×

لایحه قانونی اطاقهای بازرگانی

لایحه قانونی اطاقهای بازرگانی

لایحه-قانونی-اطاقهای-بازرگانی

وکیل


شماره 31572 4/10/1331

ماده1_ بمنظور اصلاح و بهبود امور اقتصادی و تمرکز و هدایت افکار بازرگانان و ایجاد و بسط روابط بازرگانی کشور ایران با سایر کشروها و همچنین ایجاد همکاری نزدیک بین جامعه بازرگانان و اصناف بازرگان و بنگاههای اقتصادی و همکاری نزدیک موسسات بازرگانی و اقتصادی کشور با وزارت اقتصاد ملی و بالنتیجه انجام وظایفی که در این قانون مقرر است در تهران و در شهرستانهائی که بتشخیص وزارت اقتصاد ملی اهمیت بازرگانی داشته باشد اطاق بازرگانی تاسیس میشود
ماده2_ کسانیکه برطبق قانون تجارت بازرگان شناخته شده و طبق ماده 6 این لایحه قانون پروانه بازرگانی دریافت کرده باشند در صورتی که تقاضانامه عضویت باطاق بازرگانی محل اقامت خود تسلیم نمایند بعضویت اطاق بازرگانی پذیرفته خواهند شد.
تبصره1_ اعضاء اطاق بازرگانی در جلسات عمومی شرکت کرده حق رای خواهند داشت در انتخابات هیئت مدیره اطاق بازرگانی کسانی حق رای خواهند شدات که چهار ماه قبل از تاریخ انتخاب هیئت مدریه پروانه بازرگانی دریافت و عضو اطاق بازرگانی شده باشند.
تبصره2_ کسانی که عضو اتحادیه های صنفی بازرگانی ثبت شده هستند و بعضویت اطاق بازرگانی پذیرفته شده اند چنانچه در انتخاب نماینده صنف خود برای عضویت هیئت مدیره اطاق شرکت کرده باشند نباید مجددا در انتخاب هیئت مدیره اطاق بازرگانی شرکت کنند.
ماده 3_ وظایف اطاقهای بازرگانی مقرر در این لایحه قانونی و همچنین امور اداری آن توسط هیئت مدیره ای اجراء و اداره خواهد شد که بترتیب مندرج در این قانون انتخاب خواهند گردید.
ماده 4_ هیئت مدیره اطاق بازرگانی مرکب خواهد بود از:
1_ کسانیکه در جلسه عمومی اطاق بارای مخفی و باکثریت نسبی ازمیان اعضاء اطاق بازرگانی انتخاب شوند و در انتخاب آنها نکات زیر رعایت خواهد گردید:
الف_ تعداد اعضاء هیئت مدیره مزبور در تهران 3- نفر در ولایات از ده تا 18 نفر خواهد بود
ب_ مدیران مذکور در بند الف باید طوری کاندید و انتخاب شوند که در میان آنها عده ای از هر یک از طبقات بازرگان و لااقل یک نفر از صاحبان کارخانه های داخلی محلی و یک نفر از صاحبان موسسات باربری محلی و یک نفر از حق العملکاران و دلالان محلی و یکنفر از شرکتهای بمیه داخلی محلی نیز وجود داشته باشد تعدذاد قابل انتخاب هر یک از طبقات مذکور در ائیننامه مربوط تعیین خواهد گردید.
ج_ برای انتخاب این مدیرانجلسه فوق العاده از اعضای اطاق دعوت و قبلا اطلاع داده خواهد شد که مقصود از اجتماع مذکور برای انتخاب مدیران میباشد دعوت مزبور از طرف وزارت اقتصاد ملی انجام میشود.
2_ اتحادیه های صنفی بازرگانی بت شده از قبیل صنف بزاز. فرش فروش. دوا فروش اهن فروش. بلوار فروش. خرازی فروش. کفاش .عطار و سقط فروش. نیز در تهران هشت نفر در ولایات بر حسب اهمیتا محل و تشخیص وزارت اقتصاد ملی 2 سا 3 نفر از طرف خود انتخاب کرده و معرفی و=خواهند نمود تا در هیئت مدیره اطاق بازرگانی عضویت پدا کند این اعضاء علاوه بر تعداد مذکئور در قسمت الف فوق خواهند بود.
