×

آئین نامه ثبت کشتی ها و شناورها

آئین نامه ثبت کشتی ها و شناورها

آئین-نامه-ثبت-کشتی-ها-و-شناورها

وکیل


6120 10/9/44
هیئت وزیران در جلسه مورخ 10/9/44 بنا به پیشنهاد شماره 20088 مورخ 23/5/44 وزارت اقتصاد با توجه بمفاد قسمت دوم از فصل اول و ماده 193 قانون دریائی ایران مصوب مرداد1343 آئین نامه ثبت شرکتها وشناورها را که مشتمل بر پنج فصل و سی ماه میباشد بشرح پیوست تصویب نمودند.
از طرف نخست وزیر

فصل اول - دفتر ثبت کشتیها
ماده (1) بمنظور ثبت کشتیهای دریاپیماکه ظرفیت غیرخالص ثبت شده آنها حداقل 25 تن واجد شرائط مذکور در قانون دریائی ایران مصوب مرداد ماه 1343 باشد دفتری به نام دفتر ثبت شرکتها دراداره مرکزی ثبت کشتیهای سازمان بنادر و کشتیرانی که در تهران تشکیل میشود نگاهداری خواهد گردید.
ماه 2 - کشتیهای متعلق به نیروهای مسلح شاهنشاهی از مقررات این آئن نامه مستثنی میباشند.
ماده 3 - الف - دفتر ثبت کشتیها محتوی 200 برگ طبق نمونه شماره 1 است که در آن صد فروند کشتی به ثبت میرسد.
ب - کلیه صفحات دفتر بترتیب شماره گذاری میشود0 این نمونه شماره در عین حال شماره رسمی کشتی بوده و فقط اختصاص به ثبت یک کشتی دارد0 هر دو صفحه دفتر دارای یک شماره خواهد بود.
ماده 4 - الف - تغییر مالک ونام کشتی وتجدید ثبت و تغییر در ظرفیت با خصوصیات آن اثری در شماره رسمی ندارد و شماره رسمی بهیچوجه تغییر نخواهد کرد.
ب - در صورتیکه کشتی از تابعیت ایران خارج و به علل مذکور در ماده 21 قانون دریائی ثبت آن درایران باطل شود شماره آن به هیچ کشتی دیگر اتصاص نخواهد یافت .
ماده 5 - الف - شماره رسمی کشتیهائی که قبل ازلازم الاجرا شدن این آین نامه بعنوان کشتی ایرانی به ثبت رسیده اند محفوظ خواهد ماند مشروط بر آنکه مالک یا مالکین در ظر فمدت دو ماه پس از وصول اخطاریه مذکور در بند ب این ماده نسبت به تسلیم مدارک و انجام تشریفات لازم طبق مقررات این آئین نامه و قانون دریائی اقدام نماید.
ب - اداره مرکزی ثبت کشتیها مکلف است ظرف یک ماه پس از تصویب این آئین نامه مقررات بند الف این ماده راکتبا" باطلاع مالک و یا نماینده مالکین کشتهیای مذکور در فوق رسانیده و درخواست نماید ک نسبت به تجدید ثبت کشتیهای خود بر طبق مقررات جدید اقدام نماید.

