×

لایحه قانون اساسنامه بانک توسعه صادرات

لایحه قانون اساسنامه بانک توسعه صادرات

لایحه-قانون-اساسنامه-بانک-توسعه-صادرات
شماره 41860 21/12/31

فصل اول_ کلیات
ماده 1_ شرکت سهامی بانک توسعه صادرات بمنظور کمک بصادرات کشور برای مدت نامحدود تاسیس میشود.
ماده 2_ مرکز بانک در تهران است. بانک میتواند در داخل و خارج کشور شعبه و نمایندگی هائی تاسیس نماید.
فصل دوم_ سرماهی و اندوخته
ماده 3_ سرمایه بانک پانصد و پنجاه میلیون ریال خواهد بود که به پنجهزار و پانصد سهم سکصد هزار ریالی با نام تقسیم میشود سه هزار و سیصد سهم از طرف بانک ملی ایران و یکهزارو یکصصد سهم از طرف شرکت سهامی بیمه ایران و یک هزار و یکصد سهم از طرف سازمان برنامه تعهد و پرداخت خواهد گردید.
تبصره 1_ موسسین از تاریخ تاسس میتوانند تا دوماه جهل درصد سهام را برای عموم بمعرض فروش بگذارند.
تبصره2_ تمام سرمایه پانصد و پنجاه میلیون ریال بانک تعهد شده و 40 درصد آن فقدا پرداخت شده است و 50 درصدسهام بانک همواره متعلق بدولت یا موسساتیکه با سرمایه دولت تشکیل شده اند خواهد بود.
ماده 4_ علاوه بر اندوخته های قانونی همه ساله ده درصد از سود ویژه بانک برای اندوخته احتیاطی اختصصا داده میشود تا موقعیکه اندوخه مزبور معادل سرمایه بانک بشود بعد از آن افزایش اندوخته احتیاطی با تصویب مجمع عمومی است مدیر عامل بانمک میتواند برداشت مبالغ دیگری را از محل سود ویژه سالیانه برای افزایش اندوخته احتیاطی با فراهم آوردن اندوخته های دیگری به مجمع عمومی پیشنهاد کند.
فصل سوم_ وظائف و عملیات بانک
ماده 5_ وظیفه اساسی بانک عبارت است از تشویق و توسعه صادرات و تطبیق اقسام مواد صادراتی یا استاندارهای بین المللی و راهنمائی صادرکنندگان ببازارهای فروش در خارج و بهبود وضع کالاهای صادراتی کشور و بطور کلی توسعه تجارت خارجی ایران در درجه اول صادرات.
ماده 6_ بانک صادرات بمنظور اجرای وظایف مندرج در ماده 5 میتواند عملیات ذیل را انجام دهد
الف_ دادن اعتبار و کمک باشخاص یا موسساتیکه محصولات ایران را صادر میکنند.
ب_ کمک باشخاص یا موسساتیکه محصولات ایران را برای صدور آماده کنند یا آنها را بمنظور صدور مواد ساخته یانیمه ساخته تبدیل نمایند و یا مواد صادراتی را طبق نمونه های بین المللی جور نمایند.
ج_ کمک باشخاص یا موسساتیکه برای تهیه لوازم بسته بندی و ضد عفونی کردن و جور کردن کالاهای صادراتی اقدام مینمایند.
د_ کالاهای صادراتی را با نمونه تطبیق کرده و در بسته بندی و حمل و توزیع انها نظارت نموده وگواهینامه برای این منظور صادر کنند و یا موسسات نظارت برای اجرای بندهای الف_ ب_ج_د تاسیس نمایند.
هـ _ ایجاد انبارهای رسمی که دارای اجازه صدور برگهای باوری و صدور برگ رسمی انبار warrant باشند انبارهای مذکورباید بر طبق مشخصات(استاندارد ) بین المللی دائر شود
ماده 7_ بانک صادرات میتواند شرکتها و بنگاههائی برای انجام عملیات مندرج در ماده 6 تاسیس و یابتاسیس آنها کمک نموده و یا در تاسیس آنها مشارکت و یا سهام شرکتهائیکه عملیات مذکور را انجام میدهند خریداری نماید.
تبصره_ بانک صادرات میتواند سهام شرکتهای مندرج در ماده 6 را که خود تاسیس نموده یا در تاسیس ان مشارکت کرده است بمعرض فروش بگذارد.
