×

رای صادره در شصصد وهفتادوهفتمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ 1381 6 7 - اصلاح مواد درسی پایه اول و دوم ابتدایی و برنامه آموزش قرآن

رای صادره در شصصد وهفتادوهفتمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ 1381 6 7 - اصلاح مواد درسی پایه اول و دوم ابتدایی و برنامه آموزش قرآن

رای-صادره-در-شصصد-وهفتادوهفتمین-جلسه-شورای-عالی-آموزش-وپرورش-مورخ-1381-6-7---اصلاح-مواد-درسی-پایه-اول-و-دوم-ابتدایی-و-برنامه-آموزش-قرآن

وکیل


شماره 8/2556/120 10/6/1381

شورای عالی آموزش و پرورش مقرر می دارد:
1- از سال تحصیلی 1382-1381 درس قرآن در پایه های اول ودوم ابتدایی به صورت رسمی اجرا شود و جدول مواد درسی پایه های مذکور مصوب پانصد هفتادمین جلسه شورا مورخ 13/5/1373 بشرح زیراصلاح شود:
تبصره - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی موظف است ، حجم کتابهای درسی (فارس و تعلیمات دینی ) پایه های اول ودوم ابتدایی را با تعداد جلسات تدریس آنها متناسب کند.
2- اصول حاکم ، اهداف و سرفصلهای آموزش قرآن ، روش تدریس و ارزشیابی پیشرفت تحصلی و همچنین ملاحظات اجرائی در برنامی جدید آموزش قرآن بشرح پیوست خواهد بود.
موضوع - اصلاح جدول مواد درسی پایه های اول ودوم ابتدایی و برنامه آموزش قرآن در پایه های مذکور در ششصد و هتفادوهفتمین جلسه شورای عالی آموزش وپرورش مورخ 7/6/1381 به تصویب رسید0 صحیح است ، به اجرا گذاشته شود.
رئیس شورای عالی و وزیرآموزش و پرورش - مرتضی حاجی

اصول حاکم برآموزش قرآن در دوره ی ابتدایی
1- توجه جدی به موضوع ((انس وعلاقه به قرآن کریم و یادگیری آن )) در تمام موارد اعم از تعیین اهداف ، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزش یابی .
2- تعیین اهداف درس قرآن براساس اهداف آموزشی و پرورشی دوره ی ابتدایی (مصوب شورای عالی آموزش و پرورش ).
3- رعایت جامعیت آموزش قرآن با تاکید بر آموزش روخوانی و روان خوانی قرآن .
4- لحاظ کردن اهداف مشترک دوره ابتدایی در اهداف درس قرآن و توجه به ارتباط درس قرآن با سایر دروس .
5- تاکی بر سهل الوصول بودن اهداف ، محتوا، روشهای تدریس و شیوه های ارزش یابی ، با در نظر گرفتن اصول روانشناسی یادگیری .
6- جذاب و ذلپذیر بودن محتوا و روشهای تدریس ، با تاکید بر استفادهاز هنر برای دستیابی هر چه بیشتر به پیامدهای عاطی آموزش .
7- تناسب محتوای آموزش با نیازها علایق وتوانایی دانش آموزان 0
8- تاکید گذاری بیشتر بر مهارتهای علمی (در قیاس با دانش نظری ) به ویژه مهارتهای سمعی و بصری .
9- انعطاف پذیری روشهای تدریس با در نظر گرفتن شرایط مختلف 0
11- مبتنی بوردن آموزش روخوانی بر سیر سوادآموزی فارسی و استفاده از رسم الخط شبیه به خط فارسی .
12- کلمات وترکیبات قرآنی که برای آموزش روخوانی بر اساس سیر سوادآموزی انتخاب می شود باید حتی الامکان در کتاب درسی به نحوی ارائه شود که ارتباط آنها با آیات قرآن احساس شود.
13- اولویت دادن به روشهای فعال تدریس و کار گروهی دانش آموزان .
14- استفاده از فناوری آموزشی متناسب با قداست و شان قرآن کریم .
15- ضضرورت آموزش قرآن از زبان آموزگار پایه 0
16- ارتقاء توانایی آموزگاران با استفاده از شیوه های متنوع وموثر.
17- استفاده از زمان وفضای مناسب برای آموزش قرآن 0
18- ضرورت استمرار آموزش قرآن و رعایت تعداد و فاصله جلسات تدریس در طول هفته .
19- تخصیص مدت زمان آموزش لازم برای دستیابی به اهداف درس قرآن .
20- پشتیبانی از برنامه آموزش قرآن و نظارت بر آن به منظور تقویت جایگاه این درس در دوره ابتدایی .
21- وجود ویژگی های زیر در شیوه های ارزشیابی :
الف - تقویت علاقه ی دانش آموزان به یادگیری 0
ب - توجه به دو اصل ((تشویق )) و ((احساس موفقیت در فرآیند ارزش یابی .
ج - حفظ و تقویت منزلت واهمیت درس قرآن در میان سایردروس 0
د - جهت گیری ارزش یابی به سمت ارزشیابی توصیفی 0
ه - توجه به اصل تفاوتی فردی دانش آموزان 0
و - پرهیز کردن از ایجاد محیط ای اضطراب آور0
22- اشاعه ی برنامه ی آموزش قرآن از راه های گوناگون ، به ویژه بهره گیری از اولیاء دانش آموزان و صدا وسیما.

