×

قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم

قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم

قانون-اصلاح-قانون-مالیاتهای-مستقیم-
ماده واحده - قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر اصلاح می شود:
1 - در بند 7 ماده 2 بعد از عبارت تبنگاه حمایت مادران و نوزادان ت
عبارت تکمیته ایرانی حقوق بشرت اضافه می شود.
2 - در قسمت آخر تبصره 2 ماده 4 بعد از عبارت ت در یکی از بانکهای
ایرانی ت عبارت تیا موسساتی که با کسب مجوز قانونی به این منظور تشکیل
می شوندت اضافه می شود.
3 - تبصره 1 ماده 6 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 - کلیه حقوق و مقرری بگیرانی که طبق مقررات جاری در تاریخ تصویب
این اصلاحیه مشمول معافیت شصت درصد می باشند به شرح زیر از معافیت استفاده
خواهند کرد:
تا دویست و چهل هزار ریال حقوق سالانه شصت درصد مالیات متعلق تا هفتصد
هزار ریال حقوق سالانه چهل درصد مالیات متعلق نسبت به مازاد دویست و چهل
هزار ریال حکم این تبصره شامل کلیه مستخدمینی که حقوق آنان از اعتبارات
وزارتخانه ها و موسسات دولتی و وابسته به دولت (به استثنای شرکتهای دولتی )
اعم از اعتبارات از محل درآمد عمومی یا برنامه یا اختصاصی تامین می شود و
همچنین حقوق کادر درمانی جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران و سازمان شاهنشاهی
خدمات اجتماعی و بنیاد نیکوکاری والاحضرت شمس پهلوی (به تشخیص وزارت
دارایی ) و اعضای هیاتهای آموزشی در دانشگاههای غیر دولتی که خارج از شعاع
یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران انجام وظیفه می نمایند نیز خواهد بود.
4 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 19 اضافه می شود:
تتبصره - درآمد املاک شرکتهایی که تمام سرمایه آنها به طور مستقیم یا با
واسطه متعلق به دولت است تابع مقررات این بخش نبوده و از طریق رسیدگی به
دفاتر تشخیص خواهد شدت.
5 -
الف - در آخر متن ماده 20 عبارت تحکم این ماده در مورد خانه های
سازمانی متعلق به اشخاص حقوقی در صورتی که مالیات آنها طبق دفاتر قانونی
تشخیص شود جاری نخواهد بود. درآمد مشمول مالیات در مورد اجاره دست اول
املاک مورد وقف یا حبس بر اساس این ماده محاسبه خواهد شدت اضافه می شود.
ب - در تبصره 6 ماده 20 بعد از عبارت تکسر وت عبارت تظرف ده روزت
اضافه می شود.
ج - در تبصره 9 ماده 20 عبارت تملک شخصی محل سکونت خود رات به عبارت
تخانه خود رات اصلاح و بعد از عبارت تبه موجب سند رسمی ت عبارت تیا قرارداد
عادی ت اضافه می شود.
6 -
الف - عبارت زیر به عنوان تبصره 4 به ماده 23 اضافه می شود.
تتبصره 4 - در مواردی که منفعت ملکی به دیگری منتقل و مال الاجاره تمام مدت
یکجا پرداخت شده یا حق انتفاع آن ملک از طرف مستاجر در ازا مبلغی به شخص
دیگری منتقل شده باشد هرگاه عین ملک در زمانی که به انقضا مدت اجاره بیش
از ده سال باقی مانده باشد به مالک منفعت منتقل شود و بعدا ملک مزبور به
شخص ثالث منتقل گردد در محاسبه درآمد مشمول مالیات قیمت خرید عبارت است
از مبلغی که بابت خرید عین پرداخت شده به اضافه وجوهی که قبلا بابت
مال الاجاره یا خرید حق انتفاع پرداخت گردیده به نسبت باقیمانده مدت اجاره
در زمان خرید عین . حکم تبصره 1 این ماده در این مورد نیز لازم الرعایه است
ت.
ب - عبارت ذیل به عنوان تبصره 5 به ماده 23 اضافه می شود:
تتبصره 5 - در مورد آپارتمان مشمول قانون تملک آپارتمانها در انتقالات
قطعی بعد از اولین انتقال ماخذ محاسبه مالیات عبارت است از اضافه بهای
فروش نسبت به خرید مذکور در سند معامله مشروط بر اینکه این تفاوت کمتر از
افزایش ارزش معاملاتی عرصه آپارتمان در تاریخ فروش نسبت به ارزش آن در
تاریخ خرید نباشد که در این صورت تفاوت ارزش معاملاتی عرصه مبنای محاسبه
مالیات قرار خواهد گرفت . در اجرای این تبصره مقدار عرصه معادل مساحت
زیربنای آپارتمان مورد انتقال محسوب خواهد شد. حکم تبصره یکم این ماده در
مورد این تبصره نیز جاری است ت.
7 - به آخر تبصره 3 ماده 28 عبارت زیر اضافه می شود:
ت در صورتی که از بابت حق اشغال محل یا حق کسب و پیشه به جای دریافت پول
امتیازاتی تحصیل شود درآمد مشمول مالیات از طریق برآورد ارزش حق واگذاری
محل تشخیص خواهد شدت.
8 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 29 اضافه می شود:
تتبصره - حکم این ماده شامل اشخاصی که شغل آنها ایجاد بنا و فروش آن
می باشد نبوده و در صورتی که به موجب ماده 22 بابت ساختمان مالیاتی پرداخت
کرده باشند از مالیات متعلق کسر و مابه التفاوت وصول می شودت.
9 - دربند الف ماده 32 بعد از عبارت تماده 23ت عبارت تبا رعایت تبصره
یک ماده مذکورت اضافه می شود.
10 - در ماده 34 عبارت تمگر اینکه ... تا آخر ماده ت به عبارت تمگر در
مورد وجود اختلاف که در این صورت دارایی مکلف است در صورتی که مودی معادل
مبلغ مورد مطالبه را به صورت سپرده به حساب دارایی نزد بانک ملی ایران
بپردازد با انتقال ملک موافقت نمایدت اصلاح می شود.
11-
الف - بند ت ماده 38 به شرح زیر اصلاح می شود:
تت - در صورتی که مودی ظرف پانزده روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص کتبا به
دفتر ممیزی مالیاتی حوزه مربوط اعتراض کند که در این صورت می تواند ظرف ده
روز از تاریخ تسلیم اعتراض با ممیز کل مربوط توافق کند یا در صورت عدم
حصول توافق به موجب رای کمیسیون تشخیص ارزش اجاری کمتر از تقویم ممیز
تعیین گردد - مبلغ مورد توافق یا رای کمیسیون حسب مورد قطعی و تا ممیزی
جدید مناط اعتبار است ت.
ب - تبصره ماده 38 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره - درآمد اجاری مستغلاتی که به علت عدم اعتراض مودی ظرف مدت مقرر در
بند ت اصلاحی مصوب 24/12/48 قطعی شده است در صورتی که ظرف دو ماه از تاریخ
تصویب این اصلاحیه مورد اعتراض قرار گیرد مشمول بند ت این ماده می باشدت.
12 - در تبصره 2 ماده 40 بعد از عبارت تغیر منقول ت عبارت تدر مدت
مذکور در سندت اضافه می شود.
13 - بند الف ماده 53 به شرح زیر اصلاح می شود:
تالف - خلاصه اسناد انتقال هر هفته را طبق نمونه ای که از طرف وزارت دارایی
تهیه می شود منتها تا آخر هفته بعد به دفتر ممیزی مالیاتی مربوط در مقابل
اخذ رسید تسلیم نمایندت.
14 - در تبصره 1 ماده 58 عبارت تدفاتر مذکور در قانون تجارت ت به
عبارت تدفاتر روزنامه اعم از نقدی یا غیر نقدی و کل ت اصلاح و عبارت تدر هر
یک از موارد فوق تا آخر تبصره ت حذف و عبارت زیر جانشین آن می شود:
تمقررات مربوط به نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر و حساب و اسناد و
مدارک به موجب آیین نامه هایی که به تصویب وزیر دارایی خواهد رسید تعیین
خواهد شد. عدم رعایت مقررات مزبور حسب مورد موجب تعلق جریمه ای حداکثر تا
پنجاه هزار ریال یا با رعایت مفاد تبصره 1 ماده 81 موجب عدم قبول دفاتر
به عنوان دفاتر قانونی خواهد بود. رد دفتر به این صورت مانع آن نخواهد
بود که در کمیسیونهای تشخیص به اعتراض مودی در این مورد نیز رسیدگی شودت.
15 -
الف - در بند 2 ماده 61 عبارت تبعضا یا کلات حذف و به آخر بند مزبور
عبارت زیر اضافه می شود:
تحکم این بند شامل مواردی که به تشخیص هیات مذکور در تبصره 1 ماده 81 عدم
تسلیم گزارش حسابدار رسمی در مهلت مقرر ارتباطی به مودی نداشته است
نخواهد بود و در این صورت طبق مقررات مربوط عمل خواهد شدت.
