×

فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی در پاسخ به نامه مسئولین مملکتی برای کسب تکلیف در مورد تشخیص موضوع حکم حکومتی

فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی در پاسخ به نامه مسئولین مملکتی برای کسب تکلیف در مورد تشخیص موضوع حکم حکومتی

فرمان-تشکیل-مجمع-تشخیص-مصلحت-نظام-اسلامی-در-پاسخ-به-نامه-مسئولین-مملکتی-برای-کسب-تکلیف-در-مورد-تشخیص-موضوع-حکم-حکومتی
تاریخ: 17/11/1366

بسمه الله الرحمن الرحیم
گرچه به نظر اینجانب پس از طی این مراحل زیر نظر کارشناسان که در تشخیص این امور مرجع هستند، احتیاج به این مرحله نیست ، لکن برای رعایت احتیاط در صورتیکه بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان شرعا" و قانونا" توافق حاصل نشد، مجمعی مرکب از فقهای محترم شورای نگهبان و حضرت حجج اسلام خامنه ای ، هاشمی ، اردبیلی ، توسلی ، موسوی خوئینی ها و جناب آقای میرحسین موسوی و وزیر مربوط برای تشخیص مصلحت نظام اسلامی تشکیل گردد. درصورت لزوم از کارشناسان دیگری هم دعوت به عمل آید و پس از مشورتهای لازم رای اکثریت اعضای حاضر این مجمع مورد عمل قرار گیرد. احمد در این مجمع شرکت می نماید تا گزارش جلسات به اینجانب سریعتر برسد.
حضرات آقایان توجه داشته باشند که مصلحت نظام از امورمهمه ای است که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیر می گردد.امروزجهان اسلام ، نظام جمهوری اسلامی ایران را تابلوی تمام نمای حل معضلات خویش می دانند. مصلحت نظام و مردم از امور مهمه ای است که مقاومت در مقابل آن ممکن است اسلام پابرهنگان زمین را در زمانهای دور و نزدیک زیر سئوال برد و اسلام آمریکایی مستکبرین متکبرین را با پشتوانه میلیاردها دلار توسط ایادی داخل و خارج آنان پیروز گرداند.
از خداوندمتعال می خواهم تا در این مرحله حساس آقایان راکمک فرماید.
روح الله الموسوی الخمینی


تاریخ : 7/9/67
رهنمود امام خمینی در پاسخ به استفسار جمعی از نمایندگان مجلس در خصوص کیفیت کار ومحدوده اختیارات ،مجمع تشخیص مصلحت نظام )

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام مطلبی که نوشته اید،کاملا" درست است. انشاالله تصمیم دارم در تمام زمینه ها وضع به صورتی درآید که همه طبق قانون اساسی حرکت کنیم 0 آنچه در این سالها انجام گرفته است ،درارتباط با جنگ بود است. مصلحت نظام واسلام اقتضاء می کرد تا گره های کور قانونی سریعا" به نفع مردم واسلام بازگردد. از تذکرات همه شما سپاسگزارم و به همه شما دعا می کنم .
روح الله الموسوی الخمینی


