×

قانون راجع به اجازه قبول و اجرای اصول پیشنهادی توصیه نامه بین المللی شماره 100 در خصوص حمایت از کارگران مهاجر

قانون راجع به اجازه قبول و اجرای اصول پیشنهادی توصیه نامه بین المللی شماره 100 در خصوص حمایت از کارگران مهاجر

قانون-راجع-به-اجازه-قبول-و-اجرای-اصول-پیشنهادی-توصیه-نامه-بین-المللی-شماره-100-در-خصوص-حمایت-از-کارگران-مهاجر

وکیل


ماده واحده - قبول اجرای اصول پیشنهادی توصیه نامه بین المللی شماره 100
راجع به حمایت از کارگران مهاجر که مشتمل بر شش قسمت (56 بند) است تصویب
می شود.
تبصره 1 - وزارت کار مکلف است آیین نامه های اجرایی این قانون را با
توجه به پیشنهادات توصیه نامه مزبور و اوضاع و احوال کشور تهیه نموده و پس
از تصویب هیات وزیران به موقع به اجرا گذارد.
تبصره 2 - کسانی که بر خلاف آیین نامه های اجرایی مذکور رفتار نمایند در
هر مورد به پرداخت غرامت نقدی از 2000 تا 20000 ریال محکوم خواهند شد.
قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره و متن توصیه نامه ضمیمه است
پس از تصویب مجلس سنا در جلسه سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه یک هزار و
سیصد و سی و هشت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت
قانون بالا در جلسه 6/12/1337 به تصویب مجلس سنا رسیده است .
سفارشنامه شماره 100
سفارشنامه مربوط به حمایت کارگران مهاجر در کشورها و سرزمینهای
توسعه نیافته
کنفرانس عمومی سازمان بین المللی کار
که بنا به دعوت هیات مدیره دفتر بین المللی کار سی و هشتمین جلسه خود را
در تاریخ اول ژوئن 1955 در ژنو منعقد ساخت پس از اخذ تصمیم به پذیرش بعضی
پیشنهادات در خصوص حمایت کارگران مهاجر در کشورها و سرزمینهای
توسعه نیافته پنجمین فقره دستور جلسه و توافق نظر اینک پیشنهادات مزبور
باید به صورت یک سفارشنامه درآید.
در روز 22 ژوئن سال 1955 سفارشنامه ذیل را که ممکن است آن را سفارشنامه
حمایت کارگران مهاجر (کشورهای توسعه نیافته ) 1955 نامید مورد پذیرش قرار
می دهد.
1 - تعریفات در موارد عمل
1 - این سفارش نامه شامل می شود به :
الف - کشورها و سرزمینهایی که در آن جا تحول اقتصادی معاش به اشکال
مترقی تر اقتصاد بر اساس تحصیل دستمزد و متضمن پیشرفتهای متفرق مراکز
صنعتی و کشاورزی موجب نقل و انتقال های قابل توجه مهاجرتی کارگران و گاهی
خانواده آنها می شود.
ب - کشورها و سرزمینهایی که از میان آنها این گونه نقل و انتقال های
مهاجرتی کارگران هنگام مسافرت به خارج و بازگشت صورت می گیرد چنانچه
ترتیبات موجود در این گونه کشورها و سرزمینها به طور کلی نسبت به اشخاص
مربوط در حین مسافرتشان حمایت کمتری نسبت به آن چه در این سفارشنامه مصرح
گردیده است مرعی دارند.
ج - کشورها و سرزمینهایی که مقصد این نقل و انتقال های مهاجرتی کارگران
باشند چنانچه ترتیبات موجود در این گونه سفارشنامه مندرج است مرعی دارند.
2 - از نقطه نظر مقاصد این سفارشنامه اصطلاح "کارگر مهاجر" عبارت از هر
کارگری است که در این گونه نقل و انتقالات مهاجرتی یا در داخل کشورها و
سرزمینهای مذکور در تبصره (الف ) بند یک فوق یا از آن کشورها و سرزمینها
به داخل یا از میان کشورها و سرزمینهای مذکور در تبصره (ب ) و (ج ) بند یک
فوق اعم از آن که کارگر مورد بحث به کاری اشتغال یافته باشد یا در جستجوی
کاری بوده یا برای تصدی کاری که قبلا تهیه شده سفر می کنند و همچنین صرف
نظر از این که پیشنهاد کاری را پذیرفته باشد. اصطلاح "کارگر مهاجر" در
مواردی که قابل اطلاق باشد شامل هر کارگری است که به طور موقت در حین خدمت
یا در خاتمه آن بازگشت می کند.
3 - از هیچ یک از مقررات و مندرجات این سفارشنامه نباید چنین استنباط
نمود که اشخاص حق خواهند داشت به طرف یک کشور یا سرزمین حرکت کرده یا در
آن کشور توقف کنند مگر آن که مسافرت آنها طبق قوانین مربوط به مهاجرت یا
سایر قوانین فوق آن کشور یا سرزمین باشد.
4 - مقررات این سفارشنامه نمی تواند هیچ گونه تاثیر متناقضی نسبت به
مقررات و روشهای موجود ناشی از قوانین قراردادها و رسوم که ممکن است برای
کارگران مهاجر شرایط بهتر و مناسب تری از آن چه در این سفارشنامه مندرج
است برقرار سازد داشته باشد.
