×

آئین نامه اجرائی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه

آئین نامه اجرائی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه

آئین-نامه-اجرائی-ماده-187-قانون-برنامه-سوم-توسعه

وکیل


شماره 12206/81/1 24/6/1381
مدیر عامل محترم روزنامه رسمی
به پیوست نسخه از آئین نامه اجرائی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه که بتوشیح رئیس محترم قوه قضائیه رسید و مرقوم فرمودند:
بسمه تعالی
موافقت می شود اصلاحات در روزنامه رسمی درج شود.
هاشمی 13/6/1381

جهت ملاحظه واقدام لازم ارسال می شود.
رئیس نهاد قوه قضائیه - محمود شیرج

ماده 1: واژه ها و عبارات اختصاری به کار گرفته در این آئین نامه بشرح ذیل تعریف می گردند:
1- هیات : هیات اجرائی مشاوران حقوقی ، وکالت و کارشناسان قوه قضائیه .
2- مرکز: مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه .
3- ماده 187: ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/1/1379.

الف : تشکیلات
ماده 2- به منظور تنظیم وتصویب سیاستهای اجرائی و خط مشی اجرای ماده 187 هیاتی مرکب از معاون قضائی ، رئیس قوه قضائیه (به عنوان رئیس هیات ) و رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلاء و کارشناسان و معاون آموزش وتحقیقات و دبیر هیات مرکزی گزینش قوه قاضئیه به علاوه سه تن از اساتید دانشگاه در رشته حقوق با قضات عالیرتبه که دارای پایه قضائی به بالا می باشند با تعیین رئیس قوه قضائیه تشکیل می گردد. جلسات هیات حداقل با حضور پنج عضو رسمیت داشته و رای اکثریت معتبر خواهد بود تصمیمات هیات اداری بوده و با رای اکثریت که رئیس هیات با آن موافق باشد قابل عدول است .
وظایف هیات مذکور بشرح ذیل می باشد:
الف : تعیین تعداد مشاور حقوقی یا کارشناس مورد نیاز درهر سال .
ب : اعطای مجوز کارآموزی مشاوره حقوق ، وکالت وکارشناسی و تعیین حوزه های قضایی محل خدمت آنان و اعطای پروانه های مشاوره حقوقی و وکالت پایه 1،2 و پروانه کارشناسی وتایید صلاحیت پس از بررسی توسط مرکز.
ج : نظارت و پیگیری بر حسن اجرای مقررات این آئین نامه 0
د : نظارت و پیگیری نسبت به عملکرد مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان موضوع این آئین نامه .
ه : بررسی گزارشات تخلفات مشاوران حقوق ، وکال و کارشناسان و تعیین تکلیف در خصوص تنبیهات انتظامی ایشان پس از استماع گزارشات واصله از واحدهای ذیربط که راسا" یا حسب درخواست شاکی خصوصی و یا اعلام قضات ومحاکم دادگستریها صورت می گیرد.
ز : انتخاب رئس مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا وکارشناسان از قضاتی که دارای پایه قضای 9 به بالا بوده و دارای حداقل 10 سال سابقه کار قضایی می باشند و معرفی آن از طرف معاونت قضائی به ریاست محترم قوه قضائیه جهت صدور ابلاغ برای مدت 2سال .
و : تعیین تکلیف برای سایر موارد ضروری که در این آئین نام مسکوت است با توجه به روح این آئین نامه وقوانین ومقررات موجود
ماده 3: انجام امور مربوط به اجرای ماده 187 به مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا وکارشناسان قوه قضائیه که زیر مجموعه معاونت قضائی قوه قضائیه می باشد محول می گرددکه طبق مقرارت این آئین نامه اقدام نماید.
ماه 4: (مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا وکارشناسان قوه قضائیه ) جهت اجرای آئین نامه مربوط و تصمیمات هیات در ذیل معاونت قضائی قوه قضائیه و تحت نظر رئیس مرکز و عضو هیات اجرائی موضوع ماده 2 آئین نامه تشکیل می گردد و وظایف این مرکز بشرح ذیل است :
الف : انجام بررسیهای کارشناسی و جمع آوری اطلاعات لازم از سراسر کشور در خصوص تعیین تعداد مشاوران و کارشناسان درهرسال :
ب : برگزاری آزمونهای علمی ، مصاحبه و گزینش متقاضیان.
ج : نظارت و پیگیری نسبت به عملکرد مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان بویژه بررسی و تحقیق در خصوص تخلفات آنان وهمچنین بررسی وضعیت وعملکرد مشاوران حقوق ، وکلا پایه 2 که حائز شرایط ارتقاء به درجه بالاتری می باشند.
د : شناسایی افراد کم بضاعت ونیازمند به خدمات قضائی و ارجاع امر به مشاوران حقوق ، وکلا وکارشناسان قوه قضائیه .
ه : برسی مدارک و احراز شرایط متقاضیان پروانه وکالت و مشاوره حقوقی وکارشناسی که عضو رسمی هیات عملی دانشگاه می باشند و یا متقاضیان واجد سوابق قضائی .
و : نظارت و ارزیابی نحوه کارآموزی علمی وآموزش علمی کار آموزان .
ز : انجام مقدمات اعطای پروانه کارآموزی و پروانه مشاوره حقوقی و وکالت پایه 1، 2 و کارشناسی .
ج : برگزاری مراسم تحلیف واخذ تعهدنامه و سوگندنمه از دریافت کنندگان پروانه مشاوره حقوقی ، وکالت وکارشناسی .
تبصره : مرکز ملکف است گزارشات مربوط به هر بند را به تفصیل جهت اتخاذ تصمیم و اعلام نظر، به هیات اجرائی موضوع ماده 2 اعلام نماید.

