×

قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی

قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی

قانون-تاسیس-مدارس-غیر-انتفاعی

وکیل


شماره 3593/1 12/8/1367
جناب آقای نخست وزیر
قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی مصوب 5/3/1367 مجلس شورای اسلامی با اصلاحات بند (د) ماده ی 3 آن که در جلسه ی مورخ 19/7/1367 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی رسیده است ارسال می گردد، تا برای اجراء در اختیار مسوولان گذارده شود.
رئیس جمهور - سیدعلی خامنه ای

شماره 81276/ق 54 17/8/1367
قانون تاسیس مدارس غیر انتفاعی که در جلسه روز پنجشبنه پنجم خردادماه یکهزار وسیصد و شصت وهفت مجلس شورای اسلامی و بند (د) ماده 3 آن که مورد ایراد شورای نگهبان بوده در جلسه مورخ 19/7/67 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی بتصویب رسیده و طی نامه شماره 3593/1مورخ 12/8/67 ریاست جمهوری به نخست وزیری واصل گردیده به پیوست جهت اجراء ابلاغ می گردد.
لازم است وزارت آموزش و پرورش زمینه اجرای سریع این قانون را با تهیه و پیشنهاد عاجل آئین نامه مواد12 و20 آن فراهم نماید.
نخست وزیر - میرحسین موسوی

مقدمه - تعریف
ماده 1 - مدارس غیرانتفاعی مدارسی است که از طریق مشارکت مردم ، مطابق اهداف وضوابط وبنرامه ها و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تاسیس و اداره می شود.