5 - هر گونه تبعیضی علیه کارگران مهاجرین باید از میان برداشته شود.
2 - حمایت کارگران مهاجر و خانواده آنان حین مسافرت به خارج و هنگام
بازگشت و قبل از دوران استخدام آنها
6 - (1) - به منظور حمایت کارگران مهاجر و خانواده آنان حین مسافرت بین
نقطه عزیمت و محل کار و همچنین برای حفظ منافع مهاجرین و کشورها یا
مناطقی که مهاجرین از آنجا حرکت می کنند یا از میان آنها می گذرند یا به
طرف آنها سفر می کنند باید ترتیبات لازم از طریق وضع قوانین و آیین نامه های
ملی یا محلی و عقد موافقتنامه ها بین دول و هر گونه وسایل دیگر اتخاذ
نمود.
(2) - این ترتیبات باید شامل مسائل زیر باشد:
الف - تهیه وسایل مکانیکی حمل و نقل شامل وسایل مسافربری عمومی برای
کارگران مهاجر و خانواده آنها در مواردی که از نقطه نظر طبیعی امکان پذیر
باشد.
ب - تهیه و ایجاد آسایشگاه در طول راه در فواصل مناسب به جهت سکنی و
استراحت و تحصیل غذا و آب و کمکهای اولیه .
7 - هر گونه اقدام ضروری باید به عمل آید تا کارگران مهاجر بتوانند
مسافرت خود را در شرایط مناسبی انجام دهند:
الف - در مورد کارگران استخدام شده یا قراردادی طبق آیین نامه های مربوط به
استخدام یا قراردادهای کار به ایجاد تعهد نسبت به آنها یا نسبت به
کارفرما برای پرداخت هزینه سفر کارگران در صورت امکان خانواده های آنان .
ب - در موارد کارگرانی که بدون شرکت در قرارداد یا قبول یک پیشنهاد قطعی
کار به مسافرت می پردازند به وسیله پیش بینی مقررات مبنی بر تقلیل مخارج
سفر به حداقل .
8 - (1) - به منظور معاینه و بازرسی پزشکی کارگران مهاجر هنگام عزیمت
برای استخدام یا آغاز کار و همچنین پایان خدمت ترتیبات لازم باید اتخاذ
گردد.
(2) - در صورتی که فقدان مامورین پزشکی در بعضی مناطق مخصوص انجام این
معاینه پزشکی مضاعف را در مورد کارگران مهاجر غیر ممکن سازد حق تقدم با
کارگران ذیل خواهد بود:
الف - کارگران مهاجر مناطقی که در آن جا بیماریهای مسری و بیماریهای
دیاری و یا محلی وجود دارد.
ب - کارگران مهاجری که به کارهای متضمن خطرهای مخصوص جسمانی اشتغال
داشته اند.
ج -کارگران مهاجری که مسافرت آنها طبق ترتیبات مخصوص استخدامی صورت گرفته
باشد.
9 - (1) - چنانچه مقامات صلاحیتدار پس از مشاوره با سازمانهای کارفرمایان
و کارگران در صورت وجود متوجه شوند که از نقطه نظر سلامتی کارگران مهاجر
لازم است مهلتی برای خو گرفتن و اعتیاد به آب و هوای تازه منظور گردد. در
آن صورت باید ایجاد چنین مهلتی را بلافاصله قبل از شروع کار برای خو گرفتن
کارگران مخصوصا کارگران قراردادی و استخدامی به آب و هوای اقلیمی تامین
نمایند.
(2) - هنگام اخذ تصمیم مبنی به منظور داشتن مهلتی برای خوگرفته به آب و
هوای تازه مقامات صلاحیتدار باید به وضع آب و هوا ارتفاع و شرایط مختلف
زندگی منطقه ای که کارگران مهاجر در آنجا به کار گماشته خواهند شد توجه
لازم را مبذول دارند و چنان چه برقرار کردن مهلتی را که برای خو گرفتن
کارگران لازم بدانند باید طول مدت آن را بنا به اوضاع و احوال محلی تعیین
کنند.
(3) در طول مدتی که برای خو گرفتن کارگران منظور می شود کارفرما باید
هزینه کافی معاش کارگران مهاجر و اعضای خانواده آنان را که مجاز به تبعیت
کارگران بوده اند بر عهده گیرد.
10 - به منظور تامین حق بازگشت کارگران مهاجر در صورت امکان خانواده آنها
به موطن خود در مدتی که از طرف مقامات صلاحیتدار پس از مشاوره با
سازمانهای کارفرمایان و کارگران چنانچه هر دو وجود داشته باشد تعیین
می گردد باید اقداماتی به ترتیب ذیل معمول داشت :
الف - در صورتی که کارگران مهاجر استخدام شده باشد یا از طرف
استخدام کننده یا کارفرما اعزام گردیده باشد بازگشت او باید به نقطه ای
صورت گیرد که در آن جا استخدامش کرده اند یا از آن جا به محل اشتغال
عزیمتش داده اند هزینه این بازگشت در تمام مواردی که ذیلا گفته می شود به
عهده استخدام کننده یا کارفرما خواهد بود:
- 1 - در صورتی که کارگر به واسطه بیماری یا وقوع حادثه در اثنای مسافرت
به محل اشتغال توانایی اش را از دست بدهد.
- 2 - در صورتی که پس از معاینه پزشکی معلوم شود که کارگر برای استخدام
مناسب نیست .
