×

قانون راجع به موافقتنامه مربوط به انتقال به راه آهن میر جاوه - زاهدان

قانون راجع به موافقتنامه مربوط به انتقال به راه آهن میر جاوه - زاهدان

قانون-راجع-به-موافقتنامه-مربوط-به-انتقال-به-راه-آهن-میر-جاوه---زاهدان
ماده واحده - موافقتنامه مربوط به انتقال راه آهن میرجاوه - زاهدان از طرف دولت پاکستان به دولت ایران که در تاریخ 27/11/1338 به وسیله نمایندگان دو دولت در کراچی امضا و مورد تایید هیات دولت نیز قرار گرفته است تصویب می گردد.
قانون فوق که مشتمل بر ماده واحده و موافقتنامه ضمیمه است در جلسه روز پنجشنبه یازدهم آذر ماه یک هزار و سیصد و سی و هشت شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رییس مجلس شورای ملی - عماد تربتی
قانون بالا در جلسه 15/10/1338 به تصویب مجلس سنا رسیده است .
موافقتنامه مربوط به انتقال راه آهن میرجاوه - زاهدان
موافقتنامه مورخ 16 فوریه 1959 بین دولت شاهنشاهی ایران به نمایندگی راه آهن دولتی ایران (که بعد از این راه آهن دولتی ایران نامیده می شود) از یک طرف و دولت پاکستان به نمایندگی قسمت راه آهن وزارت راه (که بعد از این راه آهن پاکستان نامیده می شود) از طرف دیگر.
به موجب این موافقتنامه قرار شده است قسمتی از راه آهن شمال غربی پاکستان که در خاک ایران واقع شده است از مرز بین ایران و پاکستان تا زاهدان به راه آهن دولتی ایران منتقل شود.
و نیز موافقت شده است در حوزه مزبور طرز کار و عبور و مرور قطارها طبق شرایط و مندرجات مشروحه زیر به وسیله راه آهن شمال غربی پاکستان مورد عمل قرار گیرد.
لذا موافقتنامه حاضر بین طرفین منعقد و به شرح زیر اعلام می گردد:
1 - در این موافقتنامه
1 - 2 - عبارت (راه آهن شمالغرب ) به معنای راه آهنی خواهد بود که از طرف دولت پاکستان به توسط مدیر کل راه آهن شمال غرب (لاهور) اداره می شود.
1 - 2 - عبارت (راه آهن دولتی ایران ) به معنای راه آهنی خواهد بود که از طرف دولت شاهنشاهی ایران به توسط مدیر کل راه آهن دولتی ایران اداره می شود.
1 - 3 - (مرز) به معنای محلی خواهد بود که خط آهن با مرز ایران و پاکستان تلاقی می نماید.
1 - 4 - (حوزه ) به معنای قطعه خطی خواهد بود که از مرز تا زاهدان امتداد دارد.
1 - 5 - (پیوست ) و (ضمیمه ) به اسناد و اوراقی اطلاق می شود که ضمیمه این موافقتنامه می باشند.
1 - 6 - (عبور قطار) به معنای حقی است که راه آهن شمال غرب برای عبور دادن قطارها با لکوموتیوها و کارکنان و نگهبانان قطار در قطعه راه آهن ایران دارا می باشد و همچنین به معنای حقی است که راه آهن شمال غرب برای استفاده از کلیه ایستگاه ها و سکوها و خطوط فرعی و چلیپاها و سینی های دوار و خطوط مثلث و برج آب و دپوهای لکوموتیو و سایر تسهیلات مربوط به قطعه ای که حق حرکت در آن داده شده است .
1 - 7 - (قطار) به معنای لکوموتیو با واگن و یا بدون واگن می باشد.
1 - 8 - 1 - (واگنهای مسافری ) به معنای کلیه واگنهای مسافری خواهد بود که واگن رستوران و واگن پست و واگونهای یخچال و واگنهای آزمایش کشش جز آن می باشد (بدون توجه به محتویات و اعم از این که به قطارهای مسافری یا باری وصل شده باشد).
