×

آئین نامه اجرائی فصل سوم قانون آب ونحوه ملی شدن آن

آئین نامه اجرائی فصل سوم قانون آب ونحوه ملی شدن آن

آئین-نامه-اجرائی-فصل-سوم-قانون-آب-ونحوه-ملی-شدن-آن
22824 15/6/48

هیئت وزیران در جلسه مورخ 15/6/48 بنا به پیشنهاد شماره 450/142/3066 مورخ 9/2/48 وزارت آب و برق و باستناد ماده 39 قانون آب و نحوه ملی شدن آن آئین نامه اجرائی مربوط به آبهای زیرزمینی را شامل 33 ماده بشرح پیوست تصویب نمودند.
وزیر مشاور - محمودکشفیان

آئین نامه اجرائی فصل سوم قانون آب و نحوه ملی شدن آن
فصل اول
راجع بصدور پروانه حفر چاه و قنات
ماده 1 - هرکس بخواهد از آبهای زیرزمینی در هر نقطه از کشور بوسیله حفر چاه یا احداث قنات و یا از طریق تعمیق چاههای موجود و یا ادامه پیشکار قنوات استفاده کند باستنثای موارد مذکور در ماده (25) قانون آب و نحوه ملی شدن آن باید تقاضای کتبی خود را طبق فرم شماره 1 پیوست که حاوی مشخصات متقاضی و خصوصیات وموقعیت ملک ومنظور از حفر چاه بانضمام رونوشت مصدق سند مالکیت یا مدارک رسمی تصرف بوزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب وبرق وابسته بوزارت آب و برق تسلیم نماید.
ماده 2 - پس از تسلیم تقاضا مدارک متقاضی از طرف مراجع مذکور در ماده (1) این آئین نامه مورد رسیدگی واقع و در صورت کامل بودن مدارک بمتقاضی راهنمائی علمی و فنی اعلام میشود که هزینه اعزام کارشناسان را برای بازدید محل پرداخت نماید.
هزینه کارشناس طبق تعرفه و جدولی است که از طرف وزارت آب و برق براساس حقوق و هزینه سفر و فوق العاده روزانه مامور تعیین و پنجاه درصد آن از متقاضی وصول میگردد0 درمورد تقاضای شرکتهای تعاونی روستائی یا شرکتهای سهامی زراعی بیست درصد هزینه کارشناسی از شرکتهای مذکور وصول خواهد شد.
ماده 3 - کارشناس ضمن بازدید محل و بررسی وضع زمینی ک تقاضای حفر چاه یا قنات در آن شده است محل مناسبی را با نظر مالک وبا رعایت حریم قنوات و چاههای مجاور و شناسائی طبقات مخلتف زمین و استعداد آبدهی و امکان بهره برداری مشخص و یا تعیین عمق چاه و آب دهی تقریبی و برآورد هزینه حفر و تجهیز آن گزارش لازم را توام با کروکی محل قا قید مراتب فوق در دو نسخه تهیه و طبق فرم شماره 2 برای اقدام بوزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط تسلیم مینماید تا با توجه بنظریه کارشناس نسبت بصدور پروانه اقدام لازم بعمل آید.
ماده 4 - در صورتیکه نتیجه کارشناسی از نظر فنی یا اقتصادی منفی باشد مراتب کتبا" به متقاضی اعلام خواهد شد0 چنانچه متقاضی به تشخیص کارشناسان معترض باشد میتواند از تاریخ اعلام ظرف بیست روز اعتراض خود را با ذکر دلائل و جهات امر بوزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مروبط تسلیم نماید0 این اعرتاض برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مقرر در ماده 25 این آئین نامه ارجاع میگردد.
تبصره - در موارد یکه تشخیص قطعی وضع آب زیرزمینی و میزان استعداد آبدهی آن بعللی برای کارشناس ممکن نباشد متقاضی میتواند در صورت موافقت وزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط به هزینه خود اقدام بحفر چاه گمانه (آزمایشی) نماید و وزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط براساس نتایج حاصله از چاه گمانه نسبت به رد یا قبول تقاضای متقاضی دستور مقتضی صادر خواهند نمود.
