×

آئین نامه اجرائی ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آئین نامه اجرائی ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آئین-نامه-اجرائی-ماده-(88)-قانون-تنظیم-بخشی-از-مقررات-مالی-دولت

وکیل


شماره 31426/ 26866ه 1/7/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 24/6/1381 بنا به پیشنهاد شماره 86432/101 مورخ 12/5/1381 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وبه استناد ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت - مصوب 1380 - آئین نامه اجرائی ماده یاد شده را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1- در این آئین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشرح مربوط بکار می روند:
الف - خرید خدمات از بخش غیر دولتی : استفاده از ظرفیتهای بخش غیر دولتی با پرداخت هزینه سرانه تامین خدماتی که دستگاه اجرائی مربوط، طبق قوانین ومقررات موجود عهده دار آنها است .
ب - مشارکت با بخش غیر دولتی : در اختیار قراردادن مراکز و واحدهای خدماتی ،اجتماعی ، فرهنگی و رفاهی متعلق به بخش دولتی که توسط دستگاه دولتی در حال بهره برداری یا آماده بهره برداری و یا نیمه تمام است ، به صورت اجاره به اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی و مشارکت بخش غیر دولتی در مالکیت مراکز و واحدهای نیمه تمام به میزان سرمایه گذاری انجام شده .
ج - واگذاری مدیریت به بخش غیر دولتی : واگذاری اداره امور تحت مسئولیت دستگاه دولتی به اشخاص حقیقی و حقوقی مقرر در قانون و در چهارچوب ضوابط دستگاه واگذار کننده و با حفظ مالکیت دولت .
د- هزینه سرانه دولتی : میزانی از اعتبارات هزینه ای تملک سرمایه است که در ازای انجام هر فعالیت یا خدمات یا برخوردار شدن هر یک از افراد ذینفع از خدمات دستگاه ، به تناسب موضوع فعالیت و منطقه پیش بینی شده است .
ه - هزینه سرانه واگذاری : درصدی از هزینه سرانه دولتی است که به تناسب موضوع فعالیت ، منطقه وکیفیت کار تعیین می شود.
و- هیات امناء: هیاتی متشکل از اشخاصی که بارعایت صلاحیتهای فنی و اجتماعی توسط دستگاه واگذار کننده تائید شده وارائه خدمات مربوط به یک یا چند فعالیت را به روش مشارک یا واگذاری مدیریت و یا با استفاه از کمکهای مردمی و واحدهای خیریه نظارت نموده و یا عهده دار می شوند0 تعداد اعضای هیات امناء و شرح وظایف آنها به تایید ستاد موضوع ماده (13) این آئین نامه می رسد
ز- دستگاه واگذار کننده : وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی هستند که تمام یا بخشی از وظایف و فعالیتهای آنها ارائه خدمات اجتماعی ، فرهنگی ، خدماتی و رفاهی بوده و با استفاده ازسه روش موضوع بندهای (الف )و(ب ) و(ج ) این ماده خدمات مربوط را تامین وارائه نمی نمایند.
ماده 2- دستگاههای واگذار کننده موظفند از تاریخ تصویب این آئین نامه تام یا قسمتی از خدمات خود، از قبیل آموزشهای عمومی آموزشهای فنی و حرفه ای ، خانه های بهداشت ، پایگاههای بهداشت شهری ، مراکز بهداشت شهرستان و استان ، مراکز نگهداری معلولان ، سالمندان وکودکن بی سرپرست ، مراکز روزانه بهزیستی روستایی ،مراکز مشاوره درمان بازپروری معتادان و حرفه آموزش مدد جویان ومراکز توانبخشی روزانه ، کتابخانه های عمومی شهری و روستایی ، سالنهای سینما، تئاتر، نمایشگاههای فرهنگی و هنری ، اداره اماکن و محوطه های تاریخی و اماکن ورزشی ، مراکز تولید و تکثیر آبریان ، نگهداری و مرمت راههای روستایی ، نگهداری شبکه های آب و فاضلاب روستایی ، تامین و توزیع نهاده های کشاورزی ، رفع آفات نباتی و ارائه خدمات ترویجی ،اجرای برنامه های آموزشی ، اداره اقامتگاهها، مهمانسراها و اماکن تفریحی و درمانی و واکسیناسیون دام را با استفاده از روشهای سه گانه ذکر شده در بندهای الف )،(ب )و(ج ) ماده (1) این آئین نامه به بخش غیر دولتی واگذار نمایند.