ب - عبارت زیر به عنوان تبصره به بند 2 ماده 61 اضافه می شود:
تتبصره - هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید در
صورتی که مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزو هزینه های قابل قبول
خودداری می شود و در صورتی که مربوط به درآمد باشد مالیات مربوط به این
قسمت از درآمد از طریق تشخیص علی الراس تعیین خواهد شد.ت
برای محاسبه درآمد مشمول مالیات
عبارت تبه نظر ممیز و تایید سرممیزت و بعد از عبارت تکه در این صورت
ممیزت عبارت تیاسر ممیزت اضافه می شود.
16 - در ماده 64 عبارتهای تپانصد هزار ریال ت به عبارتهای تهفتصد و
پنجاه هزار ریال ت اصلاح می شود.
17 - در ماده 65 عبارتهای تپانصد هزار ریال ت به عبارتهای تهفتصد و
پنجاه هزار ریال ت اصلاح می شود.
18 - در بند ب ماده 70 عبارت تشصت و پنج درصدت به عبارت تشصت درصدت
اصلاح می شود.
19 - در تبصره 2 ماده 72 بعد از کلمه توکیل ت عبارت تظرف 10 روزت
اضافه می شود.
20 -
الف - در ماده 75 بعد از عبارت تهنرپیشگی ت عبارت تو خوانندگی ت اضافه
می شود.
ب - تبصره زیر به عنوان تبصره یک به ماده 75 اضافه می شود و تبصره
ماده 75 تبصره 2 ماده مزبور خواهد بود.
تتبصره 1 - تا پنج سال از تاریخ اجرای این تبصره از تهیه کنندگان فیلمهای
سینمایی ایرانی که مالیات آن به شرح این ماده به نرخ پنج درصد کسر شده
است وجه دیگری بابت مالیات بر درآمد مطالبه نخواهد شد وجوه مذکور در حساب
مخصوصی که از طرف خزانه افتتاح خواهد شد نگاهداری و طبق آیین نامه ای که از
طرف وزارت فرهنگ و هنر تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید به مصرف
کمک به تهیه کنندگان فیلمهای ایرانی که دارای جنبه های هنری و میهنی و
اجتماعی باشد خواهد رسیدت.
21 -
الف - در ماده 76 عبارت تپنج درصدت به عبارت تپنج و نیم درصدت اصلاح و
بعد از عبارت تماده 134ت عبارت تبه علاوه چهار درصد مبلغ پرداختی ت اضافه
می شود.
ب - تبصره ماده 76 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره - حکم این ماده شامل مواردی که قسمتی از پیمان به مقاطعه کاران دست
دوم و بعد از آن واگذار می شود نخواهد بود ولی از نظر تشخیص درآمد مشمول
مالیات مشمول متن ماده 79 می باشدت.
22 -
الف - در ماده 79 عبارت تدوازده درصد دریافتی سالانه ت به عبارت تهشت
درصد دریافتی سالانه ت اصلاح می شود.
ب - در تبصره 2 ماده 79 عبارت تنصف وجوهی ت به عبارت تیک و نیم درصد
از مبلغ پرداختی به پیمان کارت اصلاح و عبارت تو تبصره آن ت حذف می شود.
23 -
الف - در بند الف ماده 80 بعد از عبارت تتمام سرمایه آن ت عبارت تبه
طور مستقیم یا با واسطه ت اضافه می شود.
ب - عبارت زیر به عنوان تبصره به بند الف ماده 80 اضافه می شود:
تتبصره - شرکتهایی که از اول سال 1352 به بعد برای فعالیتهای کشاورزی
تشکیل می شوند و سهام آنها کلا یا جزئا متعلق به دولت می باشد مشمول معافیت
موضوع ماده 109 خواهند بودت.
ج - به آخر بند ب ماده 80 عبارت تحکم این بند ناظر به مواردی است که
موسسه در جمع فعالیت خود سود داشته باشدت اضافه می شود.
د - در بند ت ماده 80 بعد از عبارت توصول خواهد شدت عبارت تو همچنین
کسر مالیات اضافی موضوع ماده 166ت اضافه می شود.
ه - جز یک بند ت ماده 80 به شرح زیر اصلاح می شود:
1 - در مورد شرکتهای سهامی و مختلط سهامی نسبت به آن قسمت از درآمد که
طبق تصمیم ارکان صلاحیت دار شرکت برای تقسیم بین صاحبان سهام با نام و شرکا
ضامن تخصیص داده می شود به نرخ پانزده درصد و نسبت به آن قسمت که به حساب
اندوخته های شرکت منظور می شود به نرخ بیست و پنج درصد بقیه درآمد مشمول
مالیات شرکت اعم از سود پرداختی به صاحبان سهام بی نام و سود تقسیم نشده
شرکت تا بیست میلیون ریال به نرخ بیست و پنج درصد و نسبت به مازاد بیست
میلیون ریال تا چهل میلیون ریال به نرخ سی درصد و نسبت به مازاد چهل
میلیون ریال تا شصت میلیون ریال به نرخ سی و پنج درصد و نسبت به مازاد
شصت میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال به نرخ چهل درصد و نسبت به مازاد
هشتاد میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال به نرخ چهل و پنج درصد و نسبت به
مازاد یکصد میلیون ریال تا دویست میلیون ریال به نرخ پنجاه درصد و نسبت
به مازاد دویست میلیون ریال به نرخ پنجاه و پنج درصد مشمول مالیات خواهد
بود و در صورت احراز شرایط زیر:
اولا سهام شرکت با نام باشد.
ثانیا در بورس پذیرفته شده باشد.
ثالثا تعداد سهامداران آن از سیصد نفر کمتر نباشد.
رابعا سهام هیچیک از صاحبان سهام از ده درصد جمع سهام شرکت بیشتر نباشد.
سود تقسیم نشده شرکت تا معادل بیست درصد سرمایه پرداخت شده به نرخ بیست و
پنج درصد مشمول مالیات است و نسبت به مازاد نرخهای مربوط مذکور در فوق
اعمال خواهد شد.
نرخهای جدید شامل درآمد اشخاص حقوقی مربوط به سال مالی که در سال 1352 به
بعد خاتمه می یابد خواهد بود.
و - تبصره 3 ماده 80 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 3 - دفاتر و ترازنامه و حساب سود و زیان شرکتهایی که بیش از پنجاه
درصد سهام آن متعلق به دولت یا شرکتهای دولتی یا موسسات وابسته به دولت
می باشد در صورتی که قبلا مورد رسیدگی وزارت دارایی قرار گرفته باشد پس از
تصویب مجمع عمومی یا مراجع صلاحیتدار از لحاظ مالیاتی محتاج به رسیدگی
نخواهد بودت.
ز - تبصره 4 ماده 80 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 4 - از سود سهام بی نام و سود تقسیم نشده شرکتها که مالیات آن به
شرح مقررات این قانون وصول شده یا بشود پس از تقسیم یا انتقال به حساب
سرمایه یا سود و زیان وجه دیگری بابت مالیات بر درآمد مطالبه نخواهد شد.
در مورد اندوخته های شرکت که مالیات آن به نرخ بیست و پنج درصد وصول شده
یا بشود در موارد فوق و در مورد انحلال به شرح زیر عمل خواهد شد.
1 - در صورتی که سهام شرکت کلا با نام باشد وجه دیگری از شرکت دریافت
نخواهد شد و صاحب سهم مکلف است معادل مبلغی که به او تعلق گرفته است با
توجه به مالیاتی که قبلا از این بابت وصول شده است به عنوان درآمد مشمول
مالیات در اظهارنامه تکمیلی خود منظور نماید و مالیات متعلق را پس از کسر
بیست و پنج درصدی که وصول شده است بپردازد - در موارد مذکور در این بند
شرکت مکلف است فهرست سهامداران خود را با تعیین مبلغ متعلق به هر یک از
آنها ظرف ده روز به ممیز مالیاتی حوزه مربوط تسلیم نماید.
2 - در صورتی که تمام یا قسمتی از سهام شرکت بی نام باشد فقط مالیات دیگری
به نرخ پانزده درصد از شرکت وصول خواهد شد.
حکم بندهای 1 و 2 این تبصره شامل اندوخته های مشمول مالیات به نرخ بیست و
پنج درصد که قبل از تاریخ اجرای این تبصره تقسیم شده است نیز خواهد بود
ولی شامل اندوخته هایی که قبل از تاریخ اجرای این تبصره به حساب سرمایه
منتقل شده است نخواهد بود.
ح - تبصره 6 ماده 80 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 6 - مشارکتهای مدنی ، مشمول مقررات بخش مشاغل می باشند و به عنوان
یک واحد کسب فقط از یک بخشودگی موضوع ماده 93 استفاده خواهند کرد و در
صورتی که حداقل یکی از شرکا پدر یا مادر یا فرزند یا همسر یا برادر یا
خواهر هیچیک از شرکا دیگر نباشد مشارکت از دو بخشودگی استفاده خواهد کرد
ت.