- 3 - در صورتی که استخدام کارگر پس از عزیمت او به علل و جهاتی که از
مسئولیت کارگر خارج می باشد صورت بگیرد.
- 4 - در صورتی که مقامات صلاحیتدار اطلاع حاصل کنند که استخدام یا اعزام
کارگر برای استخدام در نتیجه مشتبه کردن یا خطا و اشتباهی انجام پذیرفته
یا
ب - چنانچه کارگر مهاجر در یک قرارداد استخدام شرکت یافته و به وسیله
کارفرما یا هر شخص که از طرف کارفرما تعیین شده باشد به محل کار اعزام
گردیده باشد بازگشت او و اعضای خانواده او که به همان طریق انتقال
یافته اند باید به محلی صورت گیرد که در آن جا استخدامش کرده اند یا از آن
جا به محل اشتغال عزیمتش داده اند و هزینه این بازگشت در تمام موارد ذیل
به عهده کارفرما خواهد بود:
- 1 - در صورتی که دوره خدمت مصرح در قرارداد پایان یافته باشد.
- 2 - در صورتی که قرارداد به واسطه عدم توانایی کارفرما به اجرا و انجام
قرارداد خاتمه داده شود.
- 3 - در صورتی که قرارداد به واسطه عدم توانایی کارگران مهاجر به اجرا و
انجام قرارداد و در نتیجه بیماری یا حادثه پایان داده شود.
- 4 - در صورتی که قرارداد با توافق طرفین خاتمه پذیرد.
- 5 - در صورتی که قرارداد بنا به درخواست یکی از طرفین خاتمه داده شود
مگر آن که مقامات صلاحیتدار به نحو دیگر تصمیم بگیرند.
11 - مقامات صلاحیتدار باید توجه مساعدت آمیزی به مسئله حق و شرایط بازگشت
کارگران مهاجر یا اعضا خانواده آنان که به وسیله کارفرما یا نماینده او
به محل اشتغال انتقال نیافته مبذول دارند.
12 - در صورت درگذشت یک کارگران مهاجر اعضای خانواده او باید این حق را
داشته باشند که در طی مدتی که از طرف مقامات صلاحیتدار پس از مشاوره با
سازمانهای کارفرمایان و کارگران در صورت وجود هر دو سازمان تعیین می گردد
به همان محلی که کارگر در آن جا استخدام گردید یا از آنجا به محل کار
اعزام شده به هزینه کارفرما یا استخدام کننده تحت شرایط زیر مراجعت کنند:
الف - در صورتی که به آنها اجازه داده شده باشد که کارگر را به محل خدمت
او تبعیت کنند.
1 - در صورتی که درگذشت کارگر در حین مسافرت به محل خدمت روی داده باشد.
یا
2 - کارگر متوفی در قرارداد استخدامی با کارفرما شرکت یافته باشد یا
ب - در موارد دیگر به نحوی که از طرف مقامات صلاحیتدار طبق بند 11 فوق
تصمیم گرفته شود.
13 - (1) - کارگران مهاجر باید مجاز باشند که از حق بازگشت به موطن خود
به هزینه کارفرما صرف نظر کنند.
صرف نظر نمودن از این حق باید در ظرف مدت و به طریقی که از طرف مقامات
صلاحیتدار پس از مشاوره با سازمانهای کارگران و کارفرمایان در صورت وجود
هر دو سازمان تعیین گردد انجام پذیرد و فقط در پایان مدت معین قطعیت
خواهد یافت .
(2) - کارگران مهاجر باید آزادی داشته باشند حق بازگشت خود را برای مدتی
که از طرف مقامات صلاحیتدار تعیین گردد به تاخیر اندازند.
14 - در صورت وجود قراردادهای نمونه کار که تحت نظر مقامات دولتی یا
دولتهای مربوط به منظور انعقاد بین کارفرمایان و کارگران مهاجر تدوین شده
باشد نسبت به مواد و شرایط آن قراردادها باید با نمایندگان کارفرمایان و
کارگران ذینفع و همچنین نمایندگان سازمانهای مربوط آنها اگر این سازمانها
وجود داشته باشند امکان مشاوره شود.
15 - (1) - به منظور اشتغال مناسب کارگران مهاجر باید ترتیباتی اتخاذ
گردد.
(2) - این ترتیبات باید در صورت اقتضا شامل باشد به ایجاد یک سیستم امور
استخدامی عمومی متضمن .
الف - یک اداره مرکزی برای یک کشور یا یک منطقه به طور کلی و شعباتی هم
در مناطقی که کارگران معمولا از آن جا مهاجرت می کنند و هم در مراکز
استخدامی تا بدان وسیله فرصتهایی برای جمع آوری اطلاعات استخدامی و توزیع
منظم آنها در نقاطی که معمولا کارگران از آن جا به مراکز استخدامی روی
می آورند فراهم گردد.
ب - اتخاذ ترتیبات لازم با دوایر استخدامی سایر کشورها و مناطقی که
کارگران معمولا از یک ناحیه معینی به آنجا مهاجرت می کنند تا بدان وسیله
اطلاعات مربوط به فرصتهای مشاغل متداول جمع آوری شود.
ج - ایجاد و استقرار تسهیلات مربوط به راهنمایی حرفه ای در صورت امکان و
اتخاذ ترتیبات لازم جهت تشخیص و تعیین تناسب عمومی کارگران برای مشاغل
مخصوص .
