×

قانون راجع به اعطا اختیار به افسران شهربانی کل برای وصول جرائم رانندگی

قانون راجع به اعطا اختیار به افسران شهربانی کل برای وصول جرائم رانندگی

قانون-راجع-به-اعطا-اختیار-به-افسران-شهربانی-کل-برای-وصول-جرائم-رانندگی

وکیل


ماده 1 - در شهرهایی که از طرف اداره کل شهربانی با موافقت وزارت کشور معین و آگهی شود به افسران شهربانی کل که به این منظور تعیین شده باشند اجازه داده می شود که متخلفین از آیین نامه راهنمایی و رانندگی را در محل و در حین مشاهده تخلف متوقف کرده فورا از آنان جریمه نقدی که بر حسب مورد 50 یا 100 یا 200 ریال خواهد بود با تسلیم قبض رسید تمبردار دریافت نمایند در صورتی که متخلف به علت همراه نداشتن وجه قادر به تادیه جریمه نباشد و یا به علت دیگری دریافت جریمه در حین تخلف و در محل مشاهده آن مقدور نباشد افسر مامور اخطاریه ای به متخلف تسلیم یا به وسیله نقلیه الصاق می نماید.
در این صورت متخلف باید ظرف 5 روز از روز اخطار جریمه مقرر را به یکی از صندوق های راهنمایی و رانندگی شهربانی ارسال و رسید دریافت دارد.
شخصی که به نظر افسر شهربانی معترض باشد برای رسیدگی ظرف 24 ساعت از طرف دادگاه به دادگاه خلاف احضار می شود و در صورت حضور یا وارد نبودن اعتراض و ثبوت خلاف دادگاه او را به تادیه جریمه از پانصد ریال تا دو هزار ریال محکوم خواهد کرد.
تبصره 1 - متخلفی که در موعد مقرر جریمه را تادیه ننماید معترض محسوب و با او طبق قسمت اخیر ماده 1 رفتار خواهد شد.
تبصره 2 - کلیه رانندگان مکلفند در حین رانندگی پروانه رانندگی یا عکس خود را که با آن ملصق باشد همراه داشته باشند و در غیر این صورت مامورین شهربانی مجازند متخلف را به دادگاه اعزام نمایند.
تبصره 3 - رانندگانی که ظرف یک سال 3 دفعه به اتهام جرائم خلافی مربوط به امور رانندگی در دادگاه محکوم شده باشند و جرائم مزبور مطابق آیین نامه امور خلافی رانندگی در گواهینامه رانندگان آنها ثبت شده باشد مدت 6 ماه از حق رانندگی محکوم خواهند بود و در صورتی که تخلف راننده سه بار دیگر به شرح فوق در یک سال تکرار شود متخلف مدت یک سال از حق رانندگی محروم خواهد شد و چنانچه رانندگانی که گواهینامه آنها از طرف افسران شهربانی به علت سرعت یا سبقت غیر مجاز یا تجاوز به چپ ضبط شده باشد و پس از صدور حکم محرومیت از رانندگی مبادرت به رانندگی نمایند در حکم اشخاصی خواهند بود که بدون پروانه رانندگی نموده اند.
تبصره 4 - رسیدی که از طرف افسران شهربانی در موقع ضبط گواهینامه داده می شود تا مدت پنج روز از تاریخ تسلیم در حکم گواهینامه رانندگی محسوب می شود.
ماده 2 - آیین نامه اجرای این قانون را وزارت دادگستری و کشور تهیه و پس از تصویب هیات وزیران قابل اجرا خواهد بود.
ماده 3 - این قانون در هر شهر ده روز بعد از نشر آگهی مذکور در قسمت اول ماده 1 در یک روزنامه کثیرالانتشار به موقع اجرا گذاشته خواهد شد.
ماده 4 - عواید حاصله از جرائم مربوط به تخلفات امور راهنمایی رانندگی و همچنین عواید حاصله از جرائمی که افسران پلیس طبق این قانون وصول می نمایند به حساب مخصوصی در وزارت دارایی تمرکز داده می شود و در اختیار شهربانی هر محل خواهد بود که وجوه وصولی مزبور طبق مقررات مالی به مصرف امور فنی و راهنمایی مربوط به حسن انتظام امور رانندگی از قبیل نصب چراغهای راهنما و خطکشی خیابانها و همچنین تکمیل کادر استخدامی در حدود قوانین استخدامی در همان محل برسد.
ماده 5 - وزارتخانه های کشور و دادگستری و دارایی مامور اجرای این قانون می باشند.
قانون فوق که مشتمل بر پنج ماده و چهار تبصره است در جلسه سه شنبه سوم خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و نه به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1339/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.