24 -
الف - عبارت زیر به عنوان تبصره 1 به ماده 81 اضافه می شود:
تتبصره 1 - در مورد دارندگان کارت بازرگانی و اشخاص حقوقی که در موعد
مقرر اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان تسلیم کرده باشند تشخیص
درآمد مشمول مالیات به طور علی الراس جز در موارد مذکور در بند 2 ماده 61
و ماده 170 موکول به آن است که از طرف ماموران تشخیص دلائلی ارائه شود که
به موجب آن دفاتر و اسناد و مدارک ارائه شده از طرف مودی برای رسیدگی و
تشخیص درآمد واقعی مودی کافی نباشد و مراتب مورد تایید هیاتهایی متشکل از
3 نفر حسابرس به انتخاب وزیر دارایی واقع گردد.
ب - تبصره قبلی ماده 81 به تبصره 2 تبدیل و عبارت تسی و پنج تا هفتاد
درصدت به عبارت تبیست تا نود درصدت اصلاح و بعد از عبارت تمالیات متعلق
رات عبارت تبا توجه به مبالغی که از اول سال تا آن تاریخ پرداخت نموده
است ت و در آخر تبصره عبارت تدر مورد تعلیمات و کمکهای فنی در صورتی که
پرداخت کننده وزارتخانه یا موسسه دولتی باشد وزارت دارایی می تواند ضریب
درآمد مشمول مالیات را به پیشنهاد وزارتخانه یا موسسه دولتی مربوط کمتر
از بیست درصد تعیین نمایدت اضافه می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 81 اضافه می شود:
تبصره 3 - اندوخته هایی که مالیات آن پرداخت نشده در صورت تقسیم یا انتقال
آن به حساب سرمایه یا سود و زیان به درآمد مشمول مالیات سال تقسیم یا
انتقال اضافه می شود. این حکم شامل اندوخته های سود ناشی از فعالیتهای معاف
موسسه در دوران معافیت و اندوخته های موضوع ماده 99 پس از احراز شرایط
مربوط نخواهد بود.
25 - عبارت زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 83 اضافه می شود:
تتبصره 3 - در مورد کارخانه های مشمول قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از
تعطیل کارخانه های کشور مصوب خرداد ماه 1343 تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و
حساب سود و زیان به عهده شخص یا اشخاصی است که به موجب ماده 2 قانون
مزبور از طرف هیات حمایت صنایع به عنوان مدیر کارخانه تعیین شده اند و
بدهی های مالیاتی مربوط به مدتی که کارخانه تحت حمایت صنعتی قرار دارد اعم
از مالیاتهای متعلق به درآمد کارخانه یا مالیاتهایی که باید کسر و به
وزارت دارایی پرداخت شود در عداد هزینه های عادی و جاری مذکور در ماده 7
قانون فوق الذکر قابل پرداخت خواهد بود. کارخانه های موضوع این ماده مشمول
مقررات موضوع تبصره 3 ماده 80 و تبصره 2 ماده 83 خواهند بودت.
26 - در ماده 84 عبارت تدر تاریخ انحلال ت به عبارت تدر تاریخ دعوت ت
اصلاح می شود.
27 -
الف - در آخر بند 4 ماده 95 عبارت تو همچنین خانه های ارزان قیمت
سازمانی که خارج از محل کارگاه مورد استفاده کارگران واحدهای صنعتی قرار
می گیردت اضافه می شود.
ب - عبارت زیر به عنوان بند 9 به ماده 95 اضافه می شود:
9 - تا سی هزار ریال وجوه پرداختی به هر یک از کارگران در اجرای قانون
سهیم کردن کارگران در سود کارخانجات و کارگاههای تولیدی و صنعتی و پاداش
سالیانه آنها از سال 1351.
تبصره - مبلغ بخشودگی بند 9 در کارگاههایی که دارای شرکت تعاونی مصرف
کارگری هستند صرف تقویت و توسعه شرکتهای تعاونی همان کارگاه خواهد شد که
در مقابل سهم یا سهام شرکتهای مزبور به کارگران داده شود و در کارگاههایی
که دارای شرکت تعاونی مصرف نیستند مبلغ بخشودگی کلا به حساب شرکت تعاونی
در شرف تشکیل همان کارگاه نزد بانک رفاه کارگران واریز خواهد شد.
نحوه وصول وجوه مزبور و ترتیب پرداخت به شرکتهای تعاونی مصرف کارگران به
موجب آیین نامه ای خواهد بود که بنا به پیشنهاد وزرای دارایی و کار و امور
اجتماعی به تصویب هیات وزیران برسد.
28 -
الف - بند 4 ماده 99 حذف می شود.
ب - تبصره 1 ماده 99 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 1 - معادل وجوهی که طی سال صدور اجازه تا چهار سال تمام پس از آن
ذخیره شده است باید ظرف پنج سال از تاریخ صدور اجازه به مصرف توسعه یا
تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی جدید یا ساختمان واحدهای مسکونی رسیده و ظرف
همین مدت طرح مربوط به مرحله بهره برداری رسیده باشد. در مورد وجوهی که با
استفاده از مقررات این ماده قبلا ذخیره شده است مهلت شروع بهره برداری چهار
سال پس از تاریخ اجرای این تبصره است .
برای هر طرح فقط ذخائر سال صدور اجازه و چهار سال پس از آن مشمول معافیت
موضوع این ماده می باشد ولی در هر حال مخارج انجام شده باید مورد گواهی
وزارت اقتصاد در مورد توسعه و تکمیل یا ایجاد واحد صنعتی جدید و وزارت
آبادانی و مسکن در مورد خانه های مسکونی قرار گیردت.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره 5 به ماده 99 اضافه می شود:
تتبصره 5 - کارخانه های واقع در محدوده آبریز تهران که تعداد کارکنان آنها
کمتر از یکصد نفر نباشد در صورتی که تاسیسات خود را کلا به خارج از شعاع
یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران انتقال دهند بر اساس ضوابطی که از طرف
وزارت دارایی و وزارت اقتصاد برقرار می شود از ده تا پانزده سال از تاریخ
بهره برداری از پرداخت مالیات بر درآمد ناشی از فعالیت صنعتی مربوط معاف
خواهند بودت.
د - عبارت زیر به عنوان تبصره 6 به ماده 99 اضافه می شود:
تتبصره 6 - از نظر این قانون محدوده آبریز تهران شامل منطقه آبریز غربی
رودخانه حبله رود گرمسار و منطقه آبریز شرقی رودخانه زیاران و کلیه مناطق
آبریز رودخانه های دماوند، جاجرود، شاه آباد، دربند، اوین ، فرح زاد، کن ،
کرج ، کردان بوده و حدود آن عبارت است از:
شمالا: خطالراس کوههای البرز که آب آن به دشت کویر مرکزی جاری می شود.
شرقا: ساحل غربی رودخانه حبله رود گرمسار.
غربا: ساحل شرقی رودخانه زیاران .
جنوبا: خطوط ممتد از غرب به شرق از محل تقاطع رودخانه زیاران با رودخانه
شور تا خطالقعر دریاچه نمک به سمت غرب تا محل تقاطع با مسیر حبله رود
گرمسار.ت
29 - ماده 100 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 100 - صد درصد درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی حاصل از فروش واحدهای
مسکونی ارزانقیمت و پنجاه درصد درآمد حاصل از فروش واحدهای مسکونی متوسط
قیمت که طبق ضوابط و قیمتهای تعیین شده از طرف وزارت دارایی و وزارت
آبادانی و مسکن ظرف پنج سال از تاریخ اجرای این ماده ساخته و به فروش
برسد در صورتی که طرح ساختمان قبلا به تصویب وزارت آبادانی و مسکن رسیده
باشد از پرداخت مالیات معاف است ت.
30 - در تبصره ماده 101 عبارت تزیان حاصل از صدور کالات به عبارت
تزیان حاصل از صدور کالای معاف از مالیات ت اصلاح می شود.
31 - الف در بند الف ماده 102 پس از عبارت تدبستانهات عبارت تو
دوره های راهنمایی ت اضافه می شود.
ب - بند ت ماده 102 به شرح زیر اصلاح می شود:
تت - آن قسمت از درآمد اشخاص حقوقی که به منظور تعلیم و تربیت و امور
پزشکی و درمانی و بهداشتی خارج از شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز تهران
تشکیل شده یا بشوند که به مصرف توسعه و تکمیل فعالیت آنها برسدت.
ج - در آخر بند ث ماده 102 عبارت زیر اضافه می شود:
تدرآمد حاصل از عملیات فرعی که به مقتضای فعالیت مورد بحث انجام می شود
مشمول مالیات است حکم این بند ناظر به مواردی است که موسسه در جمع فعالیت
خود داشته باشدت.
د - در تبصره 1 ماده 102 عبارت تتا پنج سال از تاریخ اجرای این قانون ت به
عبارت تتا آخر سال 1355ت اصلاح می شود.
32 - در ماده 104 عبارت تظرف پنج سال پس از تاریخ اجرای این قانون ت
به عبارت تتا آخر سال 1353ت اصلاح می شود.
