×

قانون راجع به عوارض فرود و توقف هواپیماها

قانون راجع به عوارض فرود و توقف هواپیماها

قانون-راجع-به-عوارض-فرود-و-توقف-هواپیماها

وکیل


ماده 1 - عوارض مربوط به هواپیمایی به شرح زیر تصویب می شود.
الف - برای صدور گواهی نامه ثبت هر هواپیما پانصد ریال (500).
ب - برای گواهینامه قابلیت پرواز هواپیما هشتصد ریال (800) و برای تجدید آن هشتصد ریال .
ج - برای صدور گواهینامه بیسیم هواپیما دویست ریال (200) . تجدید آن دویست ریال (200).
د - برای صدور گواهینامه دانشجوی خلبانی یا خلبان خصوصی صد ریال (100) و برای تجدید آن پنجاه ریال (50).
ه - برای صدور گواهینامه خلبان بازرگانی - آموزگار خلبانی - خلبان سرویس حمل و نقل هوایی - هوانوردی مکانیسین هواپیمایی - متصدی بیسیم هواپیمایی - متصدی تنظیم عبور و مرور هواپیمایی هواشناسی دویست ریال (200) و برای تجدید هر یک از آنها صد ریال (100).
و - برای ثبت اختیارات جدید در هر یک از گواهینامه های مذکور در بند (ه ) هر دفعه صد ریال (100).
ز - برای تصدیق ارزش هر یک از گواهینامه های مذکور در بندهای ب - ج - د - ه که به وسیله کشورهای بیگانه صادر شده باشد صد ریال (100).
ح - برای صدور اجازه نامه استفاده از یک فرودگاه خصوصی پانصد ریال (500) و برای تجدید آن دویست ریال (200).
ط - برای هر دفعه فرودآمدن هواپیمایی که از خارجه به ایران وارد می شود نسبت به هر یک صد کیلوگرم وزن حداکثر هواپیما که در گواهینامه قابلیت پرواز آن تعیین شده دو ریال (2).
تبصره 1 - هواپیماهای خارجی موضوع این بند در صورتی که از چند فرودگاه کشوری در داخل ایران استفاده کنند برای هر دفعه حق فرود و توقف و سایر عوارض مقرره را باید بپردازند.
تبصره 2 - فرودهایی که به منظور آزمایش پس از اولین فرود هواپیما در یک فرودگاه کشوری صورت می گیرد مشمول مقررات این بند و تبصره آن نخواهد بود.
ی - برای استفاده از وسایل روشنایی یک فرودگاه کشوری جهت فرود آمدن هواپیمایی که از خارجه به ایران وارد شده و یا بلند شدن هواپیمایی که به خارجه عزیمت می نماید هر دفعه نسبت به هر یک صد کیلوگرم وزن حداکثر هواپیما که در گواهینامه قابلیت پرواز تعین شده دو ریال .
ک - برای نگاهداری هواپیمایی که از خارجه به ایران وارد شده و در یک فرودگاه کشوری در هوای آزاد خارج از آشیانه توقف نماید برای شش ساعت اول توقف معاف از هر گونه پرداخت و برای بیش از این مدت تا 24 ساعت از قرار ده دینار (10) نسبت به هر متر مربع از زمین اشغال شده وقس علیهذا (در محاسبه طول و عرض هواپیما در نظر گرفته می شود).
ماده 2 - هواپیماهای زیر از پرداخت عوارض مذکور در بندهای ط - ی - ک ماده یک معاف می باشند:
الف - هواپیماهای متعلق به دربار سلطنتی .
ب - هواپیماهای متعلق به دولت اعم از نظامی و غیر نظامی مادامی که برای خدمات عمومی و بدون قصد انتفاع به کار می رود و همچنین هواپیماهای حامل مهمانان دولت .
ج - هواپیماهای متعلق به روسای کشورهای خارجی
د - هواپیماهای نمایندگان سیاسی دول خارجی در ایران به شرط معامله متقابله مادام که بدون قصد انتفاع به کار می رود.
و - هواپیماهایی که بنا به تقاضا یا اجازه دولت ایران به منظور جستجو و نجات هواپیماهای مفقود در ایران پرواز می کنند مادامی که بدون قصد انتفاع به کار رود.
کلیه هواپیماهایی که بنا به تقاضا و یا اجازه دولت ایران برای کمک در امور سمپاشی و مبارزه با آفات نباتی و غیره در ایران پرواز می کنند مادامی که بدون قصد انتفاع به کار روند.
تبصره - به استثنای هواپیماهای موضوع (بند ج - د - و) کلیه هواپیماهای خارجی دیگر که در ایران اجازه پرواز تحصیل می نمایند مکلفند نمره و مشخصات خارجی خود را تبدیل به نمره و مشخصات ایرانی نمایند.
ماده 3 - اداره کل هواپیمایی کشوری می تواند ساختمانها و اراضی و وسائل مورد احتیاج هواپیماها را که متعلق به آن اداره می باشد به نرخ عادله و با تصویب وزارت راه با اجازه واگذار و عوائد آن را به حساب درآمد عمومی کشور وصول و تحویل خزانه داری کل نماید.
ماده 4 - از تاریخ تصویب این قانون هر نوع عوارض دیگری راجع به هواپیمایی کشور ملغی می شود.
ماده 5 - وزارت راه و وزارت دارایی مامور اجرای این قانون می باشند.
قانون فوق که مشتمل بر پنج ماده و سه تبصره است در جلسه سه شنبه بیست و هفتم خرداد ماه یک هزار و سیصد و سی و هفت به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
نایب رییس مجلس شورای ملی - عماد تربتی



نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1337/03/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.