اهداف کلی آموزش قرآن در دروه ابتدائی
1- آشنایی با قرآن کریم که کلام الهی وکتاب آسمانی است 0
2- تقویت انست وعلاقه به قرآن کریم و یادگیری آن 0
3- روخوانی قرآن به صورت شمرده وآرام از روی مصحف بااستفاده از رسم الخط آموزشی .
4- توانایی خواندن آیات کتاب درسی به صورت روان یا آهنگین 0
5- آشنایی با قواعد ضروری روخوانی قرآن 0
6- حفظ کردن برخی از سوره های کوتاه کتاب درسی 0
7- آشنایی با برخی از داستانهای قرآن کریم 0
8- فراگیری معنای برخی از کلمات ساده و عبارات کوتاه قرآن 0
9- تقویت علاقه به شنیدن ، خانده و فهم معنای آیات قرآن کریم 0
10- آشنایی با مفهوم برخی از پیامهای قرآن 0
11- شناسایی وتقویت استعدادهای دانش آموزان در گرایشهای مختلف آموزش قرآن .

اهداف آموزش قرآن درهر یک از پایه های دوره ابتدائی 0
دانش آموز در پایان هر سال تحصیلی توانایی های زیر را کسب می کند.

پایه ی اول ابتدایی
1- به شنیدن قرائت زیبای سوره های کتاب علاقه نشان می دهد0
2- دوست دارد کتاب قرآن خود را پاکیره نگه دارد0
3- با داستهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
4- با معنای برخی از عبارات ساده ی قرآن ( به زنان کودکانه یا شعر) آشنا می شود.
5- در خواندن آهنگین و جمعی سوره های کتاب درس ، مشارکت می کند.
6- با گوش دادن به قرائت آیات قرآن و نگاه کردن به عبارات آنها، سوره های کتاب درسی را به صورت ساده یا آهنگین می خواند.
7- برخی از کلمات وعبارات ساده قرآنی کتاب را بر اساس سیر سوادآموزی فارسی می خواند.

پایه ی دوم ابتدایی
1- به شنیدن قرائت زیبای سوره های کتاب علاقه نشان می دهد0
2- دوست دارد کتاب قرآن خود را پاکیره نگه دارد و به آن احترام بگذارد.
3- با بعضی از آداب خواندن قرآن مانند پاکی و پاکیزگی آشنا می شود.
4- با داستانهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
5- با مفاهیم ساده ی برخی از پیام های قرآنی کتاب آشنامی شود0
6- معنای برخی از کلمان ساده ی پیامهای قرآنی کتاب رامی داند0
7- برخی از نشانه ها ونمادهای رسم الخط قرآن را می شناسد0
8- سوره های کتاب را(از طریق استماع نوار ونشان دادن خط کتاب ) ساده یا آهنگین می خواند.
9- سوره هیا حمد، توحید، ناس و عصر را از حفظ می خواند0
10- عبارات قرآنی هر درس را به صورت ساده و شمرده می خواند0
11- می تواند مفهوم پیامهای قرآنی کتاب را به زبان کودکانه بیان کند.