ماده 8_ انجام هرگونه عملیات مجاز بانکی و ارزی و حسابهای جاری دیداری و یابا مدت کم و یا زیاد در حدود وظائف بانک.
ماده 9_ درمواردیکه بانک در مقابل وثیقه کالای صادراتی وام یا اعتبار میدهد حداکثر وام یا اعتبار مزبور نباید از شصت درصد ارزش کالای مورد وثیقه بنرخ روز تجاوز کند.
ماده 10_ معاملات طویل المدت بانک در مقابل تضمین کافی و برطبق ائینامه انجام گیرد.
تبصره 2_ معاملات کوتاه مدت بانک در مقابل تضمین کافی و تعهدات دو امضائی و مطابق اصول بانکی با عرایت آئیننامه های مربوط انجام خواهد گرفت.
فصل چهارم_ ارکان بانک صادرات
ماده 11_ بانک بوسیله ارکان ذیل اداره میشود:
الف_ مجمع عمومی صاحبان سهام.
ب_ شورایعالی بانک.
ج_ هیئت مدیره.
د_ بازرسان
الف_ مجمع عمومی صاحبان سهام
ماده 12_ مجمع عمومی ممکن است بطور عادی یا فوق العغده تشکیل گردد مجمع عمومی سالیانه یکبار دعوت مدیر عامل در مرکز منعقد میشود تاریخ انعقاد مجمع عممی منوط به تصمیم مدیر عامل بانک است لی در هر حال نباید پس از 31 شهریور بعد باشد مجمع عمومی فوق العاده بدرخواست مدیر عامل_ یا سازمان یا شورایعالی بانک یا بک پنچم صاحبان سهام بانک دعوت میشود.
دستور جلسه مجمع عمومی فوق العاده را پیشنهاد کننده تعیین خواهد کرد و مدیر عامل موظف است منتهی در ظرف ده روز پس از دریافت تقاضا آگهی مجمع عمومی را در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران چاپ کند در آگهی باید محل و تاریخ و سعات انعقاد مجمع عمومی و همچنین دستور جلسه ذکر شود.
ب_ شورایعالی بانک
ماده 13_ شورای عالی بانک مرکب از پنج نفر اعضای اصلی خواهد بود بشرح زیر:
وزیر اقتصاد یا قائم مقام او که ریاست شوری را خواهد داشت و دو نفر دیگر بانتخاب اکثریت صاحبان سهام و دونفر بانتخاب سایر صاحبان سهام برای مدت چهار سال از طرف مجمع عمومی انتخاب میشوند.
تبصره_ صاحبان سهامیکه لااقل دارای یک پنجم سرمایه بانک باشند یکنفر را برای عضویت شورایعالی خواهند داشت دو نفر دیگر از طرف کسانیکه 50 در صد سهام را مالک اند انتخاب میشوند.
تبصره 2_ اعضای شورای عالی ممکن است از بین صاحبان سهام یا خارج از آنان انتخاب کردند.
ماده 14_ در پایان سال اول یکنفر از اعضای انتخابی شورای عالی بانک بحکم قرعه تغییر پیدا میکند و در پایان هر یک از سالهای دوم و سوم با اقتراع بین بقیه اعضاء که باید تعویض شوند جانشین آنان معین خواهد شد و پس از آن هر سال شخصی که دوره چهارساله را بپایان رسانیده است تغییر پیدا میکند.
تبصره_ اعضای شورایعالی ممکن است مجددا انتخاب شوند.
ماده 15_ اعضای شورایعالی بانک از میان خود در جلسه یک نفر دبیر برای مدت یکسال انتخاب مینماید.
ماده 16_ جلسات شورایعالی در حدود احتیاج و ضرورت ماهای بانک و لااقل ماهیانه دو بار تشکیل خواهد شد.
ماده 17_ دستور جلسه علاوه بر کارهای جاری برطبق صروتی است که از طرف رئیس شورای عالی لااقل یکروز قبل ااز اطلاع اعضای شورای معالی رسیده باشد.
ماده 18_ برای رسمیت یافتن جلسه شورایعالی حضور اکثریت اعضای آن لازم بوده و بهرحال اخذ تصمیم سه رای ضروری خواهد بود.
