×

لایحه قانونی اصلاح قسمتی از مواد اساسنامه شرکت ملی نفت ایران

لایحه قانونی اصلاح قسمتی از مواد اساسنامه شرکت ملی نفت ایران

لایحه-قانونی-اصلاح-قسمتی-از-مواد-اساسنامه-شرکت-ملی-نفت-ایران
شماره 30362
27/9/1331

ماده اول - مواد 1و6 و 8 و 9 و 26 و 27 و 56 و 59 اساسنامه شرکت ملی نفت ایران بشرح زیر اصلاح میشود :
( ماده 1- نظر به قانون مصوب نهم اردیبهشت 1330 شرکتی بنام شرکت نفت ایران برای اکتشاف و استخراج و بهره برداری از قبیل تصفیه و حمل و نقل و صدور و پخش نفت و مشتقات آن و صنایع شیمیائی منشعب از نفت تاسیس میگردد و دارای شخصیت حقوقی است و مدت عملیات شرکت نامحدود است مرکز اصلی شرکت خرمشهر است و در صورت اقتضاء شرکت میتواند مرکز را در هر یک از شهرهای دیگر خوزستان قرار دهد و همچنین با تصویب شورای عالی شعبی در داخله و خارجه تاسیس نماید . )
(( ماده 6- شرکت باید با رعایت مقتضیات و حفظ منافع کشور نسبت به توسعه صنایع نفت و صنایع وابسته به آن و ازدیاد درآمد و بهبود محصولات کوشش نماید و از هر اقدامی که مانع حسن جریان کارها باشد خودداری کند.))
( ماده 8- تسهیلات و معافیتهای گمرکی : )
الف- شرکت بدون تحصیل جواز مخصوص حق دارد از محل درآمد ارزی خود آنچه را از ماشین آلات - دستگاههای فنی _
قطعات یدکی - موادشیمیائی - مصالح ساختمانی و امثال آنها که منحصرا برای عملیات خود در ایران لازم دارد و همچنین اوازم و دستگاهها و آلات و ادوات طبی و جراحی و دارو که برای بیمارستانها و مطبهای خود ضروری بداند بدون تشریفات و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و هر نوع عوارض دیگر از خارجه وارد نماید .
ب- شرکت مجاز است بدون تحصیل جواز مخصوص آنچه را که منحصرا برای مصرف کارکنان خود لازم دارد از خارج کشور وارد نموده حقوق گمرکی و مالیات و عوارض را طبق مقررات کشور بپردازد و بعدا با منظور نمودن بهای خرید و حقوق و عوارض دولتی و شهرداری و هزینه های اداری و بازرگانی که به آنها تعلق میگیرد به کارکنان خود بفروشد .
تبصره- شرکت موظف است برای تهیه وسائل صنعتی یا مواد مصرفی خود با توجه به مرغوبیت و ارزش جنس و رعایت مصالح اقتصادی کشور نسبت به کالاهای متشابه داخلی حق تقدم قائل شود ووسائلی را برانگیزد که حتی الامکان محصولات و مصنوعات داخلی را به مصرف برساند .))
(( ماده 9- صادرات نفتی از پرداخت حقوق گمرکی و هر نوع مالیات و عوارض به دولت و ادارات محلی و شهرداریها معاف خواهند بود . ))
(( تبصره- صادرات مواد نفتی که توسط خود شرکت صورت گیرد از کلیه تشریفات و تعهدات ارزی معاف خواهد بود فقط شرکت اظهار نام?A????????????? ??????????????????œ???????????????????????|?????????
(( ماده 26- مدیر عامل به پیشنهاد دولت و تصویب قوه مقننه و فرمان همایونی برای مدت سه سال منصوب میشود .
سایر اعضاء هیئت مدیره به پیشنهاد مدیر عامل و تایید شورای عالی و تصویب هیئت دولت برای مدت 6 سال انتخاب خواهند شد .
در فروردین ماه دومین و چهارمین سال اجراء این اساسنامه یک ثلث یا نزدیکترین عدد به یک ثلث از مدیران به حکم قرعه خارج خواهند شد و جانشین آنان به طریق مذکور انتخاب خواهند شد و از آن به بعد در انقضای هر دو سال نسبت به مدیر یا مدیرانی که دوره شش ساله آنها سر رسیده باشد تجدید انتخاب بعمل خواهد آمد . ))
ماده 27- رئیس هیئت مدیره و مدیرانی که خدمت آنها به نحو مقرر پایان یافته ممکن است مجددا انتخاب گردند تا زمانی که تجدید انتخاب بعمل نیامده مدیر عامل و مدیران سابق به خدمت خود ادامه میدهند .
ماده 37 - قراردادهای مربوط به فروش مواد نفتی که مدت آن از 5 سال تجاوز نکند به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید و قراردادهائی که مدت آن از 5 سال تجاوز کرده ولی زائد بر ده سال نباشد موکول به پیشنهاد هیئت مدیره به تصویب شورای عالی خواهد رسید و قراردادهائی که مدت آن زائد بر ده سال باشد موکول به پیشنهاد هیئت مدیره و موافقت شورای عالی و تصویب قوه مقننه خواهد بود در هر حال برای فروش بیش از یک ثلث محصول سالیانه در صورتی که این ثلث متجاوز از سه میلیون تن گردد و مدت آن زائد بر پنج سال باشد اجازه قوه مقننه لازم خواهد بود .
تبصره- هیئت مدیره مکلف است با نظر شورای عالی همیشه مواد نفتی و مشتقات مورد احتیاج داخله را با در نظر گرفتن گنجایش مخازن ذخیره داشته باشد .
ماده 56- سود خالص شرکت عبارت است از سود غیر خالص پس از وضع هزینه ها و استهلاک ها که به ترتیب زیر عمل خواهد شد .
الف- از سود خالص معادل لااقل ده درصد به حساب ذخیره عمومی شرکت انتقال داده میشود
ب- به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب شورای عالی مبلغی برای انتقال به حساب آینده برده خواهد شد .
ج- شورای عالی نفت میتواند تا سی درصد از سود خالص را برای بسط صنایع نفت و صنایع منشعبه از آن و خرید کشتی نفتکش اختصاص دهد .
د- بقیه متعلق به خزانه دولت است که طبق قانون مخصوصی به مصرف عمران و آبادی کشور و تامین عدالت اجتماعی و امور تولیدی خواهد رسید .
ماده 59- هیچ یک از مدیران و کارکنان شرکت ( اعم از کارمند و کارگر و غیر آن ) نمیتواند هیچگونه نشریه و روزنامه دایر و منتشر کند و در صورت اقدام به این کار به خودی خود مستعفی شناخته شده و به خدمت آنها خاتمه داده خواهد شد انتشار مقالات علمی و فنی مانعی نخواهد داشت ولی انتشار مقالات علمی مربوط به نفت و نشریه هر نوع اطلاعات راجع به عملیات شرکت از طرف کارکنان فقط با اجازه کتبی هیئت مدیره مجاز خواهد بود .
ماده دوم - مواد 1- 6- 8- 9- 26- 27- 37- 56- 59- اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب پنجم آذر ماه 1331 از تاریخ تصویب این لایحه قانونی لغو میشود .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 1331 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از مواد اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مشتمل بر دو ماده تصویب میشود .
به تاریخ 27 آذر ماه 1331
نخست وزیر - دکتر محمد مصدق

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/09/27

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.