3_ یک نفر نماینده وزارت اقتصاد ملی و یک نفر نماینده بانک ملی ایران و یکنفر نماینده شرکت سهامی بیمه ایران نیز معرفی دستگاههای مذکور عضویت هیئت مدیره اطاق را خواهند داشت.
تبصره1_ انتخاب مدیران مندرج در بند 1 قسمت الف فوق با نظارت نمایندگان وزارت اقتصاد ملی و بانک ملی ایران و شرکت سهامی بیمه ایران صورت خواهد گرفت.
تبصره 2_ مدیران منتخب از بین خود با رای مخفی و باکثریت نسبی یکنفر رئیس و یک یا دو نفر نایب رئیس و یک یا دو نفر منشی جهت اداره گردن جلسات خیئت و اداره امور داخلی اطاق انتخاب خواهند نمود.
ماده 5_ عضویت هیئت مدیره اطاق بازرگانی افتخاری و مدت آن دو سال تمام از روز افتتاح اطاق خواهد بود تجدید انتخاب مدیران هر دوره برای دوره بعد مانعی نخواهد داشت.
مدیران اطقهای بازرگانی مذکور در بند, قسمت ب ماده 4 که توسط اعضای اطاق انتخاب میوشند علاوه بر شرایط مندرج در ماده 6 این لایحه قانونی که برای عضویت اطاق لامز است باید دارای شرائط ذیل نیز باشندو
1_ تبعه ایران.
2_ حداقل سی سال تمام داشته باشند مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره شرکت تجارت میتواند در هیئت مدیرهاطاق انتخاب شود بشرط آنکه شرکت مذکور دارای 5 سال سابقه تجارت باشد.
3_ دهسال سابقه تجارت داشتهب اشد.
تبصره1_ یکمه قبل از خاتمه مدت دو سال مذکور در فوق از طرف هیئت مدیره اطاق جلسه فوقالعاده بترتیب مذکور در قسمت ج ماده 4 این لایحه قانوی دعوت و بانتخاب مدیران جدید اقدام خواهد گردید.
تبصره 2_ هرگاه بعلت استعفا یا فقدان صلاحیت یا فوت دو نفر از اعضاء هیئت مدیره اطاق ؟ شود جلسه فوق العاده بترتیب فوق برای انتخاب جانشین آنان دعوت خواهد شد.
ماده 6_ پروانه بازرگانی از طرف وزارت اقتصاد ملی یا نمایندگیهای آن وزارت در شهرستانها یکسانی داده خواهد شد که تقاضای نامه مربوط را امضاء و تسلیم کرده و دارای شرائط ذیل باشند
الف_ برطبق قانون تجارت بازرگان شناخته شوند.
ب_ متوقف و ورشکسته بتفصیر یا محکوم بجنحه یا جنایت نباشند.
ج_ سواد فارسی داشته باشند.
د_ لااقل 21 سال تمام دشاته باشند و تحت قیومت نباشند.
هـ_ نام آنها در دفتر ثبت تجارتی بثبت رسیده باشد.
و_ حق صدور پروانه بازرگانی را که بمنزله حق عضویت اطاق بازرگانی است و مبلغ آن در آیین نامه مربوطه تعیین میگردد بوزارت اقتصاد ملی یا نمایندگان آن پرداخته باشند.
ز_محکومیت در مقابل نقض مقررات مربوط بواردات و یا صادرات کشور نداشته باشند.
تبصره_ وزارت اقتصاد ملی قبل از صدور پورانه بازرگانی نظر اطاق بازرگانی را نسبت بصلاحیت تقاضاکننده کسب خواهد کرد اطاق بازرگانی هر محل موظف است جواب وزارت اقتصاد ملی را راجع بموضوع فوق در ظرف ده روز تسلیم نماید عدم وصول جواب پس از انقضاء ده روز مانع صدور پروانه بازرگانی نخواهد شد.
ماده 7_ هریک از اطاقهای بازرگانی برای انجام کارهای اداری خود در حدود احتیاجاتی که دارد میتواند با تصویب وزارت اقتصاد ملی سازمان اداری ترتیب داده و اعضای ان را ازکارمندانرسمی دولت یا غیر ان انتخاب نمایدحقوق کارمندان سازمان مزبور از درآمد اطاقهای بازرگانی پرداخت میشود و در مدت خدمت در اطاق بازرگانی بهیچ اسمی از خزانه دولت حقوق و مزایا دریافت نخواهد کرد.