پیام به اعضای مجمع تشخیص مصلحت تاریخ : 8/10/67

بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت حضرات آقایان اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت دامت افاضاتهم
با سلام و دعا و آرزوی موفقیت برای آن مجمع محترم
از آنجا که وضعیت جنگ به صورتی درآمده است که هیچ مساله ای آنچنان فوریتی ندارد که بدون طرح در مجلس و نظارت شورای محترم نگهبان ، مستقیما" در آن مجمع طرح گردد، لازم دیدیم نکاتی را مذکر شویم :
1 - آنچه تا کنون در مجمع تصویب شده است ، مادام المصلحه به قوت خود باقی است .
2 - آنچه در دست تصویب است ، اختیار آن با خود مجمع است که در صورت صلاحدید تصویب می نمایند.
3 - پس از آن ، تنها در مواقعی ک بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف است ، به همان صورتی که در آئین نامه مصوب آن مجمع طرح شده بود عمل گردد.
البته ماده 5 به همان صورتی که اصلاح کرده بودم - جلسه با 7 نفر رسمیت پیدا می کند باقی باشد و ماده 10 بدین صورت اصلاح گردد: کلمه (مجددا") حذف گردد و به جای آن (تنها یکبار) گذارده شود
تذکری پدرانه به اعضای عزیز شورای نگهبان می دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکی از مسایل بسیار مهم در دنیای پرآشوب کنونی ، نقش زمان ومکان در اجتهاد و نوع تصمیم گیری ها است. حکومت ، فلسفه عملی برخورد با شرک وکفر ومعضلات داخلی وخارجی را تعیین می کند. و این بحث های طلبگی مدارس که در چارچوب تئوری ها است ، نه تنها قابل حل نیتس که ما را به بن بستهایی می کشاند که منجر به نقض ظاهری قانون اساسی می گردد.
شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعی صور تنگیرد و خدا آن روز را نیاورد باید تمام سعی خودتان را بنمایید که خدای ناکرده اسلام در پیچ و خمهای اقتصادی ،نظامی ، اجتماعی و سیاسی متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد. خداوندبه همه اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت توفیق دهد تا هر چه بهتر به اسلام خدمت کنید.
والسلام علیکم
روح الله الموسوی الخمینی


نامه به حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی در مورد تشکیل و اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام
12/7/1368
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت السلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی
ریاست محترم جمهوری (دامن تائیداته )
با سلام و تحیت 0 در اجرای اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی و به منظور تحقق مصالحی که در اصل مزبور بدان تصریح شده است. افراد مشروح ذیل را بعنوان اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای مدت سه سال منصوب می کنم .
حضرات فقهای شورای نگهبان ، روسای محترم سه قوه ، وزیر مربوط، رئیس کمیسیون مربوط مجلس شورای اسلامی ، حضرات آیات و حجج اسلام : آقای مهدی کنی ، آقای حاج شیخ یوس فصانعی ، آقای حاج سید احمد خمینی ، آقای حاج سی موسوی خوئینی ها، آقای حاج شیخ محمدعلی موحدی کرمانی ، آقای حاج شیخ حسن صانعی ، آقای حاج شیخ محمدرضا توسلی ، آقای حاج شیخ عبدالله نوری و جناب آقای میرحسین موسوی .
انتظار می رود جنابعالی با تشکیل و اداره ی مجمع مزبور، این نهاد قانون یوکارساز را به جریان انداخته ، مصالح نظام جمهوری اسلامی و ملت بزرگ و رشید ایران را در حوزه ی کارایی آن تامین فرمایید.
والسلام علیکم ورحمت الله
سیدحلی خامنه ای 12/7/68


