×

قانون اجازه تحصیل وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن جهت رفع نیازمندی های شرکت هواپیمائی ملی ایران

قانون اجازه تحصیل وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن جهت رفع نیازمندی های شرکت هواپیمائی ملی ایران

قانون-اجازه-تحصیل-وام-از-بانک-صادرات-و-واردات-واشنگتن-جهت-رفع-نیازمندی-های-شرکت-هواپیمائی-ملی-ایران
قانون اجازه تحصیل وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن جهت رفع نیازمندی های شرکت هواپیمائی ملی ایران
ماده واحده - به دولت اجازه داده می شود به منظور تامین اعتبار جهت رفع نیازمندی های شرکت هواپیمایی ملی ایران قرارداد مربوط به تحصیل وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن به مبلغ نه میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار (9760000) که متن فارسی و انگلیسی آن به پیوست است امضا و مبادله نموده و به موقع اجرا بگذارد.
قانون بالا که مشتمل بر یک ماده است در جلسه روز یکشنبه اول خرداد ماه یک هزار و سیصد و چهل و پنج شمسی به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
رییس مجلس شورای ملی - مهندس عبدالله ریاضی

موافقت نامه
این موافقت نامه در روز ماه سال 196 بین دولت شاهنشاهی ایران (که از این پس توام گیرنده ت نامیده خواهد شد) و بانک صادرات و واردات واشنگتن (که از این پس تبانک صادرات و واردات ت نامیده خواهد شد) که یک موسسه وابسته به دولت ایالات متحده آمریکا است منعقد گردیده است .
گواهی می نماید
نظر به این که تمام سهام شرکت هواپیمایی ملی ایران (که از این پس تایران ایرت نامیده می شود) که وسیله حمل و نقل هوایی ملی ایران می باشد و در خطوط داخلی و بین المللی مشغول به کار می باشد متعلق به وام گیرنده می باشد. و نظر به این که تایران ایرت موافقت نموده و یا در نظر دارد دو فروند هواپیمای جت بوئینگ مدل 727 و موتورهای یدکی و لوازم یدکی و وسایل و خدمات مربوط (که از این پس هر کدام از هواپیماها تهواپیمات و هر دوی آنها تهواپیماهات و هواپیماها و موتورهای یدکی و لوازم یدکی و تمام وسائل و خدمات فوق الذکر توسائل ت نامیده خواهد شد) که ساخت کشور ایالات متحده آمریکا باشند و یا از منابع این کشور تحصیل شده باشند برای حمل به کشور ایران خریداری نماید.
و نظر به این که مبلغ کل بهای خرید وسائل در حدود دوازده میلیون و دویست هزار (12200000) دلار برآورد شده است .
و نظر به این که وام گیرنده از منابع دیگر به جز شرکت بوئینگ (که از این پس تبوئینگ ت نامیده می شود) و بانک صادرات و واردات حداقل بیست درصد(20%) مبلغ کل بهای خرید وسائل را تامین خواهد نمود و از بانک صادرات و واردات خواست نموده است که اعتباری برای بقیه قیمت فوق الذکر یعنی در حدود نه میلیون و هفتصد و شصت هزار (9760000) دلار افتتاح نماید.
و نظر به این که افتتاح چنین اعتباری باعث تسهیل صادرات و واردات و مبادله کالا بین ایالات متحده آمریکا و ایران خواهد گردید.
لذا با توجه به موازین و شرایط متقابل که در این موافقت نامه مقرر گردیده است طرفین موافقت نامه به نحو ذیل موافقت می نمایند:
ماده اول - اعتبار
بانک صادرات و واردات بدین وسیله اعتباری به مبلغ نه میلیون و هفتصد و شصت هزار (9760000) دلار به نفع وام گیرنده افتتاح خواهد کرد و سپس مستقلا و یا از طریق یک یا چند بانک بازرگانی در کشور ایالات متحده آمریکا هر چند یک بار پرداخت هایی بر اساس شرایط و مقررات مندرج در این موافقت نامه به منظور کمک به تامین هزینه خرید و حمل وسائل از کشور ایالات متحده آمریکا به ایران تا میزان هشتاد درصد کل قیمت وسایل به عمل خواهد آورد.
ماده دوم - شرایط باز پرداخت - اوراق سفته
وام گیرنده بدین وسیله تعهد و موافقت می نماید که مبلغ اصل تمام پرداخت هایی را که طبق این موافقت نامه به عمل خواهد آمد در چهارده قسط تقریبا متساوی شش ماهه که از اول فوریه 1976 شروع خواهد شد باز پرداخت نماید و بهره ای به نرخ پنجم و نیم (2)/(1)5 درصد در سال نسبت به مانده باز پرداخت نشده اصل اعتبار بپردازد سررسید بهره مزبور در اول فوریه و اول اوت هر سال بوده و در آن موقع قابل پرداخت خواهد بود بهره بر اساس تعداد واقعی روزها و به ماخذ هر سال 365 روز در سال احتساب خواهد شد اصل و بهره فوق به پول رایج کشور ایالات متحده آمریکا قابل پرداخت خواهد بود.
قبل از شروع استفاده از اعتبار به ترتیبی که در این موافقت نامه مقرر شده است و به عنوان شرط اولیه آن و همچنین به منظور تامین مدارکی در مورد تعهد وام گیرنده نسبت به پرداخت هایی که تحت این موافقت نامه به عمل خواهد آمد وام گیرنده باید اوراق سفته یا سفته هایی (که از این پس تسفته ت یا تسفته هات نامیده خواهد شد) جمعا به مبلغ نه میلیون و هفتصد و شصت هزار (9760000) دلار صادر و به بانک صادرات و واردات تحویل دهد. البته تفاهم چنین است که هر سفته نسبت به جمع مبلغ پرداخت هایی که بابت آن به عمل آمده است و همچنین نسبت به بهره ای که به پرداخت های مزبور تعلق می گیرد معتبر و قابل اجرا خواهد بود. این سفته ها حاکی از تعهدات عمومی وام گیرنده بوده و متضمن اعتقاد و اعتبار کامل وام گیرنده در باز پرداخت اصل اعتبار مربوط و بهره متعلق به آن طبق شرایط مندرجه در آنها خواهد بود.
اصل مبلغ مندرجه در هر سفته در چهارده قسط تقریبا یا متساوی هر شش ماه یک بار اول فوریه 1967 به بعد قابل باز پرداخت خواهد بود به هر یک از سفته ها از تاریخ صدور آن بهره ای به نرخ پنج و نیم (2)/(1)5 درصد در سال نسبت به مانده باز پرداخت نشده اصل آن تعلق خواهد گرفت .
