×

احتساب سابقه خدمت تمام وقت مستخدمین دولت در نهادهای انقلابی از حیث پایه یا درجه و عناوین مشابه و همچنین بازنشستگی و وظیفه

احتساب سابقه خدمت تمام وقت مستخدمین دولت در نهادهای انقلابی از حیث پایه یا درجه و عناوین مشابه و همچنین بازنشستگی و وظیفه

احتساب-سابقه-خدمت-تمام-وقت-مستخدمین-دولت-در-نهادهای-انقلابی-از-حیث-پایه-یا-درجه-و-عناوین-مشابه-و-همچنین-بازنشستگی-و-وظیفه بسمه تعالی
تاریخ 8/11/70 شماره دادنامه 142 کلاسه پرونده 70/35
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر باینکه اجرای ماده یک قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه هاوموسسات و شرکتهای دولتی درنهادهای انقلاب اسلامی وماموریت کارکنان نهادهای مزبوربه وزارتخانه هاوموسسات وشرکتهای دولتی مصوب 6/11/64 موضوع احتساب سابقه خدمت تمام وقت مستخدمین دولت در نهادهای انقلابی از حیث پایه یا درجه و عناوین مشابه و همچنین بازنشستگی و وظیفه مستلزم احراز مدت خدمت در نهاد انقلابی و تمام وقت بودن آن توسط واحدهای دولتی ذیربط از جمله وزارتخانه یا سازمان و یا شرکت متبوع مستخدم و سازمانهای بیمه و بازنشستگی و همهنگی آنها با یکدیگر در این خصوص میباشد. مفاد بند 2 بخشنامه شماره 605 فنی مورخ 30/5/1369 سازمان تامین اجتماعی که متضمن این امر است خلاف قانون تشخیص داده نمیشود.
قائم مقام رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - حسین محقق قمی