1 - 8 - 2 - واگنهای باری که برای حمل مسافر در نظر گرفته شده است به طریقی که مقرر شده است علامت گذاری گردیده و فقط برای حمل به قطار مسافری مورد استفاده قرار خواهد گرفت . این قبیل واگنها به منظور تبادل نظر مانند واگنهای مسافری تلقی می گردد ولی هزینه های مربوط به عیوب و خرابی این واگنها بر طبق نرخهای معینه جهت واگنهای باری به حساب گذارده خواهد شد.
1 - 9 - (واگنهای باری ) به معنای کلیه واگنهای باری یعنی کلیه وسایط ناقله به استثنای واگنهای مسافری می باشد بدون توجه به محتویات و اعم از این که به قطار مسافری یا باری وصل شده باشد.
1 - 10 - (سالن مسافری ) فقط به معنای واگنهای مسافری خواهد بود.
1 - 11 - (واگن ) فقط به معنای واگنهای باری خواهد بود.
1 - 12 - یک (واحد) واگن مسافری عبارت خواهد بود از یک واگن مسافری چهارچرخی (دومحوره ) و سایر وسایل به شرح زیر محاسبه خواهد شد.
1 - 12 - 1 - سالن مسافری که دارای شش چرخ باشد (سه محوره ) یک واحد محسوب می شود.
1 - 12 - 2 - یک سالن مسافری بوژی دار برابر با دو واحد خواهد بود.
1 - 13 - یک (واحد) واگن باری واگنی می باشد که دارای چهار چرخ است و سایر واگنهای باری به شرح زیر است :
1 - 13 - 1 - یک واگن شش چرخه (سه محوره ) برابر با یک واحد می باشد.
1 - 13 - 2 - یک واگن بوژی دار برابر با دو واحد می باشد.
1 - 13 - 3 - واگنی که دارای 12 چرخ باشد برابر با سه واحد است .
1 - 14 - یک (روز) عبارت است از 24 ساعت از نیمه شب تا نیمه شب (در همه موارد وقت استاندارد پاکستان مبنای حساب خواهد بود).
2 - این موافقتنامه ظرف سه ماه بعد از تصویب از طرف هیات دولتین معتبر و قابل اجرا بوده و ظرف شش ماه از تاریخ مذکور با تسلیم اخطار قبلی کتبی یک طرف به طرف دیگر قابل فسخ خواهد بود هر یک از طرفین که مایل باشند تجدید نظری در موافقتنامه حاضر یا در قسمتی از آن به عمل آورند مراتب را با اخطار قبلی سه ماهه به انضمام پیش نویس تجدید نظری که پیشنهاد می نمایند به طرف دیگر اعلام خواهند نمود.
3 - واگذاری کنترل حوزه خط با کلیه دارایی غیر منقول که شامل دائمی و علائم و پلها و ابنیه و خطوط تلگراف و وسایل و لوازم و تاسیسات آب و تلمبه می باشد به راه آهن دولتی ایران به عمل می آید و راه آهن مزبور مسئول
نگاهداری اموال غیر منقول مذکور برای تامین بهره برداری و تردد قطارها بر طبق استانداردهای راه آهن شمال غرب خواهد بود.
کلیه مصالح لازم جهت نگاهداری خط از قبیل سوزن و گذرگاه و ریل و تراورس و بوشکار از طرف راه آهن شمال غرب در مقابل دریافت بهای آن تحویل خواهد شد.
4 - کلیه وسایط ناقله لازم برای سرویس قطارها در این حوزه از طرف راه آهن شمال غرب تهیه و تامین خواهد گردید.
5 - پس از انجام عمل انتقال راه آهن شامل غرب پاکستان در این حوزه بر اساس این موافقتنامه و مقررات مندرج در پیوستهای شماره یک و دو آن عمل خواهد نمود.
6 - هیچ گونه تغییری در خط و پلها و تاسیسات ثابت و علائم که مخالف با جدول اندازه های استاندارد مربوط به راه آهن عریض باشد در این حوزه داده نخواهد شد.