سررسید پرداخت بهره مزبور اول فوریه و اول اوت هر سال خواهد بود و بر اساس تعداد واقعی روزها به ماخذ هر سال 365 روز احتساب خواهد گردید اگر چه بهره از تاریخ صدور سفته تعلق خواهد گرفت معهذا تغییر و تعدیل لازم در این مورد به عمل خواهد آمد تا بهره فقط از تاریخ هایی که پرداخت های مربوطه به عمل می آید احتساب و قابل پرداخت شود.
تاریخ صدور سفته (به استثنا موردی که ذیلا طی این ماده درج شده است ) باید به عنوان تاریخ سفته در آن قید گردد این سفته ها در وجه بانک صادرات و واردات یا نماینده یا نمایندگان آن در یک بانک بازرگانی که مورد قبول بانک صادرات و واردات باشد در کشور ایالات متحده آمریکا به پول رایج کشور ایالات متحده آمریکا قابل پرداخت خواهد بود هر سفته باید به زبان انگلیسی بوده و بر یک رویه از یک ورقه با دوام چات یا ماشین شود و از لحاظ فرم و مفاد نیز مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد شکل و مفاد کلی این سفته ها باید طبق نمونه (الف ) منضم به این موافقت نامه که جزیی از موافقت نامه محسوب می گردد باشد.
در صورتی که قبل از تاریخ نهایی استفاده از اعتبار جمع مبلغ پرداخت هایی که بابت هر سفته به عمل می آید کمتر از اصل مبلغ سفته مزبور باشد بانک صادرات و واردات به درخواست وام گیرنده در ظرف شصت روز بعد از تاریخ فوق الذکر سفته مزبور را در مقابل سفته جدیدی که مبلغ اصل آن برابر با جمع مبلغ پرداخت های مربوطه منهای هر مبلغی که به عنوان اصل بابت آن باز پرداخت گردیده به وام باشد گیرنده تسلیم خواهد نمود. تاریخ سفته جدید باید به نحوی تعیین گردد که در پرداخت مبادله آن هیچ گونه نفع یا ضرری از لحاظ بهره یا تسریع و یا تاخیر در پرداخت از آن ناشی نگردد. اگر وام گیرنده چنین درخواستی را ننماید بانک صادرات و واردات مبلغ اضافی سفته را به حساب باز پرداخت های اصل اعتبار مربوطه به نسبت عکس سر رسید آنها منظور خواهد نمود.
وام گیرنده حق خواهد داشت قبل از سر رسیدهای مقرر در هر زمان و یا هر چند یک بار بدون آن که هیچ گونه جایزه و یا جریمه ای منظور شود تمام و یا قسمتی از اصل مبلغ سفته ها را باز پرداخت نماید. مبلغ پرداختی باید شامل اصل باز پرداخت مزبور بهره متعلقه تا تاریخ باز پرداخت باشد چنین باز پرداخت های قبل از سر رسید به حساب مانده اقساط باز پرداخت نشده سفته های مربوطه به نسبت عکس سر رسید آنها منظور خواهد شد باز پرداخت های قبل از سر رسیدی که وام گیرنده باید طبق مواد 9 و 10 این موافقت نامه به عمل آورد ممکن است به میل وام گیرنده به صورت مذکور در فوق و یا به نسبت مساوی از مانده اقساط باز پرداخت نشده اصل کسر گردد.
ماده سوم - نحوه پرداخت
الف - پرداخت در وجه بوئینگ : بانک صادرات و واردات هر چند یک بار در وجه بوئینگ در بانک
yapmoC tsurT revonnaH srerutcafunaM (که از این پس ام . اچ تی . سی
نامیده خواهد شد) و یا بانک بازرگانی دیگری در ایالات متحده آمریکا که از طرف وام گیرنده تعیین شود و مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد از حساب تایران ایرت و از طرف وام گیرنده به منظور تامین تا میزان هشتاد درصد (80%) هزینه هر یک از اقلامی از وسائل که از بوئینگ خریداری شده است پرداخت هایی به عمل می آورد. پرداخت هایی که به موجب این بند (بند الف ) از این ماده باید از طرف بانک صادرات و واردات به عمل آید موکول به دریافت مدارک زیر که شکل و مفاد آنها مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد خواهد بود.
1 - درخواست کتبی از طرف وام گیرنده برای پرداخت مبلغی که از هشتاد درصد (80%) هزینه هایی که در صورت تفصیلی مذکور در قسمت (2) از بند(الف ) این ماده تجاوز ننماید.
2 - صورت تفصیلی هزینه هایی که بر اساس آن وام گیرنده تقاضای پرداخت می نماید در این صورت ها باید برای هر قلم خرج به طبقه بندی مربوطه طبق صورت مذکور در بند (ب ) ماده 17 این موافقت نامه اشاره شود. چنین هزینه هایی نباید در صورت های تفصیلی قبلی منعکس شده باشد. به چنین صورت هایی باید نسخ قبوض دریافتی مربوط به اقلامی که در صورت ذکر شده است و همچنین به جز موردی که قلم مورد بحث هواپیما باشد - بارنامه غیر قابل انتقال یا اسناد دیگری که دال بر صدور اقلام مشمول صورت تفصیلی به ایران طبق شرایط ماده 11 این موافقت نامه باشد ضمیمه شود.
3 - گواهی نامه تایران ایرت دال بر این که ایران از هزینه های مندرجه در صورت تفصیلی - موضوع قسمت (2) فوق را پرداخت نموده و یا با پرداخت آن موافقت نموده است و وجوهی که برای اقلام مندرجه در صورت تفصیلی پرداخت شده است عینا همان مبالغی است که در صورت مزبور درج شده است و این مبالغ شامل کلیه تخفیف ها و امتیازات فوق العاده و وجوه برگشتی و یا سایر وجوهی که در مورد تامین اقلام فوق تحصیل شده یا خواهد شد می باشد.
4 - گواهی نامه بوئینگ در مورد هر یک از اقلام وسایل که در صورت تفصیلی مذکور در قسمت (2) فوق بدان اشاره گردیده است مبنی بر این که (1) لااقل بیست درصد (20%) هزینه هر یک از اقلام مذکور را نقدا دریافت کرده است و هر یک از اقلام ساخت کشور ایالات متحده آمریکا بوده و منبع اصلی آن کشور مزبور می باشد و (2) به استثنای مواردی که در این گواهی نامه تصریح گردیده است هیچ گونه تخفیف و یا امتیاز فوق العاده و یا وجوه برگشتی و یا حق العمل و یا حق الزحمه و یا پرداخت دیگری (به جز در مورد و تا حدود حقوق و دستمزد جاری مدیران و مامورین و کارمندان تمام وقت و مشاورین بوئینگ ) در مورد روش و یا انعقاد قرارداد برای فروش کالا و یا اقلام مزبور به هیچ فرد یا وسسه ای اعطا و یا پرداخت نشده و یا با اعطا و یا پرداخت آن موافقت گردیده و نیز هیچ گونه وسایلی برای اعطا یا پرداخت آن فراهم نگردیده ست .
