×

ابلاغ موافقتنامه ، شرایط عمومی پیمان و شرایط خصوصی پیمانها و مقررات آنها

ابلاغ موافقتنامه ، شرایط عمومی پیمان و شرایط خصوصی پیمانها و مقررات آنها

ابلاغ-موافقتنامه-،-شرایط-عمومی-پیمان-و-شرایط-خصوصی-پیمانها-و-مقررات-آنها

وکیل


بخشنامه به دستگاههای اجرائی ، مهندسان مشاور و پیمانکاران

شماره : 842/54-1088/102
تاریخ : 3/3/1378
موضوع : ابلاغ موافقتنامه ، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمانها و مقررات آنها

به استناد ماده 23 قانون برنامه و بودجه آئین نامه اجرائی آن ونظام فنی واجرائی طرحهای عمرانی کشور (مصوبه 24525/ت 14898ه - 4/4/1375 هیات وزیران ) ، به پیوست ، موافقتنامه ، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمان کارهای پیمانکاری ومقررات مربوط به آنها که از نوع گروه اول (لازم الاجرا) به شمار می رود، اسال می شود تا از تاریخ ابلاغ ، برای انعقاد پیمانها مورد عمل قرار گیرد
در مواردی که این مجموعه ، به طور کامل پاسخگوی نیاز کار نیست ، دستگاه اجرائی ، تغییرات موردنظر خود را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد می نماید تا پس از تایید سازمان برنامه وبودجه ، به مورد اجرا گذاشته شود
پیمانهای حمل ونقل ، پیمانهای خرید مصالح ،تجهیزات وماشین آلات و پیمانهای تهیه و نصب تجهیزات صنعتی که بیشتر از75 درصدبرآورد هزینه آنها مربوط به تهیه تجهیزات و ماشین آلات است ، مشمول این بخشنامه نیست.
محمد علی نجفی
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه وبودجه

دستورالعمل نحوه تکمیل و تنظیم موافقتننامه و شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیانها ومقررات مربوط به آنها