تبصره - در صورتی که در مناطق خاص و در ماقطع زمانی خاص امان واگذاری خدمات فوق از طریق روشهای سه گانه میسر نباشد، دستگاههای دولتی می توانند برای مدت مشخصی کماکان انجام خدمات مزبور را بر عهده بگیرند0 در این صورت پیشنهاد دستگاه باید به تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برسد0 در مورد واحدهای استانی پیشنهاد دستگاه به تایید شورای برنامه ریزی و توسعه استان می رسد.
ماده 3- وزارتخانه ها، موسسات و شرکتهای دولتی مکلفند به منظور ارتقای کیفیت خدمات وکاهش حجم تصدیقهای دولت و هزینه های جاری نسبت به تهیه و تنظیم برنامه اجرائی در مورد واحدهاوفعالیتهای مشمول این آئین نامه به ترتیب زیر اقدام و در مقاطع سالانه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارش نمایند تا سازمان مذکور اثرات مربوط به نحوه تنظیم بودجه را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.
الف - احصای واحدها و فعالیتهای مشمول این آئین نامه 0
ب - تعیین نحوه انجام هر یک از فعالیتها از طریق روش با روشهای ارائه شده در ماده (1) این آئین نامه .
ج - تعیین هدفهای کمی سالانه برای سه روش مذکور وبه تفکیک هر یک از فعالیتها.
د - تغییراتی که در بودجه پیشنهادی دستگاه به تناسب تحقق هدفهای ذکر شده در این ماده ایجاد می شود، شامل میزان پرداخت یارانه به بخش غیر دولتی ، میزان اعتبارات لازم برای خریدخدمات و میزان صرفه جویی های بعمل آمده در اعتبارات هزینه ای و تملک سرمایه ای .
ه - تصویب برنامه چهار ساله در ستاد موضوع ماده (13) این آئین نامه به همراه زمان بندی اجراء وارسال برای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
و - میزان فعالیتها و واحدهایی که به استناد این آئین نامه از بخش دوتلی نفک و به بخش غیر دولتی واگذار می شوند.
تبصره - سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است ازمجموعه برنامه های تهیه شده گزارش جامع سالانه تهیه و به اطلاع هیات وزیران برساند0 در گزارش مزبور دستگاههایی که در جهت اجرای مفاد ماده (88) موفق بوده اند به هیات وزیران معرفی می گردند.
ماده 4- اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد باید واجدصلاحیتهای فنی و احتماعی بوده و تواناییها وامکانات لازم را با تایید دستگاه واگذار کننده برای انجام تعهدات موضوع قرارداد داشته باشند.
تبصره - ایثارگران انقلاب اسلامی و شرکتهای تعاونی ایثارگران در اولویت خواهند بود.
ماده 5- تسهیلات پیش بینی شده برای بخش غیر دولتی به منظور استفاده از روشهای این آئین نامه شرح زیر است :
الف - پرداخت بخشی از هزینه سرانه دولتی به اشخاص طرف قرارداد در ازای انجام خدمات مشخص و براساس قراردادهای منعقده
ب - اعاطی تسهیلات بانکی با شرایط ویژه با معرفی دستگاه واگذار کننده توسط بانکهای عامل که در قانین بودجه سنواتی مشخص می شوند.
ج - تامین مابه التفاوت کارمزد بانکی تسهیلات اعطایی از محل اعتبارات پیش بینی شده و اعتبارات فصل مربوط در بودجه دستگاه واگذارکننده .
د- واگذاری زمین وارائه خدمات زیر بنایی با نرخ کارشناسی جهت مشارکت با دولت در ارائه خدمات .
ه - اختصاص بخشی از بودجه عمرانی دستگاه بعنوان وجوه اداره شده برای پرداخت وام قرض الحسنه .
