×

لایحه قانونی واگذاری بعضی مزایای قانونی به شرکت نفت ایران

لایحه قانونی واگذاری بعضی مزایای قانونی به شرکت نفت ایران

لایحه-قانونی-واگذاری-بعضی-مزایای-قانونی-به-شرکت-نفت-ایران
شماره 13534
به تاریخ 30/ 7 / 1331

ماده 1 - شرکت سهامی نفت ایران مجاز خواهد بود بدون پرداخت حقوق گمرکی و عوارض راه و شهرداری آنچه جهت عملیات اکتشافی یا استخراجی و بهره برداری خود لازم بداند از خارج وارد کند .
ماده 2 - اراضی متعلق به دولت که جهت عملیات شرکت لازم باشد مجانی و بلا عوض به شرکت واگذار می شود .
اراضی متعلق به اشخاص که مورد احتیاج دولت باشد به رضایت طرفین به قیمت عادلانه خریداری و به شرکت منتقل می شود در صورتی که مالک زمین به قیمت پیشنهادی شرکت تسلیم نشود دادگاه شهرستان محل بنا به تقاضای شرکت در ظرف سی روز از تاریخ تقاضا دستور تصرف اراضی مورد تقاضا را به نفع شرکت صادر خواهد نمود و مالک زمین میتواند برای تعیین بهای اراضی خود از طریق داوری طبق آئین دادرسی مدنی به دادگاه شهرستان محل مراجعه نماید :
هیئت داوری قیمت عادلانه را در نظر گرفته رای صادر مینماید .
مقصود از قیمت عادلانه قیمتی معادل با قیمت زمین مشابه در مجاورت اراضی مورد احتیاج شرکت بوده و در آن منظوری که شرکت از خرید دارد نباید در نظر گرفته شود .
ترتیب مراجعه به دادگاه و دستور دادگاه مبنی بر تصرف شرکت و مراجعه مالک به دادگاه طبق آئین نامه مخصوصی که وزارت دادگستری و سازمان برنامه تنظیم و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید تعیین خواهد شد .
ماده 3- شرکت سهامی نفت ایران میتواند موسسات و وسائل لازم جهت حمل و نقل و ارتباط مخابراتی را که برای انجام عملیات خود لازم بداند ایجاد نماید و همچنین از اراضی بایر هر گونه مصالح ساختمانی مورد احتیاج را استخراج کند .
استخراج مصالح نامبرده در اراضی دولتی مجانی و در اراضی اشخاص تابع پرداخت حقوقی خواهد بود که در ماده پانزدهم معادن مصوب 16 بهمن ماه 1317 مصرح میباشد .
ماده 4- وزارت دارائی - دادگستری - کشور سازمان برنامه مامور اجرای این لایحه قانونی میباشد بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیست مرداد ماه 31 لایحه قانونی واگذاری بعضی مزایای قانونی به شرکت سهامی نفت ایران که مشتمل بر 4 ماده است تصویب میشود .
به تاریخ 30 مهر ماه 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/07/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.