تبصره1_ کارمندان رسمی دولت که به پیشنهاد اطاقهای بازرگانی و موافقت وزارتخانه مربوط در خدمت اطاقهای بازرگانی درآیند در صورت پرداخت مسور بازنشستگی مدت خدمت آنها در سازمان مزبور جزو خدمت رسمی محسوب و ازمزایای قانونی و مقررات استخدام کشوری بهر مند خواهند شد حقوق و کمک مزایا قانونی این قبیل کارمندان مادام که در سازمان اداری طااقهای بازرگانی مشغولکار باشند ازمحل درآمد اطاقهای بازرگانی پرداخت میشود.
تبصره 2_ میزان پاداش کارمندان غیر رسمی اطاقهای بازرگانی که بلحاظ کبر سن و یا علل دیگر از ادامه خدمت خارج میشوند بارعایت مدت خدمت آنان طبق آئین نامه از طرف اطاق بازرگانی تنظیم و بتصویب وزارت اقتصاد ملی میرسد تعیین خواهد شد.
وظایف اطاقهای بازرگانی
ماده 8_ وظایف اطاقهای بازرگانی قرار زیر است:
1_ تهیه و ارسال اطلاعات راجع بامور اقتصادی و بازرگانی وصنعتی بوزارت اقتصاد ملی
2_ اظهار نظر راجع باوضاع بازرگانی و سنعتی و اقتصادی با ذکر اصلاح و توسعه ان و تقدیم گزارشهای جامع سالیانه راجع بجریان امور بازرگانی بوزارت اقتصاد ملی
3_ تاسیس دفتر اطلاعات و آمارهای بازرگانی و دادن هرگونه اطلاع بازرگانی داخلی و خارجی ببازرگانان.
4_ تنظیم کتاب سالیانه اسامی بازرگانان و مختصات بازرگانی آنها و تهیه نشریه های بازرگانی مفید.
5_ اشتراک مساعی با دولت در پیشرفت اقدامات اقتصاد ملی و دادن هر توضیحی که در امور مربوط از اطاق خواسته میوشد.
6_ انجام وطایف بازرگانی که بموجب مقررات جداگانه از طرف دولت بعهده اطاق بازرگانی واگذار میشود.
7_ دادن هرگونه تصدیقهای مربوط بامور بازرگانی که از صلاحیت اطاقهای بازرگانی است
8_ تاسیس بورسها با همکاری و نظر دولت.
ماده 9_ بمنظور پیشرفت امور مربوط باطاقهای بازرگانی و کمک بانجام وظائف آنها اداره ای در وزارت اقتصاد ملی بنام اداره امور اطاقهای بازرگانی تاسیس میگردد.
سازمان و حدود و وظائف این ادارع و ترتیب کمک باطاقهای بازرگانی و نظارت در اجرای وظائف آنها بر طبق آئین نامه از طرف وزارت اقتصاد ملی تعیین خواهد گردید.
ماده 10_ وزارت اقتصاد ملی در مسائل زیر نظریات اطاقهای بازرگانی را خواهد خواستو اطاقهای بازرگانی مکلفند نظریات خود را سرع وقت باطلاع ان وزارت برسانند:
1_ وضع یا اصلاح قوانین و مقررات مربوط ببازرگانی و اقتصاد و تعدیل نرخها.
2_ مسائل مربوط ببورس و بانک و صرافی و دلالی و حق العمل مکاری بمیه و ترتیب دفاتر تجاری بازرگانان و دلالها و صاحبان صنایع و ترتیب تنظیم ترازنامه ها.
3_ نمایشگاههای کالا.
4_ عوارض مالیاتهای مربوط بامور بازرگانی.
5_ امور مربوط بواردات و صادرات.
6_ اصلاح و توسعه وسائل حمل ونقل
7_ تهیه وسائل توسعه و اصلاح امور صنعتی
8_ قیمت کالاهخا و خدمات
تبصره؟_ اطاقهای بازرگانی میتوانند در مسائلی که مربوط بوظایف آنها میشود برای نسب اطلاع مستقیماً با وزارتخانه ها و موسسات دولتی رسما مکاتبه نموده و نظریات خود را ابراز داند.
ماده 11_ درآمد اطاقهای بازرگانی از محلهای زیر خواهد بود:
1_ حقی که اطاقهای بازرگانی در مقابل انجام وظایف معین طبق تعرفه مصوب وزرات اقتصاد ملی دریافت مینمایند.
2_ حق کارشناسی و داوری
3_ منافع حاصله از موسسات مانند مجله_ نمایشگاه و امثال آن کهاطاق بازرگانی تاسیس نماید 4_ عوارضی که بنام اطاقهای بازرگانی از بانکها و شرکتها و بازرگانان و گمرک گرفته میشود و آن معادل با صدی یک ونیم مالیات بردرآمدی است که بدولت میدهند.
