×

قانون مالیات بر درآمد

قانون مالیات بر درآمد

قانون-مالیات-بر-درآمد

وکیل


ماده 1 - هر نوع شرکت و بنگاه و موسسه ای که به منظور انتفاع تشکیل شده
و یا می شود و هر شخصی اعم از اینکه مقیم ایران یا خارجه باشد از درآمدهای
سالیانه تحصیل شده خود در ایران و نسبت به آنهایی که مقیم ایران می باشند
از درآمدهای حاصله در ایران و همچنین از درآمدهائی که از منابع خارجی به
ایران می آورند جز در موارد زیر باید مالیات مقرره را بپردازند.
ماده 2 - اشخاص زیر از پرداخت مالیات موضوع این قانون بخشوده می باشند.
الف - سفرای کبار - وزرای مختار - نمایندگان فوق العاده و سایر
نمایندگان سیاسی خارجی که دولت ایران سمت آنان را به رسمیت شناخته باشد.
ب - کنسولها و نمایندگیهای کنسولی و وابسته های بازرگانی و کارمندان
سفارتخانه ها و کنسولگریهای خارجی نسبت به درآمدی که از خارج از ایران
بدست بیاورند مشروط بر اینکه دارای تابعیت دولتی که نماینده آن هستند
بوده و دولت ایران آنها را به این سمت شناخته باشد به شرط اینکه دولتهای
متبوعه آنان نیز همین معافیت را در مورد نمایندگان دولت ایران به نام
معامله متقابله منظور دارند.
ج - کارمندان سفارتخانه ها و کنسولگری های دولت شاهنشاهی ایران در
خارجه مشروط بر اینکه دارای تابعیت دولت خارجی باشند که در آنجا انجام
خدمت می نمایند.
د - کلیه کسانی که درآمد ناویژه سالیانه آنها از ممرهای مختلف مجموعا
از دوازده هزار ریال تجاوز نکند.
ه - کلیه اشخاصی که از دولت ایران یا شهرداریها حقوق بگیر هستند فقط
نسبت به آن قسمت از درآمدی که از بابت حقوق و اجرت و فوق العاده از خزانه
دولت یا صندوق شهرداری به آنها پرداخت می شود.
و - رعایای املاک اربابی و خالصجات .
ماده 3 - درآمد ویژه شامل اقلام زیر می باشد:
الف - درآمد نقدی یا جنسی حاصله از حقوق و اجرت و حق الزحمه و
فوق العاده و پاداش و بهره معاملات پولی و سود سهام و کارمزد و هر نوع
منافع یا سود دیگری که عاید بشود طبق آیین نامه مخصوص .
ب - درآمد غیر ویژه حاصله از هر نوع کسب یا معاملات به انضمام
درآمدهای بازرگانی و بانکی و صرافی و صنعتی و هر نوع عملیات انتفاعی دیگر
و همچنین بهره برداری کانها پس از وضع هزینه هائی که برای تحصیل این
درآمدها لازم می باشد و به موجب آیین نامه مخصوص تعیین می گردد.
ج - نسبت به املاک مزروعی که به اجاره واگذار شده میزان درآمد ویژه
عبارت خواهد بود از نصف مال الاجاره نقدی و جنسی سالیانه آن که به نقد
تسعیر می گردد به موجب قرار اجاره کتبی یا شفاهی .
د - از کلیه درآمد کشاورزی املاک مزروعی که عاید مالک می گردد برابر
نصف سهم مالکانه نقدی و جنسی که قسمت جنسی آن باید تسعیر و تبدیل به نقد
شود.
ه - نسبت به مستاجرین املاک مزروعی که درآمد کشاورزی سهم مالکانه را
اجاره می نمایند تمام سهم مالکانه محسوب پس از وضع مال الاجاره که به مالک
می پردازند نصف از عوائد مستاجر.
و - نسبت به مالکین املاک مزروعی که شخصا عمل رعیتی ملک را عهده دار
بوده و کل محصول را برداشت می نمایند نصف سهم مالکانه نقدی و جنسی تسعیر
شده به نقد.
ز - صد پنجاه مال الاجاره حمامها و یخچالها و صد هفتاد و پنج مال الاجاره
خانه ها و صد هشتاد سایر مستغلات و اراضی و متعلقات آنها که به اجاره رفته
و در شهرها و قصبات واقع شده باشد.