به منظور راهنمایی دستگاههای اجرایی ومهندسان مشاور در تکمیل و تنظیم فرمهای موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی پیمانه او نحوه کاربرد آنها، این دستورالعمل تهیه شده است تا با رعایت آن، مشکلات قراردادی حین اجرای کار پیش نیاید.
1 - موافقتنامه
1 -1 - به استثنای قسمتهای از موافقتنامه که باید در موقع امضای پیمان، اطلاعات آن تکمیل شود، اطلاعات سایر قسمتها هنگام تهیه اسناد مناقصه به طور کامل و روشن، در محلهای پیش بینی شده درج می گردد. تغییر دادن، کاستن عبارتها به کامله هایی از موافقتنامه، یا افزودن به آن مجاز نیست و تنها محلهای خالی باید تکمیل شود.
1 -2 - در مدقمه موافقتنامه باید عنوان رسمی یا قانونی دو طرف پیمان درج شود.
1 -3 - درماه یک موافقتنامه، موضوع ، محل اجرا و مشخصه های اصلی پیمان به نحوی درج شود که محدوده عملیات معین باشد.
1 -4 - در ماده 3موافقتنامه، علاوه بر درج مبلغ پیمان که همان مبلغ پیشنهادی پیمانکار است، ضریب پیمان نیز با توجه به تعریف آن در ماده ( 14 -د ) شرایط عمومی، در محل مربوط آن درج می شود.
1 -5 - در ماده 6 موافقتامه، نام و نشانی مهندس مشاوری که برای نظارت بر اجرای کار انتخاصب شده است درج می شود. اگر در مواردی، کارفرما مستقیما" نظارت را انجام می دهد، نام و نشانی کارفرما در همین محل منعکس می گردد، در این حال، واحدی از سازمان کارفرما که مسئلیت نظار به آن محول شده است، جایگزین مهندس مشاور در اسناد و مدارک پیمان می شود.
1 -6 - نماینگان مجاز در دوطرف پیمان باید تمام صفحه های موافقتنامه را امضاء و مهر نمایند.
1 -7 - مهندس مشاوری که مسئلین نظارت بر اجرای کار را به عهده می گیرد، باید تمام صفحه های موافقتنامه را امضا ومهر کند.
2 - شرایط عمومی
2 -1 - شرایط عمومی باید بدون هیچ نوع تغییری، در پیمانها مورد استفاده قرار گیرد، تغییر دادن، کاستن یا افزودن مطالبی به آن مجاز نیست . تنها صفحه آخر شرایط عمومی، در محل تعیین شده، به وسیله نمایندگان مجاز دو طرف، امضاء ومهر می شود.
تبصره - دستگاههای اجرایی می توانند به حای الحاق آخرین شرایط پیمانها، تنها شماره و تاریخ صدور بخشنامه مربوط به آن را، در محل پیش بینی شده در مقدمه شرایط خصوصی پیمان مربوط، بنویسند.
2 -2 - اگر به علت ایجاد وضعیت خاص در تشکیلات پیمانکار که خارج از اختیار او پدیدآید، ادامه کار مقدور نشود، دستگاه اجرایی می تواند برای ادامه پیمان، براساس پیشنهاد پیمانکار و رعایت مراتب زیر، با جایگزینی پیمانکار دیگری به جای پیمانکار موافقت نماید.
2 -2 -1 - پیمان عینا" و بدون هیچ نوع تغییر، به پیمانکار جدید منتقل شود.
2 -2 -2 - پیمانکار جدید که پیمان به او منتقل می شود، باید طبق ضوابط، دارای صلاحیت و ظرفیت ارجاع کار لازم برایادامه کار باشد.
2 -2 -3 - پیماکار جدید باید تضمینهای موضوع پیمان، اعم از انجام تعهدات، پیش پرداخت، حسن انجام کار ومانند اینها را ارائه دهد وجایگزین تضمینهای پیمانکار نماید.
2 -2 -4 - پیمانکار جدید باید تکالیف ومسئولیتهای ناشی از پیمان و همچنین حسن انجام کارا ز ابتدای کار و ادامه آن تا پایان کار را بپذیرد و تعهد نماید.
2 -2 -5 - با انتقال پیمان، مطالبات دستگاه اجرایی از پیمانکار و مطالبات پیمانکار از دستگاه اجرایی کلا" به پیبمانکار جدید منتقل می شود.
2 -2 -6 - با انتقال پیمان به پیمانکار جدید، هیچ گونه تعهدی برای پیمانکار باقی نمی ماند و هرگونهع مطالبات دوران پیش از انتقال نیز به پیمانکار جدید تعلق می گیرد.
2 -2 -7 - انتقال پیمان باید با تنظیم موافقتنامه بین پیمانکار، پیمانکار جدید و دستگاه اجرایی انجام شود. این موافقتنامه، پس از سپردن تمام تضمینهای موضوع ردیف 2 -2 -3، معتبر است.
2 -2 -8 - دستگاه اجرایی، مستولیتی در مورد تحویل کارگاه و تعهدات بین پیمانکار و پیمانکار جدید ندارد.
2 -3 - در اجرای ماده 31، در صورتی که برای اداره امور طرح، کارفرما مدیر طرح انتخاب کند، در هیچ وضعیتی، کارفرما نمی تواند اختیارات زیر را به مدیر طرف تفویض نماید: لیکن مدیر طرح باید در هر یک از موارد یاد شده، بررسی لازم را به عمل آورد و نتیجه را برای تصمیم گیری کارفرما گزارش کند.
2 -3 -1 - تمام تائیدهایی که براساس قانون محاسبات عمومی باید با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی باشد.
2 -3 -2 - قبول تضیمینها و دستور تمدید، ضبط و واریز آنها.
2 -3 -2 - تصویب تغییر مبلغ پیمان .
2 -3 -4 - تصویب تغییر مدت پیمان.
2 -3 -5 - تصویب قیمتهای جدید.
2 -3 -6 - تصویب تحویل موقت و تحویل قطعی.
2 -3 -7 - تصمیم در مورد تعلیق، خاتمه یا فسخ پیمان.
2 -3 -8 - تصویب صورت وضعیت قطعی و صورتحساب نهایی.
2 -4 - در اجرای مواد37و40، در مواردی که صورت وضعیت به وسیله مهندس مشاور تهیه می شود، انجام کار یاد شده، خدمات اضافی تلقی می گردد و حق الزحمه آن با توافق مهندس مشاور تعیین و پراخت می شود و به حساب بدهی پیمانکار منظور می گردد.
2 -5 - برای اجرای بندالف ماده 47 در دستگاههای اجرایی که تابع هیچیک از وزارتخانه ها نیستند، مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان تربیت بدنی ایران و دیگر سازمانها و نهاهایی که اجرای طرحهای عمرانی را به عهده دارند، انتخاب هیات سه نفره و به منظور بررسی فسخ پیمان و موافقت با فسخ پیمان، در عهده بالاترین مقام سازمان و نهاد مربوط می باشد.
2 -6 - در شرایط عمومی، هرجا که مناقصه اشاره شده است، ترک گیرد، باید تمام صفحه های شرایط عمومی را امضاء و مهرکند.
1 - شرایط خصوصی
3 -1 - با اینکه در عرف پیمانها، شرایط خصوصی حاوی ویژگیهای هر پیمان است که نسبت به شرایط عمومی اولویت دارد، ولی در طرحهای عمرانی که مربوط به یک کارفرمای اصلی یعنی دولت است، شرایط خصوصی به نحوی تنظیم شده است که تنها درچارچوبی که شرایط عمومی برای آن تعیین کرده است قابل تکمیل باشد. بدین روی، درج مطالبی خارج از محدوده تعیین شده، در شرایط خصوصی مجاز نیست.
3 -2 - مواد مربوط به شرایط خصوصی به نحوی تنظیم شده است که پاسخگوی نیاز کارهای مختلف باشد. از این رو، مواد شرایط خصوصی برحسب نیاز هر کار، با رعایت تمام مقررات ذیربط، با علامت × پر می شو تمام صفحه های شرایط خصوصی باید به وسیله نمایندگان مجاز دو طرف پیمان امضا ومهر شود.
در زیر فهرست کل بخشنامه ه و دستورالعملهای اجرایی طرحهای عمرانی معتبر در تاریخ صدور این دستور العمل، که مربوط به کارهای پیمانکار بوده و در هیچ قسمت از اسند ومدارک پیمان منظور نشده است و باید جداگان مورد عمل قرارگیرد، به عنوان راهنما آورده شده است. بدیهی است در هر زمان، با توجه به بخشنامه های جدید صادر شده و یا بخشنام های موجود اصلاح شده، باید از آخرین بخشنامه ها و دستورالعملهای مربوط استفاده شود.

مرجع : کتاب مجموعه قوانین و مقررات قرادادهای پیمانکاری و مهندسی مشاور - تدوین رضا پاکدامن - چاپ 1383 - انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

نوع : بخش نامه

شماره انتشار : 1088

تاریخ تصویب : 1378/03/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.