د - در صورت امکان تقاضای همکاری و مشاوره سازمانهای کارگری در مورد
تاسیس و اجرای سیستم مورد بحث .
3 - اقدامات مربوط به انصراف از نقل و انتقالهای مهاجرتی غیر مطلوب به
نفع کارگران مهاجر و نواحی و کشورهای اصلی آنان .
16 - سیاست و روش عمومی باید مبنی بر این باشد که از مهاجرت کارگران
هنگامی که از نقطه نظر منافع کارگران مهاجر و مناطقی و کشورهای اصلی آنان
غیر مطلوب به نظر آید به وسیله اقداماتی متضمن بهبود شرایط زندگی و بالا
بردن سطح زندگی در مناطقی که مهاجرت معمولا از آن جا آغاز می شود انصراف
حاصل شود.
17 - اقداماتی که برای تامین اجرای سیاست مشروح در بند گذشته معمول
می گردد باید شامل باشد به :
الف - در مناطقی که از آن جا مهاجرت آغاز می گردد طرح برنامه های توسعه
اقتصادی و آموزش حرفه ای به منظور استفاده کاملتر از نیروی انسانی موجود و
منابع طبیعی و مخصوصا هر گونه اقدامی که منجر به ایجاد مشاغل جدید و
منابع عایدی جدید برای کارگرانی که معمولا تمایل به مهاجرت دارند گردد.
ب - در مناطقی که مهاجرت به آن جا صورت می گیرد استفاده عاقلانه بیشتری از
نیروی انسانی و افزایش قوه تولید به وسیله تشکیلات بهتر کار پرورش بهتر و
توسعه مکانیزه کردن یا سایر اقدامات به نحوی که اوضاع محلی ایجاب نماید.
ج - تجدید استخدام در مناطقی که در آن جا خروج کارگر ممکن است آثار و
نتایج نامطلوبی نسبت به سازمانهای اجتماعی و اقتصادی و بهداشتی - رفاه و
آسایش و پیشرفت و ترقی سکنه مربوط داشته باشد.
18 - دولتهای کشورها و مناطق مبدا و مقصد کارگران مهاجر باید در طریق
تقلیل تصاعدی نقل و انتقالهای مهاجرتی غیر منطبق با مقررات و آیین نامه
هنگامی که این گونه نقل و انتقالها از نقطه نظر منافع کارگران مهاجر و
کشورها و مناطق اصلی آنان غیر مطلوب به نظر آید مهاجرت نمایند. تا آن
هنگام که موجبات و علل این گونه مهاجرتهای خلاف مقررات پایدار می باشد
دولتهای مربوط باید تا جایی که موجه و مطلوب باشد نظارتهای مقتضی را نسبت
به مهاجرت داوطلبانه و همچنین استخدامی متشکل برقرار سازند. این تقلیل و
نظارت ممکن است به وسیله اتخاذ ترتیبات در حدود مقتضیات محلی و منطقه ای و
قراردادهای دوجانبه انجام پذیرد.
19 - در حین آن که مهاجرتهای خلاف مقرراتی ادامه دارد دولتهای مربوط باید
تا حدی که قابل اجرا باشد برای کارگرانی که تحت این گونه شرایط مهاجرت
می کنند حمایت های پیش بینی شده در این سفارشنامه را تامین نمایند.
4 - حمایت کارگران مهاجر در طی دوران استخدام
الف - سیاست عمومی
20 - به منظور تامین شرایط مناسب تر کار و زندگی کارگران مهاجر نسبت به
شرایطی که قانون یا رویه عملی برای سایر کارگران که در خدمت متشابه
اشتغال دارند مقرر داشته و همچنین برای این که کارگران مهاجر هم مثل
کارگران دیگر مشمول مقیاسهای حمایت به نحوی که در بندهای آتی این
سفارشنامه خواهد آمد گردند کلیه مساعی باید صورت گیرد.
ب - مسکن
21 - اقداماتی که برای سکونت کارگران مهاجر صورت می گیرد باید شامل باشد
به اقداماتی که برای کارگران به هزینه کارفرما یا از طریق کمکهای مالی
مقتضی یا به وسایل دیگر لوازم زندگی به میزان مقیاسات مصوبه و در مقابل
کرایه ای که متناسب با دستمزد طبقات مختلف کارگران باشد فراهم گردد.
22 - مقامات صلاحیتدار مسئول تامین استقرار شرایط رضایتبخش سکونت کارگران
مهاجر می باشند مقامات مزبور موظفند حداقل مقیاسهای مربوط به سکونت را
تعیین نموده و در اجرای آن مقیاسها نظارت جدی و دقیق معمول دارند همچنین
مقامات مزبور باید حقوق کارگران را هنگامی که ملزم به تخلیه محل سکونت
خود در انقضای خدمت می گردند تصریح نموده و اقدامات لازم را برای اجرای این
حقوق به عمل آورند.
ج - دستمزد
23 - (1) - ترتیبات لازم باید جهت تعیین دستمزد کارگران مهاجر صورت گیرد.
(2) - ترتیبات مزبور باید مشتمل مسائل زیر باشد:
الف - تعیین نرخهای حداقل دستمزد به نحوی که پایین ترین نرخ آن به انضمام
هر گونه مزایا یا کمک معاشی فراهم آوردن حداقل احتیاجات یک کارگر
غیرآزموده را طبق مقیاسهای پذیرفته شده محل و با توجه به نیازمندیهای
عادی خانوادگی مقدور سازد.