پایه ی سوم ابتدایی
1- به شنیدن قرائت زیبای سوره های کتاب علاقه نشان می دهد0
2- به زیباخوانده سوره های کتاب علاقه منداست 0
3- با چگونگی وقف در آخر ایام و عبارات قرآنی آشنامی شود0
4- با داستهانهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
5- با مفاهیم ساده ی پیامهای قرآنی کتاب آشنامی شود0
6- معنای برخی از کلمات آشنا و ساده ی قرآنی را می داند0
7- نشانه ها ونمادهای رسم الخط قرآن را می شناسد0
8- سوره های کوتاه کتاب را( بانشان دادن خط) به صورت روان یا آهنگین می خواند.
9- عبارات قرآنی کتاب را به صورت ساده وشمرده می خواند0
10- می تواند مفهوم پیامهای قرآنی کتاب را به زبان ساده بیان کند.
پایه ی چهارم ابتدایی
1- به شنیدن قرائت زیبای سوره ها عبارات قرآنی کتاب علاقه نشان می دهد.
2- به زیبا خواندن قرآن و حفظ برخی از سوره ها و پیامهای قرآنی کتاب علاقه مند است .
3- علاقه دارد معنای آیات و عبارات قرآنی کتاب را بداند0
4- دوست دارد در جلسات قرآنی شرکت کند0
5- با داستهانهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
6- با مفاهیم ساده ی پیامهای قرآنی آشنامی شود0
7- معنای برخی کلمات آشنا و ساده ی قرآن را می داند0
8- سوره ها و عبارات قرآنی کتاب را ( با نشان دادن خط) به صورت روان یا آهنگین می خواند.
9- عبارات قرآنی دارای حروف ناخوانا را صحیح می خواند0
10- قواعد وقف را در آخر آیات وعبارات قرآنی رعایت می کند0
11- می توان مفهوم پیامهای قرآنی کتاب را به زبان ساده بیان کند.
12- برخی از عبارات ساده وکوتاه قرآن را معنا می کند0

پایه ی پنجم ابتدایی
1- به شنیدن قرائت زیبای قرآن علاقه نشان می دهد0
2- به زیبا خواندن قرآن و حفظ برخی از سوره ها و پیامهای قرآنی کتاب علاقه مند است .
3- علاقه منداست معنای آیات قرآن را بداند0
4- دوست دارد در جلسات و برنامه های قرآنی شرکت کند0
5- با نحوه ی خوانده حروف مقطعه آشنا می شود0
6- با داستانهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
7- با مفاهیم ساده ی پیامهای قرآنی کتاب آشنا می شود0
8- معنای برخی از کلمات آشنا ساده ی قرآن را می داند0
9- سوره ها و عبارات قرآنی کتاب را به صورت روان یا آهنگین می خواند.
10- آیات قرآن را با کمک خط آموزشی به صورت شمرده می خواند0
11- مفهوم پیامهای قرآنی کتاب را به زبان ساده بیان می کند0
12- برخی از عبارات ساده وکوتاه قرآن را معنا می کند0

روش تدریس :
در آموزش قرآن از روش تدریس فعال استفاده می شود0 در بخش آموزش روخونی قرآن که کسب مهارت عملی اهمیت بیشتری دارد، نقش اصلی در فرایند یاددهی - یادگیری بر عهده دانش آموزان است و آموزگار بیشتر نقش راهنما(یا دانش آموزمحور) دارد0 برای عینی و ملموس شدن هرچه بیشتر مفاهیم پیامهای قرآنی ، دانش آموزان در فرآیند یادهی - یادگیری کاملا" فعال و خلاق مشارکت می کنند0 توضیحات هر قسمت به تفکیک در جدول پیوست آمده است .

