×

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان ، استان و شورای عالی استانها

آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان ، استان و شورای عالی استانها

آئین-نامه-اجرائی-انتخابات-شوراهای-اسلامی-شهرستان-،-استان-و-شورای-عالی-استانها
شماره 5831/ت 26323ه 23/5/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 30/4/1381 بنا به پینشهاد شماره 44/4/1/118068 مورخ 13/12/1380 وزارت کشور و به استناد ماده 72 قانون اصلاح قانون تشکیلات شوراهای اسلامی کشوری و انتخابات شوراهای مزبور - مصوب 1365- آئین نامه اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی شهرستان ، استان و شورای عالی استانها را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- شوراهای اسلامی بخشها وشهرهای واقع در محدوده هر شهرستان پس از دعوت فرماندار تشکیل جلسه داده و یک نفر را از میان اعضای خود با رای مخفی واکثریت نسبی آراء برای عضویت در شورای شهرستان انتخاب و با تنظیم صورت جلسه حداکثر ظرف 10روز به فرماندار معرفی می نمایند.
تبصره 1- تعداد اعضای شورای اسلامی شهرستان حداقل پنج نفر می باشد و در صورتی که شهرستان کمتر از پنج بخش و شهرداشته باشد، بقیه اعضاء از بین دیگر نمایندگان شورای شهرها وبخشهابه تناسب جمعیت انتخاب خواهند شد.
تبصره 2- فرماندار موظف است پس از وصول معرفی نامه کلیه نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی بخشها و شهرها حداکثر ظرف یک هفته برای تشکیل اولین جلسه شورای اسلامی شهرستان از نمایندگان معرفی شده دعوت بعمل آورد0 اعضای شورای اسلامی شهرستان دراولین جلسه خود که با حضور حداقل دو سوم ایشان و فرماندار شهرستان تشکیل می شود، از بین خود یک نفر رئیس ، یک نفر نایب رئیس و حداقل یک منشی با اکثریت نسبی ورای مخفی انتخاب می نمایند.
تبصره 3- فرمانداران موظفند بلافاصله پس از تشکیل شورای اسلامی شهرستان اسامی اعضای آن را از طریق رسانه های گروهی برای آگاهی عموم منتشر نمایند.
ماه 2- شورای اسلامی هر شهرستان در اولین جلسه خود علاوه بر تعیین اعضای هیات رئیسه ، یک نفر را از بین خود و با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان نماینده برای عضویت در شورای اسلامی استان انتخاب و حداکثر ظرف 10 روز کتبا" به استاندار معرفی می نماید.
تبصهر1- حداقل تعداد اعضای شورای اسلامی استان پنج نفرمی باشد در استانهایی که به دلیل کمی تعداد شهرستانهای تابع حد نصاب مقرر حاصل نگردد، بقیه اعضای شورای اسلامی استان از بین دیگر نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستانها به تناسب جمعیت انتخاب خواهند شد.
تبصره 2- استاندار موظف است پس از وصول معرفی نامه کلیه نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرستانهای تابع استان حداکثر ظرف یک هفته برای تشکیل اولین جلسه شورای اسلامی استان از نمایندگان معرفی شده دعوت بعمل آورد0 اعضای شورای اسلامی استان در اولین جلسه خود که با حضور حداقل دوسوم ایشان واستاندار تشکی لمی شود، از بین خود یک نفر رئیس ، یک نفر نایب رئیس ودو نفر منشی با اکثریت نسبی و رای مخفی انتخاب می نمایند.
تبصره 3- برای اعضای شورای اسلامی استان با معرفی استاندار، کارت عضویت به امضای وزیر کشور ومهر وزارت کشور صادر خواهدشد و استانداران موظفند بلافاصله پس از تشکیل شورای استان اسامی اعضای آن را از طریق رسانه های گروهی برای آگاهی عمومی منتشر نمایند.
ماده 3- شورای اسلامی هر استان در اولین جلسه ، علاوه برتعیین اعضای هیات رئیسه موضوع تبصره (2) ماده (2) یک نفر را از بین خود و با رای مخفی و اکثریت نسبی به عنوان نماینده برای عضویت در شورای عالی اسلامی استانها انتخاب و برای اعلام به وزیر کشور حداکثر ظرف 10 روز به استاندار معرفی نماید.
تبصره 1- شورای عالی اسلامی استانها از نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی استان تشکیل می گردد و شورای اسلامی هر استان یک نفر نماینده در آن خواهد داشت .
تبصره 2- اولین جلسه شورای عالی اسلامی استانها حداکثر ظرف یک هفته پس از پایان انتخابات شورای اسلامی استانها به دعوت وزیر کشرو با حضور دو سوم نمایندگان تشکیل و یکنفر رئیس ، دونفر نایب رئیس ، دو منشی و یک خزانه دار با رای مخفی و اکثریت نسبی انتخاب می شوند.
ماده 4- نمایندگان شوراهای اسلامی مذکور در این آئین نامه که به عضویت شوراهای فرادست در می آیند از عضویت شوراهای پایین تر خارج نمی گردند.
ماده 5- در صورت خروج هر یک از اعضای شورای اسلامی شهرستان ، استان و شورای عالی اسلامی استانها به دلایلی نظیر استعفاء فوت و سلب عضویت ، شورای اسلامی مربوط موظف است مراتب را برای انتخاب جانشین وی حسب مورد به وزیر کشور، استاندار وفرماندار اعلام نماید.
تبصره 1- وزیر کشور، استاندار وفرماندار موظفند ظرف یک هفته مراتب را به شورای اسلامی ذیربط اعلام نمایندو آن شورا موظف است حداکثر ظرف دو هفته خروج وی از شورای شهرستان ، استان و عالی استانها نیز خواهد شد.
ماده 6- جلسات شورای اسلامی شهرستان هرماه حداقل یک بار و جلسات شورای اسلامی استان هر45 روز حداقل یک بار و جلسات شورای عال یاستانها هر دو ماه حداقل یک بار تشکیل می شود.

