×

لایحه قانونی مالیات بر اراضی

لایحه قانونی مالیات بر اراضی

لایحه-قانونی-مالیات-بر-اراضی
شماره 26864
13/ 9/ 1331

ماده - وزارت دارائی مکلف است در شهرهای زیر سالیانه مالیاتی به نام مالیات بر اراضی معادل سه درصد ارزش اراضی مذکور در ماده 2 طبق ارزیابی که هر سه سال یک بار به عمل خواهد آمد دریافت دارد .
تهران - قزوین - رشت - لاهیجان - بندر پهلوی - آمل - بابل - ساری - گرگان - بهشهر - شاهی - شاهی - بابلسر - شهسوار - شاهرود - مشهد - تربت حیدریه - زنجان -تبریز رضائیه - مراغه -کر?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|?????????اضی اعم از محصور و غیر محصور مشجر یا غیر مشجر واقع در داخل شهرها .
ب- اراضی واقع در دور هر یک از شهرهای مذکور در ماده یک که حدود آن هر سه سال یک بار با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب دولت معین میشود .
ج - آن قسمت از زمین هر کارخانه و موسسه بهره برداری که مطابق اصول مقرر در آئین نامه اجرائی این لایحه قانونی را زاید بر احتیاج بهره برداری تشخیص داده میشود .
ماده 3- مالیات موضوع این لایحه بر اراضی زیر تعلق نمیگیرد :
الف- اراضی کمتر از سیصد متر در شهرها و هزار متر در خارج شهرها مشروط بر آنکه صاحب آن زمین دیگری نداشته باشد .
ب- اراضی متعلق به دولت و موسسات دولتی و شهرداریها و موسسات خیریه و عام المنفعه .
بهداشتی و فرهنگی بیمارستانها و همچنین موسسات ورزشی که به ثبت رسیده و دارای تاسیسات لازم باشد و موقوفات عام المنفعه به تشخیص وزارت فرهنگ
ج- اراضی متعلق بنمایندگیهای سیاسی خارجی بشرط معامله متقابل
د- اراضی مزروعی واقع در دور شهرها مشروط بر آنکه لااقل شش سال سابقه زراعت داشته باشد .
ماده 4- مودیان مالیات موضوع این لایحه عبارتند از :
الف- اشخاصی که سند مالکیت رسمی بنام آنها صادر شده است یا بعنوان مالکیت زمین ثبت نشدهای را در تصرف دارند .
ب- متصرفین زمینهای متنازع فیه .
ج- مالکین زمکینهای مشاع علی قدر سهم
د- متولیان موقوفات غیر عام المنفعه .
ه- مدیر عامل یا مسئول هر موسسه ای که دارای شخصیت حقوقفی است و زمین مشمول مالیات متعلق به آن موسسه میباشد .
و- اشخاصی که ولایت صغار و یا مالکین محجور را بر عهده دارند .
ماده 5- مودیان مشمول این لایحه قانونی مکلفند اظهار نامه مخصوصی را که به منظور تهیه میشود از اداره دارائی دریافت و تا آخر خرداد هر سال با توجه بکلیه مندرجات آن تکمیل ئ مالیات متعلقه را به میزان سه درصد ارزشی که برای اراضی خود معین مینمایند باداره دارائی تسلیم و قبض رسید دریافت دارند .
تبصره 1- در سال اول استثنا تا تاریخ تسلیم اظهار نامه و پرداخت مالیات اول اسفند 1331 است
تبصره 2- برای هر قطعه زمین باید اظهار نامه جداگانه تسلیم شود .
تبصره 3- عمل به مقررات این ماده جز از لحاظ تسلیم اظهار نامه و پرداخت مالیات مقرر در این لایحه قانونی برای منظور دیگری قابل استفاده نخواهد بود .
ماده 6- اداره دارائی مکلف است در ظرف 2 ماه بعد از تاریخ تسلیم اظهار نامه به مفاد آن رسیدگی نموده و در صورتی که تشخیص بدهد ارزش معینه در اظهار نامه مودیان نسبت به ارزش وقت زمین بیش از بیست درصد کمتر است باید برای دریافت تفاوت بمودی مراجعه نماید . و اگر مودی در ظرف ده روز از تاریخ مطالبه به پرداخت تفاوت اقدام نکند اداره دارائی موظف است زمین یا قسمتی از آن را که تکافوی مالیات را بنماید با انجام تشریفات مزایده و به ترتیبی که در آئین نامه اجراء این لایحه مقرر است به فروش رسانیده و از وجه حاصل از فروش مابه التفاوت را برداشت و مابقی را بمودی پرداخت نماید .
چنانچه زمینی که میزان مالیات آن مورد اختلاف است قبل از اجراء مقررات این ماده به دیگری انتقال یافته باشد اداره دارائی مکلف است تفاوت تا تاریخ انتقال را از محل سایر دارائی مالک وقت استیفاء نماید .
راجع به مالیات موضوع بندهای ( د- ه- و- ) ماده چهار امضاء کننده اظهار نامه شخصا مسئول پرداخت تفاوت بوده و اداره دارائی مکلف است تفاوت را از دارائی خود وصول نماید .
تبصره - در صورتی که اداره دارائی در ظرف مدت 2 ماه رسیدگی قطعی اظهار نامه را انجام ندهد مالیات پرداختی مودی قطعی خواهد بود .
ماده 7- ادارات ثبت در موقع صدور پاسخ استعلام نسبت به اراضی در جریان ثبت و همچنین دفاتر اسناد رسمی نسبت به معاملات املاک ثبت شده باید پس از ملاحظه قبض تادیه مالیات پاسخ را استعلام و صادر و یا سند معامله را تنظیم نموده شماره و تاریخ آن را در پاسخ استعلام و یا ذیل سند معامله قید نمایند .
ماده 8- عدم تسلیم اظهار نامه تا موعد مقرر در ماده 5 و یا تسلیم اظهار نامه بدون پرداخت مالیات مشمول جریمهُ معادل 10 درصد مالیات خواهد بود و در صورت تاخیر بیش از یک ماه یک درصد مالیات نیز برای هر ماه تاخیر دریافت خواهد شد .
ماده 9- اشخاص زیر به حبس تادیبی از 3 ماه تا یک سال محکوم خواهند شد :
1- مامورین دارائی که در موعد مقرر در تبصره ماده 6 این لایحه قانونی به مفاد اظهار نامه های واصل رسیدگی ننماید .
2- مامورین دارائی و یا ارزیابانی که رسیدگی و تشخیص یا ارزیابی آنها بر خلاف واقع باشد و منجر به زیان دولت یا موُ دی
مالیاتی بشود .
3- مسئول یا مسئولین ادارات ثبت و یا سر دفتر اسناد رسمی که از اجراء مفاد ماده هفتم این لایحه قانونی تخلف ورزند .
ماده 10- مسئولین شهرداری هر محل مکلفند اطلاعات و اسنادی که برای اجرای این لایحه قانونی مورد احتیاج ادارات وصول است در اسرع وقت در اختیار آنها بگذارند .
ماده 11- آئین نامه اجراء این لایحه قانونی با پیشنهاد وزارت دارائی به تصویب دولت خواهد رسید .
ماده 12- وزارت دارائی - وزارت دادگستری و وزارت کشور مامور اجرای این لایحه قانونی می باشند .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد 1331 لایحه قانونی مالیات بر اراضی مشتمل بر دوازده ماده و 5 تبصره تصویب میشود .
به تاریخ دوازدهم آذر ماه 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/09/12

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.