33 - ماده 109 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 109 - درآمد حاصل از کلیه فعالیتهای کشاورزی تا ده سال از تاریخ
اجرای این ماده از پرداخت مالیات معاف است . در مورد فعالیت مرغداری شمول
حکم این ماده مشروط به آن است که در خارج از محدوده آبریز تهران واقع شده
باشند.
تبصره 1 - در صورتی که موسسات مرغداری بر اساس ضوابط و شرایطی که از طرف
وزارت دارایی و وزارت کشاورزی و منابع طبیعی برقرار می شود ظرف سه سال از
تاریخ اجرای این تبصره تاسیسات خود را به خارج از محدوده آبریز تهران
انتقال دهند آن مبلغ از سود سالانه که صرف احداث تاسیسات مزبور شود از
مالیات معاف است .
تبصره 2 - مودیانی که بدهی مالیاتی کشاورزی خود را اعم از جاری و بقایا
ظرف یک سال از تاریخ اجرای این ماده پرداخت نمایند از زیان دیرکرد و
جریمه معاف خواهند بود.ت
34 -
الف - در ماده 110 عبارت تتا پنج سال از تاریخ اجرای این قانون ت به
عبارت تتا آخر سال 1353ت اصلاح و عبارت تدرآمد اجاری بلوکهای آپارتمان
ارزانقیمت تا آخر ماده ت حذف و به جای آن عبارت تدرآمد اجاری واحدهای
مسکونی متوسط و ارزان قیمت که طبق ضوابط و قیمتهای تعیین شده از طرف
وزارت دارایی و وزارت آبادانی و مسکن ظرف پنج سال از تاریخ اجرای این
ماده ساخته می شود در صورتی که طرح ساختمان قبل از شروع ساختمان به تصویب
وزارت آبادانی و مسکن رسیده باشد برای مدت ده سال از تاریخ اختتام بنا از
پرداخت مالیات معاف است ت نوشته می شود.
ب - در تبصره 1 ماده 110 عبارت تتا پنج سال از تاریخ اجرای این
قانون ت به عبارت تتا آخر سال 1353ت اصلاح می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره 4 به ماده 110 اضافه می شود:
تتبصره 4 - درآمد اجاری پارکینگ ها که طبق ضوابط و مشخصات تعیین شده از
طرف وزارت دارایی و وزارت آبادانی و مسکن ظرف پنج سال از تاریخ اجرای این
تبصره در محدوده شهرها ساخته می شود، برای مدت پنج سال از تاریخ خاتمه بنا
از پرداخت مالیات معاف خواهد بود و در صورتی که مالک شخصا از پارکینگ
بهره برداری نماید معادل ارزش اجاری محل از درآمد مشمول مالیات مودی کسر
خواهد شدت.
35 -
الف - بند 5 ماده 112 به شرح زیر اصلاح می شود:
ت5 - بهره پرداختی بانکهای ایرانی به بانکهای خارج از کشور بابت اضافه
برداشت (اوردرافت ) و سپرده ثابت به شرط معامله متقابل ت.
ب - در بند 6 ماده 112 عبارت تبهره اعتبارات ت به عبارت تبهره و
کارمزد تعهد اعتبارات ت اصلاح و بعد از عبارت تاز پرداخت مالیات موضوع ماده
39 معاف است ت عبارت تاین حکم در مورد وامها و اعتباراتی که قبل از سال
1346 برای اجرای طرحهای عمرانی از طرف دولت تحصیل شده نیز جاری است ت
اضافه می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان بند 7 به ماده 112 اضافه می شود:
ت 7 - بهره دریافتی از بانک رهنی ایران بابت وجوهی که برای تامین
اعتبارات واحدهای مسکونی ارزان قیمت و یا پرداخت وام به شرکتهای تعاونی
مسکن در اختیار این بانک قرار داده می شودت.
36 -
الف - در بند 2 ماده 115 عبارت تاز تاریخ اجرای این قانون به مدت پنج
سال ت به عبارت تتا آخر سال 1355ت اصلاح می شود.
ب - در بند 3 ماده 115 عبارت تتا پنج سال از تاریخ این قانون ت به
عبارت تتا آخر سال 1355ت اصلاح می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 115 اضافه می شود:
تتبصره - درآمد حاصل از فروش کشتی و هواپیما که در مدتهای مقرر در بندهای
1 و 3 این ماده عاید شرکتهای کشتی رانی ایرانی و شرکتهای هواپیمایی ایرانی
می شود از مالیات معاف است ت.
37 -
الف - در ماده 116 بعد از عبارت تاینگونه شرکتهات عبارت تدر بورس ت
اضافه می شود.
ب - تبصره 1 ماده 116 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 1 - سود سهام دریافتی شرکتهای سهامی با نام در صورتی که صاحبان
سهام آنها کمتر از یکصد نفر نباشد از پرداخت ده درصد مالیات شرکت موضوع
بند ت ماده 80 و مالیاتهای اضافی موضوع مواد 166 و 167 معاف است ت.
ج - در تبصره 4 ماده 116 بعد از عبارت تشرکای ضامن ت عبارت تو
اندوخته ها و سود تقسیم نشده ت اضافه می شود.
د - عبارت زیر به عنوان تبصره 5 به ماده 116 اضافه می شود.
تتبصره 5 - در مورد شرکتهایی که قسمتی از سهام آنها متعلق به بنیاد پهلوی
می باشد آن قسمت از درآمد مشمول مالیات که به عنوان سود سهام به بنیاد
پهلوی تخصیص یا پرداخت می شود از پرداخت ده درصد مالیات شرکت موضوع بند ت
ماده 80 معاف است ت.
ه - عبارت زیر به عنوان تبصره 6 به ماده 116 اضافه می شود:
تتبصره 6 - شرکتهای صنعتی و تولیدی که سهام آنها در بورس پذیرفته شده یا
بشود در صورتی که در اجرای برنامه گسترش مالکیت سهام کارخانجات صنعتی بر
اساس ضوابط و شرایطی که از طرف وزارت اقتصاد و وزارت دارایی تعیین می شود
اقدام به افزایش سرمایه و واگذاری حداقل سی و سه درصد سهام شرکت به عموم
غیر از سهامداران قبلی نمایند، مادام که حائز شرایط مزبور باشند از
معافیتهای زیر استفاده خواهند کرد:
الف - معافیت پانزده درصد مذکور در صدر این ماده به بیست درصد افزایش
می یابد.
ب - افزایش بهای دارایی شرکت ناشی از ارزیابی مجدد ماشین آلات و ساختمان
(به استثنای زمین که افزایش بهای ناشی از ارزیابی مجدد آن کماکان مشمول
مالیات خواهد بود). در صورتی که در حساب سرمایه یا ذخایر منظور شود مادام
که تقسیم نگردد از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.
ج - معافیت موضوع بند الف این تبصره در صورتی که درصد افزایش سرمایه و
واگذاری سهام جدید بیشتر از سی و سه درصد باشد به شرح زیر خواهد بود:
از سی و هفت درصد سرمایه تا چهل درصد سرمایه 21 درصد
از چهل درصد سرمایه تا چهل و سه درصد سرمایه 22 درصد
از چهل و سه درصد سرمایه تا چهل و شش درصد سرمایه 23 درصد
از چهل و شش درصد سرمایه تا چهل و نه درصد سرمایه 24 درصد
از چهل و نه درصد سرمایه به بالا 25 درصد
38 - در ماده 119 عبارت تبعد از پنج سال از تاریخ اجرای این قانون ت
به عبارت تاز اول سال 1354ت اصلاح می شود.
39 -
الف - در آخر بند الف ماده 124 عبارت تو تخفیفات فروش به شرط احرازت
اضافه می شود.
ب - جز 11 بند ت به شرح زیر اصلاح می شود:
ت11 - هزینه تبلیغات و ترویج فروش به میزان متعارف ت.
ج - در جز 5 بند ت ماده 124 بعد از عبارت تانجمن ملی حمایت کودکان ت
عبارت تو بنیاد ایرانی بهداشت جهانی ت و بعد از عبارت تبه دانشگاه ها و
دانشکده هات عبارت تو موسسات عالی آموزشی ت اضافه می شود.
40 - در بند 4 ماده 125 بعد از عبارت تو نظایر آن ت عبارت تو هزینه های
زائد بر درآمد دوره قبل از بهره برداری ت اضافه و عبارت تسه سال از تاریخ
تاسیس ت به عبارت تچهار سال از تاریخ بهره برداری ت اصلاح می شود.
41 - عبارت زیر به عنوان بند 17 به ماده 128 اضافه می شود:
ت 17 - سایر عوامل به تشخیص کمیسیون تعیین ضرائب ت.
42 -
الف - در بند الف ماده 130 عبارت تشورای عالی اصناف ت به عبارت تاتاق
اصناف و نماینده نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته به پزشکی ت اصلاح می شود.
ب - عبارت زیر به عنوان تبصره 6 به ماده 130 اضافه می شود:
تتبصره 6 - نماینده اتاق اصناف می تواند نماینده اتحادیه هر صنف را برای
ادای توضیحات در جلسه کمیسیون ضرایب همراه بیاوردت.