ماده 7- شوراهای شهرستان ، استان وعالی استانها موظفند یک نسخه از مصوبات خود را به ترتیب به فرمانداری ،استانداری ،وزارت کشور ونیز حسب مورد به دستگاههای اجرائی ذیربط ارسال نمایند.
ماده 8- مسئولین شهرستان واستان موظفند بر حسب موضوع وبنابه دعوت شورای شهرستان واستان در جلسه شورای ذیربط شرکت کنند.
ماده 9- شوراهای برنامه ریزی و توسعه استانها موظفند یک نسخه از موصبات خود را به شورای شهرستان واستان وشورای عالی استانها ارسال کنند.
ماده 10- سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور مظوف است یک نسخه از برنامه و بودجه عمرانی پیشنهادی کشور واستانهارا پس ازتهیه حداکثر ظرف یک ماه جهت اعلام نظر در اختیار شورای عالی استانها بگذارد.
ماده 11- دبیرخانه شوراهای شهرستان ، استان وعالی استانهابه ترتیب در مرکز شهرستان ، مرکز استان وکشور به طور مستقل تشکیل می شود.
ماده 12- تعداد کارکنان موردنیاز دبیرخانه شوراهای شهرستان ، استان وعالی استانها ومیزان حقوق ومزایا ومحل تامین اعتبارآنها حداکثر ظرف دوماه پس از آغاز به کار توسط شورای عالی استانها تصویب و ابلاغ خواهد شد.
ماده 13- اعتراض به مصوبات شورای شهرستان ،استان وشورای عالی استانها فقط توسط فرماندار، استاندار و وزیر کشور انجام خواهد گرفت .
تبصره 1- دستگاههای اجرائی موظفند اعتراض به مصوبات شورای شهرستان ، استان و شورای عالی استانها را از طریق فرماندار، استاندار و وزیر کشور اعلام نمایند.
تبصره 2- رسیدگی به اعتراض پیرامون مصوبات شورای شهرستان و استان بر عهده هیات حل اختلاف استان و رسیدگی به اعتراض پیرامون مصوبات شورای عالی استانها بر عهده هیات حل اختلاف مرکزی است .
ماده 14- استعفاء یا سلب عضویت اعضای شوراهای ماقبل باعث خروج از عضویت شوراهای مابعد نیز خواهد شد و چنانچه فردی از شورای مابعد استعفاء داده یا سلب عضویت شود تشخیص عضویت یا سلب عضویت او از شوراهای ماقبل بر عهده هیات حل اختلاف مرکزی خواهدبود.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16744

تاریخ تصویب : 1381/04/30

تاریخ ابلاغ : 1381/06/02

دستگاه اجرایی : وزارت كشور -

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.