×

قانون مقررات مرزنشینان کشور

قانون مقررات مرزنشینان کشور

قانون-مقررات-مرزنشینان-کشور

وکیل


قانون مقررات مرزنشینان کشور
ماده 1 - به دولت اجازه داده می شود کلیه مناطق مرزی و سواحل کشور و جزایر خلیج فارس را از نظر مبادلات و معاملات مجاز مرزی بر حسب پیشنهاد وزارت اقتصاد به سه منطقه (درجه یک و دو و سه ) قسمت و اعلام نماید.
ماده 2 - ساکنان منطقه درجه یک که شامل بعضی از جزایر خلیج فارس به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب هیات دولت خواهد بود مجازند هر نوع جنس به استثنای اجناس ممنوع الورود و غیر مجاز را بدون پرداخت هر نوع حقوق و هزینه و کارمزدهای گمرکی و سایر عوارض که از کالاهای ورودی دریافت می شود از هر نقطه وارد و همچنین هر نوع اجناس صادراتی محصول محل را بدون پرداخت هر نوع حقوق و هزینه و کارمزدهای گمرکی و سایر عوارض و تعهد ارزی صادر نماید.
تبصره - هر گاه اجناسی که طبق این ماده وارد جزایر مذکور می گردد به داخله کشور و نقاطی که مشمول معافیتهای موضوع این ماده نیستند حمل شود باید کالا مستقیما به یکی از دفاتر گمرکی مجاز ساحلی اظهار و با پرداخت سود بازرگانی و حقوق و عوارض گمرکی و غیر گمرکی و رعایت سایر مقررات ترخیص شود و در غیر این صورت قاچاق تلقی خواهد شد.
ماده 3 - هر یک از ساکنان منطقه درجه 2 برای خود و برای هر یک از افراد تحت تکفل خود می تواند سالانه تا 15 هزار ریال کالای مجزا وارد و همچنین تا 15 هزار ریال کالای مجاز صادر نماید.
تبصره - مرزنشینان برای مبادلات مرزی از ارائه کارت بازرگانی و همچنین پرداخت تفاوت نرخ خرید و فروش ارز و یک در هزار تشویق صادرات معاف می باشند.
ماده 4 - معافیت از مجموع حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی که در هر سال به مبادلات مرزی موضوع ماده 3 تعلق می گیرد برای مرزنشینان درجه 2 حداکثر تا پنج هزار ریال خواهد بود و منطقه درجه 3 حق استفاده از معافیت ندارد.
ماده 5 - کلیه کارکنان ایرانی قایق های موتوری و کشتیهای شراعی و بلمها که در سواحل جنوبی در تمام مناطق رفت و آمد می کنند علاوه بر استفاده از مزایای مذکور در مواد 2 و 3 می توانند از کالاهایی که برای مصرف خود یا به عنوان هدیه همراه می آورند تا 4 هزار ریال از معافیت حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی استفاده نمایند و استفاده از این معافیتها در هر سال بیش از سه بار مجاز نیست .
ماده 6 - آیین نامه مبادلات مرزی و همچنین مقدار کالاهای مجاز به صدور و ورود طبق مقررات این قانون و شرایط حمل آن از مناطق مرزی به داخله کشور و همچنین حداکثر میزان معاملات مرزی توسط وزارت اقتصاد تهیه و پس از تصویب هیات دولت اجرا خواهد شد.
قانون بالا مشتمل بر 6 ماده و دو تبصره که لایحه آن به موجب ماده واحده مصوبه بیستم آذر ماه 1342 تقدیم شده و در تاریخ روز شنبه 13 آذر ماه 1344 به تصویب مجلس سنا رسیده بود در جلسه روز پنجشنبه بیست و یکم بهمن ماه یک هزار و سیص و چهل و چهار شمسی مورد تصویب مجلس شورای ملی رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1344/11/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.