5 - در صورتی که کالای مزبور هواپیما باشد ارائه مدارکی دال بر این که (1) یران ایر هواپیمای مزبور را قبول نموده و به ملکیت خود در آورده است و 2) تصدیق قابل پرواز بودن هواپیما و صدور آن به وسیله موسسه فدرال واپیمایی .
Federal Aviation Agency Certificate of Airworthiness for Export.
در مورد هواپیمای مذکور صادر شده است و (3) ترتیب لازم برای بیمه هواپیما که نحوی که در ماده 9 این موافقت نامه قید گردیده است داده شده است .
6 - مدارک دیگر مربوط به موارد فوق که بانک صادرات و واردات ممکن است تا حدودی معقول درخواست نماید.
ب - کارسازی وجوه پرداخت شده هر چند یک بار بانک صادرات و واردات پرداخت هایی در وجه وام گیرنده به حساب ام - اچ - تی - سی یا بانک بازرگانی دیگری واقع در کشور ایالات متحده آمریکا که از طرف وام گیرنده تعیین شده و مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد به منظور تامین هزینه هایی که قبل ت انجام گرفته و از هشتاد درصد (80%) هزینه هر یک از اقلام وسایل تجاوز ننماید به عمل می آورد پرداخت هایی که به موجب این بند (بند ب ) از این ماده باید به عمل آید موکول به دریافت مدارک زیر که شکل و مفاد آنها مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد خواهد بود:
1 - درخواست کتبی از طرف وام گیرنده برای پرداخت مبلغی که از هشتاد درصد (80%) کل هزینه هایی که در صورت تفصیلی مذکور در قسمت (2) ذیل بدان اشاره گردیده است تجاوز ننماید.
2 - صورت تفصیلی از هزینه هایی که در صورت های تفصیلی قبل منعکس نشده باشد.
در این صورت ها باید برای هر قلم خرج به طبقه بندی مربوط طبق صورت مذکور در بند (ب ) ماده 17 این موافقت نامه اشاره شود. به چنین صورت هایی باید نسخ قبوض دریافتی یا اسناد دیگری مبنی بر خرید و پرداخت قیمت هر یک از اقلام مندرج در صورت تفصیلی و همچنین به جز موردی که قلم مورد بحث هواپیما باشد نسخ غیر قابل انتقال بارنامه های مربوطه یا اسناد دیگری که مبنی بر صدور اقلام مشمول صورت تفصیلی به ایران طبق شرایط ماده 11 این موافقت نامه باشد ضمیمه شود.
3 - گواهی نامه ایران ایر دال بر این که ایران ایر هزینه های مندرجه در صورت تفصیلی موضوع قسمت (2) فوق را پرداخت نموده و وجوهی که برای اقلام مندرجه در صورت تفصیلی پرداخت شده است عینا همان مبالغی است که در صورت مزبور درج شده و این مبالغ شامل کلیه تخفیف ها و امتیازات فوق العاده و وجوه برگشتی و سایر وجوهی که در مورد تامین اقلام فوق تحصیل شده یا خواهد شد می باشد.
4 - گواهی نامه هر یک از فروشندگان اقلام وسایل که در صورت تفصیلی مذکور در قسمت (2) فوق درج شده است دال بر این که (1) کالا یا اقلامی که به فروش رسیده است ساخت کشور ایالات متحده آمریکا بوده و منبع اصلی آن کشور مزبور می باشد و (2) و به استثنای مواردی که در این گواهی نامه تصریح گردیده است هیچ گونه تخفیف و یا امتیاز فوق العاده و یا وجوه برگشتی و یا حق العمل و یا حق الزحمه و یا پرداخت دیگری (به جز در مورد و تا حدود حقوق و دستمزد جاری مدیران و مامورین و کارمندان تمام وقت فروشنده و در صورتی که فروشنده بوئینگ باشد مشاورین بوئینگ ) در مورد فروش و یا انعقاد قرارداد برای فروش کالا و یا اقلام مزبور به هیچ فرد یا موسسه ای اعطا و یا پرداخت نشده و یا با اعطا و یا پرداخت آن موافقت نشده و نیز هیچ گونه وسایلی برای اعطا و یاپرداخت آن فراهم نگردیده است.
5 - در صورتی که کالای مزبور هواپیما باشد ارائه مدارکی دال بر این که (1)
تایران ایرت هواپیمای مزبور را قبول نموده و آن را به ملکیت خود درآورده است و (2) تصدیق قابل پرواز بودن هواپیما و صدور آن به وسیله موسسه فدرال هواپیمایی .
Federal Aviation Agency Certificate of Airworthiness for Export.
در مورد هواپیمای مزبور صادر شده است و (3) ترتیب لازم برای بیمه هواپیما به نحوی که در ماده 9 این موافقت نامه قید گردیده است داده شده است .
6 - مدارک دیگر مربوط به موارد فوق که بانک صادرات و واردات ممکن است تا حدودی معقول درخواست نماید.
ج - اعتبارات اسنادی : بنا بر تقاضای وام گیرنده بانک صادرات و واردات همچنین از طریق صدور تعهدنامه - به منظور کارسازی وجوهی که ام - اچ - تی - سی یا بانک بازرگانی دیگری که توسط وام گیرنده تعیین گردیده و مورد موافقت بانک صادرات و واردات می باشد تحت یک یا چند اعتبار اسنادی که با موافقت بانک صادرات و واردات صادر خواهد گردید به منظور انجام پرداخت های لازم بابت هزینه هر یک از اقلام وسایل به عمل می آورد - اعتبار لازم را تامین خواهد نمود هر یک از اعتبار اسنادی می تواند به نفع هر فروشنده ای که اقلام وسایل را تحویل تایران ایرت نموده است صادر گردد تا پرداخت های مربوطه تا حداکثر (80%) قیمت هر یک از اقلام به فروشنده مزبور طبق آن به عمل آید.
اعتبارات اسنادی می تواند همچنین به نفع تایران ایرت و یا وام گیرنده صادر گردد تا پرداخت هایی که تایران ایرت یا وام گیرنده به فروشندگان مربوطه برای تحویل هر یک از اقلام وسایل به عمل آورده است تا حداکثر 80% قیمت آنها تامین گردد.