تبصره - درآمدهای حاصله در سال مالیاتی از فروش اموال غیر منقول
مشروط بر اینکه فاصله بین خرید و فروش آن به موجب اسناد رسمی از تاریخ
اجرای این قانون نسبت به معاملات قبلی سه سال و نسبت به معاملات بعد از
اجرای این قانون پنج سال تجاوز ننموده باشد.
ماده 4 - منظور از درآمد کشاورزی مذکور در این قانون هر نوع درآمدی
است که از محصول اراضی مزروعی و باغات و جنگلها و اغنام و احشام و قنوات
و رودخانه ها و آسیاها و حق الارض مراتع و اراضی مزروعی به دست می آید.
ماده 5 - مال الاجاره جنسی و سهم مالکانه صاحب ملک و درآمدهای کشاورزی
جنسی به نرخ هایی که از طرف وزارت دارایی منتهی تا موقع برداشت هر محصول
در هر سال مالیاتی با در نظر گرفتن وضعیت هر محل و شور با انجمن شهرداری
یا خبره های محلی تعیین و اعلام می شود باید تسعیر و تبدیل به نقد گردد.
ماده 6 - درآمدهای غیر ویژه و ویژه ای که مالیات به آن تعلق می گیرد
شامل موارد زیر نخواهد بود:
الف - مال الاجاره و آن قسمت از درآمد املاک خالصه که عاید دولت می گردد.
ب - فوق العاده اعاشه و هزینه سفری که برای انجام خدمت در قبال دریافت
حقوق یا اجرت یا حق الزحمه دیگر صورت می گیرد.
ج - حقوق بازنشستگی و یا حقوق پایان خدمت .
د - وجوهی که برای جبران خسارت بیماری و صدمات بدنی خواه با داشتن
قرارداد بیمه یا بدون آن عاید می شود سوای آنچه که به صورت حقوق یا اجرت
منظم به او پرداخت می گردد.
ه - وجوهی که به عنوان بیمه عمر از طرف شرکتهای بیمه عمر به موجب سند
بیمه عمر به اشخاص ذینفع تادیه می گردد.
و - اولین درآمد اراضی جدیدالنسق املاک جدیدالاحداث در سال مالیاتی که
طی آن اولین محصول به دست می آید و محصول دو سال بعد آن .
ز - مستغلات جدیدالبنا و مستغلاتی که به واسطه حادثه از قبیل حریق -
زلزله سیل و امثال آن محتاج به تجدید بنا یا تعمیر کلی شوند از روز ختم
بنا تا دو سال مشروط بر اینکه ختم بنا کتبا به اداره دارایی اظهار شود.
ح - موقوفات آستان قدس رضوی و مسجد گوهرشاد و آستانه حضرت معصومه و
آستانه حضرت عبدالعظیم و شاه نعمت الله ولی و شاه چراغ و مدرسه عالی
سپهسالار و املاک و موسسات شیر و خورشید سرخ و موقوفاتی که به مصرف امور
خیریه و عام المنفعه از قبیل بیمارستان و کودکستان و پرورشگاه یتیمان و
آموزشگاه ها و اطعام مساکین و نظایر آن می رسد مشروط بر اینکه دولت یا
شهرداری در درآمد و هزینه آن نظارت داشته باشند.
ط - تا میزان ده درصد عایدات هر شخصی که برای مصارف خیریه به
بنگاه های خیریه که دولت آنها را شناخته باشد پرداخته شده و از آن موسسات
قبض رسمی در دست داشته باشد.
تبصره 1 - معاملات اموال غیر منقولی که قبل از فروردین 1320 خریده
شده .
تبصره 2 - هر گاه در اثر آفت عمومی به بیش از نصف محصول کشاورزی ملکی
خسارت وارد شد اظهارنامه تسلیم و رسیدگی محلی به عمل می آید و به تناسب
خسارت در مالیات تخفیف داده می شود.
ماده 7 - باری تشخیص میزان هزینه و بهای کالای فروخته شده که باید از
درآمد غیر ویژه کسر تا درآمد ویژه تعیین گردد کلیه اجناس و کالاهای موجوده
در اول سال و کالاهائی که در طی سال به فروش رسیده و آنچه در پایان سال
موجود می باشد باید به بهایی که برای شخص مودی تمام شده است ارزیابی و به
حساب منظور گردد در صورتی که بهای تمام شده اجناس را از دفاتر و اسناد
مالیات دهنده نتوان به دست آورد ارزیابی آن به طریقی که در آیین نامه
مخصوص تصریح خواهد گشت به عمل خواهد آمد.
