×

لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری

لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث ناشی از وسائط نقلیه موتوری

لایحه-قانونی-بیمه-خسارت-شخص-ثالث-ناشی-از-وسائط-نقلیه-موتوری

وکیل


شماره 13656
8/ 8/ 1331

ماده 1- مالکین کلیه وسایط نقلیه موتوری زمینی و هوائی و دریائی اعم از حقیقی یا حقوقی چه دولتی و یا غیر دولتی مکلفند وسایط نقلیه خود را در مقابل خسارت مالی و جانی که به سبب وسایط نقلیه مذکور به اشخاص ثالث یا به اشیاء یا حیوانات آنها وارد میشود در شرکت سهامی بیمه ایران یا نمایندگیهای شرکت مزبور بیمه نمایند .
ماده 2- متخلفین از مقررات ماده فوق به پرداخت خسارت وارده که طبق این لایحه قانونی به ثالث باد پرداخته شود و 15 درصد اضافه خسارت مزبور به شرکت سهامی بیمه ایران محکوم خواهند شد .
ماده 3- در محلهائی که وسیله ثبت و شماره گذاری وسائط نقلیه موتوری از طرف شهربانی دایر میباشد و یا بعدا دایر میگردد شرکت سهامی بیمه ایران مکلف است به تاسیس شعبه یا نمایندگی اقدام نماید .
شرکت سهامی بیمه ایران دز هر محلی که شعبه یا نمایندگی دائر نموده یا بعدا دائر نماید آمادگی خود را برای اجراء این قانون به وزارت کشور اعلام خواهد داشت و وزارت کشور آگهی برای اجراء این لایحه قانونی منتشر خواهد ساخت در این صورت کلیه مالکین وسایط نقلیه موتوری مکلف خواهند بود ظرف یک ماه از تاریخ آگهی به تکلیف مذکور در ماده اول این لایحه قانونی عمل نمایند.
ماده 4- آئین نامه اجرای این لایحه قانونی را که شامل شرایط و تعرفه قرار داد بیمه و میزان حداکثر خسارت پرداختی و سایر مقررات لازمه است وزارت کشور با موافقت شرکت سهامی بیمه ایران تهیه نموده و پس از تصویب هیئت وزیران به موقع اجرا گذارده خواهد شد .
ماده 5- وزارتین کشور و دادگستری مامور اجرای این لایحه قانونی میباشد .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد 1331 لایحه قانونی بیمه خسارت شخص ثالث از وسایط نقلیه موتوری که مشتمل بر 5 ماده است تصویب میشود .
به تاریخ 8/ 8 / 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/08/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.