43 - عبارت زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 132 اضافه می شود:
تتبصره 3 - تا سی درصد درآمد مشمول مالیات پرداختی اشخاص حقیقی برای
مصارف مذکور در جز پنج بند ت ماده 124 از جمع درآمد مذکور در اظهارنامه
تکمیلی کسر می شودت.
44 - جدول ذیل ماده 134 به شرح زیر اصلاح می شود:
تا 400000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 15%
تا 600000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 18% نسبت به مازاد 400000 ریال
تا 800000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 20% نسبت به مازاد 600000 ریال
تا 1000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 22% نسبت به مازاد 800000 ریال
تا 2000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 24% نسبت به مازاد 1000000
ریال
تا 4000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 26% نسبت به مازاد 2000000
ریال
تا 6000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 28% نسبت به مازاد 4000000
ریال
تا 9000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 30% نسبت به مازاد 6000000
ریال
تا 12000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 35% نسبت به مازاد 9000000
ریال
تا 15000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 40% نسبت به مازاد 12000000
ریال
تا 20000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 45% نسبت به مازاد 15000000
ریال
تا 30000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 50% نسبت به مازاد 20000000
ریال
تا 50000000 ریال درآمد مشمول مالیات سالانه 55% نسبت به مازاد 30000000
ریال
از 50000000 ریال درآمد به بالا مالیات سالانه 60% نسبت به مازاد 50000000
ریال
نرخهای فوق شامل درآمدهایی که تاریخ تحصیل آن اول سال 1352 به بعد می باشد
و همچنین مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی مربوط به سال مالی که در سال 1352
به بعد خاتمه می یابد خواهد بود.
45 -
الف - در ماده 135 عبارت تبیست درصدت به عبارت تپنجاه درصدت اصلاح و
در آخر متن ماده عبارت تجریمه عدم تسلیم اظهارنامه در مورد مشمولین ماده
56 قانون نظام صنفی عبارت است از بیست درصد مالیات پرداخت نشده ت اضافه
می شود.
ب - در تبصره ماده 135 عبارت تشهرستان محل صدور و روز و ماه و سال
تاریخ صدور آن ت به عبارت تمحل صدور و سال تولدت اصلاح و عبارت تو در صورت
تخلف مشمول جریمه ای معادل یک درصد درآمد مشمول مالیات خواهند بودت به آخر
تبصره اضافه می شود.
46 - ماده 137 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 137 - نسبت به مودیانی که به موجب مقررات این قانون مکلف به داشتن
دفتر هستند در مورد عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارائه
دفاتر جریمه تخلف عبارت از پنجاه درصد مالیات و در مورد رد دفتر، جریمه
تخلف عبارت از بیست درصد مالیات خواهد بودت.
47 - به آخر ماده 141 عبارت زیر اضافه می شود:
تنسبت به اشخاصی که به شرح مقررات این قانون مکلف به کسر یا به وصول
مالیات و پرداخت آن به اداره دارایی می باشند از لحاظ عدم پرداخت مالیات
کلا یا جزئا در سر رسید مقرر جریمه متعلق عبارت خواهد بود از بیست درصد
مالیاتی که پرداخت نشده است ت.
48 - در ماده 142 بعد از کلمه تبه کسرت عبارت ت یا به وصول ت اضافه
می شود.
49 - در ماده 145 بعد از عبارت تعالما عامدات عبارت ت به ترازنامه و
حساب سود و زیان یات و بعد از عبارت تمحکوم خواهد شدت عبارت تمدیر یا
مدیران مسئول اشخاص حقوقی که به علت خودداری از انجام تکالیف مقرر راجع
به تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و اسناد و
مدارک درآمد اشخاص مذکور کمتر از میزان واقعی تشخیص و این امر به موجب
اسناد و دلائل محرز شود مشمول مجازات مقرر در این ماده خواهند بود -
مجازات مقرر در این ماده شامل مدیر یا مدیران اشخاص حقوقی همچنین کسان
دیگری که مطابق قانون مکلف به کسر یا وصول مالیات دیگران هستند و پس از
کسر یا وصول آن از تادیه آن به اداره دارایی در مهلت مقرر خودداری کنند
نیز خواهد بودت اضافه می گردد.
50 - در ماده 146 بعد از عبارت تسه چهارم یک درصد در ماه ت عبارت تدر
مورد مودیان مشمول قانون نظام صنفی و یک درصد در ماه در سایر مواردت
اضافه می شود.
51 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 151 اضافه می شود:
تتبصره - تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر به وسیله اداره پست در
صورت احراز در حکم تسلیم اظهارنامه به مراجع مربوط تلقی خواهد شدت.
52 - عبارت زیر به آخر ماده 154 اضافه می شود:
تدر مورد اشخاص حقوقی غیر دولتی مدیر یا مدیران مسئول که در موقع مقرر از
انجام تکالیف مذکور در این ماده یا از پرداخت مالیاتهای غیر مستقیم
خودداری نموده اند یا بنمایند در حکم مودی محسوب و با شخص حقوقی مسئولیت
تضامنی دارند. مشروط بر اینکه تا سه سال از تاریخ خاتمه خدمت آنان در
شرکت مالیات از آنان مطالبه شده باشد. حکم اخیر شامل مدیر یا مدیران
اشخاص حقوقی که پرداخت مالیاتهای مذکور در فوق به وزارت دارایی تامین
سپرده اند نخواهد بودت.
53 -
الف - در ماده 156 عبارت تشرکت یا مودی غیر مقیمی ت به عبارت تمودی
غیر مقیم یا شرکتی ت اصلاح می شود.
ب - در تبصره یک ماده 156 بعد از عبارت تقطعی نشده است ت عبارت تیا
مراحل اجرایی آن طی نشده است ت اضافه می شود.
54 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 161 اضافه می شود:
تتبصره - در مواردی که به تشخیص وزارت دارایی با توجه به نوع فعالیت
مودیان و نوع دفاتری که برای آن رشته از فعالیت انتخاب شده است امکان
تنظیم ترازنامه نیست تسلیم ترازنامه برای آن رشته از فعالیت ضروری نخواهد
بودت.
55 - در ماده 166 عبارت تبه شهرداری محل پرداخت می شودت به عبارت تپس
از کسر 3 درصد آن به عنوان هزینه وصول در اختیار وزارت کشور گذارده
می شود.
وجوه مزبور به موجب آیین نامه ای که از طرف وزارت کشور تنظیم و به تصویب
کمیسیونهای دارایی و کشور مجلسین خواهد رسید برای تامین احتیاجات
شهرداریها به مصرف خواهد رسید و تا وقتی که آیین نامه مزبور تصویب نشده
است درآمد حاصل کمافی السابق به شهرداری محل پرداخت خواهد شدت اصلاح می شود.
56 - ماده 170 به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 170 - به منظور نظارت در اجرای قوانین و مقررات مالیاتی وزارت
دارایی می تواند در هر موقع به دفاتر مودیان مراجعه کند و در صورتی که
مودی از ارائه آنها خودداری نماید با موافقت هیات مذکور در تبصره 1 ماده
81 و با رعایت مهلت مرور زمان مالیاتی درآمد مشمول مالیات آن سال مودی از
طریق علی الراس تشخیص خواهد شد.
تبصره - آیین نامه اجرایی این ماده وسیله وزارت دارایی تهیه و به موقع
اجرا گذارده خواهد شد.
57 - در آخر ماده 172 عبارت تحکم این ماده شامل مواردی نیز خواهد بود
که مودی اظهارنامه خود را اشتباها به دفتر ممیزی حوزه دیگری در شهرستان
مربوط تسلیم نمایدت اضافه می شود.
58 -
الف - در تبصره 1 ماده 173 بعد از عبارت تموضوع ماده 173ت عبارت تاعم
از جاری و بقایات و بعد از عبارت تکمک ممیزت عبارت تو ممیزت اضافه می شود.
ب - به آخر تبصره 2 ماده 173 عبارت تمرجع رسیدگی به اختلاف اعم از
جاری و بقایا کمیسیونهای مذکور در تبصره 1 ماده 173 خواهند بودت اضافه
می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره 3 به ماده 173 اضافه می شود:
تتبصره 3 - مشارکتهای موضوع ماده 1 قانون توسعه صنایع پتروشیمی مصوب 24
تیر ماه 44 از نظر نرخ مالیات و مراجع تشخیص و حل اختلاف و مهلت های رسیدگی
مشمول این ماده می باشند شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای فرعی شرکت
مزبور از نظر نرخ مالیاتی تابع نرخ مذکور در این ماده می باشندت.
د - عبارت زیر به عنوان تبصره 4 به ماده 173 اضافه می شود:
تتبصره 4 - وزارت دارایی مجاز است به منظور یکنواخت کردن روشها در مورد
شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت ملی گاز ایران و
شرکتهای وابسته تمشارکتهات و شرکتهای فرعی آنها با جلب نظر شرکت ملی نفت
ایران آیین نامه خاصی راجع به هزینه های قابل قبول و استهلاکات تهیه و پس از
تصویب هیات وزیران به موقع اجرا بگذاردت.