7 - -در هر شش ماه یک بار متفقا از طرف مامورین راه آهن ایران و راه آهن شمال غرب پاکستان از خط و پلها و علائم حوزه از نظر سلامت عبور و مرور قطارها بازرسی به عمل خواهد آمد.
8 - طرز بهره برداری فعلی در این حوزه ادامه داشته و کارکنان قطارها در حوزه گمارده می شوند باید با مقررات آن کاملا آشنا باشند.
9 - برای مبادلات وسایل نقلیه میرجاوه مرکز عمل خواهد بود و حدود صورتمجلس ها و فرمها متفقا به عمل خواهد آمد بنابراین راه آهن شمال غرب موظف خواهد بود مامورین بازرسی قطار به تعداد کافی جهت تنظیم صورتمجلس های مزبور به کار بگمارد. در صورتی که راه آهن دولتی ایران نتواند خط و وسایل تعمیر آماده نماید راه آهن شمال غرب تعمیرات لازم را انجام و مصالح و دستمزد کارکنان را به نسبت تعداد واگنهایی که برای راه آهن شمال غرب و راه آهن دولتی ایران تعمیر شده است محسوب خواهد نمود.
9 - 2 - تهیه صورتمجلس ها و فرمها برای تعیین عیوب و خرابیها متفقا از طرف نماینده راه آهن شمال غرب و نماینده راه آهن دولتی ایران مقیم میرجاوه در موقع ورود قطار از پاکستان به میرجاوه و قبل از حرکت قطار از میرجاوه به پاکستان به عمل خواهد آمد و استانداردهای مربوط به بازدید آلات ناقله در میرجاوه مطابقت خواهد داشت با مقررات راه آهن شمال غرب که در ضمیمه شماره 2 تعیین گردیده است .
10 - 1 - راه آهن دولتی ایران پرداختهایی از بابت اقلام زیر در وجه راه آهن شمال غرب خواهد نمود:
10 - 1 - 1 - هزینه های عبور قطار - این هزینه ها به نرخ مخصوص امتیازی 6 روپیه برای هر مایل قطار پرداخت می شود معذالک نرخ امتیازی مزبور هر پنج سال یک بار قابل تجدید نظر خواهد بود.
10 - 1 - 2 - هزینه حق توقف - این هزینه در مورد واگنهای مسافری از قرار ساعتی چهار آنه برای هر واحد و در مورد واگنهای باری از قرار روزی 8/2 روپیه خواهد شد.
در محاسبه حق توقف واگنهای مسافری مدتهای کمتر از نیم ساعت به حساب نیامده و مدتهای بیش از نیم ساعت یک ساعت تمام محسوب خواهد شد. همچنین در محاسبه کرایه واگنهای باری مدتهای کمتر از 12 ساعت به حساب نیامده و مدتهای بیش از 12 ساعت یک روز تمام حساب می شود.
هزینه های مزبور هنگامی اخذ می شود که واگنها مدتی بیش از 96 ساعت در مورد واگنهای مسافری و مدتی بیش از 4 روز در مورد واگنهای باری در راه آهن ایران معطل شود مشروط بر این که چنان چه بلافاصله پس از انقضای مدتهای مزبور قطاری در میرجاوه نباشد هیچ گونه هزینه ای تا موقع تحویل گرفتن قطار بعدی اخذ نگردد به علاوه از بابت واگنهای مسافری یا باری که به علت خرابی یا حادثه ناشی از عمل راه آهن شمال غرب و یا به علت فقدان محل و ظرفیت در قطار معطل شده باشند هزینه کرایه اخذ نخواهد شد. از بابت مخزنهای آب نیز که برای مامورین طول حوزه آب می رسانند هزینه توقف اخذ نخواهد شد.
10 - 1 - 3 - هزینه مانور - این هزینه از قرار 12 روپیه برای هر ساعت یا کسر ساعت برای هر لکوموتیو مانور اخذ خواهد شد.
10 - 1 - 4 - هزینه نواقص و تعمیر - این هزینه ها از بابت نواقص و عیوب و خرابیهای وارده به آلات ناقله و تعمیرات عملیات انجام شده و تسهیلاتی که طبق مقررات ضمیمه شماره 2 از طرف راه آهن شمال غرب انجام می شود اخذ خواهد شد.