ب - تعیین نرخهای حداقل دستمزد در هر زمان :
الف - به وسیله قراردادهای دسته جمعی که از ادامه بین اتحادیه های کارگران
به نمایندگی کارگران مربوط به کارفرمایان یا سازمانهای کارفرمایان مربوط
تنظیم گردیده باشد یا
ب - در صورت فقدان وسایل مقتضی جهت تعیین میزان حداقل دستمزد طبق
قراردادهای دسته جمعی به وسیله مقامات صلاحیتدار طبق اصول مشروح در تبصره
(الف ) فوق .
24 - در موارد مقتضی مقامات صلاحیتدار موظفند موقع تعیین دستمزدها نتایج
بررسیهای بودجه ای مصرف خانوادگی را در ناحیه مربوط چنانچه این بررسی وجود
داشته باشد مورد توجه قرار دهند. بدیهی است که بررسیهای مورد بحث بایستی
با همکاری نمایندگی سازمانهای کارفرمایان و کارگران انجام گرفته باشد.
25 - نمایندگان سازمان کارفرمایان و کارگران در صورت وجود آن سازمانها و
در صورت فقدان نمایندگان و کارگران و کارفرمایان مربوط به عده مساوی بر
پایه متساوی موظفند در اجرای متدها و ترتیبات قانونی تعیین نرخهای حداقل
دستمزد همکاری نمایند.
26 - نرخهای جاری حداقل دستمزد باید به کارفرمایان و کارگران مربوط ابلاغ
گردد.
در صورتی که نرخهای دستمزد طبق جز 2 (ب ) (2) بند 23 تعیین شده باشد آن
نرخها از طرف کارفرماها و کارگران مربوط لازم الاجرا بوده و هیچ گونه
قراردادی بین آنها بدون اجازه موافقت صریح مقامات صلاحیتدار نمی تواند
نرخهای معینه را تقلیل دهد.
27 - کارفرمایان را باید موظف ساخت پرداختهای دستمزد و کسورات مربوط به
هر کارگر را ثبت نمایند مبلغ دستمزدها و کسورات طبق دفتر ثبت باید به
کارگران مربوط ابلاغ شود.
28 - کسورات دستمزدها فقط تحت شرایط در حدود مقررات قوانین و آیین نامه های
ملی یا بنا بر آن چه ضمن توافق دسته جمعی یا رای حکمیت تعیین گردد مجاز
می باشد.
29 - دستمزدها باید معمولا به پول رایج قانونی و مستقیما به هر یک از
کارگران پرداخته شود.
30 - پرداخت دستمزدها باید به طور منظم و به فواصلی که امکان وام داری را
بین حقوق گیران به حداقل تقلیل دهد صورت گیرد مگر آن که رسم و رویه جاری
محلی خلاف آن را ایجاب کند و مقامات صلاحیتدار نیز پس از مشاوره با
نمایندگان سازمان کارفرمایان و کارگران ادامه رسم و روش مزبور را مورد
پسند و مطلوب کارگران تشخیص دهند.
31 - جانشین ساختن الکل یا هر ماده مضر دیگر برای کلیه یا هر قسمتی از
دستمزد باید ممنوع باشد.
32 - پرداخت دستمزد در میخانه ها و انبارها باید ممنوع باشد مگر در مورد
کارگرانی که در این محلها به خدمت اشتغال دارند.
33 - کارفرمایان را باید موظف ساخت پرداخت هر گونه مساعده ای را به
کارگران به یک نسبت کوچکی از درآمد ماهیانه آنها محدود سازند.
34 - هر گونه مساعده ای که بیش از مبلغ معین شده از طرف مقامات صلاحیتدار
پرداخته شود قانونا به وسیله توقیف وجوهی که در آتیه به کارگر تعلق خواهد
گرفت و نه به وسایل دیگر قابل استرداد نخواهد بود و نسبت به این مساعده ها
بهره ای تعلق نمی گیرد.
35 - کارگرانی که نسبت به آنها حداقل نرخ قابل اجرا بوده لیکن پس از قابل
اجرا گردیدن دستمزدهایی کمتر از نرخ های معین به آنها پرداخت شده است حق
خواهند داشت مابه الاختلاف را از طریق قضایی یا وسایل مجاز قانونی مطالبه و
مسترد دارد و این جریان مشمول محدودیت زمانی به نحوی که قانونی یا
آیین نامه مقرر دارد خواهد بود.
36 - در صورتی که خوار و بار - مسکن - پوشاک و سایر لوازم و خدمات ضروری
قسمتی از حقوق را تشکیل دهد مقامات صلاحیتدار باید با مساعی مشترک
نمایندگان سازمان کارفرمایان و کارگران هر گونه اقدام عاملی را برای
تامین کفایت این لوازم و خدمات و همچنین حصول اطمینان به این که قیمت نقد
آنها به طور صحیح برآورد شده و پرداخت جنسی از نسبت مقرر از جانب مقامات
صلاحیتدار از دستمزد نقد اولیه متجاوز می گردد به عمل آورند.
د - عدم تبعیض در ارجاع مشاغلی که مستلزم مهارت است .
37 - اصول ایجاد فرصتهای متساوی برای کلیه قسمتهای سکنه به انضمام
کارگران مهاجر باید مورد قبول قرار گیرد.