ماده 6- اولویتهای استفاده از روشهای موضوع این آئین نامه بشرح زیر است :
الف - اولویت استفاده از روش واگذاری مدیریت با در نظر گرفتن تواناییها، امکانات وتطبیق با استاندارها و ضوابط مورد نظر دستگاه ذیربط به ترتیب با نهادهای عمومی غیردولتی ، موضوع قانون فهرست نهادها وموسسات عمومی غیردولتی - مصوب 1373 - و الحاقات بعدی آن به ویژه شهرداریها و دهیاریها وهمچنین موسسات عام المنفعه که براساس مجوزهای قانونی تشکیل شده یا می شوند و تعاونیهای متشکل از کارکنان دستگاه واگذار کننده خواهد بود0 در روش مشارکت ، سایر اشخاص حقیقی و حقوقی در اولویت بعدی می باشند
ب - اولویت اماکن قابل واگذاری با استفاده از روش مشارکت با ساختمانهای آماده بهره برداری دستگاهها در شهرهای بزرگ و ساختمانهای مربوط به اماکن رفاهی و اقامتی و مراکز درمانی اختصاصی ، واحدهای آموزشی ، خانه های بهداشت ، مراکز بهداشت شهرستان و استان ، مراکز نگهداری معلولان ، سالمندان و کودکان بی سرپرست ، مراکز روزانه بهزیستی روستایی ، مهدهای کودک شهری ، مراکزتوانبخشی روزانه ، کتابخانه های عمومی شهری و روستایی و اماکن ورزشی می باشد.
ماده 7- قیمت گذاری ساختمانها و یا تعرفه های خدمات موضوع این آئین نامه بشرح زیر است :
الف - میزان اجاره و قیمت گذاری ساختمانها در واحدهای مشمول این آئین نامه با لحاظ نمودن کاربری آنها بر اساس متوسط نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری تعیین می شود.
ب - اجاره بهای ساختمانهای موضوع این آئین نامه می توان به صورت نقدی از طرف قرارداد اخذ شود و یا به ازای خدمات موردنظر به دستگاه واگذار کننده به روش خرید خدمات موضوع بند(الف ) ماده (1) به جای پرداخت هزینه سرانه مربوط تادیه گردد.
ج - هزینه سرانه واگذاری متناسب با تعرفه های تعیین شده ،توسط ستاد موضوع ماده (13) این آئین نامه و کیفیت و کمیت خدمات مورد انتظار تعیین می شود.
د - تعرفه ارائه خدمات توسط بخشهای غیر دولتی براساس روشهای تعیین شده در این آئین نامه مطابق ضوابط قانونی مربوط تعیین می گردد و در مواردی که ضابطه قانونی مشخص وجود ندارد باپیشنهاد وزیر و با بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط به تصویب شورای اقتصاد می رسد.
ماده 8- واگذاری و اجاره بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی می باشند مشمول حکم این آئین نامه نمی گردد.
ماده 9- مسئولیت حفظ و حراست و تعمیر و نگهداری اموال دولت در روشهای مشارکت با بخش غیر دولتی و واگذاری مدیریت به عهده طرف قرارداد می باشد، ضوابط و دستورالعملهای مربوط توسط موضوع ماده (13) این آئین نامه تعیین خواهد شد.
کارشناسان رسمی دادگستری ، موضوع ماده (7) در تعیین میزان اجاره این حکم را مدنظر قرار خواهند داد.
ماده 10- تغییر کاربری مراکز و واحدهایی که واگذار شوند، ممنوع است 0 در موارد استثنایی با ذکر دلایل موجه و پس ازدریافت مابه التفاوت ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری به نفع دوتل با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط و تصویب هیات وزیران بلامانع است .
ماده 11- افراد بکار گرفته شده در واحدها و فعالیتهای موضوع این آئین نامه باید دارای صلاحیتهای فنی ، حرفه ای و اجتماعی و توانمندی لازم باشند و این موضوع با توجه به تخصصها و نوع فعالیتها در قراردادها منظور می گردد.
تبصره - کارکنانی که در اینگونه واحدها به خدمت گرفته می شوند هیچگونه رابطه استخدامی با دستگاه ذیربط نخواهند داشت .
