×

نظامنامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق

نظامنامه دفتر ثبت ازدواج و طلاق

نظامنامه-دفتر-ثبت-ازدواج-و-طلاق

وکیل


17/7/1310

نظر به مدلول ماده (1) قانون ثبت ازدواج و طلاق وزارت عدلیه مواد ذیل را مقرر می دارد :
ماده اول - دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مجلد بوده و کلیه صفحات آن به امضای مدعی العموم یا نماینده او رسیده و به مهر پارکه ممهور خواهد شد به علاوه در ظهر صفحه اول و آخر دفتر نیز تعداد کلیه صفحات با تمام حروف قید و از طرف مدعی العموم و یا نماینده او ممضی و ممهور می شود .
تبصره - مدعی العموم می تواند با اجازه وزارت عدلیه برای امضاء و مهر ترتیب دیگری را مقرر دارد .
ماده دوم - عبارت ثبت باید خوانا و واضح بوده مبلغ و تاریخ و نمره ثبت باید لااقل یکمرتبه با تمام حروف در خود دفتر و در روی اوراق ازدواج و طلاق نوشته شود در صورت اختلاف آنچه که با تمام حروف نوشته شده معتبر است .
ماده سوم - فاصله سطور باید به یک اندازه باشد سطور از حدودی که در روی دفتر برای ابتدا و انتهای سطور معین شده نباید تجاوز کند .
ماده چهارم - بالا بردن سطور در آخر سطر ممنوع و هر جا که سطر به انتها رسید باید بقیه مطالب را به سطر بعد برد جای سفید گذاردن و تصحیح و اضافه مجاز نیست .
ماده پنچم - اگر صاحب دفتر اشتباها" جای سفید گذارد یا مجبور به تصحیح و اضافات شد مطابق مقررات ذیل باید عمل شود :
1 - جای سفید باید به وسیله دو خطی که همدیگر را تقاطع کند از حیز استفاده انداخته شود .
2 - روی کلمات زیادی خط نازکی کشیده شود 0
3 - تصحیح و اضافات باید در ستون ملاحظات دفتر نوشته شده و به امضای صاحب دفتر برسد و ربط آن به وسیله راده معین گردد و ابطال جای سفید و همچنین حذف کلمات زیادی و تصحیح و اضافات باید در آخر ثبت سند ازدواج یا طلاق قبل از امضاء قید شود.
ماده ششم - تراشیدن و پاک کردن و الحاق کردن به هر نحوی از انحاء در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق ممنوع است به الحاقات و آنچه که به جای کلمات تراشیده یا پاک شده نوشته شده باشد ادارات و محاکم عدلیه ترتیب اثر نخواهند داد .
ماده هفتم - در صورتیکه هویت زوجین نزد صاحب دفتر محرز نباشد بایستی دو نفر از اشخاص معروف و معتمد حضورا" هویت آنان را تصدیق و مراتب در دفتر قید و به امضای معرفین رسیده و این نکته در روی اوراق نیز قید شود 0 مانعی نیست که معرفین یک طرف معرف دیگر نیز باشند .
ماده هشتم - اشخاص کور یا گنگ یا کر محجور یا غیر بالغ یا غیر رشید نمی توانند معرف یا شاهد باشند .
ماده نهم - در صورتی که هویت طرفین یا یک طرف نزد صاحب دفتر محرز نشور باید از ثبت امتناع کرد .
ماده دهم - برای ثبت عقد مزاوجت زوج و زوجه باید شخصا" یا به توسط وکیل ثابت الوکاله ذیل ثبت عقد را در دفتر و ذیل ورقه ازدواج مذکور در ماده 14 را امضا کنند برای ثبت طلاق ، طلاق دهنده باید ذیل ثبت طلاق را در دفتر ذیل طلاقنامه مذکوره درماده 14 را شخصا" یا به توسط وکیل ثابت الوکاله امضا نماید اگر زوجین یا یکی از آنها شخصا" حاضر ولی سواد نداشته باشند ممکن است در ذیل دفتر ثبت و ذیل ورقه مذکوره در ماده 14 علامت انگشت خود را بگذارند در این صورت صاحب دفتر باید در دفتر خود صراحتا" قید نماید که علامت انگشت متعلق به فلان شخص بوده و در حضور او گذارده شده است .
ماده یازدهم - در صورتیکه امضا ء مذکور در ماده فوق به توسط وکیل به عمل آید وکالتنامه به تصدیق کمیساریا و یا امین صلح و یا نایب المحکومه و یا یکی از دفاتر اسناد رسمی رسیده و ضبط شود مگر اینکه موکل شخصا" در نزد صاحب دفتر حاضر و به شخصی که وکالتا" امضا می نماید وکالت دهد که در این صورت صاحب دفتر باید در دفتر خود وقوع وکالت را نیز قید و امضا کند.
ماده دوازدهم - هر گاه زوجین یا یک طرف از آنها کر یا گنگ و یا کور باشند علاوه بر معرفین هر یک باید در معیت خود یک نفر از معتمدین خود را حاضر نمایند شخص معتمد مزبور در مورد اشخاص کر و گنگ باید از اشخاصی باشد که بتواندبه آنهاباشاره مطلب را بفهماند و این نکته صراحتا" باید در متن دفتر و در ستون ملاحظات قید و به امضاء صاحب دفتر برسد .
ماده سیزدهم - در دفتر ثبت نکاح و طلاق باید نکات ذیل قید شود :
الف - برای عقد مزاوجت
1 - نمره و تاریخ ثبت با تمام حروف
2 - تاریخ وقوع عقد (روز - ماه - سال ) با تمام حروف
3 - اسم زوج و زوجه به نحوی که در هویت آنها تردید نباشد
4 - نکاح دائم است یا منقطع و در صورت انقطاع مدت آن چیست
5 - مهر
6 - سایر شرایط ضمن عقد نکاح و یا ضمن عقد لازم دیگر که بین زوجین مقرر شده است
7 - امضاء اشخاص مذکور در ماده 10
ب - برای طلاق
1 - نمره و تاریخ ثبت با تمام حروف
2 - تاریخ وقوع طلاق (روز - ماه - سال ) با تمام حروف
3 - اسم زوج و زوجه به نحوی که در هویت آنان تردیدی نباشد
4 - نوع طلاق از رجعی و بائن و در صورت رجعی بودن تصریح به اینکه دفعه چندم است
5 - امضاء اشخاص مذکور در ماده 10
ماده چهاردهم - صاحب دفتر مکلف است که فورا" پس از ثبت نکاح یا طلاق دو نسخه از سواد ثبت را تهیه و پس از امضاءاشخاصی که دفتر ثبت را امضاء کرده اند به هر یک از زوجین یا زوجین سابق یک نسخه بدهد.
ماده پانزدهم - اوراق عقد و طلاقی که مطابق مقررات این نظامنامه به ثبت برسد سند رسمی بوده و تمام محتویات و امضاهای مندرجه در آن معتبر خواهد بود مگر اینکه مجعولیت آن ثابت شود.
در مورد مهریه سند رسمی ازدواج بدون احتیاج حکمی از محاکم عدلیه لازم الاجرا به تقاضای زوجه یا قائم مقام قانونی او صادر خواهد شد .
ماده شانزدهم - صدور ورقه اجرائیه به عهده اداره ثبت اسناد محل و اگر اداره ثبت اسناد نباشد به عهده امین صلح محل خواهد بود .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1310/07/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.