ماده 8 - درآمدهای ارزی بایستی به نرخ روزی که تحصیل شده تسعیر و
مالیات آن به ریال تعیین گردد وزارت دارایی اختیار دارد مالیات مقرره را
در موعد پرداخت به ریال یا به ارز به همان نرخ وصول نماید.
ماده 9 - در تعیین میزان درآمد مشمول مالیات هر مودی چنانچه درآمد او
از دوازده هزار ریال در سال متجاوز باشد اقلام زیر از درآمد ویژه او کسر
می شود:
الف - مبلغی برابر شش هزار ریال .
ب - در صورتی که متاهل بوده و با عیال یا شوهر خود زندگانی نماید و
یا اینکه کفیل خانواده باشد مبلغ چهار هزار ریال علاوه بر مبلغ فوق .
ج - برای هر یک از فرزندان کمتر از هیجده سال که متکفل زندگانی آنها
باشد مبلغ شش هزار ریال اضافه بر مبالغ فوق همچنین در صورتی که اطفال بیش
از هیجده سال داشته باشند تا سن 25 سالگی آنها این معافیت منظور خواهد شد
به شرط آنکه مشغول تحصیل باشند و برای هر یک از فرزندانی که در خارج از
ایران به خرج مودی مشغول تحصیل باشند دوازده هزار ریال .
د - صدی ده کلیه درآمد حاصله از حقوق و اجرت و مزد و فوق العاده ها.
ه - بهره دریافتی از کلیه وجوه پس انداز و سپرده های ثابت در هر یک از
بانکها در ایران و بهره حاصله از سهام دولتی ایران که خریداری نموده است .
و - در مدت دو سال از تاریخ اجرای این قانون مبلغی معادل سه برابر
بهره دریافتی در سال از وجوه پس انداز و سپرده های ثابت در بانکهای ایران و
بهره سهام دولتی ایران که خریداری نموده است مشروط بر اینکه اینگونه وجوه
و سپرده های ثابت و سهام را در عرض سال وسیله تضمین برای گرفتن وام قرار
نداده باشد.
ز - وجوهی که برای بیمه عمر خود یا بستگانش در عرض سال پرداخت نموده
پس از کسر مبلغ وامی که از شرکت بیمه یا بانکها در ظرف سال دریافت و تا
آخر سال پرداخت نکرده باشد.
ح - فرع وجوهی که برای تحصیل درآمد کسب و تجارت و یا برای آبادی ملک
از بانکها استقراض شده باشد یا استقراضهایی که در دفاتر اسناد رسمی به
موجب اسناد ثبتی قبل از اول آبان ماه 1322 به عمل آمده است .
ماده 10 - برای تشخیص میزان درآمد سالیانه مشمول مالیات شرکتهای سهامی
اقلام زیر از درآمد ویژه آن کسر می شود:
الف - هیجده درصد سرمایه پرداخته شده .
ب - وجوهی که در عرض سال برای توسعه ساختمان کارخانه و دستگاه های
تولیدی و تعمیرات لازمه به مصرف رسیده باشد به نحوی که در آیین نامه مخصوص
پیش بینی خواهد شد.
ج - وجوهی که در حدود میزان متعارفی به مصرف بهداشت کارگرها و
مستخدمین رسیده باشد.
ماده 11 - در مورد تعیین میزان درآمد مشمول مالیات شرکتهای غیر سهامی
از قبیل شرکتهای تضامنی و نسبی و غیره مبالغی که به هر یک از شرکا در
حدود میزان متعارفی پرداخته شده باشد در حکم هزینه ضروری شرکت محسوب و از
درآمد غیر ویژه برای تشخیص درآمد ویژه کسر می گردد ولی میزان وجوهی که به
این ترتیب به هر یک از شرکا تادیه شده است باید جزو درآمد ویژه آن شخص
منظور و به حساب درآمد مشمول مالیات او محسوب گردد.
ماده 12 - هر مودی مالیاتی از درآمد مشمول مالیات خود به نرخهای معینه
زیر وجوهی را که دین قطعی و مسلم او تشخیص شود باید طبق این قانون بابت
مالیات بپردازد.
از درآمد مشمول مالیات حاصله در سال مالیاتی از 10000 ریال تجاوز ننماید
2 درصد.