ماده 5 - پروانه حفر چاه یا قنات یا تعمیق چاه وادامه پیشکار قنات طبق فرم شماره 3 پیوست که حاوی مشخصات فنی و محل حفر و شماره وتاریخ است بنام متقاضی صادر میگردد0 چنانچه ظرف یکسال از تاریخ صدور پروانه اقدامی بعمل نیاید پروانه صادره ازدرجه اعبتار ساقط است وتجدید آن منوط به تجدیدتشریفات مقرر در این آئین نامه خواهد بود.
تبصره - چنانچه احداث قنات بعلت موجهی مستلزم وقت بیشتری باشد متقاضی میتواند تمدید مدت را خواستار شود در اینصورت پس از تشخیص کارشناس مدت متناسب برای انجام مفاد پروانه تعیین و بمتقاضی اعلام خواهد گرددی.
ماده 6 - اعلام ممنوعیت مناطق برای حفر چاه یا قنات یا تعمیق چاه و ادامه پیشکار قنات از طرف وزرات آب و برق بوسیله نشر آگهی در روزنامه رسمی کشور شاهنشانی و یکی ازجراید کثیرالانتشار مرکز و محل با ذکر دلیل و مدت و حدود جغرافیائی مشخص در دو نوبت بفاصله پانزده روز بعمل می آید و در نقاطی که روزنامه کثیرالانتشار نباشد مراتب وسیله انجمن ده یا بخشداری بطریق مقتضی باطلاع اهالی محل خواهد رسید و تاریخ ممنوعیت منطقه از تاریخ انتشار دومین آگهی منظور میگردد.
ماده 7 - در مناطق ممنوع با اخذ پروانه از وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط مرمت و ادامه پیشکار قنوات یا پائین بردن کف چاههای عمیق و نیمه عمیقی که قبل از آگهی ممنوعیت از آنها بهره برداری میشد است تا حد بهره برداری سابق بلامانع میباشد.
تبصره 1 - در مواردیکه قبل از اعلام ممنوعیت منطقه پروانه ای صادر و مدت اعتبار آن منقضی نشده باشد صاحب پروانه میتواند برای اجرای مفاد پروانه اقدام و در صورت لزوم برای مرمت و عمیق بعدی آن از مقررات ماده فوق استفاده نماید.
تبصره 2 - در مواردی ک آمار کافی برای تعیین بهره برداری سابق چاه یا قنات در دست نباشد بهره برداری مزبور با توجه بقرائن و امارات و تحقیق از مطلعین ومعتمدین محلی وسیله کارشناسان فنی وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط معین میگردد.
ماده 8 - در صورتیکه صاحبان قنوات متروک و مسلوب المنفعه دراثر اخطار موضوع ماده 27 قانون آب و نحوه ملی شدن آن و یا به تمایل خود در مقام دائر کردن قنات خود باشند میتوانند با اخذ پروانه از وزارت آب و برق یا سازمان و شرک آب منطقه ای مربوط با حفرچاه عمیق در جاه آبده قنات اقدام نمایند0 بشرط آنکه حفر چاه مزبور ایجاد حریم اضافی بر حریم قبلی بدون موافقت مالک یا مالکین زمینی که چاه آبده در آن واقع است ننماید و آب چاه مزبور از مجرای سابق قنات یا با کسب موافقت مالکین زمین از مجرای جدید مورد استفاده صاحبان حق قرار گیرد.
تبصره - نسبت به قنواتی که بعلت نقصان فاحش آب استفاده کافی از آنها بعمل نمی آید صاحبان قنوات در حدود مقررات ماده فوق میتواند اقدام لازم بعمل آورند.
ماده 9 - صدور پروانه حفر چاه در مناطق ممنوع برای اجرای طرحهای صنعتی و عمرانی دولت و تامین آب شهرها و قصبات با توجه بضرورت و اهمیت مورد بتصویب و تشخیص وزارت آب و برق با توجه بنظریه کارشناس بلامانع است .
ماده 10 - چاههای عمیق مجازی است که در مناطق ممنوعه موردبهره برداری میباشند ویا چاههائی که بموجب پروانه اجازه حفر آنها داده شده اگر در موقع حفر یا بهره برداری بنحوی دچار نقص فنی شوند که رفع آن ممکن نبوده و یا مقرون بصرفه نباشد وزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط میتوانند بنابدرخواست متقاضی و تشخیص کارشناس و رعایت حریم منابع آب مجاور اجازه حفر چاه دیگری را بجای چاه غیر قابل استفاده باهمان شرایط ومشخصات سابق در نزدیکترین محل ممکن بچاه قبلی صادر کنند0 در اینگونه موارد پس از تمام چاه جدید چاه قبلی بهزینه صاحب چاه وسیله مامورین مربوط طبق صورتمجلسی که به امضای مامورین و صاحب چاه تنظیم میگردد پر و یا مسدود خواهد شد.