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
با توجه به اهداف آموزش قرآن و اصول ناظر بر ارزش یابی پیشرفت تحصیلی ، رعایت نکات زیردر تعیین حد انتظار یادگیری ، روشهای وابزار مناسب ارزش یابی ضروری است .
1- در هر یک از موضوعات آموزش قرآن ، و اصول ناظر بر ارزش یابی پیشرفت تحصلی ، رعایت نکات زیر در تعیین حد انتظاریادگیری ، روشها وابزار مناسب ارزش یابی ضروری است .
1- در هر یک از موضوعات آموزش قرآن ، حد انتظار یادگیری باید در پایه های مختلف تحصیلی به تدریج از حداقل به حداکثر میل پیدا کند0 این حد در موضوعات مختلف آموزش قرآن بشرح زیر است :
* قرائت و زیباخوانی : منظم وآهنگین خوانده سوره هیا کوتاه به صورت دسته جمعی ، منظم و آهنگین خواندن به صورت فردی ، قرآئت سوره ها و آئات کتاب درسی به صورت منظم و آهنگین .
* روخوانی : بخش خوانی کلمات وعبارات ، خوانده عبارات و آیات به صورت آرام و شمرده ، روان خوانی با سرعت معمولی .
* پیام قرآنی : آشنایی با مفاهیم پیامها، بیان برخی از مصادیق آنها.
* معنای ترکیب ها وعبارتهای ساده قرآنی : آشنایی با معنای بخری از کلمات و ترکیب هیا ساده و پرکاربرد قرآن ، معنان کردن برخی از عبارتهای ساده و کوتاه قرآن .
داستان قرآنی : آشنایی با داستهانها وتعریف اجمالی برخی از داستهانها.
2- با توجه به اهمیت ایجاد علاقه به قرآن و یادگیری آن ، ارزش یابی براساس مورد توجه باشد0 برای مثال ، پیامهای قرآنی و برخی از عبارتها و آیات ساده قرآن معنا می شود و در فرآیند یاد دهی - یادگیری مورد توجه قرار می گیرد0 ولی آنچه آموخته شده است ، لزوما" ارزش یابی نمی شود.
تبصره 1- مسابقات قرآنی و برخی و فعالیتهای جنبی دیگر، وسیله بسیار خوبی است تا سطوح بالاتر یادگیری ، در موضوعات مختلف آموزش قرآن قتویت شود.
تبصره 2- به بخری از آموخته های خاص دانش آموزان در سطوح بالاتر یادگیری مانند خواندن قرآن به صورت ترتیل ، حفظ سوره ها و پیامهای قرآنی ، معنا کردن عبارات قرآنی کتاب ، می توان در ارزش یابی نمره ی تشویقی اختصاص داد.
3- ابراز ارزش یابی : در ارزش یابی مستمر می توان از فهرست هدفهای رفتاری برای مشاهده ی رفتار فردی و گروهی دانش آموزان و نیز از سایر ابزارهای مناسب با موضوع ارزش یابی بهره جست 0 در ارزش یابی پایانی به استفاده از کارت آزمون توصیه می شود0 تهیه کارت آزمون در پرسشهای شفاهی موجب ارزشیابی دقیق تر خواهدبود.
4- روش ارزشیابی : ارزشیابی مستمر و پایانی درس قرآن در تمام پایه های دوره ی ابتدایی به صورت شفاهی انجام می شود0 ارزش یابی مستمر علاوه بر پرسش شفاهی شامل سنجش میزان شرکت گروهی دانش اموزان در فرآیند یاددهی - یادگیری ، فعالیتهای قرآنی خارج از کلاس ، مشاهده رفتار دانش آموزان و سایر موارد مشابه است 0 تفصیل و توصیه های مربوط به رازشیابی مستمر وپایانی در دستورالعمل مربوط طراحی و تدوین می شود.
تبصره - ارزش یابی درس قرآن در پایه ی اول ودوم ابتدایی به صورت کیفی و توصیفی است 0 نتیجه ی این ارزش یابی ذیل چهاررتبه ی ((ممتاز، عالی ، بسیارخوب و خوب )) در کارنامه ی دانش آموزان منعکس می گردد.

ملاحظات اجرائی در برنامه های آموزش قرآن
1- ضرورت بازنگری در تعداد واحدهای درسی و سرفصلهای آموزش قرآن در رشته ی آموزش ابتدایی دوره های کاردانی وکارشناسی پیوسته وناپیوسته ی مراکز تربیت معلم ، ضمن خدمت و دانشگاه ، به نحوی که فارغ التحصیلان این رشته علاقه ، توانایی وتخصص لازم را برای آموزش قرآن براساس برنامه ی جدید کسب کنند.
2- طراحی و اجرای دوره های کارآمد و جذاب و پرانگیزه ی ضمن خدمت برای ارتقاء بخشیدن به توانایی علمی و عملی آموزگاران در آموزش قرآن کریم و کسب مهارتهای لازم برای آموزش این درس بر اساس برنامه ی جدید.
3- تامین و تربیت مدرس قرآن در کشور برای برگزاری دوره های ضمن خدمت آموزگاران در مناطق آموزش و پرورش .
4- تهیه واجرای طراحی از سوی معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی برای نظارت دائمی بر آموزش قرآن در دوره ابتدایی و پشتیبانی از آن ضروری است .
5- شورای عالی آموزش و پرورش با توجه به ضرورت استمرار آموزش قرآن ، توصیه می کند در پایه ی اول ابتایی علاوه بر ساعت مصوب ، حداکثر سه روز در طول هفته به مدت 10 دقیقه در زنگ اول ، آموخته های درس قرآن ، تمیر و تکرار شود.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار : 16777

تاریخ تصویب : 1381/06/07

تاریخ ابلاغ : 1381/07/10

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.