×

لایحه قانونی سازمان اداره کل راه شوسه

لایحه قانونی سازمان اداره کل راه شوسه

لایحه-قانونی-سازمان-اداره-کل-راه-شوسه

وکیل


فصل اول - سازمان اداره کل راه شوسه
قسمت اول - سازمان مرکزی
ماده 1- اداره کل راه شوسه جزو سازمان وزارت راه میباشد .
ماده 2- اداره کل راه شوسه دارای یک مدیر کل و یک معاون فنی و یک معاون اداری خواهد بود .
ماده 3- مدیر کل راه شوسه از بین مهندسین مجرب راه و ساختمان که لااقل ده سال سابقه خدمت دولتی داشته باشند انتخاب و به موجب حکم وزیر راه برای مدت سه سال?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|?????????حه قانونی به شرح ذیل تشکیل می شود :
1- سه نفر مهندس عالی مقام وزارت راه .
2- مدیر کل راه شوسه یا یکی از دو معاون او .
3- یک نفر نماینده از شرکت ملی نفت ایران .
4- یک نفر نماینده از صاحبان وسائط نقلیه به عنوان نماینده صنفی به معرفی وزارت کار .
تبصره- هر گاه یکی از اعضا شورای عالی راه در خلال این مدت به مناسبت تغییر شغل یا استعفا و یا فوت و یا علل دیگر تغییر پیدا کند جانشین او با رعایت مفاد ماده 4انتخاب خواهد شد.
ماده5- اداره کل راه شوسه در مرکز شامل ادارات زیر خواهد بود :
اداره ساختمان- اداره آسفالت اداره نظارت اداره حساب داری- اداره رسیدگی فنی - اداره ماشین آلات و نقلیه - اداره قرار دادها - اداره دفتر و کار گزینی و امور اجتماعی و امور قضائی .
ماده 6- وظایف شورای عالی راه و ادارات تابعه اداره کل راه شوسه و تعداد کارمندان هر یک از ادارات بر طبق آئین نامهای خواهدبود که با پیشنهاد اداره کل راه شوسه به تصویب وزیر راه میرسد .
ماده 7- رئیس اداره حسابداری اداره کل راه شوسه با موافقت وزارت راه به وسیله وزارت دارائی تعیین میشود .
قسمت دوم - سازمان اداره کل راه شوسه در شهرستانها
ماده 8- راههای کشور به هفت منطقه زیر تقسیم میشود :
1- منطقه شمال شامل راههای تهران -گیلان - مازندران - گرگان - سمنان -
2- منطقه شمال غرب شامل راههای آذربایجان کردستان زنجان
3- منطقه جنوب غرب شامل راههای کرمانشاه - همدان لرستان و خوزستان
4- منطقه مرکز - شامل راههای اراک - اصفهان - یزد - کاشان
5- منطقه جنوب شامل راههای فارس
6- منطقه جنوب شرق شامل راههای خراسان - سبزوار .
ماده 9- هر منطقه به چند اداره راه شوسه تقسیم میشود و تعیین حدود مرکز هر یک از آنها با پیشنهاد اداره کل راه شوسه و موافقت شورای عالی راه و تصویب وزارت راه خواهد بود .
فصل دوم - در وظایف اداره کل راه شوسه
ماده 10 - وظایف اصلی اداره کل راه شوسه به قرار زیر است :
الف- تعمیر و قابل عبور نگاهداشتن راههای موجود .
ب- اسفالت راههای اصلی موجود که پایتخت را به مرکز استانها و شهرستانها متصل میسازد .
ج- احداث و تکمیل راههای مهم اقتصادی .
د- احداث و تکمیل راههای محلی .
ه- دادن کمک فنی برای احداث راههای بین قصبات و دهات که از طرف اهالی ساخته میشود .
ماده 11- اداره کل راه شوسه در بهمن ماه هر سال بودجه عمومی و برنامه عمل سال بعد خود را با برآورده هزینه و تنظیم نقشه کامل تهیه و تعیین خواهد و پس از موافقت شورای عالی راه به تصویب وزارت راه خواهد رسانید و چنانچه تغییر و تبدیل در موارد بودجه یا برنامه عمل لازم شود موافقت مجدد شورای عالی راه و تصویب وزارت راه الزامی است .