38 - به شرط اطلاق قوانین ملی مهاجرت و قوانین مخصوص مربوط به اشتغال
بیگانگان در خدمات عمومی ایجاد هر گونه موانعی که از نقطه نظر ملیت -
نژاد - رنگ - معتقدات - روابط یا وابستگی و ائتلاف با اتحادیه های کارگری
دسترسی هر قسمتی از سکنه را به انضمام کارگران مهاجر به انواع مخصوص
مشاغل و استخدام مسدود و ممنوع سازد بایستی مخالف روش و سیاست عمومی تلقی
گردد و اصول و مبادی مربوط به طرد و از میان برداشتن این گونه سدها و
موانع باید مورد قبول قرار گیرد.
39 - به منظور تحقیق و تامین اجرای اصولی که در بند 37 و 38 این
سفارشنامه مندرج است و همچنین تسهیل انجام سهم متزایدی از مشاغلی که
مستلزم مهارت می باشد توسط کارگران ناآزموده تر باید اقدامات معجلی به عمل
آید.
40 - این اقدامات باید مخصوصا شامل مسایل زیر باشد:
الف - وضع مقررات جهت دسترسی متساوی کلیه کارگران در تمام کشورها و
سرزمینها به تسهیلات آموزش فنی و حرفه ای و ایجاد امکانات متساوی برای
دسترسی کلیه کارگران به فرصتهای استخدامی در موسسات جدید اقتصادی .
ب - ایجاد تسهیلات جهت کارگران طبقات پایین برای راه یافتن به مشاغلی که
مستلزم مهارت یا نیمی از مهارت می باشد در کشورها و سرزمینهایی که در آن
جا طبقات جداگانه با مشخصات نژادی و قومی به طور ثابت استقرار یافته است .
ج - ایجاد فرصتهای متساوی برای کلیه کارگران آزموده به دخول در مشاغلی که
مستلزم مهارتهای مخصوص و معینی می باشد در کشورها و سرزمینهایی که در آن
جا طبقات جداگانه مشخص به نژاد و اصلیت به طور ثابت استقرار نیافته است .
ه - فعالیتهای سندیکایی
41 - در مراکزی که کارگران مهاجر به کار اشتغال دارند باید به آنها حق
اجتماع و آزادی کلیه فعالیتهای قانونی سندیکایی اعطا گردیده و اقدامات
عملی به منظور تامین حق انعقاد قراردادهای دسته جمعی بین اتحادیه های
کارگران به نمایندگی کارگران مربوط و کارفرمایان یا سازمانهای کارفرمایی
صورت گیرد.
و - تهیه کالای مصرف کنندگان
42 - (1) - برای تامین وجود کالاهای مصرف کنندگان مخصوصا امتعه ضروری و
خواربار به مقادیر کافی و به بهای عادلانه جهت کارگران مهاجر و خانواده
آنان باید اقدامات لازم انجام گیرد.
(2) - در صورت امکان باید از طرف کارفرمایان یا مقامات صلاحیتدار زمین
برای کشت و زرع غلات جهت کارگران مهاجر آماده شود.
43 - در مواردی که ایجاد سازمانهای تعاونی سودمند و قابل استفاده باشد
جهت توسعه سازمانهای مزبور باید ترتیباتی شامل مسائل زیر اتخاذ گردد:
الف - تهیه وسایل دامپروری - استخر جهت نگاهداری ماهیها و کشت سبزیجات بر
اساس تعاونی .
ب - تاسیس مغازه های + از طرف شرکتهای تعاونی کارگران .
ج - اعطای کمکهایی از طرف دولتها به وسیله آموزش اعضا شرکتهای تعاونی -
نظارت در اداره امور و و هدایت فعالیتهای شرکتهای مزبور.
44 - (1) - در صورتی که مغازه ها مربوط به موسسات باشد فقط پرداخت نقد
باید در آن مغازه ها پذیرفته شود.
(2) - چنانچه اوضاع محلی هنوز اجرا مقررات گذشته را اجازه ندهد اعتباری
که به کارگران مهاجر اعطا می گردد باید به یک نسبتی از دستمزدها که مقامات
صلاحیتدار تعیین نمایند و همچنین به یک مدت زمان معلوم که باید حتی الامکان
کوتاه باشد محدود گردد. تحمیل بهره وری اعتبار و همچنین قبول بازپرداخت آن
را به صورت کار باید ممنوع ساخت .
(3) - نسبت به کارگران مهاجر مربوط هیچ گونه فشاری به منظور استفاده از
این مغازه ها نباید وارد ساخت .
(4) - در صورتی که به مغازه های دیگر امکان دسترسی نباشد مقامات صلاحیتدار
موظفند اقدامات مقتضی را به منظور تامین فروش کالا به بهای عادلانه و مناسب
و تامین این که کارفرمایان از تاسیس مغازه های مورد بحث نظر انتفاعی
نداشته و فقط برای بهره مندی و استفاده کارگران مربوط اقدام به دایر کردن
آنها کرده اند به عمل آورند.
ز - تامین اجتماعی - حفاظت و بهداشت
45 - از جمله قدمهایی که برای کارگران مهاجر برداشته می شود در وهله اول
باید ترتیباتی را منظور داشت که بدون تبعیض در زمینه ملیت - نژاد و اصلیت
با مذهب - شامل پرداخت خسارت به کارگران مواظبت های پزشکی کارگران و
خانواده آنها - بهداشت صنعتی و ممانعت وقوع حوادث و بیماریهای حرفه ای
باشد.
