×

تقاضای لغو ماده 5 آئین نامه و ضوابط اجرائی مرکز نگهداری کودکان موضوع تبصره ماده 78 قانون کار

تقاضای لغو ماده 5 آئین نامه و ضوابط اجرائی مرکز نگهداری کودکان موضوع تبصره ماده 78 قانون کار

تقاضای-لغو-ماده-5-آئین-نامه-و-ضوابط-اجرائی-مرکز-نگهداری-کودکان-موضوع-تبصره-ماده-78-قانون-کار

وکیل


تاریخ 9/11/72 شماره دادنامه 193 کلاسه پرونده 72/191
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر باینکه ماده 5 آئین نامه اجرائی ضوابط تاسیس و اداره شیرخوارگاه و مهدکودک که مقرر داشته است مسئولیت برنامه ریزی و سیاست گزاری و ارائه خط مشهای آموزشی فرهنگی و بهداشتی بعهده شورا خواهد بود در مقام تعیین وظایف و مسئولیتهای واحد سازمانی معینی انشاء شده و مغایرتی با قسمت آخر ماده 78 قانون کار درباب الزام کارفرما به تدارک شیرخوارگاه و مهدکودک بمنظور نگهداری از کودکان زنان کارگر ندارد و همچنین اعلام تعرفه سازمان بهزیستی در زمینه شهریه نگهداری کودک در شیرخوارگاه و یا مهدکودک که در جهت آگاهی کارفرما ابلاغ گردیده از مقوله مقررات دولتی مغایر قانون شناخته نمی شود.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور

مرجع رسیدگی هیات عمومی دیوان عدالت اداری.
شاکی: اتحادیه تعاونیهای مصرف محلی استان تهران.
طرف شکایت : وزارت کار و امور اجتماعی
موضوع شکایت و خواسته: لغو ماده 5 آئین نامه و ضوابط اجرائی مرکز نگهداری کودکان موضوع تبصره ماده 78 قانون کار.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است برابر ماده 78 قانون کار جمهوری اسلامی ایران مصوب آبانماه 1369 کارفرمایان موظف شده اند متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنی آنها مراکز مربوط به نگهداری کودکان (از قبیل شیرخوارگاه , مهد کودک و...) را ایجاد نمایند و ضوابط اجرائی آنرا به سازمان بهزیستی کل کشور محسول نموده است. وزارت کار این اتحادیه را با داشتن یک کارمند زن مشمول قانون کار که دارای فرزندی در سن مهدکودک است موظف به پرداخت ماهی 35000 ریال بعنوان شهریه نموده است که این دستور مغایر قانون میباشد لذا درخواست رسیدگی و لغو دستور مغایر قانون فوق را دارد.
مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت کار و امور اجتماعی در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 66084 مورخ 15/8/72 اعلام داشته اند در متن ماده 5 آئین نامه و ضوابط اجرائی مراکز نگهداری کودکان هیچگونه ذکری از بابت پرداخت شهریه بعمل نیامد لذا فاقد هرگونه ایراد و اشکال قانونی میباشد و دعوی مردود است.
2- تعرفه سازمان بهزیستی مبنی بر پرداخت ماهیانه مبلغ 35000 ریال بابت شهریه کودکان کارگران در مهد کودکها فقط بمنظور اطلاع کارفرمایان بوده تا در صورت عدم ایجاد مهد کودکهای مشترک و همجوار و استفاده از مهد کودکهای آزاد مبلغی زائد بر آن از آنها مطالبه نشود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 193

تاریخ تصویب : 1372/11/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.