×

تصویبنامه در خصوص شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی

تصویبنامه در خصوص شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی

تصویبنامه-در-خصوص-شرح-وظایف-تفصیلی-وزارت-جهاد-کشاورزی
شماره 18801/ت 25638ه 25/4/1381

هیات وزیران در جلسه مورخ 2/4/1381 بنا به پیشنهاد شماره 9041/89 - 13899/105 مورخ 7/9/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد ماده (2) قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی - مصوب 1379 - شرح وظایف تفصیلی وزارت جهاد کشاورزی را بشرح زیر تصویب نمود:
الف - سیاست گذاری ، برنامه ریزی ونظارت
1 - تعیین سیاستها و راهبردهای مربوط به بخش کشاورزی ،توسعه و عمران روستاها و مناطق عشایری وهمچنین تنظیم و اجرای برنامه های توسعه کشاورزی در چارچوب سیاستهای توسعه پایدار.
2 - انجام بررسی ها و اقدامات لازم به منظور برنامه ریزی تولیدو تامین نیاز کشوربه محصولات و فرآورده های کشاورزی ودامی وتوسعه صادرات با رعایت مزیتهای نسبی در چارچوب سیاستهای بازرگانی کشور.
3 - تهیه ، تدوین ، اجراو به هنگام سازی نظامهای اطلاع رسانی کشاورزی و روستائی و استقرار نظامهای آماری .
4 - تهیه استانداردها و ضوابط و برنامه ریزی لازم در زمینه تاسیسات و زیر ساختهای مورد نیاز تولید و تولید کنندگان بخش کشاروزی .
5 - نظارت و ارزشبائی عملکرد و فعالیتهای موسسات و شرکتهای وابسته به وزارتخانه ها و ایجاد هماهنگی های برنامه وعملیاتی لازم .
6 - نظارت و ارزشیابی برنامه ها، طرحها، فعالیتها واقدامات در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاروزی به منظور سنجش میزان کارآئی و اثر بخشی آنها.

ب - امور پژوهش ، آموزش و ترویج :
1 - انجام پژوهشهای کاربردی و توسعه ای در زمینه های زیر:
الف - آب و خاک ، اصلاح بذر و نهال ، اصلاح نژاد، پرورش دام و آبزیان ، جنگل و مرتع و آبخیزداری ، آفات و بیماریهای گیاهی و راه های مبارزه با آن .
ب - بهره برداری از فنون پیشرفته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در بخش کشاروزی ، تدوین شیوه های مناسب و استفاده از فناوری نوین توسعه کشاورزی و دامی متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیائی کشور.
ج - افزایش بهره وری ، کاهش ضایعات و بهبود کیفی تولید محصولات و فرآورده های بخش کشاروزی .
د - بیماری ها، مایه ها، سرمها و مواد بیولوژیک لازم برای پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی ، آبزیان و مشترک انسان و دام و تهیه وتولدی آنها در کشور.
حفاظت ، جمع آوری ، ارزیابی ، احیا و توسعه ذخایر توارث ژنتیکی ، تنوع زیستی گیاهان ژرم پلاسم گیاهان زارعی ، باغی ، زینتی ، داروئی ، مرتعی ، جنگلی و دام و آبزیان و میکروارگانیزم ها و حشرات مفید و زیان آور کشاورزی در چارچوب وظایف محول شده .
3 - مطالعه و تحقیق به منظور توسعه اقتصاد کشاروزی وارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی وتوسعه روستائی وعشایری .
4 - برنامه ریزی و اجرای آموزش های علمی - کاربردی و فنی - حرفه ای شاغلان بخش کشاورزی و صنایع روستائی در چهارچوب سیاستهای مصوب و همچنین آموزش روشها و فنون نوین کشاورزی و دامداری به تولید کنندگان مربوط.
5 - مطالعه ، طراحی و بهینه سازی الگوها و نظامهای تولید و بهره برداری در بخش کشاروزی و ارزیابی واصلاح مستمر آنها.
6 - برنامه ریزی و ارائه نتایج پژوهشهای انجام شده به کارکنان ، تولید کنندگان و بهره برداران بخش کشاورزی و نیز شناخت مسائل و مشکلات آنها و اقدام در جهت رفع آن از طریق اجرای برنامه های ترویجی .
ح - امور منابع طبیعی و آبخیزداری
1 - بررسی ومطالعه جامع حوزه های آبخیز کشور به منظور تهیه طرحهای آبخیزداری و جلوگیری از فرسایش خاک و تهیه برنامه جامع استفاده از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی و بهره برداری بهینه از این اراضی .
2 - برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم به منظور جلوگیری از تغییر وتبدیل کاربری اراضی کشاورزی و جنگلی .
3 - حفظ، احیاء، گسترش ، حمایت و بهره برداری صحیح از جنگلها و مراتع طبیعی و دست کاشت کشور و فراهم نمودن زمینه اجرای طرحهای بزرگ جنگل کاری ، جنگل داری ، مرتع داری ، ایجاد پارکهای جنگلی و تفرجگاه های طبیعی در چارچوب هدفها و سیاستهای توسعه پایدار و اعمال نظارت های لازم .
4 - برنامه ریزی و اجرای طرحهای آبخیز داری و تثبیت شن های روان و بیابان زدائی .
5 - تشخیص و تفکیک حریم قانونی اراضی ملی از مستثنیات اشخاص حقیقی و حقوق و واگذاری منابع ملی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران و اجرای مقررات مربوط به مدیریت وواگذاری اراضی ملی و دولتی در چارچوب قوانین مقررات موجود.