46 - این اقدامات و ترتیبات باید مشتمل باشد به :
الف - نظارت پزشکی طبق امکانات محلی و به وسیله معاینه های ادواری طی
دوران استخدام ، و در صورت بیماری .
ب - کمکهای اولیه - معالجات مجانی پزشکی و تسهیلات بستری شدن در بیمارستان
طبق مقیاسهای معینی از طرف مقامات صلاحیتدار.
ج - یک سیستم پرداخت خسارت کارگران در مقابل حوادث و بیماریهای حرفه ای .
د - اقدامات امدادی مقتضی در مورد حوادث و بیماریهای حرفه ای .
ه - تامین بهداشت و حفاظت کارگران مهاجر در محل اشتغال آنها به .
و - گزارش وقوع حوادث تجسس و بازرسی علل آنها.
ز - متعهد ساختن کارفرمایان به این که جوانب مخاطره انگیز و غیر بهداشتی
کار را به وسیله آگهی ها - سخنرانی ها و چیزهای دیگر در معرض اطلاع و توجه
کارگران مهاجر قرار دهند.
ح - آموزش و تعلیم مخصوص یا اضافی کارگران مهاجر نسبت به طرق ممانعت از
حوادث و خطرهای بهداشتی در نقاط اشتغال آنان وقتی که از نقطه نظر فقدان
آشنایی به روش کار و اشکالات ناشی از ندانستن زبان یا علل دیگر تعلیماتی
که معمولا به سایر کارگران در کشور یا سرزمین مربوط داده می شود بی تناسب
باشد.
ط - استعانت و همکاری کارفرمایان و کارگران در پیشرفت ترتیبات مربوط به
حفاظت .
ی - اقدامات مخصوص اجتماعی جهت حمایت زنان و کودکان کارگران مهاجر که
پهلوی آنها زندگی می کنند.
47 - در صورتی که کارگران مهاجر بتوانند مانند سایر کارگران از توجهات
مربوط به حمایت علیه ناتوانی پیری و مرگ بهره مند شوند ترتیباتی باید با
همکاری کارگران و در حدود امکان و تا حد مطلوب جهت تاسیس انجمن های مودت و
دوستی کارگران و صندوق اندوخته های احتیاطی برای نیازمندیهای کارگران
مهاجر و به عنوان مقدمه طرحهای بزرگتر و بسیطتر بر پایه مقتضیات محلی و
کشوری اتخاذ گردد.
ح - ارتباط کارگران مهاجر با مناطق اصلی خودشان
48 - به منظور استقرار ارتباط کارگران مهاجر با خانواده های خود و محل
اصلی خود ترتیباتی شامل مسائل زیر باید اتخاذ گردد:
الف - اعطای تسهیلات لازم جهت پرداخت اختیاری وجوه به خانواده کارگران در
محل اصلی آنها یا در جاهای دیگر و همچنین برای اندوخته پرداختی های معوقه
کارگران با رضایت خودشان که باید در پایان قرارداد یا موقعی که کارگران
به خانه خود باز می گردند یا در احوال و اوضاع دیگر به نحوی که ضمن
قرارداد به آنها توافق حاصل شود به کارگران تادیه شود.
ب - ایجاد تسهیلات به منظور مبادله نامه بین کارگران مهاجر و خانواده و محل
اصلی آنها.
ج - ایجاد تسهیلات در طریق انجام تعهدات مرسوم و معمولی کارگران که مایل
به انجام آن تعهدات باشند نسبت به مسکن و محل اصلی خودشان .
ط - رفاه و آسایش مادی - معنوی - اخلاقی کارگران مهاجر
49 - ترتیباتی باید به منظور تامین رفاه مادی - معنوی و اخلاقی کارگران
مهاجر شامل کارهای ذیل اتخاذ شود:
الف - اقدامات به منظور تشویق انواع مختلف صرفه جویی .
ب - اتخاذ ترتیباتی جهت حمایت کارگران مهاجر علیه رباخواری و مخصوصا
اقدام به تقلیل نرخهای بهره و وام . نظارت فعالیت وام دهندگان و تشویق
تسهیلات برای استقراض پول برای مقاصد مناسب به وسیله سازمانهای اعتبارات
تعاونی و یا موسساتی که تحت نظارت و سرپرستی مقامات صلاحیتدار قرار دارند.
ج - در صورت امکان استقرار مامورین رفاه اجتماعی آشنا به زبان و عادات و
رسوم کارگران مهاجر در مناطق مهاجرتی جهت تسهیل خو گرفتن این کارگران و
خانواده آنها به طریقه جدید زندگی .
د - اقدامات برای تامین تسهیلات فرهنگی کودکان کارگران مهاجر.
ه - ایجاد تسهیلات به منظور این که کارگران مهاجر به توقعات و آرزوهای
معنوی و مذهبی خود واصل گردند.
تثبیت کارگران مهاجر
50 - غیر از مواردی که استقرار دائمی کارگران مهاجر وضوحا علیه منافع
آنان و خانواده آنها یا کشور و سرزمینهای مربوط باشد در این صورت سیاست
عمومی بایستی مبنی به رای باشد که کارگران و خانواده آنها را به وسیله
ترتیبات مقتضی و به خصوص ترتیبات مذکور در قسمت 4 و بندهای 51 - 52 و 53
این سفارشنامه در مراکز اشتغال یا مجاور آنها استقرار دهند.