10 - 1 - 5 - هزینه قطار امدادی (قطار نجات ) - هزینه قطار امدادی از قرار 6 روپیه برای هر مایل (رفت و برگشت ) از ایستگاه هایی که قطار امدادی از آن آورده و به طرف ایستگاه مزبور به اضافه هزینه جرثقیل از قرار 60 روپیه برای سه ساعت اولیا کسر سه ساعت و 6 روپیه برای هر ساعت یا کسر ساعت بعد از آن به طوری که حداکثر آن 90 روپیه در روز خواهد بود.
10 - 2 - طرفین موافقتنامه هر گونه خسارات ناشی از فقدان یا خرابی یا فاسد شدن محمولات و یا خسارات جانی مسافرین و کارکنان را طبق مقررات قانون هر کشور پرداخت خواهند نمود.
11 - کلیه پرداختهای موضوع این موافقتنامه در ظرف سه ماه از تاریخ دریافت ادعا به راه آهن مربوطه به عمل خواهد آمد مگر این که در ظرف مدت سه ماه نسبت به ادعای واصله اعتراض شود در این صورت عمل پرداخت ظرف مدت سه ماه پس از رسیدگی و قبول اعتراض انجام خواهد شد.
12 - 1 - کلیه حمل و نقل بین ایران و پاکستان و بین پاکستان و ایران به استثنای مسافرین و توشه بر اساس (تحویل در قبال پرداخت ) ثبت خواهد شد. نرخها از طرف هر راه آهن در کشور خود تا مرز تعیین و عمل خواهد شد.
12 - 2 - برای مسافرینی که از زاهدان به میرجاوه حرکت می کنند و همچنین توشه مربوط به آنها تا کوه تفتان از طرف راه آهن ایران بلیط صادر شده و بهای بلیط و کرایه حمل توشه به وجه ایران اخذ خواهد شد. در مورد مسافرینی که از پاکستان به میرجاوه و به بعد حرکت می نمایند و همچنین برای توشه آنان راه آهن شمال غرب بلیط صادر کرده و بهای بلیط و کرایه بودجه پاکستان دریافت خواهد شد. از این بابت هیچ گونه تعدیل مالی به عمل نخواهد آمد.
12 - 3 - برای حمل کالا و بسته از زاهدان و میرجاوه به پاکستان و بالعکس هر راه آهن هزینه های مربوطه را در مبدا یا در مقصد بر حسب مورد خود دریافت خواهد نمود.
12 - 4 - جزئیات تهیه رسیدهای راه آهن و نحوه تعیین مسئولیت فقدان و خرابی محمولات بسته ها (کلی ) طبق مندرجات ضمیمه شماره یک این موافقتنامه می باشد.
13 - در مورد اموال و بسته های بلامعارض و مطالبه نشده در صورتی که خصوصیات صدور قبض آن را مربوط به راه آهن فرستنده ننماید طبق مقررات راه آهنی که اموال مزبور نزد آن مانده باشد رفتار خواهد شد.
14 - 1 - هر یک از راه آهن ها شکایات و ادعاهایی را که مربوط به استرداد کرایه یا بهای بلیط سهم آن باشد مستقیما رسیدگی خواهد نمود.
14 - 2 - راه آهن دریافت کننده کلیه شکایات و ادعاهای مربوط به جبران خسارت را رسیدگی خواهد نمود و مسئولیت مربوط به آن طبق مقررات مندرج در شماره یک تعیین خواهد شد.
15 - قطارهای اضافی که برای حرکت در قطعه بین میرجاوه و زاهدان علاوه بر قطارهای هفتگی مسافری و حمل آب مورد احتیاج باشد با اتخاذ ترتیبات لازم بین رییس ناحیه راه آهن شمال غرب در کویته و رییس راه آهن ایران در زاهدان اعزام خواهد شد.
16 - راه آهن ایران هزینه ای از بابت حمل زغال برای استفاده راه آهن در حوزه بین میرجاوه و زاهدان اخذ نخواهد نمود راه آهن شمال غرب مقدار زغالی را که مورد احتیاج برای دیگ بخار موجود در ایستگاه راه آهن زاهدان باشد مجانا تحویل خواهد نمود.