د - امور زیربنائی کشاورزی و توسعه روستائی :
1 - توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با توجه به ویژگی اقلیمی و فرهنگی مناطق مختلف وارائه خدمات حمایتی و فنی موردنیاز.
2 - یکپارچه سازی اراضی ، احداث راه های بین مزارع ، تجهیزسازی مزارع و باغها به منظور استفاده موثر از منابع و نهاده های کشاورزی و ارتقای بهره وری در فرآیند تولید با تاکید بر بهبود بهره وری از آب .
برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه حفظ و اصلاح خاک و فارهم آوردن موجبات بهره برداری مطلوب از آن .
4 - فراهم آوردن موجبات لازم به منظور افزایش اثربخشی و باز دهی آبیاری در مزارع و باغها.
5 - برنامه ریزی برای انتقال آب شبکه های 3و4 و انهار سنتی و قنوات توزیع و مصرف آب کشاورزی وانجام اقدامات لازم به منظور احداث ، توسعه و نگهداری تاسیسات مربوط در چارچوب قوانین موجود
6 - انجام وظایف ناشی از اجرای قانون توزیع عادلانه آب - مصوب 1361 - و اصلاحات بعدی آن .
7 - برنامه ریزی وانجام مطالعات لازم به منظور طراحی و اجرای طرحهای کوچک توسعه منابع آب پس از کسب مجوز لازم از وزارت نیرو
8 - برنامه ریزی و اقدامات لازم در جهت احداث ، نگهداری و بهره برداری از بنادر شیلاتی و تاسیسات زیربنائی با رعایت وظایف سایر وزارتخانه ها.
9 - برنامه ریزی ، اتخاذ تدابیر و پیش بینی ساز وکارهای لازم به منظور توسعه و عمران روستا با هماهنگی سایر دستگاه ها.
10 - برنامه ریزی و ساماندهی کوچ و اسکان عشایر در چارچوب طرحهای جامع ناحیه ای .
11 - توسعه و حمایت صنایع کوچک تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی و صنایع روستائی در چارچوب سیاستهای صنعتی کشور.