ب : شرایط متقاضیان :
ماده 5- متقاضیان اخذ مجوز تاسیس موسسه مشاوره حقوقی یا کارشناسی باید دارای شرایط ذیل باشند:
الف : تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران.
ب : داشتن حداقل 24 سال تمام شمسی برای مشاوران حقوقی و کارشنساان رسمی در زمان صدور پروانه مشاوره حقوقی و وکالت و کارشناسی و حداکثر65 سال تمام شمسی برای مشاوران حقوقی و وکلا.
ج : داشتن حاقل دانشنامه معتبر کارشناسی از دانشکده های معتبر داخلی یا خارجی ( در حالت اخیر، به شرط ارزشیابی رسمی ) در رشته حقوق برای متقاضیان مشاوره حقوقی و وکالت و در رشته مورد تقاضا برای متقاضیان کارشناسی .
د : انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافی دائم برای آقایان.
ه : عدم سوءپیشینه موثر کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی .
و : عدم اعتیاد به مواد مخدر و سکرآور به تایید سازمان پزشکی قانونی وعدم تجاهر به فسق .
ز : عدم اشتغال اعم از رسمی ، قراردادی ،پیمانی دروزارتخانه ها سازمانها، ادارات و شرکتهای دولتی ، نهادهای انقلابی ، شهرداریهاو موسسات مامور به خدمت عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتر یاری در زمان صدور مجوز و پس از آن مدامی که شخص به مشاوره حقوقی و وکالت موضوع این آئین نامه اشتغال دارد. (برای متقاضیان وکالت ومشاوره حقوقی ).
ح : نداشتن سوء شهرت.
ط : داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام وقانون اساسی 0
ی : عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات قضائی یا خدمات دولتی یا وکالت دادگستری و یا سلب صلاحیت برای متقاضیان شغل مشاوره حقوقی و عدم محکومیت به انفصال دائم از شغل کارشناسی برای متقاضیان کارشناسی .
تبصره : مشاغل آموزشی یا پژوهشی در دانشگاهها از مقررات بند (ز) مستثنی می باشد.
ج : مدارک و نحوه درخواست :
ماده 6- در هر سال صورت نقاطی که احتیاج به مشاوره حقوقی و وکیل و کارشناسی دارد با تعیین تعداد مورد نیاز برای هر محل از طریق انتشار ویژه نامه پذیرش داوطلبان به اطلاع متقاضیان رسانده می شود. متقاضیان باید ظرف مدت مقرر در آگهی ها درخواست خود و مداکر مربوطه را تکمیل و با درج مراتب ذیل از طریق پست سفارشی بنشانی مرکز مشاوران حقوقی ، وکلا و کارشناسان ارسال نمایند.
الف : مشخصات کامل طبق شناسنامه ومیزان تحصیلات متقاضی 0
ب : محل اقامت ونشانی پستی 0
ج : سوابق شغلی قبل از درخواست در صورت اشتغال قبلی 0
د : تعیین محل خدمت مورد درخواست برای تاسیس موسسه مشاوره حقوقی ، وکالت و یا کارشناسی .
ماده 7: درخواست متقاضیان باید دارای پیوستهای ذیل باشد:
الف : یک برگ تصویر مصداق از کلیه صفحات شناسنامه 0
ب : 6قطعه عکس 4در3
ج : گواهی مدارک تحصیلی 0
د : گواهی وثاقت به امضای افراد مورد وثوق که فرد مورد نظر را برای مشاوره حقوقی ، وکالت و یا کارشناسی مناسب معرفی کند.
ه : گواهی سوابق اشتغال به همراه مستندات مربوطه در صورت داشتن سابقه اشتغال .
د : نحوه رسیدگی ، انتخاب و آموزش 0
ماده 8: درخواست متقضایان به تریب صول در (مرکز) ثبت و برای هر متقضای پرونه جداگانه ای تشکیل می شود، مرکز مذکور، سوابق متقاضی را از مراجع اطلاعاتی وقضایی محل اقامت و اشتغال یا محل تحصیل فعلی و کذشته و از موسسه اموزش عالی مربوطه استعلام و درباره صلاحیت وی بنحو مقتضی تحقیق و نتیجه را در پرونده منعکس و به هیات موضوع ماده 2 این آئین نامه یا افرادی که هیات تعیین می کند تسلیم می نماید.