51 - به طوری که در بند 3 ذکر گردید از هیچ یک از مندرجات این سفارشنامه
نباید چنین استنباط نمود که اشخاص حق خواهند داشت به طرف یک کشور یا
سرزمینی حرکت کرده یا در آن جا توقف کنند مگر آن که این عمل طبق قوانین
مهاجرت یا قوانین دیگر آن کشورها و سرزمینهای صورت گیرد. معذالک اگر چنین
عملی بر خلاف سیاست کشور مربوط نباشد مقامات صلاحیتدار باید برای کارگران
مهاجر که مدت اقامت آنها در کشوری که به آن مهاجرت کرده اند کمتر از پنج
سال نباشد کلیه فرصتهای لازم را برای حصول تبعیت کشور مورد مهاجرت فراهم
سازند.
52 - (1) - در صورتی که استقرار دائمی کارگران مهاجر در محل اشتغال یا
نزدیک آن امکان پذیر باشد ترتیبات لازم جهت تشویق استقرار دائمی آنها باید
اتخاذ شود.
(2) - این ترتیبات بایستی شامل باشد به :
الف - تشویق استخدام کارگران مهاجر که خانواده خود را همراه دارند.
ب - اعطای تسهیلات در صورت امکان و درخواست به منظور امکان تاسیس سازمان
اجتماعی مقتضی در محل اشتغال یا مجاور آن .
ج - تهیه خانه و مسکن طبق مقیاس های مصوبه و بهای مناسب جهت تشویق و
پیشرفت استقرار دائمی خانواده ها.
د - اختصاص زمین کافی برای تولید خوار و بار در صورت امکان و تقاضا.
و - در صورت فقدان تسهیلات مناسب تر و چنان چه امکان پذیر و مورد تقاضا باشد
ایجاد دهکده ها و اقامتگاه برای کارگران مهاجر دست از کارکشیده در نقاطی
که برای آنها امکان کمک به تحصیل معاش خودشان فراهم باشد.
6 - اجرای سفارشنامه
53 - مقامات صلاحیتدار باید مقرراتی جهت نظارت سرویس یا سرویسهای اداری
مقتضی به اشتراک و همکاری سازمانهای کارفرمایان و کارگران در صورتی که هر
دو وجود داشته باشند نسبت به اجرای ترتیبات مربوط به حمایت کارگران مهاجر
مورد بحث این سفارشنامه وضع نمایند.
54 - سرویس یا سرویسهای مقتضی اداری موظفند مخصوصا در مواردی که کارگران
مهاجر آشنا به مقررات و شرایط استخدام - زبان - آداب و رسوم با پول رایج
در منطقه اشتغال نباشند رعایت هر گونه خط مشی و جریان مربوط به شرکت در
قراردادهای استخدامی را تامین نموده و یقین حاصل کنند که هر یک از
کارگران مقررات و شرایط استخدام مواد قرارداد خود و جزئیات مربوط به
نرخها و پرداخت دستمزد را به خوبی دریافته از ادامه و با داشتن علم این
مقررات و شرایط را پذیرفته است .
55 - هر یک از اعضای سازمان بین المللی کار موظف است در فواصل مقتضی و طبق
تقاضای هیات مدیره گزارشی مبنی به وضع قانون و روش عملی در کشورها و
سرزمینهایی که آن عضو مسئول مسائل مورد بحث این سفارشنامه نسبت به آن
کشورها و سرزمینها می باشد به دفتر بین المللی کار ارسال نمایند. این
گزارشها باید حدود ترتیب اثری را که به مقررات این سفارشنامه داده شده یا
در نظر است داده شود و اصلاحاتی که نسبت به موارد آن لازم داشته شده یا
ممکن است لازم دانسته شود تا این که بتوان آنها را پذیرفت و به مورد اجرا
گذاشت نشان دهد.
56 - کشورهای عضو سازمان بین المللی کار که مسئول مناطق و نواحی غیر مرکزی
می باشند باید در حدود صلاحیت خود هر گونه اقدامی را به منظور تامین اجرای
موثر حداقل مقیاسات مصرحه در این سفارش در آن مناطق و نواحی به عمل آورند
و مخصوصا باید این سفارشنامه را به نظر مقام یا مقاماتی که صلاحیت موثر
ساختن حداقل مقیاسهای مذکور را در این گونه مناطق و نواحی دارند برسانند.
شرح فوق متن موثق سفارشنامه ای است که در سی و هشتمین جلسه کنفرانس عمومی
سازمان بین المللی کار منعقد در ژنو که به تاریخ 23 ژوئن 1955 پایان یافته
مورد پذیرش قرار گرفته است با ایمان به مراتب بالا امضا خود را در این روز
19 ژوئیه 1955 الصاق می کنم .
رییس کنفرانس مدیر کل دفتر بین المللی کار
ف - کارچیاالدیل داوید مورس
متن توصیه نامه فوق مشتمل بر شش قسمت (56 بند) ضمیمه قانون راجع به اجازه
قبول و اجرای اصول پیشنهادی توصیه نامه بین المللی شماره 100 در خصوص حمایت
از کارگران مهاجر بوده و صحیح است .
رییس مجلس شورای ملی - رضا حکمت

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1338/02/21

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.