فصل دوم - تعیین نام کشتی - ثبت کشتی در دفتر ثبت کشتیها
ماده 6 - الف - قبل از تسلیم درخواست ثبت مالک باید درخواستی دردو نسخه بر طبق نمونه 2 تنظیم و در آن نامی را که میخواهد برای کشتی خودانتخاب نماید باطلاع اداره مرکزی ثبت کشتیها برساند نام کشتی باید از اسامی ایرانی انتخاب شوند.
ب - انتخاب اسامی ذیل برای کشتیهائی که تابعیت ایرانی را تحصیل می نمیاند ممنوع است .
1 - نام کشتیهائیکه قبلا" در سازمان بنادر وکشتیرانی به ثبت رسیده است .
2 - اسامی که قبلا" برای کشتیهای دیگر انتخاب و بر اثر تشابه اسمی ممکن است موجب اشتباه و گمراهی گردد.
3 - اسامی کشتیهای متعلق به نیروهای مسلح شاهنشاهی
ج - پس ازوصول نمونه 2 اداره مرکزی ثبت کشتیها نسبت بدرخواست تعیین نام رسیدگی نموده و در صورت موافقت مراتب را کتبا" بمتقاضی اعلام میدارد.
ماده 7 - برای ثبت کشتی مالک و یا نماینده او باید درخواست ثبت را در دو نسخه بر طبق نمونه 3 تنظیم نموده و به ضمیمه اظهار نامه و مدارک دیگر مذکور در ماده 10 قانون دریائی تسلیم اداره مرکزی ثبت کشتیها بنماید.
ماده 8 - اظهارنامه در دو نسخه بر طبق نمونه 4 تنظیم و به ضمیمه درخواست ثبت شکتی تسلیم گردد.
ماه 9 - الف - در مورد کشتیهای نو باید اصل و یک رونوشت از گواهی ساخت ومدارک مالکیت کشتی که برحسب مورد از طرف سازمان بنادر و کشتی رانی و یا نمایندگان کنسولی ایران تصدیق شده باشد ضمیمه اظهارنامه تسلیم گردد.
ب - در مورد کشتیهائیکه قبلا" تابعیت دیگری راتحصیل نموده اند اسناد ذیل باید بضمیمه اظهارنامه تسلیم شود.
1 - رونوشت مصدق گواهی ثبت و تابعیت سابق کشتی
2 - رونوشت اسناد مالکیت و یا هرگونه مدرکی که مثبت مالکیت کشتی باشد.
ماه 10 - درخواست ثبت کشتی باید بمجرد وصول در دفتر مخصوص ثبت رسیدی بمتقاضی تسلیم گردد.
ماده 11 - در صورتیکه اسناد کامل و ثبت کشتی واعطاء تابعیت ایرانی بلااشکال باشد اداره مرکزی ثبت کشتهیا ترتیب بازرسی و معاینه فنی کشتر یار خواهد داد.
ماده 12 - الف - اداره بازرسی فنی واندازه گیری کشتیهای سازمان بنادر مکلف است ظرفیت ومشخصات کامل کشتی را بنحویکه در اظهار نامه ذکر گردیده رسیدگی نموده و پس از تطبیق در صورت صحت آنرا تایید و گواهی نماید0 ضمنا" علائم مخابراتی به کشتی اختصاصی دهد.
ب - تا زمانیکه اداره بازرسی فن یواندازه گیری کشتهیا تاسیس نشده است گواهی نامه ها و بازرسیهای فنی موسسات ذیل معتبرخواهد بود.
1 - لویدزجیستراف شپینگ - لندن
2 - بورووریتاس - پاریس
3 - گرمانیشه لوید - هامبورگ
4 - امریکن بورواف شپینگ - نیویورک
5 - جاپانیزمارین کورپورشن - توکیو
ماده 13 - پس از رسیدگی بکلیه مدارک اداره مرکزی ثبت کشتیها کستی را در دفتر ثبت کشتیها ثبت نموده ومندرجات آنرا بامضاء مالک و یا نماینده او میرساند مراتب قبولی ثبت نیز با ذکر شماره رسمی کشتی تاریخ و علائم مخابراتی بر طبق نمونه 5 باطلاع درخواست کننده میرسد.
ماه 14 - مالک کشتی مکلف است بمجرد دریافت نمونه 5 بنام کشتی نام بندر ثبت - شماره رسمی کشتی و همچنین ظرفیت خالص آنرا در روی لوحه فلزی در محل مناسبی که بسهولت قابل مشاهده باشدنصب نماید.
اداره مرکزی ثبت کشتیها از کشتی بازرسی نموده و درصورتیکه نقش یا نصب لوحه و یا سایر مشخصات صریحاگ انجام گرفته باشد مراتب را بر طبق نمونه 6 گواهی میناید0 پس از گواهی فوق اداره مرکزی ثبت کشتیها بر طبق مقررات فصل سوم مبادرت به صدور سند ثبت خواهد نمود.
ماده 15 - اداهر مرکزی ثبت کشتیها مستخرجه ای از دفتر ثبت را در مورد هر یک از کشتیها بضمیمه رونوشتی از مدارک مورد احتیاج برای بندر پایگاه کشتی ارسال میدارد.
ماده 16 - در صورتیکه مالک بخواهد نام کشتی را تغییر دهد مراتب باید بر طبق نمونه 7 با ذکر علت بابلاغ اداره مرکزی ثبت کشتیها برسد0 اداره مذکور نسبت به تغییر نام اقدام و به هزینه مالک مراتب را در سه نوبت بفواصل یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار مرکز آگهی مینماید.