مده 9- مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا وکارشناسان می تواند انجام اقداماتی در رابطه با بررسی صلاحیت متقاضیان راازهسته های گزینش قوه قضائیه در استانها درخواست نماید. هسته گزینش مربوطه مکلف است اقدامات لازم را انجام و نتیجه بررسی را ظرف مهلت مقرر به مرکز اعلام نماید.
ماده 10- از کلیه داوطلبان واحد شرایط به ترتیب مقرر درمواد کتبی به عمل خواهد آمد. زمان و مکان برگزاری امتحان از طریق روزنامه های کثیرالانتشار اعلام می گردد.
تبصره 1: اعضای هیات علمی رسمی دانشکده های حقوق و سایر رشته های کارشناسی در رشته مرتبط با تحصیلات ایشان به شرط داشتن حداقل سه سال سابقه تدریس در دورس حقوقی یا دروس تخصصی مرتبط با رشته کارشناسی از شرکت در آزمون معاف هستند و فقط از کسانی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس بوده به نحوی که توسط هیات موضوع ماده 2 مشخص می شود مصاحبه علمی لازم بعمل خواهد آمد.
تبصره 2: (داوطبانی که دارای حاقل دانشنامه لیسانس در یکی از رشته های حقوق و فقه ومبانی حقوق اسلامی و سه سال سابقه قضائی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده 5 باشن از شرکت در آزمون وکارآموزی معاف بوده و به آنان پروانه پایه 2 مشاوره حقوقی و وکالت اعطا می شود.) همچنین در صورتی که داوطلبان فوق دارای 5 سال سابقه کار قضائی و شرایط مندرج در ماده 5 باشند نیز از شرک در آزمون وکارآموزی معاف بوده و پروانه پایه 1مشاوره حقوقی و وکالت اعطا میشود ولی به مدت 2سال از انجام امر وکالت ومشاوره حقوقی در آخرین حوزه قضائی محل خدمت قضائی ممنوع می باشند.
تبصره 3: کارمندان دستگاه قضائی که در محاکم مشغول به خدمت بوده اند، با دارا بودن سابقه خدمتی حداقل 15 سال و در صورتی که حائز شرایط مندرج در این آئین نامه باشند و به شرط ارائه حسن سابقه کار از محل خدمت خود از شرکت در آزمون و کارآموزی معاف خواهند بود و به آنان پروانه مشاوره حقوقی و وکالت پایه 2 اعطا می شود. ولی برای مدت 3 سال از انجام امر وکالت ومشاوره حقوقی در آخرین حوزه قضائی محل خدمت اداری خود ممنوع می بانشد.
تبصره 4- کارمندان سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با دارابودن سابقه خدمتی 20سال و در صورتی که حائز شرایط مندرج در این آئین نامه باشند و به شرط داشتن دانشنامه لیسانس و بالاتر در صورت تایید صلاحیت علمی واخلاقی و تجربه آنها توسط سازمان مذکور جهت پذیرش در رشته های امور ثبتی ، نقشه برداری ثبتی وارزیابی املاک از شرکت در آزمون وکارآموزی معاف خواهند بود و به آنان پروانه کارشناسی اعطا می شود.
تبصره 5: (30% از پذیرفته شدگان مشاوره حقوقی و وکالت و کارشناسی هر حوزه قضائی به ایثارگران (شامل رزمندگانی که 6ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه جنگ داشته یا به مدت سه ماه در اسارت دشمن بوده و جانبازان (25%) و بالا و بستگان درجه اول شهدا و مفقودین و جانبازان (50% به بالا) از ایثارگرانی که بیشترین نمره را آورده اند) اختصاص می یابد استفاده از این سهمیه مانع ازپذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را آورده اند نمی باشد 0)
ماده 11- موادامتحانی برای داوطلبان مشاوران حقوق عبارتنداز: متون فقه در حد تحریرالوسیله ، آئین دادرسی کیفری ومدنی ، حقوق مدنی و امور حسبی ، حقوق تجارت ، حقوق جزای عمومی واختصاصی و حقوق ثبت .
ماده 12- مواد امتحانی برای داوطلبان کارشناسی رسمی عبارتند از:
الف - دروس تخصصی وفقهی مربوط به رشته مورد تقاضا0
ب : قونین ومقررات مربوط به کارشناسی 0
ماده 13- از پذیرفته شدگان در امتحان کتبی توسط هیات یا اشخاصی که هیات تعیین می کند مصاحبه شفاهی بعمل می آید.