تبصره - بهره برداری از چاه جدید بمیزان بهره برداری قبلی خواهد بود که با توجه بقرائن و امارات و خصوصیات فنی چاه سابق وسیله کارشناس تشخیص میگردد.
ماده 11 - در صورتیکه مالک قنات یا چاه مجازی از حفر و بهره برداری چاه موضوع ماده 25 قانون آب و نحوه ملی شدن آن درمجاورت قنات یا جاه خود شاکی باشد میتواند با پرداخت هزینه کارشناسی از وزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط تقاضای اعزام کارشناس نماید0 چنانچه کاشناس پس از رسیدگی های فنی تشخیص دهد که د راثر حفر چاه جدید آب چاه یا قنات مجاز مجاور نقصان فاحش یافته گزارش خود را به مرجع شکایت تسلیم ومراتب از طریق مرجع مذکور بطرفین ابلاغ خواهد شد0 در صورتی که هر یک از طرفین بنظر مزبور معترض باشند میتوانند اعتراض خود را با ذکر جهات ودلائل ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ بمرجع مذکور تسلیم نمایند در اینصورت پرونده به هیئت حل اختلاف مقرر در ماده 25 این آئین نامه ارسال میگردد و هیئت آنها را برای توافق و سازش دعوت مینماید چنانچه سازش بین طرفین حاصل نگردد هیئت بموضوع رسیدگی و نظر شایسته اتخاذ خواهد کرد و نظریه مزبور قاطع و قابل اجرا خواهد بود و در صورت سازش مراتب در صورتمجلس قید و یک نسخه از آن بهر یک از طرفین داده میشود و نسخه سوم درمرجع ریدگی نگهداری خواهد شد.
تبصره - مسدود کردن یا پرنمودن چاههای غیرمجاز بدستوروزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای وسیله ضابطین دادگستری و یا پلیس مسلح آب با حضور نماینده وزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط بهزینه متخلف طبق صورتمجلس انجام خواهد شد و در صورتی که در چاه نصب تلمبه شده باشدقبلا" تلمبه از چاه خارج و بموجب صورت مجلس تحویل صاحب چاه یانماینده او میگردد.
ماده 12 - چاه موضوع ماده 25 قانون آب و نحوه ملی شدن آن حداکثر میتواند تا ظرفیت آبدهی 25مترمکعب در شبانه روز بوده و یا تلمبه دستی یا برقی با قدرت متناسب با سطح برخورد به آب و لوله آبدهی بقطر داخلی 4سانتیمتر برای مصرف شرب و بهداشت و باغچه و مصارف خانگی مورد بهره برداری قرار گیرد.
ماده 13 - برا یتعمیر ومرمت چاههای متروک و مسلوب المنفعه در صورت مشخص بودن مالکین اخطار کتبی از ظرف وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط بمالکین ارسال میشود و در صورتیکه مالکین یانشانی آنهامشخص نباشد مراتب با انتشار آگهی در جراید یا به ترتیب مقرر در قسمت اخیر ماده 6 این آیین نامه باطلاع مالکین رسانده میشود که حداکثر ظرف یکسال از تاریخ اخطار یا آخرین مهلت مقرر نسبت به تعمیر و مرمت قنات یا چاه خود اقدام نمایند.
فصل دوم
راجع به کارشناسان
ماده 14 - کارشناسان فنی واقتصادی که وزارت آب و برق با سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای انتخاب و معرفی می نمایند بایداز مهندسین و زمین شناسائی باشندکه لااقل 5 سال سابقه تجربی درامور زمین شناسی و آبهای زیر زمینی وکشاورزی داشته باشد.
کارشناس اقتصادی حفر چاه یا قنات مکلف است با توجه بگزارش کارشناسان فنی ومساحت اراضی و سطح کشت مورد نظر و میزان بهره بردار یوانتفاع ممکن اظهار نظر بنماید.