فصل سوم - سند ثبت
ماده 17 - سند ثبت کشتی از طرف سازمان بنادر و کشتیرانی مطابق نمونه 8 تنظیم وصادر میگردد.
ماده 18 - سند ثبت کشتی رافقط بحکم دادگاه میتوان توقیف نمود0
ماده 19 - الف - گواهی نامه ثبت فقط در یک نسخه بنام نسخه اصلی صادر و بمالک تسلیم میگردد تهیه نسخ اضافی فقط بعنوان رونوشت گواهی شده ممکن خواهد بود.
ب - ادار مرکزی ثبت کشتیها دو برگ رونوشت از سند ثبت تهیه خواهد نمود که یک برگ را نگهداری برگ دیگر راکه بگواهی اداره مرکزی ثبت کشتیها رسیده است باداره بندر پایگاه کشتی ارسال میدارد.
ج - مالک کشتی میتواند رونوشت گواهی شده سند ثبت را ازاداره مرکزی ثبت کشتیها تحصیل نماید.
ماده 20 - شماره سند ثبت همان شماره ایست که کشتی تحت آن وارد دفتر ثبت کشتیها گردیده است .
ماده 21 - در سند ثبت نکات زیر قید میگردد:
الف - نام و نام کشتی (بادی - بخاری - موتوری - اتمی وغیره) 0
ب - نام و محل اقامت مالک و میزان سهم
ج - شماره رسمی کشتی ومحل ثبت
د - تاریخ ثبت
ه - نام بندر پایگاه کشتی
و - علائم مخابراتی
ز - نوع ومشخصات نیروی محرکه کشتی (مشخصات و قدرت موتورها یا دیگها و نام کارخانه سازنده آن) .
ح - تایخ و محل ساعت و نام ونشان سازنده کشتی 0
ط - تعداد عرشه ها - دکل ها - دودکشه و بادبانها - وسایل بالابر و غیره - نوع دماغه وپاشنه و ساختمان کشتی و غیره و تعداد انبارها و دیوارها.
ی - اندازه ها بر حسب سیستم متریک
ک - ظرفیت خالص بر حسب متریک و ظرفیت غیر خالص ثبت شده بر حسب تن صد فوت مکعبی .
ماده 22 - کشتی های نو یا کشتیهائیکه قبلا" در کشور دیگری ثبت شده و در اسناد واظهارنامه های آنها ابعاد ظرفیت و یا سایر مشخصات آن بواحدهای غی رمتریک ذکر گردید در صورتیکه تابعیت ایران را احراز نمایند در گواهینامه ثبت آنها معادل این ابعاد و ظرفیتها بر حسب واحدهای سلسه متریک نیز ذکر خواهد شد.
ماده 23 - در صورتیکه سندثبت کشتی بنحوی از انحاء از بین برود مالک یا نماینده اوباید بلافاصله گزارش مشروحی در این مورد تسلیم اداره مرکزی ثبت کشتیها نموده و تقاضای صدور المثنی نماید.
در صورتکیه اداره مرکزی ثبت کشتیها دلائل اظهار شده از طرف مالک یا نماینده او را در مورد از بین رفتن سند ثبت کشتی موجه تشخیص داد المثنای سند ثبت را صادر مینماید0 صدور المثنی در دفتر ثبت کشتیها درج خواهد گردید0 در صورتیکه کشتی بیش از یک مالک داشته باشد به تقاضای هر یک از مالکین یا نماینده آنان با رعایت تشریفات مذکور در فوق المثنی صادر میشود.
ماده 24 - نمایندگیهای کنسولی ایران میتوانند با استعلام از سازمان بنادر وکشتیرانی باستناد اسناد مالکیت و گواهی نامه های فنی صادره از طرف یکی از موسسات مندرج در ماده 12 این آئین نامه برای کشتیهائیکه در ایران میخواهند به ثبت برسند ثبت موقت بر طبق نمونه صادر نمایند.
نمایندگان کنسولی ایران موظفند رونوشتی از اسناد ثبت موقت تهیه و آن را بلافاصله باداره مرکزی ثبت کشتیها ارسال دارند0 مفاد این رونوشت در اداره مرکزی ثبت کشتیها در دفتر مخصوص با ذکر تاریخ انقضاء مدت اعتبار درج میگردد.
سند ثبت موقت باید قبل از انقضاء مدت اعتبار جهت صدور سند ثبت دائم باداره مرکزی ثبت کشتی ها داده شود تا نسبت به ابطال آن اقدام گردد.
ماد25 - برای کشتیهائیکه در ایران در دست ساختمان می باشند سازمان بنادر و کشتیرانی میتواند از تاریخ نصب تیر اصلی کشتی (LEEK) سند ثبت موقت صادر نماید.
سازندگان کشتی موظفند بمنظور دریافت سند ثبت موقت اظهار نمه ای مشتمل بر شماره ردیف ساخت ومشخصات تفصیلی کشتی در دست ساختمان تهیه و باداره مرکزی ثبت کشتیها تسلیم نمایند.
سند ثبت موقت پس از تکمیل ساختمان کشتی و آزمایش وتحویل آن به مالک از درجه اعتبار ساقط بوده و باید برای ابطال باداره مرکزی ثبت کشتهیا مسترد گردد.