ماده 11_ درآمدهای مذکور در ماده 11 و همچنین موجودی سالهای گذشته بحساب مخصوص دربانکلی ایران بنام وزارت اقتصاد ملی متمرکمز شده و هزینه اطاقهای بازرگانی و تاسیسات آن و تاسیس نمایشگاه کالا و شرکت در نمایشگاههای خارجی ازمحل فوق پرداخت خواهد شد.
در اطاق بازرگانی صورت ریز بودجه سال آینده خود را از حقوق کارمندان و کرایه محل و هزینه موسسات تابعه و غیره در حدود درآمدهای حوزه خود تنظیم منتهی در بهمن ماه هر سال بوزارت اقتصاد ملی برای تصویب ارسال میدارد وزارت نامبرده بودجه هر یک از اطاقها را پس از رسیدگی تصویب و اجازه پرداخت آن را صادر خواهد نمود سازمان اطاقهای بازرگانی بر طبق ائین نامه مربوط بچند طبقه تقسیم خواهد شد و برحسب اهمیت هر اطاق و درآمدهای مربوط سازمان مناسبی برای ان از طرف وزارت اقتصاد ملی مقرر خواهد گردید.
مازاد درآمدهای مزبور با تصویب وزارت اقتصاد ملی بمصرف تاسیسات اطاقهای بازرگانی خواهد رسید.
تبصره_ هشت درصد از مجموع رآمد اطاقهای بازرگانی برای هزینه اداری اداره اور اطاقهای بازرگانی که دروزارت اقتصاد ملی متمرکز است اختصاص خواهد داشت کلیه هزینه اداری و دعوی اداره امور اطاقهای بازرگانی نباید از صدی 8درآمد تجاوز نماید.
ماده 12_ اطاقهای بازرگانی صورت ریز و جمع و خرج هر سال خود را در ظرف 3 ماه اول سال بعد تنظیم و در جلسه عمومی اطاق قرائت ونظریات اعضاء اطاق را یادداشت و در حدود امکان اجرا میکنند و جمع و خرج مذکو ربرای اطلاع عامه منتشر و یکنسخه آن وزارت اقتصاد ملی فرستاده خواهد شد هزینه های مزبر باید در حدود مقررات این لایحه قانون و ائین نامه های مربوط انجام شود.
وزارت اقتصاد ملی از مجموع صورتهای مزبور و کلیه درآمد اطاقهای بازرگانی ان سال صورت جمع و خرج واحدی انتشار خواهد داد.
ماده 14_ اطاقهای بازرگانی دارای شخصیت حققی میباشند.
ماده 15_ اطاقهای بازرگانی میتوانند دردعاوی و اختلافات بازرگانی برحسب ارجاع دادگاه یا به تراضی طرفین بداوری یاکارشناسی مبادرت نمایند و مراتب را در هر مورد بوزارت اقتصاد ملی اطلاع خواهند داد.
ماده 16_ قانون اطاقهای بازرگانی مصوب دوم تیر ماه 1321 و ماده واحده قانون اصلاح ماده قانون مالیات املاک مزروعی و مالیات بردرآمد مصوب 29 تیرماه 1328 و سایر قوانین که مغایرت با مقررات این مواد دارد از تاریخ تصویب این لایحه قانونی ملغی است.
ماده 17_ در نقاطی که اطاقهای بازرگانی درتاریخ تصویب این لایحه تشکیل نشده و وزارت اقتصاد ملی برطبق ماده اول این لایحه قانونی تشکیل آنرا لازم بداند مطابق مقررات این لایحه قانونی بانتخاب اطاق مزبور اقدام خواهد نمود.
ماده 18_ وزارت اقتصاد ملی مامور اجرای این لایحه قانونی است و ائین نامه های مربوطه و تنظیم و بموقع اجراء خواهد گذاشت.
برطبق قانون اعطای اختیارات مصوب بیستم مرداد ماه 131 لایحه قانونی اطاقهای بازرگانی مشتمل بر 18 ماده و 10 تبصره تصویب میوشد.
بتاریخ 3 دیماه 1331 نخست وزیر_ دکتر محمد مصدق

نوع : قانون

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/10/03

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.