×

اعتراض نسبت به ماده 3 آئین نامه مرخصی ها قبلا مورد رسیدگی قرار گرفته و مغایر قانون تشخیص داده نشده است

اعتراض نسبت به ماده 3 آئین نامه مرخصی ها قبلا مورد رسیدگی قرار گرفته و مغایر قانون تشخیص داده نشده است

اعتراض-نسبت-به-ماده-3-آئین-نامه-مرخصی-ها-قبلا-مورد-رسیدگی-قرار-گرفته-و-مغایر-قانون-تشخیص-داده-نشده-است
تاریخ 15/7/1380 شماره دادنامه 225
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اولا" ، اعتراض نسبت به ماده 3 آئین نامه مرخصی ها قبلا" مورد رسیدگی قرار گرفته و بشرح دادنامه شماره 78 مورخ 22/6/1376هیات عمومی دیوان مغایر قانون تشخیص داده نشده است ، بنابراین رسیدگی واظهارنظر به اعتراض مجدد نسبت به ماده مذکور موردی ندارد و اعتراض شاکی در این زمینه مشمول مدلول دادنامه فوق الذکر است. ثانیا" با توجه به ماده 50 قانون استخدام کشوری که تحصیل و استفاده از مرخصی های موضوع مواد 47 و 48 و 49 این قانون را به ترتیب مقرر در آئین نامه هیات وزیران موکول کرده است و اینکه تمدید مرخصی استحقاقی به تقاضای مستخدم دولت وموافقت مقام صلاحیتدار علی الاصول بلافاصله پس از پایان مرخصی مورداستفاده آغاز می شود ، ماده 11 آئین نامه مرخصی که متضمن این معنی می باشد مغایرتی با قانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قربانعلی دری نجف آبادی

کلاسه پرونده : 79/427
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی : آقای اسحاق محمدی
موضوع شکایت وخواسته : ابطال مواد 3 و11 آئین نامه مرخصی ها مصوب 22/7/1346 هیات وزیران
مقدمه : شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند ، مواد 3 و11 آئین نامه مرخصی ها باعث شده اند مستخدم نتواند هم از مرخصی وهم از تعطیلات رسمی کشور که قانونگذار مقرر نموده استفاده کند ودر واقع در مقام مجازات مستخدمی است که بخواهد روز قبل و بعد ایام تعطیل را از مرخصی استفاده نماید0 بعنوان مثال چنانچه یک کارمند بخواهد روز28 اسفند ماه و روز 5 فروردین سال بعد را از مرخصی استفاده نماید برای وی 7 روز مرخصی محسوب می شود0 نکته مهم اینکه روح حاکم بر ماد47 قانون استخدام کشوری با مواد3 و11 آئین نامه مرخصی ها مغایرت دارد. به عنوان شاهد بر این مدعا می توان به ماده 64 قانون کار اشاره نمود که روزهای تعطیل مطابق آن جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد0 با عنایت به مراتب ابطال مواد 3 و11 آئین نامه مرخصی ها مورد تقاضااست.
معاون دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 20982 مورخ 31/6/1380 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 9068/53/2 مورخ 31/4/1380 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نموده است. در این نامه آمده است ، درارتباط با علت تقاضای ابطال ماده 11 آئین نامه مرخصی ها در دادخواست شاکی توضیحات کافی ارائه نگردیده و از طرف دیگر موضوع ابطال ماده 3 آئین نامه مرخصی ها قبلا" در هیات عمومی دیوان عدالت اداری مطرح و به ترتیب مقرر در دادنامه شماره 78 مورخ 22/6/1376 شکایت مطروحه مردود اعلام شده است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاارن شعب تجدیدنظر تشکی لو پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 225

تاریخ تصویب : 1380/07/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.