کرجع رسیدگی هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: مجتمع فولاد اهواز
موضوع شکایت و خواسته : ابطال بخشنامه شماره 605 فنی سازمان تامین اجتماعی
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: تقاضای بند 2 شماره 605 فنی صادره از سازمان تامین اجتماعی موضوع احتساب سوابق بیمه شدگان در نهادهای انقلاب اسلامی را از حیث مخالفت مدلول بخشنامه مذکور با ماده یک قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه هاوموسسات و شرکتهای دولتی درنهادهای انقلاب اسلامی وماموریت کارکنان نهادهای مزبوربه وزارتخانه هاوموسسات وشرکتهای دولتی و همچنین مخالفت با قانون دارد. الف: ماده یک قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی مصوب 6/11/64 صراحتاً بر احتساب سابقه خدمت تمام وقت در نهادهای مزبور از لحاظ پایه یا درجه و یا هر عنوان مشابه دیگر و بازنشستگی و وظیفه دلالت و چون در نهادهای انقلاب اسلامی امکان صدور حکم از لحاظ پایه و درجه و ... اصولاً با توجه به نوع شغلهای خاص این نهاد و عدم انطباق ماغل مذکور با پستهائی که مستخدمین دولتی هم اکونو در اغلب سازمانها احراز مینمایند عملاً میسر نیست ذکر عنوان مسئولیت که تقریباً نوعی گواهی اشتغال با ذکر مسئولیت در نهاد متبوعه دارد برای سازمان کافی بمقصود خواهد بود و دیگر ضرورتی بصدور ارائه حکم موردنظر سازمان تامین اجتماعی توسط واحد اشتغال احساس نمیشود.
ب - بند دو بخشنامه پذیرش سوابق خدمت گذشته افراد مشمول را در نهادهای انقلاب اسلامی از لحاظ پایه و درجه و.... بازنشستگی و وظیفه مستند بماده یک قانون مسبوق الاشاره و بعهده واحد اشتغال نهاده و تکلیف هم نموده که حکم مربوطه را نیز صادر و ارائه نمایند. اولاً حکم مورد نظر حسب ماده مذکور موجه و قانونی نیست زیرا ارائه گواهی کار در نهاد انقلابی به سازمان از نظر بیمکه و بازنشستگی و ظیفه تحصیل حاصل است. ثانیاً چنانچه یک نهاد انقلابی بموجب مدارک مثبته ای اعلام سوابق با نوع مشئولیت نماید قانوناً برای احتساب سابقه از نظر بیمه و بازنشستگی و وظیفه کفایت میکند و پذیرش و عدم پذیرش واحد اشتغال نمیتواند برای تامین اجتماعی شرط وجوبی باشد. ثالثاً اعلام سابقه خدمتی افراد از ناحیه نهاد انقلابی بنابدرخواست واحد اشتغال صرفاً بمنظور احتساب سوابق تجربی آنان است.
پ - چنانچه شخصی بعد از چند سال خدمت در یک نهاد انقلابی نخواهد در نهادها و دستگاههای دولتی اشتغال ورزد و میل داشته باشد شخصاً خود را بیمه نماید تا بتواند از مزایای بازنشستگی و وظیفه استفاده نماید آیا اصولاً امکان رعایت قسمت اخیر بند 2 بخشنامه استنادی هست. با عنایت بمراتب تقاضای ابطال بند 2 بخشنامه مزوبر را دارد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ بشکایت مذکور طی شماره 11650/د/10 - 16/9/70 مبادرت به ارسال تصویرنامه 36114/6- 28/8/70 اداره کل فنی سازمان تامین اجتماعی نموده است. درنامه مذکور آمده است: با توجه باینکه در قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه هاوموسسات و شرکتهای دولتی درنهادهای انقلاب اسلامی وماموریت کارکنان نهادهای مزبوربه وزارتخانه هاوموسسات وشرکتهای دولتی مصوب 6/11/64 مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرائی آن احتساب سوابق مستخدمین واجد شرایط دولت در نهادهای انقلاب اسلامی از لحاظ پایه یا درجه و یا هر عنوان مشابه دیگر مقدم بر بازنشستگی و وظیفه که در عین حال مکمل یکدیگر میباشند پیش بینی گردیده است قطعاً در اجرای ماده 2 آئین نامه اجرائی واحدهای مشول اسن قانون میبایست براساس ضوابط مورد عمل دستگاه متبوع عمل نماید که این عمل درباره موسسات دولتی مشمول براساس ضوابط حاکم با صدور مربوط جامه عمل میپوشاند مضافاً به اینکه برای این سازمان وجه تمایز مناسبی برای تشخیص واحدهای دولتی مشمول و بخش خصوصی خواهد بود لذا بند 2 بخشنامه 605 فنی منافاتی با قانون و آئین نامه اجرائی مورد نظر ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجه الاسلام حاج شیخ محقق قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
-------------------------------------------------------
بسمه تعالی
بخشنامه شماره 605 فنی
سلام علیکم
به پیوست فتوکپی قانون احتساب سوابق خدمت مستخدمین وزارتخانه هاوموسسات و شرکتهای دولتی درنهادهای انقلاب اسلامی وماموریت کارکنان نهادهای مزبوربه وزارتخانه هاوموسسات وشرکتهای دولتی مصوب 6/11/1363 مجلس شورای اسلامی آئین نامه اجرائی موضوع ماده 5 قانون مذکور ارسال و توجه واحدهای اجرائی را به نکات زیر جلب می نماید:
1 - قانون مذکور و آئین نامه اجرائی آن, منحصراً درباره آن عده از بیمه شدگان که به اعتبار اشتغال در وزارتخانه ها و موسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها و سازمانهای وابسته به دولتی و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مشمول قانون تامین اجتماعی قرار گرفته اند قابل اجرا می باشد.
2 - نظر به اینکه به استناد ماده یک قانون مذکور, ابتدا واحد محل اشتغال میبایست, سوابق خدمت گذشته افراد مشمول را در نهادهای انقلاب اسلامی از لحاظ پایه یا درجه هر عنوان مشابه پذیرفته و حکم مربوط را صادر نموده یا بنماید, لذا هنگامیکه افراد ذینفع راسا یا از طریق واحد محل اشتغال تقاضا می نمایند که سابقه مذکور با وصول حق بیمه به منظور استفاده از مزایای قانون تامین اجتماعی جزو سابقه پرداخت حق بیمه محسوب گردد ارائه حکم مورد نظر ضروری است.
3 - چنانچه بیمه شدگان مشمول در مدت خدمت در نهادهای انقلاب اسلامی از نظر بیمه و بازنشستگی از نظام حمایتی خاص بهره مند بوده اند و وجوهی از این بابت از حقوق و مزایای دریافتی آنان کسر شده است در خصوص انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی و وصول ما به التفاوت طبق مفاد بخشنامه شماره 560 فنی اقدام شود, در غیر اینصورت حق بیمه متعلقه بر مبنای 7% اولین حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه در واحدهای دولتی مشمول قانون تامین اجتماعی بابت هر ماه و به ازای طول مدت خدمت در نهادهای انقلاب اسلامی محاسبه و از بیمه شده وصول گردد. بدیهی است وصول سهم کارفرما موردی ندارد.
4 - در مواقعیکه مدت اشتغال بیمه شدگان مشمول در نهادهای انقلاب اسلامی مربوط به بعد از تاریخ شمول نهاد ذیربط بوده و حق بیمه بابت شخص ذینفع طبق ضوابط مقرر پرداخت گردیده است اجرای بند 3 درباره آنان منتفی خواهد بود.
5- باستناد قانون مربوط به احتساب سوابق خدمت اشخاصی که در نهضت سواد آموزی خدمت کرده اند در سوابق استخدامی آنان در دستگاههای دولتی مصوب 3/8/63 مجلس شورای اسلامی, بیمه شدگانیکه بنا به گواهی رسمی نهضت سوادآموزی حداقل یکسال متوالی در نهضت مذکور خدمت نموده اند نیز مشول این بخشنامه خواهند بود.
6- حق بیمه های وصولی موضوع این بخشنامه میبایست توسط اداره کل امور مالی به نحوی نگهداری شود که مشمول کسر؟ حق درمان قرار نگبرد.
مسئول حسن اجرای این بخشنامه , مدیران کل , کارشناسان فنی ,درآمد, مالی و فیشیه استانها و روساء و مسئولین فنی, درآمد, مالی و فیشیه شعب خواهند بود.19-28/5

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل
سید ابوالفضل غرضی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 142

تاریخ تصویب : 1370/11/08

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.