ه - امور کشاورزی ، دام و آبزیان :
1 - برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم به منظور افزایش بهره وری از عوامل ومنابع تولید کشاورزی و دستیابی به الگوهای کشت متناسب با منابع آب در دسترس ، ظرفیتهای تولید و شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور.
2 - تامین بهداشت دام و فرآورده های مربوط به آن و مبارزه با بیماری های دامی ومشترک انسان دام ، قرنطینه دام وکنترل بهداشتی کشتارگاه ها و نظارت بهداشتی بر مراتع ، آبشخورها، محل نگهداری دام ، کارخانه های تولید خوراک دام وسایر تاسیسات و مراکز تهیه ، نگاهداری و عرضه فرآورده های خام دامی .
3 - نظارت وکنترل بر تولید، واردات ومصرف مایه ها و سایر مواد بیولوژیکی مورد مصرف دامی .
4 - برنامه ریزی وانجام اقدامات لازم به منظور ایجاد گسترش شبکه های پیش آگاهی و مراقبت ، پیشگیری ، قرنطینه گیاهی وتشخیص و مبارزه با آفات و بیماریهای عمومی ، همگانی و سایر آفات و بیماریهای گیاهی و نظارت بر ورود، تولید، توزیع ومصرف سموم مورد نیاز بخش کشاروزی با رعایت شاخصهای زیست محیطی کشور.
5 - برنامه ریزی و تهیه و اجرای طرحهای مربوط به حفظ منابع دام ، طیور و اصلاح نژاد و بهبود تغذیه دام .
6 - توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی و تدوین و اجرای نظام دامداری کشور و ساماندهی کشتارگاه ها.
7 - برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر لازم د رجهت حفظ، احیاء،توسعه و بهره برداری مناسب از منابع آبزی آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت دولت جمهوی اسلامی ایران و توسعه آبزی پروری در کشور.
ز - امور حمایتی :
1 - حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاروزی واستفاده از تسهیلات اعتباری بانک کشاروزی و سایر منابع بانکی و تشکیل صندوقهای حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی وروستائی با مشارکت تولید کنندگان و فراهم آوردن تسهیلات لازم برای تامین اعتبارات مورد نیاز تولید کنندگان بخش کشاورزی .
2 - اجرای سیاستها و روشهای حمایتی و بیمه ای به منظور حمایت از تولید کنندگان ، تولیدات وتاسیسات بخش کشاورزی و پرداخت خسارت به تولید کنندگان خسارت دیده براساس سیاستهای اتخاذ شده
3 - برنامه ریزی و اتخاذ سیاستهای حمایتی و تشویقی به منظور توسعه و ارتقای فناوری ماشین آلات وادوات بخش کشاورزی درچارچوب سیاستهای مصوب .
4 - فراهم آوردن زمینه های لازم برای تامین و توزیع نهاده های کشاورزی و دامی ، داور، سرم و سایر مواد بیولوژیک از طریق بخش غیر دولتی و در صورت لزوم توسط وزارتخانه واعمال نظارتهای لازم در این زمینه .
5 - انجام اقداما لازم به منظور ایجاد تشکل های غیر دولتی مورد نیاز بخش کشاروزی و ارائه خدمات وحمایتهای مالی و فنی به آنهاو اعمال نظارتهای لازم .
6 - پیشنهاد برنامه های تنظیم بازار محصولات کشاروزی وفرآورده های دامی و نیز قیمت تضمینی به منظور حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی به هیات وزیران وخرید به موقع محصولات کشاورزی .
7 - فراهم آوردن تسهیلات و امکانات وانجام هماهنگی ها و پیگیریهای لازم برای توسعه صادرات محصولات وفرآورده های بخش کشاورزی و صنایع روستائی در چارچوب سیاستها و برنامه های بازرگانی کشور.
8 - اجرای سایر وظایفی که به موجب قوانین ومقررات بر عهده وزارتخانه قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16725

تاریخ تصویب : 1381/04/02

تاریخ ابلاغ : 1381/05/09

دستگاه اجرایی : وزارت جهاد كشاورزی - سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.