ماده 12- در روش واگذاری مدیریت و مشارکت ، طرف قراردادموظف است ضمن حفظ کاربری واحد مربوط در صورت تقاضای کارکنان برای ادامه خدمت در آن واحدها حداقل پنجاه درصد(50%) از کارکنان شاغل را بعنوان مامور بپذیرد و حقوق ومزایای آنها را طبق احکام رسمی پرداخت نماید0 بقیه کارکنان در سایر واحدهای ذیربط اشتغال خواهند یافت .
تبصره - کارکنان شاغل در واحدهای مزبور در صورت عدم تمایل به خدمت در واحدهای واگذار شده در سایر احدهای دستگاه ذیربط اشتغال خواهند یافت .
ماده 13- در هر یک از دستگاههای واگذار کننده (ستاد اجرای ماده (88) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ) متشکل از(3) الی (5) نفر از معاونان ، مدیران ارشد و صاحبنظران به انتخاب وزیری بالاترین مقام دستگاه تشکیل می شود.
ستاد مذکور در حوزه مرکزی دستگاه به تنظیم و ارائه سیاستها و خط مشی های مربوط به اجرای ماده یاد شده این آئین نامه می پردازد.
ماده 14- وظایف واختیارات ستاد موضوع ماده (13) این آئین نامه بشرح زیر است :
الف - تصویب برنامه تنظیم شده جهت تحقق ماده (88) قانون در دستگاه .
ب - تصویب شرح وظایف هیات امناء موضوع ماده (1) این آئین نامه 0
ج - تعیین میزان هزینه سرانه واگذاری به متقاضیان با توجه به موقعیت جغرافیایی ، نوع فعالیت ومیزان محرومیت مناطق وکمیت و کیفیت خدمات تا95درصد هزینه سرانه دولتی .
د- تهیه و تصویب دستورالعملهای مورد نیاز برای تعیین صلاحیتهای فنی و اخلاقی متقاضیان واجاره اموال منقول وغیرمنقول
ه - تعیین و تنظیم چارچوب قرارداهای منعقده با بخش غیر دولتی در روشهای موضوع بندهای الف ، ب وج ماده (1) این آئین نام.
و - قیمت گذاری اجاره ساختمانها و امال منقول بر اساس متوسط نظر سه نفر کارشناس رسمی دادگستری .
ز - تعیین و اخذ ضمانتهای لازم برا یجلوگیری از تغییرکاربری و حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول واگذار شده .
ح - رسیدگی به تخلفات طرف قرارداد از شرایط واگذاری 0
ط - ارائه گزارش در مقاطع شش ماهه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.
ماده 15- به منظور پیگیری ، نظارت و کنترل بر اجرای واحدهای استانی دستگاههای واگذار کننده ایجاد می شوند ترکیب کمیته های استانی توسط ستاد تعیین می شود0 کمیته های استانی می توانند حسب ضرورت کمیته های اجرائی در شهرستانها مستقر نموده و پاره ای از وظایف خود را به آنها واگذار نمایند.
ماده 16- چگونگی خدمات ارائه شده و عملکرد اشخاص طرف قرارداد دستگاه واگذار کننده ، توسط ستاد موضوع ماده (13) مورد ارزیابی سالانه قرار می گیرد و چنانچه کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده مورد رضایت دستگاه واگذارکننده و خدمت گیرندگان باشد، طرف قرارداد توسط دستگاه مورد تشویق و قدردانی قرار می گیرد و از تخفیف ویژه در اجاره برخوردار خواهد شد و درغیر این صورت طبق مفاد قرارداد و قوانین و مقررات مربوط اقدام می شود.
ماده 17- هر گونه توسعه تشکیلاتی برای انجام فعالیتهای موضوع این آئین نامه در دستگاههای اجرائی ممنوع است .
ماده 18- سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشورمکلف است درتنظیم بودجه سنواتی معادل وجوه حاصل از اجرای این آئین نامه را که به خزانه واریز شده است ، جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات به دستگاه واگذار کننده اختصاص دهد.
معاون اول رئیس جمهور - محمدرضاعارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16777

تاریخ تصویب : 1381/06/24

تاریخ ابلاغ : 1381/07/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.