تفاهم چنین است که : (1) هر برداشت نقدی از محل اعتبار اسنادی به منزله پرداخت به وسیله بانک صادرات و واردات از محل اعتبار موضوع این موافقت نامه تلقی می گردد (2) تعهدنامه هایی که بانک صادرات و واردات طبق مفاد این موافقت نامه صادر می نماید به منزله تعهد قطعی از محل اعتبار تلقی می گردد و بانک مزبور نسبت به اجرای آنها حق تقدم قائل است (3) بهره ای که به اعتبار موضوع این موافقت نامه تعلق می گیرد از تاریخ برداشت نقدی از محل اعتبار اسنادی احتساب می گردد و (4) بانک صادرات و واردات با پرداخت هایی که بر اساس تعهدنامه های خود به بانک بازرگانی مذکور در فوق می نماید به هیچ طریقی در قبال عملیات بانک مزبور در مورد صدور اعتبار اسنادی و یا پرداخت هایی که طی آن به استفاده کننده از آن می نماید و یا هر گونه قصوری که از طرف این بانک در این مورد ممکن است روی دهد مسئولیتی قبول نخواهد کرد.
بانک صادرات و واردات با دریافت مدارک زیر که شکل و مفاد آن مورد موافقت بانک مزبور باشد تعهدنامه های فوق را صادر خواهد کرد.
1 - درخواستی به امضای نماینده مجاز وام گیرنده که به موجب آن کالا یا اقلامی که از محل اعتبار اسنادی پیشنهادی باید خریداری گردد معلوم و مشخص گردد و طی آن به بانک صادرات و واردات اختیار داده شود که تعهدنامه خود را به منظور خرید آنها صادر نماید.
2 - گواهی نامه ای به امضای نماینده مجاز تایران ایرت مبنی بر این که تایران ایرت جز تخفیف ها و امتیازات فوق العاده و وجوه برگشتی و پرداخت های دیگر که طی صورت حساب های ارائه شده برای برداشت از محل اعتبار اسنادی منظور گردیده است از هیچ گونه تخفیف و امتیازات فوق العاده و وجوه برگشتی یا پرداخت های دیگر در مورد تحصیل کالا یا اقلامی که هزینه آنها مشمول اعتبار اسنادی پیشنهادی می گردد استفاده ننموده و یا با استفاده از آن موافقت ننموده است .
3 - سه (3) نسخه از اعتبار اسنادی پیشنهادی که از هر حیث به جز تاریخ و امضا کامل باشد و تاریخ انقضای آن طبق مفاد آن از 31 دسامبر 1966 تجاوز ننماید (مگر این که بانک صادرات و واردات کتبا در مورد نتایج مزبور به نحو دیگری موافقت نماید).
هر اعتبار اسنادی باید حاوی شرایطی که مورد موافقت بانک صادرات و واردات است باشد منجمله آن که استفاده کننده از اعتبار اسنادی هنگام برداشت نقدی از اعتبار مزبور به بانک صادرکننده آن مدارکی به نحو زیر تسلیم نماید:
(1) مدرکی دال بر این که تایران ایرت هر یک از اقلام وسایل را که بابت آن پرداخت صورت می گیرد تحویل گرفته است (2) گواهی نامه از فروشنده هر یک از اقلامی که بابت آن پرداخت صورت می گیرد دال بر این که : (الف ) اقلام مورد نظر ساخت کشور ایالات متحده آمریکا بوده و منبع اصلی آن کشور مزبور می باشد.
(ب ) در مورد اقلام مورد نظر مبلغی که کمتر از بیست درصد (20%) بهای خرید آنها نباشد نقدا دریافت کرده است (ج ) به استثنای مواردی که در این گواهی نامه تصریح گردیده است هیچ گونه تخفیف و یا امتیاز فوق العاده و یا وجوه برگشتی و یا حق العمل و یا حق الزحمه و یا پرداخت دیگری (به جز در مورد و تا حدود حقوق و دستمزد جاری مدیران و مامورین و کارمندان تمام وقت فروشنده و در صورتی که فروشنده بوئینگ باشد مشاورین بوئینگ ) در مورد فروش و یا انعقاد قرارداد برای فروش اقلام مزبور به هیچ فرد یا موسسه ای اعطا یا پرداخت نشده و یا اعطا و یا پرداخت آن موافقت نگردیده و نیز هیچ گونه وسائلی برای اعطا یا پرداخت آن فراهم نگردیده است .
3 - مدرکی دال بر این که هر یک از اقلام وسایل که بابت آن پرداخت صورت می گیرد طبق شرائط ماده 11 این موافقت نامه به ایران حمل گردیده و یا خواهد شد.
4 - در صورتی که استفاده کننده اعتبار اسنادی وام گیرنده یا تایران ایرت باشد گواهی نامه وام گیرنده یا تایران ایرت دال بر این که وام گیرنده یا تایران ایرت بهای اقلام مزبور را کلا به فروشنده پرداخت نموده است .
5 - در صورتی که کالای مزبور هواپیما باشد ارائه مدارکی دال بر این که (1) تایران ایرت هواپیمای مزبور را قبول نموده و به ملکیت خود در آورده است و (2) تصدیق قابل پرواز بودن هواپیما و صدور آن به وسیله موسسه فدرال هواپیمایی .
Federal Aviation Agency Certificate of Airworthiness for Export.
در مورد هواپیمای مذکور صادر شده است (3) ترتیب لازم برای بیمه هواپیما به نحوی که در ماده 9 این موافقت نامه قید گردیده است داده شده است .
6 - مدارک دیگر مربوط به موارد فوق که بانک صادرات و واردات ممکن است در حدود معقولی درخواست نماید.
د - روش های دیگر: استفاده از اعتبار این موافقت نامه همچنین می تواند به طریق دیگری که وام گیرنده و بانک صادرات و واردات از این پس نسبت به آن موافقت نماید صورت گیرد.
ه - پرداخت های قبل از تحویل : چنان چه وام گیرنده با در نظر گرفتن قیمت اصلی هواپیما مایل باشد آخرین یک سوم مربوط به پرداخت قبل از تحویل را - که برابر 10 درصد قیمت اصلی هواپیما است - از محل اعتبار این موافقت نامه پرداخت نماید می تواند برای این منظور از مقرراتی که در بندهای (الف ) و (ب ) این ماده سوم ذکر گردیده است استفاده نماید و در این صورت ارائه مدارکی به ترتیبی که در بندهای مزبور به آن اشاره گردیده است لازم نیست . تنها مدارک مورد لزوم در این صورت به قرار زیر است : (1) درخواست کتبی وام گیرنده برای مبلغی به میزان 10 درصد قیمت اصلی مزبور (2) صورت حساب بوئینگ برای مبلغ مزبور (3) مدرکی از بوئینگ دال بر این که 20 درصد قیمت اصلی مزبور نقدا توسط تایران ایرت پرداخت گردیده و در آن موقع 10 درصد دیگر از قیمت اصلی فوق الذکر را طلبکار می باشد.
و - کلیات : هیچ پرداختی به هیچ طریقی به عمل نخواهد آمد و هیچ گونه تعهدنامه ای از طرف بانک صادرات و واردات نسبت به اعتبار اسنادی صادر نخواهد شد مگر آن که تمام شرایط اولین استفاده از اعتبار موضوع این موافقت نامه کاملا انجام گرفته باشد.