از 10001 ریال تا 30000 ریال 3 درصد نسبت به مازاد 10000 ریال
از 30001 ریال تا 50000 ریال 5 درصد نسبت به مازاد 30000 ریال
از 50001 ریال تا 60000 ریال 7 درصد نسبت به مازاد 50000 ریال
از 60001 ریال تا 80000 ریال 12 درصد نسبت به مازاد 60000 ریال
از 80001 ریال تا 100000 ریال 15 درصد نسبت به مازاد 80000 ریال
از 100001 ریال تا 120000 ریال 17 درصد نسبت به مازاد 100000 ریال
از 120001 ریال تا 140000 ریال 21 درصد نسبت به مازاد 120000 ریال
از 140001 ریال تا 160000 ریال 26 درصد نسبت به مازاد 140000 ریال
از 160001 ریال تا 200000 ریال 30 درصد نسبت به مازاد 160000 ریال
از 200001 ریال تا 250000 ریال 37 درصد نسبت به مازاد 200000 ریال
از 250001 ریال تا 300000 ریال 42 درصد نسبت به مازاد 250000 ریال
از 300001 ریال تا 350000 ریال 47 درصد نسبت به مازاد 300000 ریال
از 350001 ریال تا 400000 ریال 50 درصد نسبت به مازاد 350000 ریال
از 400001 ریال تا 500000 ریال 55 درصد نسبت به مازاد 400000 ریال
از 500001 ریالی تا 600000 ریال 60 درصد نسبت به مازاد 500000 ریال
از 600001 ریال تا 700000 ریال 65 درصد نسبت به مازاد 600000 ریال
از 700001 ریال تا 1000000 ریال 70 درصد نبست به مازاد 700000 ریال
از 1000001 ریال به بالا صدی هشتاد نسبت به مازاد 1000000 ریال
تبصره - سال مالیاتی عبارت است از سال شمسی که در آن تحصیل درآمد شده
باشد مگر در مواردی که دوره عمل سالیانه مودی مالیاتی سال شمسی نباشد و
در این صورت سال مالیاتی او طبق آیین نامه مخصوص تعیین خواهد شد.
ماده 13 - به جای عوارض قپان شهرداری و مالیات مستغلات مالیات های زیر
به وسیله وزارت دارایی وصول و در تحت نظر وزارت کشور درآمد حاصله هر
شهرستان به مصرف شهرداری همان شهرستان خواهد رسید:
الف - یک مالیات اضافی به میزان ده درصد مبلغ مالیاتی که به موجب
ماده 12 به هر یک از مودیان تعلق می گیرد.
ب - درآمد حاصله از مالیات برق .
ج - نیم درصد از مبلغ مالیاتی که به موجب ماده 12 به هر یک از
بازرگانان و شرکتهای بازرگانی تعلق می گیرد برای تامین بودجه اطاقهای
بازرگانی کشور.
ماده 14 - بجز در موردی که در زیر پیش بینی شده هر مودی مالیاتی که طبق
ماده اول این قانون مشمول مالیات بوده و جزو مستثنیات ماده دوم نمی باشد
در هر سال منتها تا موعد مقرره که به موجب آیین نامه تعیین می گردد باید
شخصا و یا به وسیله دیگری اظهارنامه کتبی با درج اقلام درآمدهایی که در
سال پیش به دست آورده است تنظیم و به اداره دارایی محل اقامت و یا به
اداره دارایی مرکز شغل و یا کسب خود در ایران تسلیم نماید.
مودی مالیاتی مکلف است در اظهارنامه ای که تسلیم می نماید میزان کل درآمد
غیر ویژه و هزینه هایی که از آن کسر می شود و میزان درآمد ویژه و
بخشودگیهایی که به موجب این قانون تعیین شده و میزان درآمد مشمول مالیات
و مبلغ بدهی مالیاتی خود را صریحا تعیین و درج نماید. در مورد انواع
درآمدهای کشاورزی مودیان مکلفند طبق آیین نامه مخصوص هر پنج سال یک مرتبه
اظهارنامه کتبی با درج اقلام درآمد متوسطی که در سه سال پیش به دست آورده
تنظیم و به مراجعی که در بالا ذکر شده تسلیم نماید اولین موقع تسلیم این
گونه اظهارنامه ها اولین سال اجرای این قانون خواهد بود.