59 - تبصره 1 ماده 176 به شرح زیر اصلاح می شود:
تبدهیهای مربوط به امور بازرگانی متوفی که به هر صورت احراز شود از ماترک
متوفی کسر می شود این حکم در مورد آرا قطعی مالیاتی که تاریخ صدور آن از
اول سال 1346 به بعد می باشد نیز نافذ است ت.
60 -
الف - در بند 4 ماده 183 بعد از عبارت تیا شهرداری هات عبارت تیا
مراجعی که مورد قبول وزارت دارایی قرار خواهند گرفت ت اضافه می شود.
ب - در بند 5 ماده 183 عبارت تواگذار می گرددت به عبارت تواگذار شده
یا می شود حداکثر تا بیست هکتارت اصلاح می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان بند 6 به ماده 183 اضافه می شود:
ت6 - در صورتی که تمام یا قسمتی از ماترک قبل از قطعی شدن مالیات بر ارث
از طرف وراث عینا به یکی از موسسات مذکور در بند 4 این ماده واگذار شود
جزو اموال مشمول مالیات بر ارث محسوب نخواهد شدت.
61 -
الف - عبارت زیر به آخر تبصره 1 ماده 214 اضافه می شود:
تاراضی بایری که به علت دخول در طرحهای عمرانی و نوسازی شهرداری یا
موسسات دولتی یا وابسته به دولت مالکین آنها طبق گواهی سازمانهای مزبور
ممنوع از ایجاد مستحدثات شده یا می شوند مادامی که ممنوعیت باقی است مشمول
مالیات بر اراضی بایر نخواهند بود این حکم شامل اراضی بایری که به علت
دعوای مالکیت از طرف اوقاف یا دولت یا شهرداری یا موسسات وابسته مالکین
آنها به موجب گواهی مراجع صلاحیت دار مربوط ممنوع المداخله شده اند نیز خواهد
بودت.
ب - به آخر تبصره 3 ماده 214 عبارت تمالک ملک مسئول پرداخت مالیات
متعلق به موجب این ماده نسبت به سالهای قبل می باشدت اضافه می شود.
ج - عبارت زیر به عنوان تبصره 5 به ماده 214 اضافه می شود:
تتبصره 5 - از تاریخ تصویب این اصلاحیه در مورد اراضی بایری که تبدیل به
باغ شده یا بشوند مالکین آنها مکلفند در تیر ماه هر سال اظهارنامه طبق
نمونه ای که از طرف وزارت دارایی تهیه می شود تسلیم نمایند و در صورت عدم
تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر در آن سال مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.
ضوابط و شرایط باغ بودن و نحوه رسیدگی به اظهارنامه ها و سایر مقررات
مربوط به این تبصره با جلب نظر وزارت کشاورزی و منابع طبیعی از طرف وزارت
دارایی تنظیم و پس از تصویب هیات وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شدت.
62 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 219 اضافه می شود:
تتبصره - وزارت دارایی می تواند در مواردی که مقتضی تشخیص دهد برای رسیدگی
و تشخیص درآمد مشمول مالیات تمام یا قسمتی از هر یک از منابع مالیاتی
حوزه یا حوزه های خاصی با تعداد کافی کمک ممیز و ممیز و سرممیز و ممیز کل
تشکیل دهدت.
63 - عنوان تبصره ماده 224 به تبصره 1 اصلاح و عبارت زیر به عنوان
تبصره 2 به ماده 224 اضافه می شود:
تتبصره 2 - وزارت دارایی می تواند در نیمه اول مرداد ماه هر سال در نقاطی
که مقتضی بداند با وضع ضوابطی از جمله نوع یا حجم فعالیت یا سابقه
مالیاتی یا نوع درآمد یا میزان سرمایه که به تایید وزیر دارایی رسیده
باشد فقط تعدادی از اظهارنامه های مالیاتی را رسیدگی نماید و رسیدگی به
تمام اظهارنامه ها الزامی نیست ت.
64 - در ماده 225 بعد از عبارت تاظهارنامه ت عبارت تیا ترازنامه و
حساب سود و زیان ت اضافه می شود.
65 - در آخر ماده 228 عبارت زیر اضافه می شود:
تحکم این ماده مانع آن نخواهد بود که مراجع حل اختلاف برای تشخیص درآمد
واقعی مودی به اسناد و مدارک ارائه شده از طرف مودی استناد نمایندت.
66 - عبارت زیر به عنوان تبصره به ماده 235 اضافه می شود:
تتبصره - در مواردی که درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی و مشمولین ماده 59
علی الراس تشخیص می شود و همچنین در مورد مالیات ارث ممیز مالیاتی برگ
تشخیص را تنظیم و پس از تایید سرممیز امضا خواهد نمود و در صورت وجود
اختلاف نظر بین ممیز و سرممیز بر اساس نظر سرممیز مالیاتی برگ تشخیص وسیله
ممیز مالیاتی تنظیم و با امضای سرممیز صادر خواهد شدت.
67 - در آخر تبصره ماده 238 عبارت تبرای تعقیب نزد دادستان انتظامی
مالیاتی ارسال داردت به عبارت تبرای رسیدگی نزد دادستان انتظامی مالیاتی
ارسال دارد تا در صورت احراز تخلف اقدام به تعقیب نمایدت اصلاح می شود.
68 -
الف - در بند 3 ماده 244 عبارت تنماینده سندیکای پزشکان ت به عبارت
تنماینده نظام پزشکی ت اصلاح و بعد از عبارت تصاحبان دفاتر اسناد رسمی ت
عبارت تنماینده انجمن شهر در مورد بند ت ماده 38ت اضافه می شود.
ب - عنوان تبصره ماده 244 به تبصره 1 اصلاح و عبارت زیر به عنوان
تبصره 2 به ماده اضافه می شود:
تتبصره 2 - وزارت دارایی می تواند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به کمیسیون
تشخیص شهرستانی که محل فعالیت عمده مودی در آنجا می باشد ارجاع نمایدت.
69 - در ماده 249 عبارت ت که دو نفر عضو کمیسیون تشخیص نماینده
دارایی و دادگستری قبلا نسبت به موضوع مطروحه رای نداده باشندت به عبارت
تکه منحصرا مامور حل اختلاف در مرحله تجدید رسیدگی است ت اصلاح می شود.
70 - در سطر آخر ماده 252 کلمه تتعقیب ت به کلمه ترسیدگی ت اصلاح و
عبارت تتا در صورت احراز تخلف نسبت به تعقیب متخلف اقدام نمایدت به آخر
ماده اضافه می شود.
71 - تبصره 1 ماده 254 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره 1 - رییس شورای عالی مالیاتی از بین اعضای اصلی شورا از طرف وزیر
دارایی انتخاب و به فرمان همایونی منصوب می شودت.
72 - ماده 259 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 259 - رای شورای عالی مالیاتی در مورد بند 3 ماده 257 برای ماموران
تشخیص لازم الاتباع است ت.
73 - در ماده 260 بعد از عبارت تبه شعبه دیگر کمیسیون تشخیص ت عبارت
تکه منحصرا مامور حل اختلاف در مرحله تجدید رسیدگی است ت اضافه و عبارت تبا
تبعیت از مفاد رای شورات حذف و عبارت تفصل پنجم ت به عبارت تفصل چهارم ت
اصلاح و تبصره این ماده حذف می شود.
74 - در تبصره 2 ماده 261 عبارت تبرای تعقیب نزد دادستان انتظامی
ارسال داردت به عبارت تبرای رسیدگی نزد دادستان انتظامی مالیاتی ارسال
دارد تا در صورت احراز تخلف اقدام به تعقیب نمایدت اصلاح می شود.
75 - در ماده 262 عبارت تیک نفر رییس و دو نفر عضو اصلی ت به عبارت
تسه نفر عضو اصلی ت اصلاح و در آخر متن ماده عبارت ترییس هیات عالی انتظامی
از بین اعضای اصلی هیات از طرف وزیر دارایی انتخاب و به فرمان همایونی
منصوب می شودت اضافه می شود.
76 - در آخر بند الف ماده 266 عبارت تراجع به عدم رعایت مقررات این
قانون ت اضافه می شود.
77 - در ماده 268 تبرای کارمند مورد تعقیب در مورد مجازاتهای بندهای
الف و ب ماده 59 قانون استخدام کشوری قطعی است و در سایر موارد برای متهم
و به طور کلی برای دادستان انتظامی مالیاتی قابل تجدید نظر است ت به عبارت
تظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای از طرف کارمند مورد تعقیب و دادستان
انتظامی مالیاتی قابل تجدید نظر است ت اصلاح می شود.
78 - در ماده 269 عبارت تبرای کارمندان مورد تعقیب در مورد مجازاتهای
بندهای الف و ب ماده 59 قانون استخدام کشوری قطعی است و در سایر موارد
برای کارمند مورد تعقیب و به طور کلی برای دادستان مربوط قابل تجدید نظر
است ت به عبارت تظرف ده روز از تاریخ ابلاغ رای از طرف کارمند مورد تعقیب و
دادستان مربوط قابل تجدید نظر است ت اصلاح می شود.