حکم
(رهبر عالیقدر انقلاب در ارتباط با ترکیب تازه مجمع تشخیص مصلحت نظام ) مورخ 27/12/1375
بسم الله الحرمن الرحیم
مجمع تشخیص مصلحت که در آغاز با ابتکار امام راحل رضوان الله علیه پدید آمد و سپس با روشن بینی بازنگرندگان قانون اساسی در متن سند گرانبهای ملی جای گرفت ، یکی از مبارک ترین نهادهای قانون جمهوری اسلامی است. این حسن ماندگاری است که هوشمندی و همسونگری رهبر بزرگ ما آن را در هنگامی که نیاز کشور به آن آشکار گشت پدی آورد و ارکان مدیریت عالی کشور را با آن به نصاب لازم رسانید. برابر رهنمود قانون اساسی ، این مجمع در تعیین سیاستهای کلی ناظم ونیز حل معضلات عمده کشور و رسیدگی به امور مهمی که رهبری به آن ارحاع می کند، نقش مشاور کارآمد ومورداعتماد رهبر را ایفا می کند. همچنانکه در تشخیص مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه مجلس و نظر شورای نگهبان ، عملا" یکی از معظلات نظام را برطرف می سازد و لذا با توجه به مجمع وظایف مقرر در قانون اساسی ، این مجمع در جایگاه هیئت مستشاری عالی رهبری درنظام جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
در سالهای گذشته ، مجمع تشخیص مصلحت در زمینه تعیین مصلحت در موارد تعارض میان مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای محترم نگهبان خدمات گرانبهائی تقدیم داشته و در موضوعات معدودی که از سوی اینجانب برای برسی به آن ارجاع شده ، به قدر توان بحث و تفحس کرده است. اکنون که به حمدالله با حضور پر حماسه ملت عظیم الشان در همه میدانهای سیاسی و اجتماعی و اقصتادی با همت بلند مسیولان کشور در قوای سه گانه ، نظام مقدس جمهوری اسلامی از استقرار و موفقتیت و عزتی که شایسته آن است برخوردار گردیده است ، مقتضی است که مجمع بلند پایه مزبور نیز وظایف قانونی خود را بطور کامل بر عهده گرفته و ظرفیتهای لازم را برای ایفای نقش برجسته خود در مشاورت رهبری کسب کند. بدین منظور لازم می دانم علاوه بر اعضای کنونی آن ، اشخاص دیگری نیزازمسئولان وسیاستمداران و علمای برجسته را در آن به عضویت منصوب ووظایف مهم مشاورت در سیاستگذاری کلی نظام و بررسی مسائل مهمی را که به طور معمول بر سر راه حرکت کشور قرار می گیرد، از آنان مطالبه نمایم 0 لذا ترکیب تازه مجمع تشخیص مصلحت نظام بدین صورت اعلام می گردد.
1 - شخصیتهای حقوقی عضو، عبارتنداز:
الف - روسای محترم سه قوه.
ب - فقهای عالی مقام شورای محترم نگهبان
ج - وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث در مجمع ،مربوط به آن دستگا است .
2 - شخصیتهای حقیقی عضور عبارتند از حجج اسلام و آیات وحضرات ، آقای هاشیم رفسنجانی ، آقای مهدی کنی ، آقای امینی نجف آبادی ، آقای واعظ طبسی ، آقای جستی ، آقای امامی کاشانی ، آقای حسن حبیبی ، آقای میرحسین موسوی ، آقای دکتر ولایتی ، آقای محمدری شهری ، آقای حاج شیخ حسن صانعی ، آقای حسن روحانی ، آقای موسوی خوئینی ها آقای عسگر اولادی ، آقای دری نجف آبادی ، آقای علی لاریجانی ،آقای مصطفی میرسلیم ، آقای توسلی محلاتی ، آقای عبدالله نوری ، آقای مرتضی نبوی ، آقای دکتر فیروزآبادی ، آقای غلامرضا آقازاده ، آقای بیژن نامدار زنگنه ، آقای محمد هاشمی ، آقای محسن نوربخش .
همه اعضای نامبرده برای یک دوره پنجساله انتخاب شده اند و رئیس مجمع در این دوره جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشمی رفسنجانی می باشند.
جلسات مجمع در هنگام بحث در مصوبات مورد تعارض مجلس وشورای نگهبان متشکل خواهد بود از همه اعضای نامبرده ودیگر جلسات متشکل خواهد بود از اعضای حقیقی به اضافه ردیف الف وج ازبندیک
مجمع باید دبیرخانه فعال و پرمحتوایی برای آماده سازی موارد قابل طرح در جلسات و ترتیب امور تشکیل دهد و رئیس آن ازاعضای مجمع و رابط آن با اینجانب در موارد ضرروی باشد. مجمع محترم موظف است در اولین جلسات خود آئین نامه جامعی که مشتمل بر چگونگی تشکیل جلسات و طرح و تصویب موضوعات و دیگر جزئیات باشد، تدوین و برا یتایید اینجانب ارائه نمایند. این نهاد برجسته برای اینکه بتواند وظائف مهم خود بخصوص در زمینه سیاستگذاری کلان کشور را به انجام برساند لازم است که از آخرین فرآورده های کارشناسی دستگاه های مسئول دولتی بهره مند گردد و درعین حال از ایجاد دستگاههای موازی کارشناسی پرهیز کند. از خداوند تعالی و تدقس ، دوام توفیق و هدایت آقایان محترم را در انجام نیکو بخشیدن به این وظایف مهم ، مسالمت می کنم و امیدوارم خدمات ایشان منظور نظر حضرت ولی الله العظم روحی فداه قرار گیرد.
سیدعلی خامنه ای - 27/12/1375
* * * *