تبصره_ مدیر عامل یا نماینده او در جلسات شوری حق حضور داشته ولی حق رای نخواهد داشت شورای عالی حاضر شوند برای هر یک از آنها برطبق ائیننامه حق الزحمه حضور معلوم و پرداخت میشود.
ماده 20_ وظایف شورایعالی بانک برار ذیل است:
الف_ تصویب آئینامه داخلی بانک که برای اجرای این اساسنامه از طرف مدیر عامل بانک تشکیل میشود.
ب_ تصویب بودجه بانک
د_ تصویب تعرفه و شریاط معاملات بانک
هـ_ اجازه معاملاتیکه بطور استثناء بنرخی کمتر از نرخ معمولی با مشتیان انجام میگیرد.
و_ اظهار نظر نسبت به هر موضوعی که از طرف مدیر عامل بشوری فرستاده میشود.
ز_ تعیین روش عمومی و سایست اعتباری بانک.
ج_ اجازه تاسیس شعبه در داخل و خارج کشور.
ماده 21_ شورایعالی بانک حق دارد اطلاعات مربوط بامور بانک را که برای انجام وظایف خود لازم میداند از مدیر عامل بانک بخواهد.
ج_ هیئت مدیره
ماده 22_ هیئت مدیره بانک مرکب از یک مدیر عامل و دو نفر عضو خواهد بود که از طرف مجمع عمومی برای مدت 3 سال انتخاب میشوند اعضای هیئت مدیره ممکن است پس از پایان مدت تصدی مجددا انتخاب شوند.
تبصره 1_ صاحبان سهامی که لااقل یک ثلث سرمایه را تشکیل دهند حق انتخاب یکنفر از هیئت مدیره را غیر از مدیر عامل دارند.
تبصره 2_ مجمع عمومی یک یاز اعضاء بانک را برای مدت 3 سال بسمت عضو اصلی و علی البدل هیئت مدیره تعیین خواهد کرد.
ماده 23_ میدر عالم بامک بالاترین مرجع اجرای امور بانک است و مطابق اساسنامه بانک را اداره میکند مدیر عامل میتواند قسمتی از اختیارات خود را بمدیران و روسای شعبه ها یا نمایندگی بانک محول نماید.
استخدام و عزل و نصب کارمندان_ مستخدمین و بطور کلی تمام امور داخلی و اداری در حدود ائین نامه های مصوب شورایعالی و بودجه ای که بتصویب شوریاعالی خواهد رسید با مدیر عامل بانک است.
در مقابل دادکاهها مدیر عامل بانک شخصا یا توسط کسانی که انتخاب میکند نماینده بانک خواهد بود بطور کلی در تمام موارد نمایندگی بانک با مدیر عامل است.
ماده 24_ مدیر عامل باید ایرانی و تبعه ایران بوده ومدیر عامل و 2 نفر اعضای هیئت مدیره نمیتوانند هیچ شغل دولتی یا آزاد دیگر داشته و یا بهر عنوان دیگر سهمیه یا ذینفع در بنگاههای صادراتی باشند.
ماده 25_ مدیر عامل بازرسان را از کلیه تصمیمات شورایعالی آگاه خواهد ساخت.
ماده 26_ در غیاب موقت مدیر عامل بانک یکی از اعضاء هیئت مدیره که مدیر عامل معین میکند امور مروبط بمدیریت عامل بانک را عهده دار خواهد بود.
د_ هیئت بازرسان بانک
ماده 27_ کلیه تعهدات هیئت مدیره بایدبا امضای مدیر عامل و یکی از اعضاء هیئت مدیره باشد هیئت مدیره میتواند باعضای دیگری اجازه امضاء کردن از طرف بانک بدهد.
ماده 28_ صورتجلسات هیئت مدیر بامضای اعضای هیئت مدیره و شورایعالی بانک بامضای رئیس و دبیر شوری و مجمع عمومی بامضای رئیس و دبیرمجمع عمومی باید برسد.
ماده 29_ بانمک 2 نفر بازرس خواهد داشت که از طرف مجمع عمومی صاحبان سهام برای مدت یکسال انتخاب میشوند.
ماده 30_ بازرسان حق مداخله مستقیم در امور بانک ندارند ولی میتوانند نظریات خود را کتبا بمدیر اطلاع دهند.