جمع کل پرداخت هایی که طبق هر یک از روش های مشروح در فوق انجام می گیرد و جمع کل مبلغ اعتبار اسنادی که از آن استفاده نگردیده و نسبت به آن بانک صادرات و واردات تعهدنامه هایی صادر نموده است هیچ گاه نباید از مبلغ کل اعتباری که در ماده اول این موافقت نامه به آن اشاره گردیده است تجاوز نماید.
تفاهم بر این است که اگر وجوهی بنا بر مفاد این موافقت نامه خواه مستقیما خواه از طریق اعتبار اسنادی در اختیار بوئینگ گذارده شود بانک صادرات و واردات می تواند ترتیبی با بوئینگ فراهم نماید که بوئینگ به عوض دریافت وجوه در این اعتبار سهیم باشد و در چنین صورتی فرض بر این است که پرداخت کامل طبق مفاد این قرارداد انجام یافته بدین معنی که بانک صادرات و واردات کل وجوه را در اختیار بوئینگ قرار داده است .
ماده چهارم - تامین اعتبار
هیچ گونه پرداخت بعد از پایان 31 ژانویه 1967 یا صدور تعهدنامه در مورد اعتبارات اسنادی از محل اعتبار این موافقت نامه پس از پایان 31 دسامبر 1966 از جانب بانک صادرات و واردات به عمل نخواهد آمد مگر تا حدودی که در هر کدام از دو مورد فوق بانک مزبور کتبا با آن موافقت نماید.
ماده پنجم - تعیین بدهی
تفاهم بر این است و چنین موافقت شده است که در هر موقع بانک صادرات و واردات اختیار دارد که کل بدهی وام گیرنده به بانک مزبور منتج از این موافقت نامه را و یا قسمتی از بدهی مزبور را به فروش رساند و یا منتقل و یا معامله و یا دیگران را در آن سهیم نماید و یا به هر طریق دیگری از آن اسقاط اختیار نماید و یا سفته هایی را که دال بر چنین بدهی باشد به فروش رسانده و یا منتقل و یا معامله و یا دیگران را در آن سهیم نماید.
ماده ششم - مبادله سفته ها
بنا به درخواست بانک صادرات و واردات در هر موقع و یا هر چند یک بار وام گیرنده پس از انقضای نود (90) روز از تاریخ موجود بودن اعتبار که در ماده چهارم این موافقت نامه تصریح گردیده است باید سفته و یا سفته های جدیدی به مبلغ مانده باز پرداخت نشده اصل مبلغ سفته و یا سفته هایی که قبلا تحت این موافقت نامه صادر شده است تهیه و در مقابل سفته و یا سفته های اخیر به بانک صادرات و واردات تحویل نماید مشروط بر این که تاریخ سفته های صادره طوری تنظیم شود که متضمن هیچ گونه نفع و یا ضرر از لحاظ بهره و یا تسریع و یا تاخیر در پرداخت بهره نباشد. مبلغ سفته و یا سفته های جدید بنا به درخواست بانک صادرات و واردات معین خواهد شد در صورتی که بانک صادرات و واردات درخواست نماید سفته و یا سفته های جدید باید به نحوی تنظیم و صادر گردد که برای تمام و یا هر قسمت از هر قسط اصل سفته و یا سفته هایی که برای مبادله با سفته های جدید تسلیم می گردد و یا برای کلیه اقساط اصل هر دو و یا جند سفته ای که دارای سر رسید مشترک بوده و برای مبادله با سفته های جدید تسلیم می گردد به طور جداگانه سفته و یا سفته های جدید صادر شود هر سفته جدید که بدین ترتیب صادر می گردد باید اساسا طبق نمونه (الف ) که ضمیمه این موافقت نامه است باشد مگر در مورد تغییرات مناسبی که ممکن است برای انجام هر یک از مقاصد این موافقت نامه در آن داده شود.
ماده هفتم - گزارش ها و اطلاعات مورد لزوم تا موقعی که هر گونه بدهی وام گیرنده طبق این موافقت نامه و یا بدهی هایی که از طریق سفته های مربوطه تصریح می گردد پرداخت نشده باشد وام گیرنده باید: (1) در عرض شصت (60) روز از تاریخ انقضای هر شش ماه سال مالی تایران ایرت صورت وضعیت مالی تایران ایرت مربوط به شش ماهه مزبور را که شامل ترازنامه و صورت وضعیت درآمد و صورت تصفیه مازاد sulpruS fo
snoitailicnoceR می باشد در اختیار بانک صادرات و واردات قرار دهد (2) پس از انقضای دوره سال مالی تایران ایرت به مجردی که صورت وضعیت مالی تایران ایرت مربوط به سال مالی مزبور که به طور مستقل حسابرسی شده باشد آماده گردید مشروط بر این که این مدت از یکصد و بیست روز پس از انقضای تاریخ سال مالی مزبور تجاوز ننماید - نسخی از آن را که شامل ترازنامه و صورت وضعیت درآمد و صورت تصفیه بوده و تمام دوره سال مالی مزبور را در بر گیرد به اضافه گزارش و شرح عملیات وام گیرنده در دوره مزبور در اختیار بانک صادرات و واردات قرار دهد (3) هر گونه اطلاعات و گزارش های دیگری مربوط به وضع مالی تایران ایرت و عملیات آن را در صورتی که بانک صادرات و واردات در حدودی قابل قبول درخواست نماید در اختیار بانک مزبور قرار دهد.
ماده هشتم - وثیقه منفی
منظور وام گیرنده و بانک صادرات و واردات متقابلا آن است که هیچ یک از
بدهی های خارجی وام گیرنده هیچ گونه اولویتی از طریق حق تصرف بر اموال و دارایی ها یا عایدات دولت نسبت به اعتباری که بدین وسیله بر قرار شده است نداشته باشد. برای این منظور وام گیرنده متعهد می شود (جز در مواردی که بانک صادرات و واردات به نحو دیگری موافقت نماید) در صورتی که وام گیرنده حق تصرفی بر هر یک از دارایی ها و اموال و عایدات خود به عنوان تضمین و تامین هر یک از بدهی های خارجی خود بر قرار نماید کلیه اقدامات قانونی و لازم را به عمل آورد که چنین حق تصرفی متساویا و بالنسبه پرداخت اصل و بهره و سایر هزینه های مربوط به اعتباری را که بدین وسیله بر قرار می شود نیز تامین نماید و در بر قراری این حق تصرف مقررات لازم را وضع نماید شرایط این ماده هشتم شامل موارد زیر نمی شود.
1 - هر گونه حق تصرفی که نسبت به اموال در موقع خریداری آن صرفا به منظور تامین پرداخت قیمت آن بر قرار شود.
