×

لایحه قانونی الغاء عوارض در دهات

لایحه قانونی الغاء عوارض در دهات

لایحه-قانونی-الغاء-عوارض-در-دهات-
شماره 30464
30/ 9/ 31

ماده اول- از تاریخ تصویب این لایحه قانونی بغیر از سهمی که مالک از محصول شتوی و صیفی و باغات و علف چرو یا بعنوان جریبانه و اجاره و غیره دریافت میکند اخذ هر گونه عوارضی از قبیل گوسفند – بره –مرغ- روغن- بونه و سرانه و امثال آن ممنوع است .
تبصره1- هر گاه مبلغی نقد و یا مقداری جنس از قبیل روغن – پنیر و غیره بجای یکی از درآمدهائی که معمولا جزو سهم مالکانه از محصول شتوی و صیفی و باغات و علف چرو و حق مرتع و جریبانه و غیره میباشد از طرف مالک وصول میشده آن مبلغ و یا مقدار جنس جزو عوارض منظور در این لایحه قانونی نخواهد بود و کشاورز موظف است مطابق عرف و عادت معمول سابق در محل رفتار نماید .
تبصره2- اگر در ملکی در موقع برداشت محصول مقداری جنس یا نقد از میانه برداشت شود اگر این برداشت برای انجام پارهُ خدمات اجتماعی و یا مراسم مذهبی و یا اموری که نفع آن عاید طرفین میشود باشد این مقدار جنس و نقد مشمول قانون لغو عوارض نخواهد بود ولی اگر این برداشت منحصرا به نفع مالک باشد مشمول مقررات این لایحه قانونی خواهد بود .
ماده دوم- مالک نمیتواند برای امور شخصی زارعین را به کار وادار کند و یا از عوامل زراعت و اموال آنها استفاده نماید مگر به رضای زارعین و یا پرداخت قیمت و اجرت عادلانه
تبصره- در دهاتی که حمل جنس اربابی از خرمن به انبار بعهده زارع است این رسم کماکان معمول خواهد بود .
ماده سوم- متخلفین از مواد فوق به پرداخت دوبرابر قیمت مال یا مبلغ دریافتی با میزان کرایه به شخصی که مورد تعدی قرار گرفته است محکوم خواهند شد .
ماده چهارم- در صورتی که نسبت به تشخیص بین عوارض و بهره مالکانه اختلافی بین مالک و کشاورز حاصل شود به محض شکایت یکی از طرفین شورای عمران و تعاون شهرستان موضوع را به اسرع اوقات رسیدگی نموده و تشخیص شورا به اکثریت نسبی قاطع خواهد بود .
ماده پنجم- مراجع صالحه دادگستری موظفند به محض وصول شکایت موضوع را به قید فوریت و خارج از نوبت رسیدگی نموده و حکم لازم را صادر نمایند .
ماده ششم- لایحه قانونی الغاء عوارض در دهات مصوب 22/ 5/ 31 از تاریخ تصویب این لایحه قانونی لغو میشود .
ماده هفتم- وزارت کشور و دادگستری مامور اجرای این لایحه قانونی میباشند .
بر طبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 1331 لایحه قانونی الغاء عوارض در دهات مشتمل بر 7 ماده و 3 تبصره تصویب میشود .
به تاریخ 30 آذر ماه 1331
نخست وزیر – دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/09/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.