ماده 15 - به جز در مورد درآمدهای کشاورزی مودیان مالیاتی می توانند
بدهی مالیاتی خود را در موقع تسلیم اظهارنامه که طبق ماده 14 تعیین شده
یا در سه قسط متساوی که قسط اول آن ضمن تسلیم اظهارنامه و اقساط دوم و
سوم تا تاریخی که به موجب آیین نامه تعیین می گردد تادیه نمایند. در مورد
درآمدهای کشاورزی پرداخت مالیات به اقساط و در تاریخ هایی که به موجب
آیین نامه مخصوص معین می گردد به عمل خواهد آمد وزارت دارایی نیز حق دارد
که از پاره ای از منابع درآمدها (به استثنای منابع کشاورزی ) مالیات را
موقع تحصیل آن درآمد طبق مقررات آیین نامه مخصوص کسر و وصول نماید وجوهی
که به این ترتیب بابت بدهی مالیات مودیان وصول می شود به پای حساب مالیاتی
آنها محسوب می گردد ولی این عمل مودی مالیاتی را معاف از تسلیم اظهارنامه
معینه در ماده 14 نمی نماید.
در مواردی که درآمد مودی مالیاتی منحصر به حقوق و دستمزد بوده و در مواقع
پرداخت آنها طبق این ماده مالیات کسر و عاید دولت شده باشد وزارت دارایی
می تواند اظهارنامه های ساده تری تهیه و به این طبقه از مودیان مالیاتی
اجازه دهد که آنها را تنظیم و به صاحب کار خود تسلیم نمایند تا با
توضیحات دیگر که لازم باشد صاحب کار برگهای نامبرده را به وزارت دارایی
تحویل دهد.
ماده 16 - جرائمی که به موجب این قانون به مودیان تعلق می گیرد به
ترتیب زیر خواهد بود:
الف - هر شخصی که طبق ماده 14 مکلف به دادن اظهارنامه باشد و تا موعد
مقرره در آیین نامه آن را تنظیم و تسلیم ننماید برای هر ماه تاخیر باید
مبلغ پنجاه ریال جریمه بپردازد و اگر ثابت شود شخصی که مشمول مالیات است
و باید اظهارنامه بدهد مشمول معافیت های ماده دوم نبوده و ضمنا به او
مالیاتی تعلق نمی گیرد این جریمه از یکصد ریال نسبت به او تجاوز نخواهد
نمود ولی در صورتی که ثابت شود مشمول پرداخت مالیات می باشد حد اکثر این
جریمه از 500 ریال یا پنج درصد میزان مالیات بدهی او هر کدام که کمتر است
تجاوز نخواهد کرد.
ب - هر قسط مالیاتی که در سر رسید معینه پرداخت نگردد جریمه تاخیر
برابر یک درصد مبلغ پرداخته نشده در هر ماه تا موقع پرداخت به آن تعلق
می گیرد و اگر مودی بدهی خود را در مدت شش ماه نپردازد کلیه مبالغ مالیاتی
بدهی برای آن سال باید در ظرف ده روز تادیه گردد و اگر پس از ده روز با
هم پرداخت نشود نسبت به کل مبلغ بدهی جریمه دیر کردی از قرار یک درصد
علاوه بر یک درصد جریمه مذکور برای هر ماه از آن مودی وصول خواهد شد.
ج - در صورتی که به موجب اطلاعات و مدارکی ثابت شود مودی مالیاتی
اظهارنامه خلاف حقیقت تسلیم نموده و یا اطلاعات خلاف واقع به منظور از بین
بردن حق دولت یا فرار از پرداخت تمام یا قسمتی از مالیات مقرره در این
قانون به وزارت دارایی داده باشد جریمه ای معادل دو برابر بدهی مالیاتی
مورد اختلاف سال مربوط به او تعلق می گیرد.
ماده 17 - در موقع وصول مالیات و جرائم وصول مطالبات دولت از درآمد و
اموال منقول بدهکاران و یا ضامن آنها دولت نسبت به سایر بستانکاران حق
تقدم خواهد داشت و این حق پس از انقضای سه سال نسبت به مطالبات هر سنه
ساقط می شود.
ماده 18 - وزارت دارایی مجاز است برای تعیین و تشخیص میزان قطعی
مالیاتی که به موجب این قانون بهر مودی تعلق می گیرد به کلیه دفاتر و
اوراق و اسناد هر مودی که برای تعیین میزان درآمد مشمول مالیات است
مراجعه و رسیدگی نماید و مودی مالیاتی مکلف است وسایل این رسیدگی را
فراهم نماید در صورتی که مودی دفاتر و اسناد معتبری ارائه ندهد و یا در
موعد مقرر اظهارنامه خود را تهیه و تسلیم ننماید وزارت دارایی بر طبق
آیین نامه مربوط از روی قراین و امارات مالیات او را تعیین و ابلاغ خواهد
نمود.