2 - هر گونه حق تصرفی که نسبت به کالاهای تجارتی به منظور تامین بدهی مربوط به آن بر قرار شود مشروط بر این که مدت بدهی بیش از یک سال از تاریخ شروع آن نباشد و بدهی مربوطه از محل فروش چنین کالایی تامین گردد.
3 - هر گونه حق تصرفی که در جریان عادی معاملات بانکی برای تامین بدهی ها بر قرار شود مشروط بر این که مدت بدهی بیش از یک سال از تاریخ شروع آن نباشد.
ماده نهم - بیمه
وام گیرنده با بانک صادرات و واردات موافقت نموده و تعهد می نماید که تا موقعی که هر گونه بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه که شامل هر گونه سفته ای که دال بر بدهی مزبور است نیز می باشد) کلا یا جزئا پرداخت نشده باشد تایران ایرت هواپیماها را طبق قراردادی که متضمن بیمه کامل همه گونه مخاطرات ecnarusnI lluH ksiR - llA بوده و مورد موافقت بانک مذکور نیز باشد بیمه خواهد نمود بیمه مذکور باید به دلار آمریکایی و در کشور ایالات متحده آمریکا قابل پرداخت باشد و مبلغ آن نباید کمتر از آن یک از دو شق زیر که ارزش کمتری نسبت به دیگری دارد باشد:
(1) - ارزش بیمه ای هواپیماهای مذکور.
(2) - بدهی وام گیرنده تحت این قرارداد (که شامل قسمت باز پرداخت نشده هر سفته ای که بدهی مذکور را تصریح می نماید نیز می باشد) در صورت وقوع خسارت به یکی از هواپیماها (مگر در مورد نابودی کامل یا از بین رفتن هواپیما که در این صورت خسارت مزبور طبق بیمه نامه قابل جبران است ) وام گیرنده موظف است بلافاصله پس از دریافت حق بیمه تایران ایرت را وادار نماید که حق بیمه مذکور را برای ترمیم و تعمیر هواپیمای مزبور مصرف نماید. در صورت نابودی کامل و یا از بین رفتن هواپیما (که در این صورت خسارت مزبور طبق بیمه نامه قابل جبران است ) وام گیرنده موظف است بلافاصله پس از آن که تایران ایرت حق بیمه مزبور را دریافت نمود بنا به میل خود یکی از دو شق زیر را انتخاب نماید:
(1) - تایران ایرت را وادار نماید حق بیمه مذکور را برای خرید هواپیمای دیگری به کار برد یا
(2) - معادل حق بیمه مذکور و یا معادل مقداری از مبلغ حق بیمه مذکور را که کافی برای باز پرداخت مانده بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه و سفته هایی که بدهی مذکور را تصریح می نماید) باشد به منظور واریز بدهی خود به کار برد در ظرف مدت شصت روز پس از نابودی کامل و یا از بین رفتن هواپیمای مزبور وام گیرنده باید کتبا انتخاب یکی از دو شق فوق را به بانک صادرات و واردات اعلام نماید.
ماده دهم - استفاده و واگذاری هواپیما
وام گیرنده با بانک صادرات و واردات موافقت نموده و تعهد می نماید تا موقعی که هر گونه بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه که شامل هر سفته صادر شده ای که بدهی مزبور را تصریح می نماید نیز می باشد) کلا یا جزئا پرداخت نگردیده باشد هواپیماهای مزبور باید برای عملیات تجارتی متداول تایران ایرت به کار رود و نباید مگر اتفاقا برای عملیات تجارتی فوق الذکر اجاره داده شود تدر صورت چنین اجاره ای وام گیرنده باید بلافاصله طی یادداشتی که نیز متضمن مقررات و شرایط اساسی اجاره باشد مراتب را به اطلاع بانک صادرات و واردات برساندت. وام گیرنده همچنین موافقت و تعهد می نماید تا هنگامی که هر گونه بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه که شامل هر سفته صادر شده ای که بدهی مزبور را تصریح می نماید نیز می باشد) کلا یا جزئا پرداخت نگردیده باشد هواپیماهای مزبور را برای مدتی بیش از سه ماه بدون موافقت بانک صادرات و واردات به اجاره ندهد.
در صورتی که یکی از هواپیماها قبل از پرداخت کامل بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه که شامل هر سفته صادر شده ای که بدهی مزبور را تصریح می نماید نیز می باشد) به فروش رود وام گیرنده باید مراتب را به اطلاع بانک صادرات و واردات برساند بلافاصله مبلغی معادل مبلغ حاصل از فروش فوق و یا معادل مبلغی که کافی برای باز پرداخت مانده بدهی وام گیرنده (طبق مفاد این موافقت نامه هر سفته ای که بدهی مزبور را تصریح می نماید) باشد به طلبکاران و یا دارندگان سفته به دلار آمریکایی بپردازد.
ماده یازدهم - بیمه و حمل و نقل
هزینه بیمه مخاطرات حمل و نقل دریایی و ترانزیت هر یک از اقلامی که کلا و یا جزئا از محل اعتبار این موافقت نامه تامین می شود تنها موقعی مشمول این اعتبار می شود که بیمه نامه آن به دلار آمریکایی قابل پرداخت بوده و در بازار کشور ایالات متحده آمریکا تحصیل شده باشد.
هزینه های حمل و نقل دریایی یا هوایی را تنها در مواردی که هزینه خرید محمولات مربوطه کلا یا جزئا از محل این موافقت نامه تامین شده باشد و در کشتی ها و یا هواپیماهای ثبت شده در کشور ایالات متحده آمریکا حمل گردد می توان از محل اعتبار این موافقت نامه تامین نمود.
کلیه اقلام وسائل که هزینه خرید آن از محل این موافقت نامه تامین می گردد و حمل و نقل آن به وسیله کشتی های اقیانوس پیما از کشور ایالات متحده آمریکا صورت می گیرد باید در کشتی هایی که طبق تصویب نامه عمومی شماره 17 هفتاد و سومین کنگره کشور ایالات متحده آمریکا در کشور مزبور به ثبت رسیده اند از کشور ایالات متحده آمریکا حمل گردد مگر تا حدودی که طبق مفاد همان تصویب نامه انصراف از این شرط تحصیل شده باشد.
ماده دوازدهم - هزینه ها
کلیه سفته ها و صورت حساب ها و گزارش ها و گواهی نامه ها و نظرات و سایر مدارک یا اطلاعاتی که طبق این موافقت نامه در اختیار بانک صادرات و واردات قرار
می گیرد نباید برای بانک صادرات و واردات هیچ گونه هزینه ای در بر داشته باشد وام گیرنده باید در صورت درخواست بانک صادرات و واردات معادل کلیه هزینه هایی را که بانک مزبور تا حدود قابل قبول راسا در مورد اداره امور مربوط به این اعتبار متحمل می شود و همچنین معادل هزینه هایی از قبیل حق الزحمه های مربوط به امور حقوقی که بانک صادرات و واردات در اجرای این موافقت نامه و یا سفته های مربوطه پرداخت می نماید به بانک مزبور بپردازد.
