×

قانون بیمه کارگران دولتی و غیر دولتی

قانون بیمه کارگران دولتی و غیر دولتی

قانون-بیمه-کارگران-دولتی-و-غیر-دولتی
ماده اول - کلیه کارخانجات و موسسات اقتصادی بازرگانی صنعتی معدنی و باربری و راه آهن و به طور کلی هر موسسه ای که کارگر در استخدام خود دارد اعم از دولتی یا غیر دولتی واقع در کشور ایران مکلفند کارگران خود را نزد شرکت سهامی بیمه ایران یا شرکت بیمه داخلی دیگری که دولت مقتضی بداند در مقابل حوادث ذیل که در اثر انجام وظیفه روی داده باشد بیمه نمایند:
فوت - نقص و یا از کار افتادن اعضای بدن - هزینه معالجه و دستمزد کارگران در مدت بیماری و حوادث کار.
ماده دوم - حقوق بیمه باید مستقیما توسط صاحب کار به شرکتی که در آن بیمه شده پرداخت گردد.
یک سوم حق بیمه به عهده کارگر و بقیه به عهده صاحب کار خواهد بود.
تبصره 1 - آیین نامه مخصوص برای اجرای این قانون تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید که در آن تعریف کارگر و کارخانجات و بنگاه هایی که مشمول این قانون می شوند تصریح خواهد شد و طرز رسیدگی به تخلفات از این قانون و درجه تخلفات معین می شود همچنین تعرفه حق بیمه شرکتهای بیمه کننده تا حدی مربوط به این گونه بیمه ها باشد در آن معین خواهد گردید.
تبصره 2 - مقررات این قانون به ترتیب و به تدریجی که از طرف دولت معین و اعلان خواهد شد در تمام کشور مجرا خواهد گردید.
ماده سوم - صاحبان بنگاه ها که از مقررات این قانون تخلف نمایند علاوه بر جبران هزینه و زیان که طبق این قانون به کارگران متوجه شود در هر مورد به جزای نقدی از پنج هزار ریال تا پنجاه هزار ریال محکوم خواهند شد.
ماده چهارم - کلیه مقرراتی که دولت برای حفظ و تامین تندرستی بهداشت کارگران وضع خواهد نمود و کارفرمایان موظف به اجرای آن خواهند بود متخلفین از آن مشمول ماده سوم می شوند.
این قانون که مشتمل بر چهار ماده است در جلسه بیست و نهم آبان ماه یک هزار و سیصد و بیست و دو به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1322/08/29

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.