×

لایحه قانونی تسویه و صول مطالبات غیر مالیاتی دولت

لایحه قانونی تسویه و صول مطالبات غیر مالیاتی دولت

لایحه-قانونی-تسویه-و-صول-مطالبات-غیر-مالیاتی-دولت
بمنظور تسویه و وصول مطالبات غیر مالیاتی دولت از مدیونین کمیسیونی بر طبق مواد ذیل تشکیل میگردد:
ماده1_ کمیسیون بعضویت سه نفر از صاحبنظران عالیرتبه و روسای مجرب وزارت دارائی و یکنفر از قضات وزارت دادگستری و یکی از روساء شعب دیوان محاسبات به پشنهاد وزیر دارائی و تصویب هیئت وزیران در وزارت دارائی تشکیل خواهد گردید و از نظر جلوگیری از ایجاد وقفه در کار کمیسیون یک عضو علی البدل از وزارت دارائی و یک هضو علی البدل از طرف وزارت دادگستری بطریق مذکور انتخاب خواهد شد.
ماده 2_ مدت اختیارات این کمیسیون از تاریخ تصویب این لایحه قنونی یکسال میباشد و این کمیسیون فقط مطالبات معوقه غیر مالیاتی دولت تا اخر سال 1330 رسیدگی خواهد نمود.
ماده 3_ کمیسیون بمطالبات دولت و دعاوی متقابل مدیونین که مرتبط باصل موضوع مورد مطالبه باشد رسیدگی بعمل اورده وبه اتفاق یا اکثریت آراء رای صادر خواهد نمود.
تبصره_ کمیسون موظف است ده روز قبل از تاریخ رسیدگی مدیونین را برای حضور در جلسه دعوت نماید چنانچه مدیون یا نماینده تام الاختیار او حاضر نگردید غیابا رسیدگی و رای صادر خواهد نمود.
ماده 4_ آراء کمیسیون اعم از حضوری یا غیابی قطعی است.
ماده5_ کمیسیون اختیار دارد که بحساب مطالبات دولت از مدیونین اعم از اینکه ناشی از معاملات ثبتی یا غیر ثبتی باشد رسیدگی نموده و بدوناینکه مقید برعایت قوانین و مقررات و تشریفات قانونی باشد بطرز کدخدامنشی قطع و فصل نموده و رای صادر نماید.
ضمنا کمیسیون میتواند الدی الاقتضا از کلیه یا قسمتی از جرائم و یا خساراتی که به بدهی مدیونین تعلق گرفته صرفنظر و یا برای مطالبات قطعی بیش از یکصد هطار ریال و با توجه بمیزان بدهی قطعی و خصوصیات و توانائی بدهکار تا یکسال قرار تقسییط بگذارد.
ماده 6_ پس از صدور رای و ابلاغ آن بوزارتخانه های مربوطه و وصول بدهی نماینده وزارتخانه مربوط باید در محضر رسمی حاضر و نسبت بابطال سند اقدام نماید و دفاتر رسمی نیز مکلفند با توجه به رای کمیسیون تقاضای ابطال سن را قبول و عمل نمایند.
ماده 7_ هرگاه بدهکار در ظرف سی روز از ابلاغ قانونی رای بپرداخت تمام بدهی خود و یا ترتیبی که کمیسیون برای تقسیط معین نموده است حاضر نگردید کمیسیون قرار بازداشت و یا استیفای طلب دولت را از اموال مدیون صار نمده و بادارات مربوطه ابلاغ خواهد نمود تا بموقع اجراء بگذارد.
تبصره_ آراء کمیسیون لازم الاجراق بوده و خود کمیسیون بوسیله مامورین مخصوص خود کهبه پیشنهاد کمیسیون و موافقت وزارت دارائی و تصویب هیئت وزیران انتخاب میوشند مکلف باجراء ان میباشد.
ماده 8_ صدی یک از میزان وصولی باعضاء کمیسیون و صدی یک آن نیز بین کارمندان اداراتی که در راه وصول موثر بروده اند با تصویب وزارت دارائی بعنوان پاداش پرداخت خواهد گردید.
تبصره_ میزان پاداش پرداختی باعضای کمیسیونهای حل اختلافهای مالیاتی وارث و غیره و بکارمندانی کهدر امر وصول موثر بوده اند نیز از این تاریخ صدی یک وصولی بهر یک خواهد بود.
ماده 9_ هرگاه از این تاریخ تا مدت یک سال قبل از طرح پرونده در کمیسیون مزبور مطالبات غیر مالیاتی معوقه تا اخر سال 1329 بوسیله ادارات ذیربط وصول شود صدی یک میزان وصولی یا تصویب وزارتدارائی به عنوان پاداش بکارمندان موثر ادارات مربوطه پرداخت خواهد گردید.
ماده 10_ وزارت دارائی مجاز است در صورت ضرورت کمیسیون وصول مطالبات را در مراکز استانها نیز بر طبق ماده اول این لایحه قانونی تشکیل و یا بر تعداد کمیسیون در مرکز اضافه نماید.
ماده 11_ دستورالعمل جریان کار و تمرکز فهرست مطالبات و دعوت بدهکاران و سایر امور اداری مربوط بکمیسیون را وزارت دارائی صادر و ابلاغ خواهد نمود.
ماده 12_ وزارت دارائی مامور اجرای این لایحه قانونی میباشد.
بر طبق قانون اختیارات مصوب بیستم مرداد 1331 لایحه قانونی تسویه و صوول مطالبات غیر مالیاتی دولت مشتمل بر (12) ماده و (3) تبصره تصویب میشود.
بتاریخ هفتم دیماه 1331 نخست وزیر _ دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/10/07

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.