ماده سیزدهم - مالیات ها
اصل مبلغ سفته هایی که طبق این موافقت نامه صادر می شود و همچنین بهره های
متعلقه باید بدون کسر هیچ گونه مالیات و حقوق و حق الزحمه و یا سایر عوارضی که در حال حاضر و یا در آینده توسط وام گیرنده یا هر سازمان سیاسی و یا مالیاتی تابعه آن بر مبالغ فوق و یا بر سفته های مزبور و یا دارندگان آنها وضع یا تحمیل می شود پرداخت گردد.
ماده چهاردهم - اولویت ها - اجازه نامه ها - یا جوازها
چنان چه قوانین موجود و یا آینده کشور ایالات متحده آمریکا و مقررات موجود و آینده هر یک از ادارات و نمایندگی های دولت ایالات متحده آمریکا صدور مدارکی از قبیل اولویت ها - تخصیص - اجازه و یا جوازهایی را برای ساختن تولید - خرید و فروش و یا صدور هر یک از اقلام وسائلی که وام گیرنده مایل است خریداری نموده و طبق این موافقت نامه تامین اعتبار نماید ایجاب نماید بانک صادرات و واردات هیچ گونه تعهد و مسئولیتی را در این خصوص به عهده نخواهد گرفت .
ماده پانزدهم - تاییدات و تعهدات و ضمانت های مخصوص
الف - وام گیرنده تایید و تعهد می نماید که هیچ یک از مقامات و کارمندان و مامورین و وکلا و یا مشاورین وام گیرنده که خدماتی در مورد برقراری این اعتبار انجام داده اند در هیچ زمانی طی مدت یک سال قبل از 20 مه 1965 (تاریخی که اجازه اعطای این اعتبار توسط بانک صادرات و واردات داده شده است ) مدیر و یا مامور و یا کارمند بانک صادرات و واردات نبوده اند.
ب - طی مدت دو سال از تاریخ 20 مه 1965 به بعد وام گیرنده (1) هیچ شخصی را که در مدت یک سال قبل از تاریخ مزبور مدیر و یا مامور و یا کارمند بانک صادرات و واردات بوده و یا (2) در موقع استخدام مدیر و یا مامور و کارمند بانک صادرات و واردات باشد استخدام نکرده و یا با چنین استخدامی موافقت نخواهد کرد مگر این که در هر یک از دو مورد فوق پس از ارائه کلیه مدارک مثبته که از طرف بانک صادرات و واردات کافی تشخیص داده باشد استخدام مربوطه مورد موافقت و تصویب بانک مزبور قرار گیرد.
ج - وام گیرنده تایید و تعهد می نماید که در مورد برقراری و یا اداره امور مربوط به اعتبار هیچ مبلغی را به شخص یا موسسه ای (به استثنای مبالغی در حدود حقوق و دستمزد مستمر مقامات و کارمندان وام گیرنده که رسما و به طور تمام وقت مشغول انجام وظیفه هستند) به عنوان حق العمل و یا حق الزحمه و یا به هر عنوان دیگری پرداخت ننموده و یا با پرداخت آن موافقت ننموده و یا وسایل این پرداخت را فراهم ننموده است و همچنین تعهد می نماید که در آینده نیز چنین پرداخت هایی را به عمل نخواهد آورد و یا با چنین پرداخت هایی موافقت نخواهد کرد و یا وسائل آن را فراهم نخواهد نمود.
ماده شانزدهم - موارد قصور
علیرغم کلیه مواردی که در این موافقت نامه و یا در سفته های مربوطه درج شده است در صورتی که وام گیرنده در باز پرداخت کامل و به موقع هر قسط از اصل مبلغ هر سفته و بهره متعلقه قصور ورزد سر رسید باز پرداخت اصل کلیه مبالغی که تحت این موافقت نامه و سفته های مربوطه مورد استفاده قرار گرفته است و همچنین پرداخت بهره های متعلقه تا تاریخ تادیه مبالغ فوق به دلخواه و به درخواست بانک صادرات و واردات بلافاصله اعلام گردیده و مبالغ مربوطه فورا قابل پرداخت تلقی خواهد شد عدم تمایل دارنده هر سفته و یا بانک صادرات و واردات در استفاده از حقوقی که بدین وسیله برای وی در هر مورد برقرار شده است نباید به منزله انصراف در مورد استفاده از حقوق مزبور در آن موقع و یا در هر زمانی بعد از آن تلقی گردد.
ماده هفدهم - بعضی از شرایط برای شروع به استفاده از اعتبار
الف - نظرات حقوقی و مدارک مربوطه : - قبل از شروع به استفاده از اعتبار
باید مدارک زیر طبق شکل و مفادی که مورد موافقت بانک صادرات و واردات باشد به بانک مزبور تسلیم گردد.
1 - نظریه و یا نظرات وزیر دادگستری ایران در تایید موارد زیر به ترتیبی که مورد قبول و رضایت مشاور حقوقی بانک صادرات و واردات باشد: (1) این موافقت نامه قانونا از طرف ایران منعقد شده و به امضا رسیده و طبق شرایط آن برای ایران الزام آور است و (2) سفته های صادره قانونا تنظیم و به امضا رسیده و پس از تحویل آن به بانک صادرات و واردات به میزان پرداخت هایی که بابت آن صورت می گیرد و در حدود جمع مبلغ این پرداخت ها و بهره های متعلقه تعهدات قانونی و الزام آور ایران را بر اساس مندرجه در آن تشکیل می دهد.
در این نظرات و یا نظرات باید به مقررات قانون اساسی و قوانین عمومی و قوانین خاص تصویب نامه ها و آیین نامه ها و آرا و سایر ضوابط مورد عمل سازمان های دولتی و اختیارات قانونی و یا سایر مدارکی که برای اثبات آن مناسب به نظر می رسد استناد شود و در حدود درخواست های معقولانه بانک صادرات و واردات باید رونوشت مصدق چنین مستنداتی ضمیمه نظریه و یا نظرات فوق گردد.
2 - مدارک مربوط به اختیارات و نمونه گواهی شده امضا اشخاص زیر در دو نسخه (1) اشخاصی که این موافقت نامه و سفته های مربوطه را از طرف وام گیرنده امضا کرده اند و (2) اشخاصی که صورت حساب ها و گزارش ها و
گواهی نامه ها و سایر مدارک لازم را که باید طبق این موافقت نامه به بانک صادرات و واردات تسلیم گردد امضا می نمایند و به نمایندگی از طرف وام گیرنده در استفاده از این اعتبار اقدام می نمایند.