تبصره 1- برنامه عمل یک ساله هر منطقه باید به وسیله اداره کل راه شوسه به رئیس آن منطقه ابلاغ شود و مشارالیه برنامه عمل هر یک از ادارات تابعه خود را تفکیکا برای اجرا به ادارات مزبور ابلاغ خواهد کرد .
تبصره 2- از مواد برنامه مصوب به کلی ممنوع است و دستور دهنده در هر مقامی که باشد مورد تعقیب قانونی واقع خواهد شد .
ماده 12- عمل نگاهداری راهها به عهده روسا منطقه ها خواهد بود و نسبت به عمل آسفالت کاری یا راه سازی نیز اداره کل راه شوسه میتواند اجرا یا نظارت یک قسمت یا تمام آنها را به عهده روسای منطقه ها واگذار کند .
ماده 13- نمایندگان شرکت ملی نفت ایران در مرکز شهرستانها که از طرف شرکت مزبور معرفی شده باشند و همچنین نمایندگان صاحبان وسائط نقلیه در مرکز شهرستانها که به عنوان نماینده صنف رسما از طرف وزارت کار معرفی شده باشند میتوانند پیشنهادهای خود را برای نگاهداری خطوط کتبا به اداره کل راه شوسه و ادارات تابعه آن در مرکز و شهرستانها ارسال دارند و با اطلاعاتی بخواهند پیشنهاد های رسده چنانچه بر وفق برنامه مصوب باشد باید مورد توجه و اقدام قرار گیرد و در صورت لزوم در شورای عالی راه مطرح و موافقت شورای مزبور و وزارت راه جلب شود .
ماده 14- اداره کل راه شوسه مکلف است برای نگاهداری راهها حتی المقدور از وسائل مکانیکی استفاده کند و استعمال آنها را تعمیم و همه ساله توسعه دهد .
فصل سوم - در امور مالی
ماده 15- معاملات اداره کل راه شوسه باید از طریق مناقصه و مزایده با رعایت مقررات مربوط به آن انجام شود .
تبصره- در مورد ساختمانهای مهم و خرید لوازم فنی عمل مناقصه بین شرکتهای ساختمانی و فروشندگان که اعتبار و صلاحیت آنها به تصدیق اداره کل راه شوسه رسیده باشد انجام خواهد گرفت .
ماده 16- اداره کل راه شوسه مجاز است برای احداث و تعمیر ساختمانها و خطوط و آسفالت راهها که باید در ظرف چند سال انجام پذیرد قرار دادهای طویل المدت که مدت آن از 5 سال تجاوز نکند با پیمانکاران یا فروشندگان منعقد سازد و اقساطی را که به موجب پیمان برای هر سال به عهده میگیرد در بودجه همان سال منظور پس از تصویب به پردازد .
ماده 17- اداره کل راه شوسه میتواند در هر سال سه درصد اعتبارات غیر مستعمر بودجه مصوب خود را برای هزینه نظارت و خرید لوازم کار و و سائط نقلیه و کمک به بهداشت کارکنان به مصرف برساند .
ماده 18- معادل ده درصد هزینه ساختمان ابنیه و آسفالت جاده ها در حساب مخصوصی نگاهداری شود که پس از انقضاء دوره تضمین پیمانکاری در مدت 5 سال به مصرف هزینه تعمیر و نگاهداری و کارهای انجام شده مزبور برسد از پایان مدت 5 سال اعتبار لازم برای نگاهداری و تعمیر آنها از محل اعتبار تعمیرات عمومی تامین و پرداخته خواهد شد .
ماده 19- هزینه و فوق العاده کلیه کارکنان فنی و غیر فنی اداره کل راه شوسه که به ماموریت اعزام میشوند بر طبق آئین نامه خواهد بود که با جلب موافقت قبلی وزارت دارائی از طرف وزارت راه پیشنهاد و به تصویب هیئت وزیران رسیده باشد .
ماده 20- این لایحه قانونی از تاریخ تصویب به موقع اجرا گذازده میشود و وزارت راه مامور اجرای آن است .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 1331 لایحه قانونی سازمان اداره کل راه شوسه مشتمل 20 ماده و 5 تبصره تصویب میشود .
به تاریخ 1/ 8 /1331
نخست وزیر دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/08/01

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.