تبصره : افرادی که اسامی آنها به عنوان ذخیره اعلام می گردد باید در آزمون مجددی که از طرف هیات اعلام می شود شرکت نمایند و پس از موفقیت در آزمون مجدد از آنها مصاحبه شفاهی بعمل می آید.
ماده 14- چگونگی و نحوه انجام امتحان و امور مربوطه به آن از جمله انجام مصاحبه پس از قبولی در آزمون کتبی را هیات موضوع ماده 2 این آئین نامه مشخص می کند.
ماده 15: مرکز اسامی داوطلبانی را که صلاحیت آنان توسط هیات محرز تشخیص داده شده است جهت دستور صدور پروانه به اطلاع معاونت قضایی رئیس قوه قضائیه خواهد رسانید. تا با توجه به اختیار مفوضه نسبت به صدور پروانه وامضاء آن اقدام نمایند.
ماده 16: اعتبار پروانه مشاوران حقوق ، وکلا وکارشناسان رسمی موضوع این آئین نامه پس از صدور به مدت 2 سال خواهد بودکه پس از آن برای مدتهای مشابه قابل تمدید می باشد مشاورین حقوقی و وکلا موظفند برای تمدید پروانه ، مفاصا حساب مالیاتی خود را ارائه نمایند و تمبر قانونی تجدید پروانه را نیز ابطال نمایند. در صورت عدم تمدید پروانه ، وکالت این افراد در هیچ یک از مراجع ذیصلاح قانونی پذیرفته نخواهد شد. همچنین ارجاع امر کارشناسی از سوی مراجع ذیصلاح به کارشناسی که پروانه وی تمدید نشده است ممنوع می باشد.
ماده 17- متقاضیان مشاوره حقوقی پس از احراز صلاحیت و پس از پذیرش آنان به مدت 6 ماه دوره کارآموزی علمی و عملی را زیرنظر مرکز طی می کنند. مرکز می تواند انجام اقداماتی را در رابطه با کارآموزی پذیرفته شدگان از معاونت آموزش و تحقیقات وهمچنین ادارات آموزش در استانها درخواست نماید و دادگستریهای استانها موظفند همکاری لازم را بنمایند.
تبصره 1: هر کارآموز دارای کارنامه مخصوصی خواهد بود در این کارنامه حسن اخلاق کارآموز و عملکرد دوره کارآموزی وی ثبت و ارزیابی خواهد شد و دوره کارآموزی کارآموزانی که قادر به کسب نصاب قبولی از کارآموزی علمی وعملی نباشند برای یک نوبت ، تجدید خواهد شد.
تبصره 2: پذیرفته شدگانی که حداقل 6 ماه سابقه کار قضائی متوالی به تایی مراجع مربوس داشته باشند ونیز اعضاء رسمی هیاتهای علمی دانشکده های حقوق ذاخل کشور که دارای مدرک تحصیلی دکتی در یکی از رشته های حقوقی باشند و حداقل پنج سال از آغاز استخدام رسمی آنها گذشت باشد، از انجام کارآموزی معاف خواهند بود و به آنان پروانه پایه یک اعطا می شود.
تبصره 3- معاونان ومدیران کل حقوقی وامور مجلس وکارشناسان حقوقی وزارتخانه ها، سازمانها، نهادها و موسساتی که از بودجه دولتی استفاده می نمایند و به مدت 5 سال سابقه خدمت در پست مربوطه را داشته باشند( به شرط ارائه تاییدیه حسن خدمت ازسوی اداره مربوط از دوره کارآموزی معاف می باشند و به آنها پروانه پایه 2 مشاوره حقوقی و وکالت داده می شود.)
ماده 18- مرکز امور مشاوران حقوقی ، وکلا وکارشناسان قوه قضائیه می تواند انجام اقدماتی را که در رابطه با پیشبرد اهداف مرکز ضروری و لازم است از تمامی واحدهای قضایی و ستادی و سازمانهای وابسته به قوه قضائیه در سراسر کشور درخواست نماید، مراجع مربوطه مکلف هستند اقدامات لازم را در رابطه با درخواست به عمل آمده انجام دهند.
ماده 19- پذیرفته شدگان کارشناسی رمسی باید به مدت 6 ماه نزد یکی از کارشناسان رسمی در رشته مربوط که حداقل 5 سال سابقه کارشناسی داشته باشد یا به هر نحوی ه هیات موضوع ماده 2 مصلحت بداند کارآموزی نماید. در رشته های جدید کارشناسی ، شخص پذیرفته شده از کاراموزی معاف خواهدبود، مگر آنکه هیات مذکور در ماده 2 ترتیب دیگری را مقرر نماید.
ماده 20- پذیرفته شدن هنگام اخذ پروانه با حضور ریاست محترم هیات یا نماینده ایشان به ترتیب ذیل سوگند یا نموده و سوگند نامه و صورتجلس مربوطه را امضاء می نماید.
متن سوگندنامه مشاور بشرح ذیل می باشد:

بسم ا ..... الرحمن الرحیم
در این موقع که می خواهم به شغل (مشاوره حقوقی و وکالت )نائل شوم به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کنم که همیشه قوانین و نظامات را محترم شمرده و جز عدالت واحقاق حق منظوری نداشته وبر خلاف شرافت شغلی ام اقدام واظهاری ننمایم واحترام اشخاص ، مقامات قضائی و اداری وهمکاران و اصحاب دعوی را رعایت نموده و از اعمال نظر شخصی وکینه توزی وانتقام جویی احتراز و در امور و کارهایی که انجام می دهم راستی ودرستی را رویه خود قرار داده و مدافع حق باشم و شرافت من وثیقه این سوگند است که یاد کرده و ذیل سوگندنامه را امضاء می نمایم .

بسم ا .....الرحمن الرحیم
به خداوندمتعال سوگند یاد می کنم در امورکارشناسی که به من ارجاع می گردد خداوند متعال را حاضر وناظر دانسته و به راستی عقیده خود را اظهار نمایم ونظریات شخصی را در آن دخالت ندهم و نظر خود را نسب به موضوع کارشناسی به طور کامل اظهار نمایم و هیچ چیز را مکتوم ندارم و برخلاف واقع چیزی نگویم و ننویسم و ذیل سوگند نامه را امضاء می نمایم .
ماده 21: پذیرفته شدگان مشاوره حقوقی منفردا" یا مشترکا" اقدام به تشکیل موسسه می نمایند. دارندگان پروانه مکلف اند حداکثر ظرف مدت 6 ماهاز تاریخ صدور مجوز طبق مقررات مربوط به ثبت تشکیلات وموسسات غیر تجاری نسبت به ثبت موسسه اقدام نمایند، در غیر این صورت مجوز صادره باطل و بی اعتبار خواهد بود مگر آنکه هیات مذکور در ماده 2 این مدت را حداکثر برای یک بار به مدت 6 ماه دیگر تمدید نماید. در صورتی که موسسه توسط چند نفر تاسیس شود لازم است یکی از مشاورین بعنوان مدیر موسسه حقوقی معرفی تا مسئولیت امر موسسه به عهده او باشد.
تبصره 1: ثبت موسسه در اداره ثبت اسناد و املاک شهرستانی انجام می شود که پروانه تاسیس برای آن محل صادر شده است .
تبصره 2: ثبت موسسات حقوقی موکول به ارائه پروانه تاسیس از قوه قضائیه برای مدتی که در پروانه تعیین شده است خواهد بود، تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می باشد.
تبصره 3: موسسه مشاوره حقوقی تابع ضوابط ومقررات مربوط به موسسات غیر تجاری خواهد بود.
ماده 22- موسسه مشاوره حقوقی باید در محلی که در پروانه صادره درج شده است دایر شود و نمی توان عملا" فعالیت آن را در محل دیگری متمرکز نمد، در غیر این صورت پروانه صادره ابطال می گردد مگر اینکه د رخصوص تغییر محل قبلا" موافقت هیات مذکوردر ماده 2 کسب شده باشد.
تبصره : مفاد این ماده مانع از حضور شخص مشاور حقوقی در محاکم یا سایر مراحع شهرهای دیگر به عنوان وکیل نمی باشد.
ماده 23- دارندگان پروانه فقط مجاز به تشکیل یک موسسه می باشند، شعب و موسسات فرعی ممنوع ومستوجب تعقیب وتعطیلی دائمی یا موقت موسسه و تمام شعب آن خواهد بود.
ماده 24-وظایف وتکالیف ومسئولیتهای مشاورین حقوقی وکاشناسان موضوع این آئین نامه همان است که در قوانین مقررات و آئین نامه های مربوط به وکلای دادگستری وکارشناسان رسمی مقرر است .