پس از صدور نظریه و یا نظرات فوق در حدود درخواست های معقولانه ای که بانک صادرات و واردات ممکن است هر چند یک بار به عمل آورد نظرات اضافی دیگری از وزیر دادگستری و یا هر مقام قضایی ایران و همچنین مدارک اضافی دیگری درباره اختیارات و نمونه های گواهی شده امضا و سایر مدارک و اطلاعات در اختیار بانک مزبور گذارده خواهد شد.
اگر مدارک یا گزارش ها و نظریه ها و درخواست ها یا رونوشت های دیگری که طبق این موافقت نامه به بانک صادرات و واردات تسلیم می شود به زبان انگلیسی نباشد ترجمه انگلیسی رسمی و گواهی شده آنها باید به همراه آنها تسلیم گردد.
ب - قرارداد خرید و صورت خرید: قبل از شروع به استفاده از اعتبار این موافقت نامه وام گیرنده باید مدارک زیر را برای تصویب بانک صادرات و واردات در اختیار بانک مزبور قرار دهد: رونوشت مصدق قرارداد اصلی که فی مابین وام گیرنده بوئینگ برای خرید هواپیماها منعقد گردیده است .
2 - صورتی از طبقه بندی کلی سایر اقلام وسائلی که هزینه آنها از اعتبار این موافقت نامه تامین می گردد. چنان چه قرار باشد وام گیرنده هر گونه تغییری در هر یک از اقلامی که در این صورت منعکس است به عمل آورد باید بلافاصله صورت مزبور را به نحوی اصلاح نماید که تغییر فوق در آن منعکس گردد.
ج - ترتیبات متخذه بین وام گیرنده و ایران ایر: قبل از شروع به استفاده از اعتبار موضوع این موافقت نامه وام گیرنده باید مدرکی در مورد ترتیبات متخذه بین خود و ایران ایر که به موجب آن ایران ایر در ازا مدیون شدن وام گیرنده طبق این موافقت نامه بدهی خود را از طریق واگذاری سهام و یا از طریق دیگر به وام گیرنده خواهد پرداخت در اختیار بانک صادرات و واردات قرار دهد.
د- قراردادهای مشارکت : قبل از شروع به استفاده از اعتبار موضوع این موافقت نامه بانک صادرات و واردات باید قراردادهایی را که مورد موافقت خود بانک باشد به شرح زیر منعقد نموده باشد:
1 - قراردادی با ام - اچ - تی - سی مبنی بر شرکت ام - اچ - تی - سی در تامین اعتبار موضوع این موافقت نامه تا میزان هشتاد و پنج درصد (85%) از اعتبار مزبور و.
2 - قراردادی با بوئینگ مبنی بر شرکت بوئینگ در تامین اعتبار موضوع این موافقت نامه تا میزان پانزده درصد (15%) از اعتبار مزبور.
بنا به مراتب فوق طرفین موجبات عقد این موافقت نامه را در دو نسخه در تاریخی که در ابتدای موافقت نامه ذکر شده است در شهر واشنگتن دی - سی فراهم ساختند.
دولت شاهنشاهی ایران
توسط: ......
شاهد: ......
عنوان : ......
بانک صادرات و واردات واشنگتن
توسط: ......
گواهی از طرف
بانک صادرات و واردات واشنگتن
منشی
اعتبار شماره 2246
دولت شاهنشاهی ایران - سفته
واشنگتن دی - سی
مبلغ ...... دلار آمریکایی ...... تاریخ ...... 19
در مقابل وجوه دریافتی دولت شاهنشاهی ایران (که از این پس تایران ت نامیده خواهد شد) تعهد می نماید که اصل مبلغ (......) دلار را به پول رایج کشور ایالات متحده آمریکا در ( ...... ) قسط 6 ماهه که اولین قسط آن به مبلغ ( ......) دلار در سررسید 19 قابل پرداخت می باشد و بقیه که مبلغ آن ( .... .. ) دلار می باشد و به اقساط 6ماهه از تاریخ فوق به بعد قابل پرداخت خواهد بود و همچنین بهره مربوطه را از تاریخ صدور این سفته به همان پول رایج مذکور در سر رسیدهای ...... و ...... هر سال با نرخ پنج و نیم (2)/(1)5% درصد در سال نسبت به مانده های مسترد نشده اصل مبلغ این سفته به و یا حواله کرد در ...... بپردازد.
این بهره بر اساس تعداد واقعی روزها و به ماخذ 365 روز در سال احتساب خواهد گردید. اصل مبلغ این سفته و بهره متعلقه باید بدون کسر هیچ مبلغی بابت مالیات و حقوق و حق الزحمه و عوارضی که در حال حاضر و یا در آینده به آنها و یا به این سفته و یا به دارنده آن توسط ایران یا هر سازمان سیاسی یا مالیاتی تابعه آن وضع یا تحمیل می شود پرداخت گردد.
ایران بدین وسیله این حق را برای خود محفوظ می دارد که هر چند یک بار قبل از سر رسید مقرر تمام و یا قسمتی از اصل مبلغ این سفته را (بدون پرداخت هیچ گونه جریمه و یا دریافت جایزه ای ) با پرداخت اصل مبلغ مزبور و بهره متعلقه تا تاریخ تادیه واریز نماید. هر یک از این پرداخت ها باید بابت مانده مسترد نشده اقساط این سفته به نسبت عکس سر رسید آنها منظور گردد.
در صورتی که در باز پرداخت کامل و به موقع مبلغ هر یک از اقساط اصل این سفته و یا بهره های متعلقه قصوری روی دهد سر رسید باز پرداخت تمام مبلغ اصل این سفته و بهره های متعلقه تا تاریخ تادیه آن به دلخواه و بنا به درخواست دارنده آن فورا اعلام گردیده و در آن موقع مبالغ مزبور فورا قابل پرداخت تلقی خواهد شد.
عدم تمایل دارنده این سفته در استفاده از حقوقی که بدین وسیله برای وی در هر مورد بر قرار شده است نباید به منزله انصراف وی از استفاده از حقوق مزبور در آن موقع و یا هر موقع بعد از آن تلقی گردد.
این سفته تعهد کلی ایران را تشکیل می دهد و ایران بدین وسیله نسبت به پرداخت اصل این سفته و بهره های متعلقه بر اساس شرائط آن اعتقاد کامل و اعتبار خود را تعهد می نماید.
دولت شاهنشاهی ایران
توسط ......
عنوان ......
موافقت نامه فوق مشتمل بر هفده ماده و یک نمونه سفته منضم قانون اجازه تحصیل وام از بانک صادرات و واردات واشنگتن جهت رفع نیازمندی های شرکت هواپیمایی ملی ایران می باشد.

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1345/03/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.