ماده 31_ بازرسان باید مراقبت نمایند که امور بانک طبقئانین و مقررات این اساسنامه انجام گردد و برای این منظور حق نظارت در تمام امور و عملیات بانک را داشته و میتواند هرگونه اطلاعی را که لازم دارند و خواسته و مستقیماً یاتوسط نماینده که از اعضای خود بانک یا از خارج انتخاب میکنند بدفارت و نوشتجات بانک رسیدگی نمایند.
ماده 320_ بازرسان مخصوصا باید وظایف ذیل را انجام دهند.
1_ رسیدگی بدفاتر و حسابها
2_ بازرسان مکلفند علاوه بر مواقعی که رسیدگی بموجودی های نقدی و اوراق بهادار بانک را لازم تشخیص میدهند در آخر شهریور ماه و اسفند ماه هر سال بموجودیهای نقدی و اوراق بهادار بانک رسیدگی کرده و گزارش آنرا بشورایعالی و مجمع عمومی صاحبان سهام تسلیم نمایند.
3_ بترازنامه و حساب سود و زیان بانک رسیدگی نموده و گزارشی از چگونگی عملیات بانک و نظریات خود را برای شورایعالی و مجمع عمومی صاحبان سهام تهیه نمایند.
بازرسان باید نظریات خود را لااقل پنجروز قبل از تشکیل مجمع عمومی کتبا باطلاع مدیر عامل و شورایعالی برسانند.
فصل پنجم_ ترازنامه و تقسیم سود
ماده 33_ سال مالی بانک از اولین فروردین تا پایان اسفند ماه هر سال خواهد بود. مدیر عامل ترازنامه عملیات سالیانه بانک و سود و زیان آنرا تهیه و پس از اطلاع شورایعالی و بازرسان مجمع عمومی برای تصویب پیشنهاد خواهد کرد تصویب ترازنامه از طرف مجمع عمومی برای هیئت مدیره بمنطله مفاصا حساب خواهد بود.
ماده 34_ ارزیابی دارائی و تعیین بدهی در ترازنامه بشرح ذیل خواهد بود.
سهام و اوراق بهادار ببهای خرید مگر اینکه در تاریخ ترازنامه بهای روز کمتر از خرید باشد که در اینصورت بهای روز ملاک ارزیابی خواهد بود
اموال غیر منقول باید ببهای تمام شده محسوب شود ولی بانک مکلف است سالیانه ده درصد از بهای اولیه اموال را بحساب استهلاک منظور کند. اثاثیه و تعمیرات و ملزومات باید تماما مستهلک شود.
سود ویژه بانک عبارتست از سود بانک پس از وضع هزینه ها و مالیاتهای مربوط و استهلاک که بتصویب شورایعالی و مجمع عمومی خواهد رسید.
سود ویژه بانک پس از کسر پاداش و اندوخته قانونی اساسنامه و اندوخته های مصوب مجمع عمومی متعلق بصاحبان سهام خواهد بود.
تبصره_ ممکن است قسمتی از سود ویژه بتصویب مجمع عمومی بسال بعد نقل داده شود.
ماده 35_ سو قابل تقسیم باید منتهی در ظرف ده روز از تاریخی که ترازنامه بتصویب مجمع عمومی صاحبان سهام میرسد در اختیار دارندگان سهام گذارده شود.
فصل ششم_ مقررات مختلف_
ماده 36_ کارکنان بانک در مدت تصدی خود نمیتوانند به معاملات صادراتی نموده یا عضویت شرکتها و بنگاههای تجارتی را قبول نمایند.
ماده 37_ در مواردیکه در این اساسنامه پیش بینی نشده است طبق قانون بازرگانی رفتار خواهد شد.
ماده 38_ وزیر اقتصاد ملی بنمایندگی دولت در مجمع عمومی شرکت خواهد کرد.
ماده 39_ بانک توسعه صادرات از پرداخت حق الثبت معاف است.
برطبق قانون تمدید مدت اختیارات مصوب سی ام دیماه 1331 لایحه قانونی اساسنامه بانک صادرذت مشتمل بر شش فصل و 39 ماده و 12 تبصره تصویب میوشد.
بتاریخ 20/12/1331 نخست وزیر_ دکتر محمد مصدق

نوع : اساس نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1331/12/20

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.