79 -
الف - در بند 2 ماده 273 عبارت ترای هیات رسیدگی ت به عبارت ترای قطعی
کمیسیون تشخیص ت اصلاح می شود.
ب - در بند 3 ماده 273 بعد از عبارت تغیر قابل وصول گرددت عبارت تجز
در مورد اظهارنامه هایی که در اجرای تبصره 2 ماده 224 رسیدگی به آن الزامی
نیست ت اضافه و به آخر بند عبارت تاین حکم شامل ماموران تشخیص نیز خواهد
بود که در موارد مذکور در مواد 149 و 225 و 239 و به طور کلی بعد از صدور
برگ تشخیص در هر مرحله ای که باشد بابت فعالیت دیگر مودی اعم از اینکه از
همان نوع باشد یا نوع دیگر بدون بدست آوردن مدرک مثبت یا در خارج از مهلت
مرور زمان مالیاتی موضوع مواد 149 و 150 مطالبه مالیات نمایندت اضافه
می شود.
80 - ماده 275 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 275 - به منظور تعیین و معرفی حسابداران رسمی و فراهم آوردن وسائل
لازم برای بالا بردن سطح معلومات حسابداری در کشور و تهیه زمینه مساعد برای
تدوین موازین فنی و اخلاقی حرفه حسابداری و نظارت در اجرای موازین مزبور
کانون حسابداران رسمی طبق مقررات این فصل تشکیل می شود.
تبصره 1 - کانون دارای شورایی خواهد بود که از اعضا زیر تشکیل می شود.
وزیر دارایی ، خزانه دار کل کشور، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن
ایران ، رییس هیات مدیره کانون حسابداران رسمی و سه نفر حسابدار متخصص با
سابقه به تشخیص وزیر دارایی . ریاست شورا با وزیر دارایی خواهد بود. تا
تاریخ تعیین رییس هیات مدیره کانون جلسات شورا بدون شرکت وی تشکیل خواهد
شد.
تبصره 2 - اساسنامه کانون و شرایط و طرز انتخاب حسابدار رسمی و نحوه
تشکیل و انجام وظایف شورا و تعرفه حق الزحمه حسابرسی و سایر خدمات مذکور
در ماده 277 و آیین نامه های موضوع این فصل از طرف وزارت دارایی تنظیم و با
تصویب شورای کانون به موقع اجرا گذارده خواهد شدت.
81 - ماده 276 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 276 - اعضا کانون کسانی هستند که از طرف شورا به عنوان حسابدار
رسمی انتخاب می شوند.
تبصره 1 - رسیدگی به دفاتر و حساب سود و زیان و ترازنامه برای تشخیص
درآمد مشمول مالیات در صورتی به اعضا کانون یا به موسسات حسابرس موضوع
تبصره ماده 277 واگذار خواهد شد که واجد شرایط خاص مقرر در آیین نامه
مربوط باشند.
شرایط خاص و ترتیب رسیدگی و وظایف حسابداران رسمی در انجام امور مالیاتی
و نحوه صدور و لغو کارت شناسایی و مدت و شرایط تمدید آن به موجب
آیین نامه ای خواهد بود که از طرف وزارت دارایی تهیه و پس از تصویب شورای
کانون به موقع اجرا گذارده خواهد شد. حسابداران رسمی فعلی تا تعیین اولین
دسته حسابداران رسمی از طرف شورا به وظایف خود طبق مقررات فعلی ادامه
خواهند داد.
حداکثر مدت اعتبار کارت شناسایی مذکور در قسمت اخیر دو سال بوده و قابل
تجدید می باشد. واگذاری حسابرسی امور مالیاتی به حسابداران غیر شاغل جز در
موارد ضروری به تشخیص وزارت دارایی مجاز نیست .
تبصره 2 - کارشناسان رسمی حسابداری دادگستری در تهران از بین اعضا کانون
با رعایت سایر مقررات مربوط به امور کارشناسی انتخاب خواهند شد و در
صورتی که تعداد متقاضیان از اعضا کانون تکافوی احتیاجات وزارت دادگستری
را نکند می توان از حسابرسان آزاد استفاده نمودت.
82 - ماده 277 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 277 - آن دسته از اعضا کانون که تمام وقت خود را به خدمات حسابرسی
و یا تهیه و تنظیم و پیشنهاد روشهای حسابداری یا سایر خدماتی که به تشخیص
شورا جزو وظایف حسابدار شاغل تلقی گردد برای عموم تخصیص دهند حسابدار
شاغل نامیده می شوند. حسابداران شاغل در مقابل خدمات مذکور از دریافت هر
گونه وجهی جز حق الزحمه موضوع تبصره 2 ماده 275 ممنوع می باشند.
پرداخت هر گونه وجهی از طرف وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی به
حسابداران شاغل به استثنا حق الزحمه مزبور ممنوع است .
تبصره - دو یا چند حسابدار شاغل می توانند مستقلا یا با شرکت یک یا چند
حسابدار رسمی دیگر با رعایت شرایطی که در اساسنامه کانون پیش بینی خواهد
شد موسسه حسابرسی تشکیل دهند.
مدیر مسئول موسسه باید از بین حسابداران شاغل انتخاب شود و مسئول اقدامات
و نظرات موسسه خواهد بودت.
83 - ماده 278 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 278 - وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و موسسات
وابسته به دولت و شهرداریها مجاز نیستند امور حسابرسی خود را به
حسابداران غیر شاغل یا به موسسات حسابرسی که یک یا چند نفر از شرکا آن
حسابداران غیر شاغل باشند ارجاع نمایند یا امور حسابرسی خود را به
حسابداران غیر ایرانی یا موسسات حسابرسی که یک یا چند نفر از شرکا آن غیر
ایرانی باشند ارجاع کنند مگر در موارد ضروری به تشخیص وزارت دارایی - حکم
این ماده مانع ارجاع امور حسابرسی سازمانهای فوق الذکر به موسسات دولتی
نخواهد بودت.
84 -
الف - در بند الف ماده 279 عبارت تمقررات قانون تجارت و سایرت حذف و
بعد از عبارت تبه او داده شده ت عبارت تو تمام رسیدگیهایی را که طبق عرف
حسابرسی لازم بوده انجام داده است ت اضافه می شود.
ب - تبصره ماده 279 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره - گزارش حسابدار رسمی در مورد بند الف بدون رسیدگی از طرف ممیز
مالیاتی قابل قبول است . و در صورتی که ممیز مالیاتی نسبت به گزارش
حسابدار رسمی اعم از بند الف یا ب توضیحات و اطلاعات اضافی بخواهد می تواند
حداکثر در مدت سه ماه پس از تسلیم گزارش با ذکر مورد کتبا از حسابدار
رسمی مطالبه نماید و حسابدار رسمی مکلف است حداکثر در مدت 15 روز از
تاریخ ابلاغ توضیحات و اطلاعات خواسته شده را جهت ممیز ارسال دارد مگر آنکه
تهیه اطلاعات و توضیحات خواسته شده احتیاج به وقت اضافی داشته باشد که در
این صورت با توجه به مدت مرور زمان مالیاتی مهلت متناسبی به حسابدار رسمی
داده خواهد شد در صورتی که ممیز مالیاتی به اطلاعات و توضیحات حسابدار
رسمی ایرادی داشته باشد طبق ماده 280 اقدام خواهد شدت.
85 - الف - ماده 280 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 280 - هرگاه ممیز مالیاتی به گزارش حسابدار رسمی ایرادی داشته باشد
نظر خود را با ذکر دلائل به سرممیز گزارش خواهد داد و در صورتی که مراتب
مورد تایید کتبی او قرار گیرد ممیز مالیاتی بر اساس مقررات این قانون و
حسب مورد با رعایت تبصره 1 ماده 81 درآمد مشمول مالیات را تشخیص خواهد
داد. در صورتی که رد گزارش حسابدار رسمی در مورد بند الف ماده 279 باشد و
به موجب رای قطعی کمیسیون تشخیص که با حضور یکی از حسابداران رسمی تشکیل
می شود ادعای سرممیز و ممیز مالیاتی قبول نشود دادستان انتظامی مالیاتی
مکلف است اقدام به تعقیب نامبردگان در هیات عالی انتظامی نماید و در غیر
این صورت حسابدار رسمی با مودی متضامنا مسئول پرداخت مابه التفاوت مالیات
و جرائم و زیان دیرکرد متعلق بوده و نسبت به لغو کارت شناسایی حسابدار
رسمی بر اساس مقررات آیین نامه موضوع تبصره یک ماده 276 اقدام و مراتب
برای تعقیب نامبرده به کانون حسابداران رسمی اعلام خواهد شد.
عدم حضور حسابدار رسمی در جلسه کمیسیون تشخیص در صورتی که قبلا دعوت شده
باشد مانع رسیدگی و صدور رای نخواهد بودت.