ماده 25- مشاوران حقوقی موضوع این آئین نامه پس از اخذپروانه به مدت 2سال مشاور حقوقی و وکیل پایه 2 محسوب می شوند و تنها حق شرکت در محاکم کیفری ه به جرائم ( تعزیری مستوجب حبس کمتر از10 سال و شلاق وجزای نقدی و اقدامات تامینی و بازدارنده ) رسیدگی می کنند و نیز در محاکم حقوقی که به دعاوی با خواسته متر از پانصد میلیون ریال یا خواسته غیر مالی مگر در دعاوی مربوط به اختلاف در اصل نکاح اصل طلاق ، اثبات و نفی نسب رسیدگی می کنند را دارند.
پس از انقضای این مدت واحراز صلاحیت توسط هیات پروانه مشاور به پایه 1 ارتقاء می یابد. دارندگان پروانه پایه 1 حق شرکت در کلیه محاکم اعم از حقوقی ، کیفری و غیره را دارند.
تبصره 1- اعمال مفاد این ماده مانع از حق ارائه مشاوره حقوقی از سوی مشاور در کلیه پرونده ها نمی باشد.
تبصره 2- پذیرفته شدگان مشاوره حقوقی ، وکال کارشناسی باید قبل از اخذ پروانه متعهد شوندکه حسب ارجاع هیات و مرکز، خدمات حقوقی و کارشناسی لازم را برای متهمان ، شاکیان واصحاب دعوایی که امکانات مالی لازم را برای استخدام وکیل وکارشناس ندارند به صورت مجانی یا با نرخهای کمتر و شرایط سهل انجام دهند.
تبصره 3: آن دسته از مشاوران حقوقی که دارای مدرک تحصلی کارشناسی ارشد به بالا می باشند می توانند درخواست صدور پروانه تخصصی در رشته ای که در آن رشته مدرک تحصیلی خود را اخذ کرده اند بنمایند، در چنین صورتی حق الوکاله و حق المشاوره آنهادرپرونده های مرتبط با رشته تخصصی آنان 25% بیش از مبالغ مذکور در ماده 26 خواهد بود.
ماده 26- حق الوکاله مشاوریه پایه 2 حداکثر تا40% تعرفه وکلای پایه یک دادگستری و حق الوکاله مشاوریه پایه 1 حداکثر تا60% آن تعرفه و حق الزحمه کارشناسان رسمی موضوع این آئنی نامه تا60% تعرفه کارشناسان رسمی حسب مورد خواهد بود. میزان حق المشاوره توسط هیات موضوع ماده 2 همه ساله تعیین خواهد شد.
ماده 27- موارد تخلف و مجازاتهای مشاوریه حقوق وکارنشاسان موضوع این آئین نامه حسب مورد همان است که درمورد وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در سایر قوانین ومقررات مقرر گردیده است. تنبیهات انتظامی این افراد عبارت است از توبیخ کتبی بدون درج در پرونده ، توبیخ کتبی با درج در پرونده ، تنزیل درجه ، عدم یا عدم تمدید پروانه مشاوره حقوقی یا کارشناسی به طوردائم
تبصره : مرجع اعمال این تنبیهات پس از بررسی وکارشناسی و اظهارنظ مرکز هیات موضوع ماده 2آئین نامه خواهد بود.
ماده 28- این آئین نامه در اجرای ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی^، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/1/1379، مجلس شورای اسلامی در28 ماده و18 تبصره تهیه شده ودر تاریخ 13/6/1381 به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده .

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16768

تاریخ تصویب : 1381/06/13

تاریخ ابلاغ : 1381/06/31

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.