فصل چهارم - تغییردر مالکیت ساختمان و سایر مشخصات کشتی
ماده 26 - اداره مرکزی ثبت کشتیها هر گونه تغییر در مالکیت و ساختمان یا سایرمشخصات کشتی را پس از رسیدگی به مدارک ومفاد اظهارنامه مربوط و بارعایت ماده 19 قانون دریائی اقدام باصلاح اسناد و دفاتر ثبت خواهند نمود0 اینگونه تغییرات نیر در اسنادو رونوشت اسنادیکه در ادراه ثبت کشتی ها نگاهداری شده و یاجهت مالکین صادر گردیده است ذکر میگردد اداره مرکزی ثبت کشتیها بندر پایگاه را نیز از اینگونه تغییرات مطلع خواهد نمود تاتغییرات مزبور در اسناد موجود در آن بندر منعکس شود.

فصل پنجم - ثبت معاملات وانتقالات کشتی
ماده 27 - الف - هرگاه کشتی ایرانی کلا" یا بعضا" فروخته شود و یا مورد معاملات و یا انتقالاتی بشرح مذکور در قانون دریائی واقع گردد کلیه این معاملات وانتقالات باید باطلاع اداره مرکزی ثبت کشتیها برسد0 اداره مذکور مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ وقوع این معاملات وانتقالات و درمورد فروش 10 روز پس ازصدور آخرین آگهی مذکور در ماده 26 و 27 قانون دریائی ایران مراتب را در دفتر ثبت کشتیها و اسناد ثبت وسایر مدارک درج نماید در صورتیکه درج کلهی مراتب در سند ثبت کشتی ممکن نباشد اسناد ثبت جدیدی با در نظر گرفتن تغییرات مذکور برای کشتی صادر خواهد شد.
ب - در صورتی که این معاملات وانتقالات منجر به تغییر تابعیت کشتی شده باشد اداره مرکزی ثبت کشتهیا مراتب را در دفتر ثبت کشتیها درچ نموده واقدام بابطال سند ثبت کشتی می نماید، مالک یا نمایند او موظف است اسناد ثبت کشتی را باداره مرکزی ثبت کشتیها مسترد دارد.
ماده 28 - سازمان بنادر وکشتیرانی مکلف است مراتب کافی اعمال نماید تا قبل از تحقق موجبات ابطال کشتی مراتب بمالک یانماینده او اعلام وتوجه آنان برای اقدام در رفع این موجبات جلب شود.
ماده 29 - سازمان بنادر و کشتیرانی مکلف است در صورت ابطال ثبت کشتی مراتب را بمالک یا نماینده او بندر ثبت و بندر پایگاه کشتی اعلام و مالک نیز مکلف است منتهی ظرف 30 روز اسناد ثبت کشتی را در صورت موجود بدون در ایران باداره مرکزی ثبت کشتیها و در خارج بنماینده کنسولی ایران برای ابطال ارسال دارد.
ماده 30 - سازمان بنادر و کشتیرانی مجاز است بنا به تقاضای مالک یا نماینده او یا سازمانهای ثبت کشتی در کشورهای دیگر موضوع مالکیت و ابطال ثبت کشتی در ایران راتائید و در صورت تقاضا مفاد آن را به هزینه مالک مخابره نماید.

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1344/09/10

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.