ماده 19 - برای رسیدگی به شکایات مودیان مالیاتی از اجرای مقررات این
قانون در هر یک از نقاطی که ادارات دارایی دائر باشد کمیسیون یا
کمیسیون هایی مرکب از سه نفر تشکیل می گردد که یک نفر از طرف رییس دارایی و
یک نفر قاضی از طرف رییس دادگستری و یک نفر هم از طرف اطاق بازرگانی یا
انجمن شهرداری یا کمیته کشاورزی یا انجمن پزشکان یا طبقه ای که مودی جزو
آن طبق است به انتخاب مودی مالیاتی طبق آیین نامه مخصوص انتخاب می شود
ریاست کمیسیون با نماینده دادگستری است .
کلیه اشخاصی که نسبت به اجرای مقررات این قانون از مامورین دارایی شاکی
بوده و یا نسبت به تشخیص و تعیین میزان بدهی مالیاتی خود معترض باشند
می توانند برای رسیدگی به شکایات و رفع اختلاف به این کمیسیون مراجعه
نمایند. کمیسیون نامبرده موقع و تاریخ و محل رسیدگی را تعیین و به شاکی
ابلاغ خواهد نمود.
طرز رسیدگی و اتخاذ رای به موجب آیین نامه است .
رای صادره از طرف کمیسیون نسبت به مودی مالیاتی و دولت قطعی بوده مگر
اینکه در ظرف یک ماه وزارت دارایی یا مودی مالیاتی از رای کمیسیون به
دیوان دادرسی دارایی استیناف بخواهند.
ماده 20 - پس از انقضای سه سال از خاتمه هر سال مالیاتی هیچگونه
مالیاتی که به موجب مقررات این قانون به درآمد آن سال مالیاتی تعلق
می گیرد قابل مطالبه نخواهد بود.
ماده 21 - وزارت دارایی آیین نامه های راجع به اجرای این قانون را پس از
تصویب کمیسیون قوانین دارایی مجلس شورای ملی به موقع اجرا خواهد گذارد.
ماده 22 - این قانون از اول فروردین 1323 اجرا می شود و شش ماه پس از
انعقاد صلح لایحه تجدید نظر شده آن باید از طرف دولت به مجلس شورای ملی
تقدیم شود.
قوانین زیر بجز در مورد مالیاتهایی که باید به موجب آن قوانین بابت
سالهای قبل از 1323 وصول شود با رعایت مستثنیات زیر از اول فروردین 1323
ملغی خواهد بود:
1 - مواد دوم و سوم قانون الغا مالیات ارضی و دواب و برقراری مالیات
صدی سه مصوب 24 آذر ماه 1313.
2 - قانون مالیات بر درآمد مصوب 29 آبان 1312 به استثنای مواد مربوط
به حق تمبر و چک و سایر برگها و اسناد بازرگانی .
3 - قوانین اصلاحیه مالیات بر درآمد مصوب 24 آذر 1312 و 28 اسفند
1317.
4 - قانون مالیات مستغلات مصوبه سال 1294 و ضمائم آن .
5 - قوانین مربوط به مالیات عشور مواد جنگلی و عشور مواد معدنی .
6 - قانون مربوط به عوارض قپان داری شهرداریها.
7 - آن قسمت از قانون الغا مالیات اغنام و احشام مصوب 21 امرداد 1307
که مربوط به ایلات تخته قاپو نشده است .
بجز در مورد درآمدهای مذکور در قسمت اخیر ماده 15 این قانون تمام
درآمدهایی که در سال قبل از هر سال مالیاتی عاید مودی شده ماخذ و پایه
مالیات آن سال او قرار خواهد گرفت و مالیات روی آن ماخذ تشخیص و وصول
خواهد شد منتهی در مورد انواع درآمدهای کشاورزی که هر پنج سال یک مرتبه
مالیات هر مودی به ماخذ حد وسط درآمد سه سال او تشخیص و در مدت آن پنج
سال از همان ماخذ وصول خواهد شد.
ماده 23 - کلیه قوانین و مقررات مخالف مواد این قانون نسخ می شود.
ماده 24 - هر گاه مامورین و روسای دوایر در اجرا این قانون یا
آیین نامه ها سو استفاده نموده یا گزارش بر خلاف واقع بدهند مفتری محسوب و
مطابق قوانین جاریه محاکمه و مجازات خواهند شد.
این قانون که مشتمل بر بیست و چهار ماده است در جلسه نوزدهم آبان ماه یک
هزار و سیصد و بیست و دو به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1322/08/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.