ماده 15 - کارشناسان فنی واقتصادی موظفند گزارش و نظریات مربوط باموری که به آنان ارجاع میشود با توجه بتمام جهات قضیه و حقیقت بطور مستدل و موجه تهیه نمایند و چنانچه معلوم شود اغراض خصوصی بکار برده شده و حقیقت را کتمان نموده اند طبق مقررات مورد تعقیب قرار خواهند گرفت .
ماده 16 - تشخیص اینکه قنات یا چاهی قبل از تصویب قانون آب و نحوه ملی شدن آن موجود بوده و مورد بهره برداری میباشد یااینکه قبل ازآگهی ممنوعیت حفر و مورد استفاده بوده است و همچنین تشخیص غیر مجاز بودن چاههای موضوع تبصره 2 ماده 23 قانون مذکور و نیز تشخیص متروک و بائر بودن قنات یا چاه بعهده کارشناسان فنی وزارت آب و برق و سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای است که در صورت عدم سابقه ثبت در دفاتر ادارات آبیاری با کسب اطلاع از مطلعین و معتمدین محلی وملاحظه مدارک و سوابق و قرائن وامارات مربوط مراتب فوق را مورد رسیدگی قرار داده ونتیجه را بمراجع مذکور در فوق تسلیم نمایند تا در صورت ضرورت مراتب بصاحبان چاهها یا قنوات مورد نظر اعلام گردد.
تبصره - در صورتیکه صاحبان اینگونه چاهها و قنوات به تشخیص فوق معترض باشند میتوانند ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ اعتراض خود را با ذکر دلائل و جهات پیوست فتوکپی یا رونوشت گواهی شده مستندات خود بوزارت آب و برق یا سازمان و شرکت آب منطقه ای مربوط تسلیم نمایند تا بلافاصله پرونده امر برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف مقرر درماده 25 این ئاین نامه ارجاع گردد.
ماده 17 - تشخیص حریم چاه و قنات و مجاری آب و تاثیر متقابل منابع آب مذکور نسبت بهم در هر مورد با وزارت آب و برق است که حریم آنها را با توجه بوضع زمین و آب زیر زمینی و میزان بهره برداری مجاز وسیله کارشناسان فنی خود معین نماید.
فصل سوم
راجع به صلاحیت وتکالیف حفاران
ماده 18 - اشخاص حقیقی وحقوقی که طبق ماده 34 قانون آب حرفه آنها حفاری است مکلفند ظرف سه ماه از تاریخ انتشار آگهی منتشره از طرف وزارت آب و برق در یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز درخواست پروانه نمایند و بدون داشتن پروانه حق حفاری ندارند.
ماده 19 - صدور پروانه حفاری موتوری منوط به تخشیص کمیسیون فنی وزارت آب و برق منتخب از طرف وزیر آب و برق خواهد بود کمیسیون مزبور براساس مدارک و شرایط زیر به تقاضای درخواست کنندگان رسیدگی و در صورت احراز شرایط طبق پیشنهاد کمیسیون پروانه صلاحیت حفاری بنام متقاضی از طرف وزارت آب و برق صادر میگردد.
1 - در مورد اشخاص حقوقی یک نسخه از روزنامه رسمی حاوی خلاصه تاسیس ومفاد اساسنامه شرکت و گواهی اداره ثبت شرکتها دائر بر موجودیت شرکت در تاریخ تسلیم تقاضا و در مورد اشخاص حقیقی رونوشت شناسنامه وعکس متقاضی .
2 - داشن حداقل سه دستگاه ماشین حفاری مجهز با قدرت کافی برای حفر چاههای عمیق که لااقل یک دستگاه آن بتواند تا عمق 300 متر حفاری ماید با متعلقات مربوطه و همچنین وسائل آزمایش پمپاژ چاه که طبق مدارک مثبته در اختیار متقاضی بوده باشد.
3 - داشتن تعمیرگاه ثابت وسیار0
4 - دارا بودن کادر فنی لازم و داشتن تکنسین حفاری به تناسب ماشین آلات و سیستم بایگانی منظم .
تبصره - پروانه صلاحیت حفاری دارای دو سال اعتبار بوده وتمدید آن منوط به بررسی مجدد طبق تشریفات فوق خواهد بود0 پروانه مذکور غیر قابل انتقال بوده و در صورت انحلال یا ورشکستگی شرکت باطل خواهد شد.