نامه به حجت الاسلام خامه ای در مورد تدوین متمم قانون اساسی

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای حجت الاسلام آقای خامنه ای ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران دامن افاضاته
از آنجا که پس از کسب ده سال تجربه عینی و عملی از اداره کشور، اکثر مسیولین و دست اندرکاران و کارشناسان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایرا بر این عقیده اند که قانون اساسی با این که دارای ناقط قوت بسیار خوب و جاودانه است ، دارای نقایص و اشکالاتی است که در تدوین وتصویب آن به علت جو ملتهب ابتدای پیروی انقلاب و عدم شناخت دقیق معظلات اجرائی جامعه کمتر به آن توجه شده است ، ولی خوشبختانه مساله تتمیم قانون اساسی پس از یکی دو سال مورد بحث محافل گوناگون بوده است و رفع نقایص آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر جامعه اسلامی و انقلابی ماست و چه بسا تاخیر در آن موجب بروز آفات وعواقب تخلفی برای کشور و انقلاب گردد. و من نیز بنابر احساس تکلیف شرعی وملی خود از مدتهاقبل در فکر حل آن بوده ام که جنگ و مسائل دیگر مانع از انجام آن می گردید.
اکنون که به یاری خداوند بزرگ و دعای خیر حضرت بقیه الله - روحی له الفداء - نظام اسلامی ایران راه سازندگی و رشد و تعالی همه جانبه خود را در پیش گرفته است. هیاتی را برای رسیدگی به این امر مهم تعیین نمودم که پس از بررسی وتدوین و تصویب موارد و اصولی که ذکر میشود، تایید آن رابه آراء عمومی مردم ظریف و عزیز این بگذارند.

الف - حضرت حجج السلام والمسلمین و آقایانی که برای این مهم در نظر گرفته ام :
1 - آقای مشکینی 2 - آقای طاهری خرم آبادی 3 - آقای مومن 4 - آقای هاشمی رفسنجانی 5 - آقای امینی 6 - آقای خامنه ای 7 - آقای موسوی (نخست وزیر) 8 - آقای حسن حبیبی 9 - آقای موسوی اردبیلی 10 - آقای موسوی خوئینی ها11 - آقای محمدی گیلانی 12 - آقای خزعلی 13 - آقای یزدی 14 - آقای امامی کاشانی 15 - آقای جنتی 16 - آقای مهدی کنی 17 - آقای آذری قمی 18 - آقای توسلی 19 - آقای کروبی 20 - آقای عبدالله نوری که آقایان محترم از مجلس خبرگان و قوای مقننه و اجراییه و قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت وافراد دیگر ونیز پنج نفر از انمایندگان مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس انتخاب شده اند
ب - محدوده مسائل مورد بحث :
1 - رهبری 2 - تمرکز در مدیریت قوه مجریه 3 - تمرکز در مدیریت قوه قضائیه 4 - تمرکز در مدیریت و صدا و سیما به صورتی که قوای سه گانه در آن نظارت داشته باشند. 5 - تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 6 - مجمع تشخیص مصحلت برای حل معضلات نظام و مشورت رهبری به صورتی که قدرتی در عرض قوای دیگر نباشد. 7 - بازنگری به قانون اساسی 8 - تغییرنام مجلس شورای ملی به مجلس شورای اسلامی .
ج - مدت برای این کار حداکثر دوماه است.
توفیق حضرات آقایان را از خداوند متعال خواستارم.

نوع : تصویب نامه

شماره انتشار :

تاریخ تصویب : 1366/11/17

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.