مبحث اول - تاسیس واداره مدارس غیر انتفاعی
ماده 2 - موسس یا موسسان مدارس غیرانتفاعی فرد یا افرادحقیقی و نیز شخص یا اشخاص حقوقی هستندکه بر طبق مفاد این قانون اقدام به تاسیس واحد آموزشی می نمایند.
ماده 3 - موسس یا موسسان باید واجد شرایط زیر باشند:
الف - اسلام و عمل به احکام اسلامی و حسن شهرت 0
ب - التزام عملی به ولایت فقیه و قانون اساسی.
ج - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
د - عدم وابستگی به رژیم گذشته و عدم وابستگی به گروهکهای منحرف یا منحرف و غیر قانونی مانند منافقین .
ه - تاهل و حداقل 30 سال سن.
و - سابقه آموزشی یا فرهنگی.
ز - حداقل مدرک دیپلم یا معادل (حوزه ای ) آن.
تبصره 1 - در صورتیکه موسس یا موسسان از اشخاص حقوقی باشندفرد یا افرادی که بعنوان نمایند یا نمایندگان موسس یاموسسان معرفی می شوند باید دارای شرایط مندرج در این ماده باشند.
تبصره 2 - مرجع تحقیق و رسیدگی و اعلام صلاحیت موسس ی موسسات شورای نظارت مذکور در ماده 15 این قانون می باشد.
تبصره 3 - موسسان مدارس اقلیتهای دینی شناخته شده موضوع این قانون توسط مراجع رسمی مذهبی آنان که تابع ومقیم کشور هستند یا نمایندگان مورد تایید ایشان باشند به وزارت آموزش و پرورش معرفی می شوند.
ماده 4 - وظایف موسس یا موسسان به قرار زیر می باشد:
الف - اخذ مجوز رسمی از وزارت آموزش و پرورش جهت تاسیس واحد یا واحدهای آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی (کودکستان ، دبستان ، مدرسه راهنمائی ، دبیرستان و آموزشگاههای آمادگی کنکور و کلاسهای تقویتی ) .
ب - تضمین منابع مالی لازم جهت تامین هزینه های واحد آموزشی حداقل بمدت یکسال .
ج - پیش بینی و تهیه فضای آموزشی مناسب و تجهیزات وامکانات آموزشی وتربیتی مورد نیاز واحد آموزشی طبق ضوابط وزارت آموزش و پرورش. فضای آموزشی اینگونه مدارس همانند مدارس دولتی موجود در منطقه است مگر آنکه برای موسسین امکان استفاده از فضای بیشتر باشد.
د - تنظیم بودجه و اداره امور مالی مدرسه.
ه - پیشنهاد سه نفر واجد شرایط به آموزش و پرورش جهت صدور حکم مدیریت واحد آموزشی بنام یکی از آنها.
ماده 5 - مدیر واحد آموزشی باید دارای شرایط زیر باشد:
الف - اعتماد و التزام عملی به مبانی و احکام اسلامی وولایت فقیه و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران .
ب - سلامت روانی و نداشتن نقص عضو بطوریکه مانع انجام وظیفه شود.
ج - عدم وابستگی به رژیم گذشته و گروهکهای منحرف غیرقانونی.
د - داشتن آشنائی با مسائل آموزشی.
ه - تاهل برای مردان.
و - تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
ز - داشتن حداقل 30 سال سن.
تبصره - مدیران مدارس غیر انتفاعی بر حسب دوره های تحصیلی واحد آموزشی باید حداقل دارای یکی از مدارک زیر یا معادل آنها باشند.
دبستان ، دیپلم - راهنمائی ، کاردانی (فوق دیپلم ) - دبیرستان ، کارشناسی (لیسانس ) .
ماده 6 - مدیر مدارس غیر انتفاعی با توجه به شرایط در ماده 5 و بر اساس پیشنهاد موسس یا موسسات و حکم آموزش و پرورش منصوب می گردد. درصورتیکه ظرف دو ماه از تاریخ پیشنهاد حکم صادرنشود، شورای نظارت مذکور در ماده 15 در مورد فرد یا افراد پیشنهادشده از طرف موسس و یا موسسات اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
در صورت عزل مدیر از طرف شورای نظارت انتخاب مدیر جدید به رویه فوق انجام خواهد شد و تا تعیین مدیر جدید، واحد آموزشی به تشخیص آموزش و پرورش با یکی ازکارکنان آموزشی آن واحدخواهدبود
تبصره - انتخاب مجدد مدیر قبلی بلامانع است.
ماده 7 - منابع مالی مداری غیر انتفاعی عبارتنداز :
الف - شهریه دریافتی از اولیاء دانش آموزان.
ب - کمکهای دریافت یاز اولیاء دانش آموزان و افراد خیر و موسسات خیریه .
تبصره 1 - وزارت آموزش و پرورش می تواند به مدارس غیرانتفاعی کمک نماید. میزان و مورد کمکهای مذکور در آئین نامه خاصی که به تصویب هیات وزیران میرسد مشخص خواهد شد.
تبصهر2 - میزان شهریه قابل دریافت با توجه به سطح آموزش و همچنین هزینه های سال قبل ، هر سال به پیشنهاد موسس یا موسسان و تایید آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.
تبصره 3 - شهریه و کمکهای دریافتی از افراد خیر یا آموزش و پرورش تحت نظر شورائی مرکب از افراد ذیل خواهد شد:
1 - نماینده موسس یا موسسان.
2 - نماینده معلمان واحد آموزشی.
3 - دو نفر نماینده انجمن اولیاء ومربیان واحد آموزشی.
4 - مدیر واحد آموزشی.
تبصره 4 - موسس یا موسسات موظف اند سالیانه ترازنامه مالی را جهت اطلاع اولیاء دانش آموزان منتشر نمایند.
ماده 8 - ماموریت مستخدمین وزارتخانه ها و موسسات دولتی و سازمانهای وابسته به دولت و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است و نهادهای انقلا باسلامی به مدارس غیرانتفاعی بنا به تقاضای این مدارس و موافقت دستگاه ذیربط امکان پذیراست
تبصره - حقوق و مزایای اینگونه ماموران بر حسب توافق موسسه ذیربط با مدارس غیر انتفاعی قابل پرداخت خواهد بود. سابقه خدمت اینگونه ماموران در مدارس غیر انتفاعی از لحاظ گروه ، رتبه ،پایه یا درجه با هر عناوین مشابه دیگر بازنشستگی و وظیفه جزوسوابق خدمت دولتی آنان طبق مقررات منظور ومحسوب خواهد شد. مکاتبات مربوط از طریق آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