ماده 20 - دارندگان پروانه حفاری مورتوی موظف به انجام تکالیف زیر میباشند:
1 - بدون ملاحظه پرانه حفر چاه و رعایت مدت اعتبار آن اقدام بحفر چاه ننموده و در مورد چاههای موضوع ماده 25 قانون آب و نحوه ملی شدن آن بدون اطلاع وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب و برق منطقه ای نباید اقدامی به عمل آورند.
2 - عملیات حفاری وتجهیز جاه را باید کاملا" مطابق مشخصات مندرج در پروانه انجام دهند.
3 - پرسشنامه عملیات حفاری را طبق فرم شماره 4 پیوست که از طرف وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای در مورد حفر چاه به آنها داده میشود باید حداکثر پس از ده روز از خاتمه حفای تکمیل نموده بوزارت آب و برق با مراجع مربوط بفرستند.
4 - در حین حفاری در مواردیکه وزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای ضروری بدانند از طبقات مختلف زمین نمونه بردار یاب وخاک نموده و نمونه ها را بطور جداگانه در ظروف مناسب جمع آوری و پس از خاتمه حفاری بوزارت آب و برق یا مراجع مربوطه تسلیم نمایند تا نسبت به تجزیه و شناسائی آن اقدام مقتضی بعمل آید.
5 - در هر چاهی که حفر می نمایند روزنه ای بقطر حداقل سه سانتیمتر در لوله جدار تعبیه نمایند بطوریکه اندازه گیری سطح آب چاه بوسیله عمق یاب ممکن باشد.
6 - بعد از خاتمه عملیات حفاری باید از چاه آزمایش پمپاز بعمل آورند آزمایش پمپاز باید با موتور و پمپ دارای قدرت کافی در حضور صاحب چاه یا نماینده او و نماینده وزارت آب و برق یا سازمانهاو شرکتهای آب و برق منطقه ای مربوط انجام ونتیجه آزمایش را در جدولی تنظیم و بوزارت آب و برق یا مراجع مربوطه تسلیم نمایند.
7 - حفاران موظفند تاریخ آزمایش پمپاز را پانزده روز قبل بصاحب چاه و وزرات آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط کتبا" اطلاع دهند0 در صورتیکه وزارت آب و برق یا مراجع مذکور و همچنین صاحب چاه یا نماینده او در وقت مقرر حاضرنشوند پمپاز را راسا" انجام و گزارش آن را بمرجع مربوط ارسال دارند.
ماده 21 - شرکتها و اشخاص حفار موظفند بمحض برخورد سفره آب آرتزیق فورا" مراتب را بوزارت آب و برق با سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط اطلاع داده و عملیات حفاری را برای دریافت دستورالعمل فنی ومهار کردن چاه یا نصب شیر فلکه متوقف سازند.
ماده 22 - ادامه کار شرکتها واشخاص حفار که قبل ازتصویب این آئین نامه از طرف وزارت آب و برق طبق قانون حفظ و حراست منابع آبهای زیر زمینی اجازه نامه یکساله یا اجازه موقت بنام آنهاصادر شده تا رسیدگی مجدد بوضع آنها بر اساس مقررات این آئین نامه بلامانع است .
ماده 23 - شرکتهاو اشخاص حفار موظفند پروانه صلاحیت حفاری یا فتوکپی آن را همواره در دسترس داشته باشد تا در صورت لزوم به مامورین وزارت آب و برق یا مامورین سازمانها و شرکتهای تابع وزارت آب و برق ارائه دهند.
ماده 24 - پس از صدور پروانه صلاحیت حفاری برای شرکتهاواشخاص حفار اسامی آنان با قید شماره پروانه از طرف وزارت آب و برق در هر دو سال یک مرتبه برای اطلاع عموم آگهی خواهد شد.

فصل چهارم
هیئت های حل اختلاف و وظایف آنها
ماده 25 - هیئت حل اختلاف در هر یک از شهرستانها بر حسب احتیاج از طرف وزارت آب و برق تشکیل خواهد شد و هر هیئت مرکب از سه نفر بشرح زیر خواهد بود:
1 - رئیس یا نماینده سازمان یا شرکت آب منطقه ای 0
2 - کارشناس فنی بانتخاب وزارت آب و برق 0
3 - یک نفر عضو مطلع بامور حقوقی بانتخاب وزارت آب وبرق 0
تبصره - مدت ماموریت اعضاء هیئت دو سال است و تجدیدانتخاب آنان بالامانع است .
