی و لغو الحاق که طبق مواد فوق الذکر صورت می گیرد جهت ثبت به دبیر کل سازمان ملل متحد اطلاع خواهد داد.
ماده 12 - هیات مدیره دفتر بین المللی کار در هر زمان که ضروری بداند گزارشی در خصوص نحوه اجرای این مقاوله نامه به کنفرانس عمومی تسلیم نموده و هرگاه ایجاب نماید موضوع تجدید نظر در کلیه و یا قسمتی از مقررات مقاوله نامه حاضر را در دستور کار کنفرانس قرار خواهد داد.
ماده 13 - 1 - چنانچه کنفرانس مقاوله نامه جدیدی را که متضمن تجدید نظر در کلیه یا قسمتی از مقاوله نامه حاضر باشد مورد پذیرش قرار دهد در این صورت مشروط بر این که مقاوله نامه جدید متضمن مقررات دیگری نباشد به ترتیب زیر عمل خواهد شد.
الف - الحاق مقاوله نامه تجدید نظر شده جدید از طرف یک کشور عضو به خودی خود از تاریخی که مقاوله نامه جدید به مرحله اجرایی وارد شود و صرفنظر از مفاد ماده 9 فوق متضمن فوری آن عضو از اجرای مقررات این مقاوله نامه خواهد گردید.
ب - از تاریخی که مقاوله نامه تجدید نظر شده جدید به مرحله اجرا در آید مسئله الحاق به مقاوله نامه حاضر منتفی خواهد بود.
2 - در هر حال مقررات مقاوله نامه حاضر به همین صورت در مورد اعضایی که به آن ملحق شده و الحاق خود را به مقاوله نامه تجدید نظر شده اعلام نکرده باشند مجری خواهد بود.
ماده 14 - متن انگلیسی و فرانسه این مقاوله نامه متساویا معتبر می باشد. متن فوق متن معتبر مقاوله نامه ای است که طی چهل و یکمین دوره اجلاسیه کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار که در ژنو تشکیل و در تاریخ 14 مه 1958 ختم آن اعلام گردید مورد تصویب قرار گرفته است . به اعتبار مراتب فوق در تاریخ 28 مه 1958 امضا گردید.
رییس کنفرانس - ایشروکلوازاکی .
مدیر کل دفتر بین المللی کار- داویدا "موریس ".
مقاوله نامه بالا مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده ضمیمه قانون الحاق دولت شاهنشاهی ایران به مقاوله نامه شماره 108 مربوط به شناسنامه ملوانی ملی کارکنان کشتیها می باشد.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1345/09/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی : وزارت امور اقتصادی و دارائی -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.