مبحث دوم - برنامه های آموزشی و تربیتی و نظارت بر امور مدارس غیر انتفاعی
ماده 9 - برنامه های آموزشی و تربیتی ، کتب درسی وامتحانات مدارس غیر انتفاعی طبق قوانین ومقررات و دستورالعمل های عمومی وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
ماده 10 - مربیان امور تربیتی واحد آموزشی طبق آئین نامه اجرائی این قانون توسط موسس یا موسسان به آموزش و پرورش معرفی و پس از تایید مشغول بکار میشوند.
ماده 11 - کادر آموزشی و اداری مورد نیاز بر اساس ضوابط علمی و گزینشی که در وزارت آموزش و پرورش مجری است به پیشنهاد مدیر آموزشی و تایید موسس یا موسسان انتخاب خواهند شد.
ماده 12 - آئین نامه استقرار مدارس غیر انتفاعی در مناطق و محلات مختف ظرف سه ماه با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران می رسد.
ماده 13 - همه سال حداقل پنجاه درصد از کل ظرفیت پذیرش مدارس غیر انتفاعی به دانش آموزان محل اختصاص م یابد.
تبصره 1 - به ازادی کمکهای دریافتی از دولت یا افراد خیر و موسسات خیریه ، مداری غیر انتفاعی موظفند از دانش اموزانی که امکان پرداخت شهریه را ندارند ثبت نام بعمل آورند.
تبصهر2 - خانواده های شهدا، اسرا، مفقودالاثرها و جانبازان و افراد بی سرپرست در اولویت می باشند.
ماده 14 - کلیه درآمدها و هزینه های این مدارس در دفاتر رسمی ثبت میشود و عنداللزوم مورد بازرسی آموزش و پرورش قرار می گیرد. تراز سالانه این مدارس همه ساله توسط مدیر واحد آموزشی تنظیم و پس از تایید شورای مذکور در تبصره 3 ماده 7 جهت رسیدگی به وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه می گردد.
ماده 15 - برای نظارت بر اجرای این قانون ، شورائی در وزارت آموزش و پرورش به ریاست وزیر آموزش و پرورش با ترکیب زیر تشکیل می شود:
1 - وزیر آموزش و پرورش و در غیاب وی معاون وزیر که مسوولیت امو رمدارس غیر انتفاعی را بعهده دارد.
2 - یکنفر به انتخاب نخست وزیر0
3 - یکنفر به انتخاب شورایعالی انقلاب فرهنگی.
4 - یکنفر به انتخاب شورایعالی آموزش و پرورش.
5 - یکنفر به انتخاب انجمن اولیاء ومربیان مرکزی.
تبصره - شورای مذکور شوراهائی با ترکیب نمایندگان اعضاء شورای فوق الذکر در سطح استانها به ریاست مدیرکل آموزش وپرورش و در صورت لزوم بهمین ترتیب در سطح شهرستانها ومناطق با مسئولیت رئیس آموزش و پرورش تشکیل می دهد. در صورت اعتراض متقاضیان به تصمیمات این شوراها موضوع جهت رسیدگی به شورای بالاتر ارجاع می گردد.
ماده 16 - شورای نظارت علاوه بر نظارت کلی و بازرسی وانجام دیگر وظایف مذکور در سایرمواد این قانون به شکایات مربوط به عدم صدور مجوز و تعیین میزان شهریه رسیدگی می نماید.
ماده 17 - در صورتیکه موسس یا موسسان فاقد برخی از شرایط مذکور در ماده 3 شود و یا در اجرای مقررات این قانون ، با بی توجهی به تذکرات مسوولین آموزش و پرورش تخلفاتی درزمینه های اموزشی ، تربیتی واداری بطور مکرر مرتکب شوند، شورای نظارت می تواند پروانه و یا مجوز تاسیس اینگونه مدارس را لغو نماید. و تاپایان سال تحصیلی ادام کار مدرسه بعهده آموزش و پرورش خواهد بود.
تبصره 1 - در صورتیکه موسس یا موسسان نسبت به رای صادره شورای نظارت اعتراض داشته باشند، می توانند به دادگاه صالح شکایت کنند
تبصهر2 - در صورت انحلال ، اموال باقیمانده مربوط به آموزش و پرورش صرفا" در امور آموزشی به مصرف خواهد رسید.
ماده 18 - بانکهای کشور موظف اند طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا با معرفی وزارت آموزش و پرورش پنجاه درصد نیازهای مالی موسس یا موسسات مدارس غیر انتفاعی که فرهنگی و یا از مستخدمین دیگر دستگاههای دولتی و یا وابسته به دولت باشند جهت تهیه فضای آموزشی و تامین تجهیزات و امکانات بصورت وام قرض الحسنه تامین نماید.
ماده 19 - معلمان کارکنان تمام وقت غیر دولتی مدارس غیر انتفاعی براساس قانون تامین اجتماعی از بیمه بازنشستگی وخدمات درمانی بهره مند می گردند.
ماده 20 - از تاریخ تصویب این قانون آئین نامه اجرائی آن ظرف مدت سه ماه با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ماده 21 - با تصویب این قانون کلیه قوانین مغایر ملغی می گردد. قانون فوق مشتمل بر بیست ویک ماده وپانزده تبصره در جلسه علنی روز پنجشنبه پنجم خردادماه یکهزار و سیصد و شصت وهفت مجلس شورای اسلامی تصویب و بند د ماده 3 آن که مورد ایرادشورای نگهبان بوه در جلسه مورخ 19/7/1367 مجمع تشخیص مصلحت نظام اسلامی به تصویب رسیده است .
رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبرهاشمی

نوع : قانون

شماره انتشار : 12745

تاریخ تصویب : 1367/03/05

تاریخ ابلاغ : 1367/09/07

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.