در صورت استعفا یا فوت هر یک از اعضاء جانشین او برای مدت باقمیانده از طرف وزارت آب و برق تعیین خواهد شد.
ماده 26 - اعضاء هیئت حل اختلاف در اولین جلیه یکنفر را ازبین خود بریاست انتخاب مینمایند0 تصمیمات هیئت باکثریت آراء معتبر و قطعی است .
رای هیات در دو نسخه تنظیم و بامضاء اعضاء هیئت میرسد رای مزبور در دفتر مخصوص هیئت ثبت و باشخاص ذینفع ابلاغ میشود0 ابلاغ تابع مقررات قانون آئین دادرسی مدنی است .
ماده 27 - تصمیمات هیئت ها بوسیله وزارت آب و برق یاسازمانها و شرکتهای آب منطقه ای مربوط بموقع اجرا گذارده میشود ومامورین شهربانی و ژاندارمری یا پلیس مسلح آب در اجرای تصمیمات هیئت همکاری و تشرک مساعی خواهند نمود.
تبصره - چنانچه شکایتی از عملیات اجرائی بشود هئیت حل اختلاف بموضوع رسیدگی و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد نمود.
ماده 28 - وظایف هیئت های حل اختلاف بشرح زیر است :
الف - رسیدگی بشکایات مربوط بمزاحمت و حریم دو چاه یا دو قنات یا چاه و قنات و انهار و سایر منابع آن نسبت به یکدیگربا توجه بمفاد قانون آب و نحوه ملی شدن آن .
ب - رسیدگی بشکایات واصله نسبت به تشخیص مامورین فنی وزارت آب و برق یا سازمانها وشرکتهای آب منطقه ای در مورد مجاز یاغیر مجاز بودن چاه یا قنات .
ج - رسیدگی بسایر موضوعاتی که در این آئین نامه پیش بینش شده یا از طرف وزیر آب و برق به هیئت ارجاع میشود.
ماده 29 - اعتراض و شکایاتی که بوزارت آب و برق یا سازمانها و شرکتهای آب منطقه ای محل تسلیم میشود برای رسیدگی به هیئت حل اختلاف ارجاع می گردد و با رعایت نوبت مورد رسیدگی و اتخاذتصمیم قرار میگرید0 هیئت حل اختلاف میتواند در مواردی که ضرورت وفوریت رسیدگی ایجاب نماید خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید.
ماده 30 - در مواردی که هیئت حل اختلاف در محلی تشکیل نیافته باشد بدستور وزارت آب و برق رسیدگی به وظایف فوق با هیئت حل اختلاف نزدیکترین محل خواهد بود.
ماده 31 - هیئت حل اختلاف میتواند در صورت اقتضاء به تحقیق محلی و معاینه محل و جلب نظر کارشناس یا کارشناسان رسمی اقدام نماید و اگر نظریه کارشناس را ناقص تخشیص داده و یا اخذتوضیحات از وی را ضروری و مفید بداند کارشناس را احضار و تکمیل نظریه و توضیح لازم را از او بخواهدو یا تکمیل امر را بکارشناس دیگر محول نماید.
تبصره - هزینه کارشناس رسمی و تهیه وسائل برای تحقیق و معاینه محلی به عهده معترض است .
ماده 32 - هیئت حل اختلاف برای دعوت اشخاص و تشکیل جلسات بترتی مقتضی اقدام خواهد نمود و در اجرای مقررات قانون آب میتواند برای کشف حقیقت و احقاق حق بهر نحو که مقتضی بداند اطلاعات لازم را کسب نماید و در هر حال باید طوری عمل شود که تاخیر در اتخاذتصمیم موجب تضییع حق وخشک شدن زراعت و باغهانشود و در مواقع ضروری میتواند تصمی فوری و موقت اتخاذ نماید تا پس از رسیدگی ومطالعه تصمیم نهائی اتخاذ گردد0 هیئت در رسیدگی به شکایات مقرر در بند الف از ماده 28 این آئین نامه در صورت تقاضای استفاده کننده از مرور زمان ملزم برعایت مقررات قانون مرور زمان خواهد بود.
ماده 33 - ماموین شهربانی و ژاندارمری حسب مورد دستور وزارت آب و برق و ادارت وسازمانها و شرکتهای آب منطقه ای تابع وزارت آب وبرق را در اجرای مقررات این آئین نامه مورد اجرا خواهند گذارد.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1348/06/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.