ب - تبصره ماده 280 به شرح زیر اصلاح می شود:
تتبصره - اعضا کانون از نظر تخلفات و مجازاتها و نحوه رسیدگی به تخلفات
آنان به استثنا تخلفات انتظامی که در اساسنامه کانون پیش بینی خواهد شد
تابع مقررات مربوط به کارشناسان رسمی خواهند بودت.
86 - عنوان تبصره ماده 282 به تبصره یک اصلاح و عبارت زیر به عنوان
تبصره 2 به ماده اضافه می شود:
تتبصره 2 - آن قسمت از مالیات که مورد قبول مودی است از قبیل مبلغ مذکور
در اظهارنامه یا ترازنامه یا در آرا غیر قطعی کمیسیونهای مالیاتی که در
موعد مقرر از طرف مودی به آن اعتراض نشده است به عنوان مالیات قطعی تلقی
می شود و از طریق عملیات اجرایی قابل وصول است ت.
87 - عنوان تبصره ماده 292 به تبصره یک اصلاح و عبارت زیر به عنوان
تبصره 2 به ماده اضافه می شود.
تتبصره 2 - وزارت دارایی مجاز است قسمتی از وجوه مزبور را برای پرداخت
وام مسکن به مستخدمین وزارت دارایی طبق آیین نامه ای که به تصویب وزیر
دارایی می رسد به مصرف برساندت.
88 -
الف - عبارت زیر به عنوان تبصره یک به ماده 301 اضافه می شود:
تتبصره 1 - در متن اوراق مالیاتی ابلاغ شده باید علاوه بر مطالب مربوط محل
مراجعه و مهلت مقرر و تکلیف قانونی مودی درج شده باشدت.
ب - عبارت زیر به عنوان تبصره 2 به ماده 301 اضافه می شود:
تتبصره 2 - در مورد مودیان مالیات مستغلات که نشانی آنها طبق ماده 300 این
قانون مشخص نباشد اوراق مالیاتی به ترتیب مذکور در ماده 296 به مستغلی که
مالیات آن مورد مطالبه است ابلاغ خواهد شدت.
89 - ماده 321 مکرر به شرح زیر به قانون مالیاتهای مستقیم الحاق
می شود:
تماده 321 مکرر - الف - در مورد مالیاتهایی که بعد از 24/12/1348 به
مرحله قطعیت رسیده و در مرجع دیگری قابل طرح نباشد و تا تاریخ اجرای این
ماده به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات از طرف مودی شکایت شده باشد پرونده
امر با موافقت وزیر دارایی برای تجدید رسیدگی به هیاتی متشکل از سه نفر
به انتخاب وزیر دارایی ارجاع خواهد شد. این حکم شامل مالیات بر درآمد
مربوط به عملکرد سال 1346 به بعد ولو آنکه قبل از 24/12/48 به مرحله
قطعیت رسیده باشد نیز خواهد بود. وزیر دارایی می تواند برای تعیین هیاتهای
موضوع این ماده از قضات و کارمندان بازنشسته دولت نیز استفاده نماید.
در صورتی که پس از تحقیقات کافی و دعوت از مودی برای هیات مزبور محرز شود
که به مودی اجحاف شده است وارد رسیدگی ماهوی شده و رای مقتضی صادر خواهد
کرد آرا صادره از طرف هیات قطعی بوده و در هیچ مرجعی قابل رسیدگی مجدد
نخواهد بود.
تبصره 1 - شکایت موضوع بند الف این ماده در صورتی قابل رسیدگی است که
مودی قبلا پنجاه درصد مالیات قطعی را نقدا پرداخته و رونوشت رسید پرداخت
آن را ارائه نماید. وجوهی که اضافه بر رای هیات وصول شده باشد باید ظرف
یک ماه از تاریخ تقاضای مودی مسترد گردد.
تبصره 2 - در مورد پرونده هایی که در مهلت مقرر در ماده 321 به استناد
ماده مزبور از طرف مودی شکایات رسیده باشد جز در مورد مذکور در تبصره 3
این ماده به استناد این ماده قابل رسیدگی مجدد نمی باشد.
تبصره 3 - وزیر دارایی می تواند ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این اصلاحیه در
صورتی که شکایت مودیان را در مورد عادلانه نبودن مالیات موجه تشخیص دهد
پرونده مالیاتی آنها را که قبلا در هیات موضوع ماده 321 مورد رسیدگی و
صدور رای قرار گرفته است برای رسیدگی مجدد به هیات موضوع این ماده ارجاع
نماید.
تبصره 4 - مرجع رسیدگی به شکایات موضوع این ماده در مورد مودیان مشمول
قانون نظام صنفی هیاتی است مرکب از دو نفر به انتخاب وزیر دارایی و یک
نفر به انتخاب اتاق اصناف - هیات مزبور می تواند ضرایب مالیاتی مربوط به
سال 46 تا سال 50 را در مورد پرونده مطروحه نیز تعدیل نماید.
نماینده اتاق اصناف می تواند نماینده اتحادیه مربوط را برای ادای توضیحات
همراه بیاورد.
تبصره 5 - مودیان مشمول قانون نظام صنفی که معادل هشتاد درصد بدهی
مالیاتی خود مربوط به عملکرد هر یک از سنوات 1346 تا آخر 1350 را تا آخر
سال 1351 کلا پرداخته باشند از پرداخت بقیه اصل بدهی و جرائم و زیان
دیرکرد متعلق معاف خواهند بود. و در صورتی که ظرف 3 ماه از تاریخ اجرای
این تبصره صد درصد بدهی خود را پرداخت نمایند از پرداخت جرائم و زیان
دیرکرد متعلق معاف خواهند بود. اجرای این تبصره موجب استرداد وجوه
دریافتی نخواهد بود.
ب - در مورد آرا قطعی کمیسیونهای حل اختلاف که بعد از تاریخ 24/12/1348
صادر شده است در صورتی که ظرف یک ماه از تاریخ اجرای این ماده به تشخیص
شورای عالی مالیاتی به علت عدم رعایت قانون حق دولت تضییع شده باشد شورای
مزبور رای صادر شده را نقض و پرونده را برای رسیدگی و تشخیص مالیات به
هیات مذکور در این ماده ارجاع خواهد نمود. رای صادر شده از هیات مذکور
قطعی بوده و در هیچ مرجعی قابل رسیدگی مجدد نخواهد بود. در موارد مذکور
در این بند شورای عالی مالیاتی باید مودی را برای بیان مدافعات دعوت
نماید عدم حضور مودی مانع اتخاذ تصمیم نخواهد بود.
90 - ماده 323 به شرح زیر اصلاح می شود:
تماده 323 - الف - عبارت تیک ماه ت در ماده 246 و بند الف و ب ماده 248 و
عبارت تسی روزت در بند ب ماده 44 و در تبصره ماده 53 و ماده 66 و ماده
238 و ماده 239 و ماده 282 و عبارت تدو ماه ت در ماده 54 این قانون و
عبارت ت30 روزت و تیک ماه ت در ماده 56 قانون نظام صنفی و تبصره یک آن به
عبارت تده روزت و عبارت تیک ماه ت در ماده 288 این قانون به عبارت ت15
روزت اصلاح می شود.
ب - در مورد عملیات موضوع ماده 76 اصلاحات مربوط به ماده مزبور و ماده 79
و تبصره های آنها و جز یک بند ت و تبصره 4 ماده 80 شامل قراردادهایی است
که پیشنهاد آنها از اول سال 1352 به بعد تسلیم شده باشد و در مورد سایر
قراردادها مقررات حاکم قبل از تصویب این اصلاحیه جاری خواهد بود.
در مورد شرکتهای مقاطعه کاری که بر اساس مفاد این بند قسمتی از وجوه
دریافتی آنها در یک سال مالیاتی مشمول مقررات اصلاحی و قسمتی دیگر مشمول
مقررات قبلی می باشد نرخ اصلاحی موضوع جز یک بند ت ماده 80 در صورتی به
وجوه مربوط به قراردادهای جدید اعمال خواهد شد که مالیات متعلق به شرکت
کمتر از مبلغی نگردد که با اعمال نرخ مالیاتی قبلی نسبت به کل وجوه
دریافتی شرکت تعلق می گیرد وگرنه نسبت به کلیه وجوه دریافتی شرکت نرخ
مالیاتی قبلی اعمال خواهد شد.
ج - اصلاحات مربوط به بند 7 ماده 2 و تبصره 2 ماده 4 و بند ب و تبصره 3
ماده 80 و تبصره 3 ماده 83 و بند ث ماده 102 و تبصره ماده 115 و تبصره 4
ماده 116 و بند 4 ماده 183 و تبصره 1 ماده 214 از اول سال 1346 و اصلاح
مربوط به تبصره 6 ماده 80 از اول سال 1349 و سایر اصلاحات و ماده 321 مکرر
الحاقی از اول سال 1352 به موقع اجرا گذاشته می شود.
د - دولت مامور اجرای این قانون است .
قانون فوق مشتمل بر یک ماده پس از اظهار ملاحظات مجلس سنا در جلسه روز
چهارشنبه 9/12/1351 در جلسه روز پنجشنبه هفدهم اسفند ماه یک هزار و سیصد
و پنجاه و یک شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1351/12/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.