17 - در صورت بروز سانحه برای قطارها و آلات ناقله در حوزه به استثنای مواردی که سانحه ناشی از سهل انگاری مامورین راه آهن شمال غرب و یا معایب و نواقص موجود در لکوموتیو و آلات ناقله باشد مسئولیت کلیه خرابی و فقدان و از بین رفتن آلات ناقله و ادعاهای مربوط به جبران خسارات جانی و فقدان یا خرابی توشه و کالا و خسارات وارده به اموال راه آهن ایران متوجه راه آهن ایران خواهد بود. صرف نظر از موضوع مسئولیت جبران خسارات ناشی از سوانح بر اساس قوانین و مقررات جاری راه آهن دولتی ایران به عمل خواهد آمد.
18 - ترتیبات فعلی برای تحویل آب مجانی از میرجاوه و زاهدان برای موارد زیر ادامه خواهد داشت :
18 - 1 - لکوموتیوها.18 - 2 - واگنهای مسافری .
18 - 3 - آب آشامیدنی دستجات کارگری به وسیله قطار آب بین میرجاوه و نوکندی
18 - 4 - باغ کنسولگری پاکستان در زاهدان .
19 - راه آهن دولتی ایران کلیه مامورین راه آهن شمال غرب که تابع دولت ایران بوده و در حال حاضر در این قطعه مشغول کار می باشند استخدام خواهد نمود.
21 - به خدمت مامورین مذکور در مواد 19 و 20 در راه آهن شمال غرب در تاریخ تحویل حوزه راه آهن خاتمه داده شود و کلیه حقوق و مطالبات آنها از طرف راه آهن شمال غرب پرداخته خواهد شد.
22 - در صورتی که راه آهن ایران در موقع تحویل گرفتن حوزه راه آهن احتیاج به وجود مامورین پاکستانی داشته باشد راه آهن شمال غرب مامورین مزبور را مختار خواهد گذارد بر طبق شرایطی که بین دو راه آهن توافق خواهد شد به استخدام راه آهن ایران درآیند.
23 - راه آهن ایران اقدامات لازم را برای حمایت و تامین مامورین راه آهن شمال غرب که در خاک ایران ماموریت داشته و یا در قطارهایی که در داخل خاک ایران خدمت می نمایند به عمل خواهد آورد.
24 - راه آهن ایران برای مامورین راه آهن شمال غرب که در خاک ایران ماموریت دارند منازل مجانی مناسب مانند آن چه فعلا نیز تامین نموده است تامین خواهد نمود.
25 - خط تلگراف و تجهیزات مربوطه واقع در خاک ایران و وسایل استفاده از تلگراف که در میرجاوه و زاهدان موجود می باشد در موقع تحویل خط حوزه از طرف راه آهن ایران تحویل گرفته می شود در صورتی که راه آهن ایران به منظور نگهداری خط تلگراف و وسایل در کشور ایران احتیاج به قطعات و وسایلی داشته باشد اداره پست و تلگراف پاکستان در صورت وجود بودن وسایل مورد نیاز را در مقابل دریافت بها در اختیار راه آهن ایران خواهد گذارد به علاوه چنانچه راه آهن ایران به وجود سیمبان و یا مامور خط مستقیم میرجاوه احتیاج داشته باشد می تواند از وجود چنین سیمبانی استفاده نماید مشروط بر این که سیمبان مزبور مایل باشد بر طبق شرایط پیشنهادی راه آهن ایران انجام وظیفه نماید.
امضا گواهان (2)/(1) مدیر کل راه آهن ایران در کراچی (پاکستان )
امضا گواهان (2)/(1) مدیر کل راه آهن پاکستان در کراچی (پاکستان )
موافقتنامه فوق ضمیمه قانون راجع به انتقال راه آهن میرجاوه - زاهدان از طرف دولت پاکستان به دولت ایران بوده و صحیح است .
نایب رییس مجلس شورای ملی - عماد تربتی


نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1338/09/11

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.