×

آئین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی

آئین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی

آئین-نامه-چگونگی-تامین-امنیت-اجتماعات-و-راهپیمایی-های-قانونی

وکیل


شماره 32479/ت 25914ه 7/7/1381
هیات وزیران در جلسه مورخ 31/6/1381 به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، آئین نامه چگونگی تامین امنیت اجتماعات و راهپیمایی های قانونی را بشرح زیر تصویب نمود:

ماده 1 - در این آئین نامه ، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
الف - قانون : منظور از قانون ، قانون فعالیت احزاب ،جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی وانجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده - مصوب 1360 مجلس شورای اسلامی - می باشد.
ب - آئین نامه : منظور از آئین امه ، آئین نامه اجرائی قانون فعالیت احزاب ، جمعیتها و انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی یا اقلیتهای دینی شناخته شده - مصوب 1361 هیات وزیران - اصلاحات بعدی آن است .
پ - گروه - منظور کلیه احزاب ، سازمانها، جمعتیها وانجمنهای سیاسی وصنفی تعریف شده در مواد (1) تا (5) قانون است .
ت - مراسم قانونی : هرگونه تجمع ، تحصن ، راهپیمایی وغیره که طبق قوانین و مقررات جاری از قبیل ماده (6) قانون و فصل سوم آئین امه مربوط برگزار می گردند.
ث - برگزار کنندگان : منظور افراد یا گروههایی می باشند که مسئولیت برپایی مراسم را بر عهده دارند.
ماده 2 - هدف از تدوین این آئین نامه ، برقراری نظم وامنیت عمومی و حفاظت از مراسمهای قانونی می باشد.
ماده 3 - روشهای اجرائی شامل اهم وظایف ، اقدامات و هماهنگی دستگاهها و برگزار کنندگان بشرح مواد آتی می باشد.
ماده 4 - برگزار کنندگان از طریق فرمانداری محل حداقل یک هفته قبل از برگزاری مراسم تقاضای مجوز می نمایند.
تبصره 1 - رعایت مهلت مقرر در مورد مناسبتهای غیر قابل پیش بینی ضروری نیست و تشخیص آن با وزارت کشور است .
تبصره 2 - اجتماعات و گردهمایی های داخل دانشگاهها ازمقررات این آئین نامه مستثنا بوده و تابع ضوابط مربوط به خودخواهدبود
تبصره 3 - کمیسیون موضوع ماده (10) قانون باید قبل از صدور مجوز راهپیمایی ، نظرات رئیس شورای تامین محل را اخذ نماید.
تبصره 4 - برقراری امنیت اجتماعات فرهنگی و هنری بنا به درخواست برگزار کنندگان اجتماعات یاد شده با نیروی انتظامی خواهد بود.
ماده 5 - شوراهای تامین ، محلهای مناسبی را برای برگزاری مراسم تعیین می کنند و سعی می شود مراسم در این محلها برگزارشود
تبصره 1 - محلهای تعیین شده (پارکهاو میادین ) داخل شهرهاخواهند بود که ویژگیهای دیگر آن متعاقبا" به وسیله دبیرخانه شورای امنیت کشور به شوراهای تامین اعلام خواهد شد.
تبصره 2 - در موارد استثنایی ، بنا به پیشنهاد برگزارکنندگان و تایید شورای تامین ، می توان تجمع را در محل دیگری برگزارنمد.
ماده 6 - فرمانداریها در اجرای ماده (16) قانون مواد (31) و (32) آئین نامه ، همزمان با دریافت تقاضای مجوز نسبت به اخذ تعهد در موارد ذیل اقدام خواهند نمود:
الف - عدم ارتکاب موارد مندرج در ماده (16) قانون.
ب - رعایت موارد مندرج در ماده (31) آئین نامه.
پ - کنترل شعارها، اعلامیه ها، تراکت ها و پلاکارها0
ت - اجرای مراسم در زمان ومکان قید شده در مجوز0
ث - انجام سخنرانی وارائه مطالب در چارچوب مجوز صادر شده.
ج - پیشگیری واجتناب از توهین و هتک حرمت شخصیتهای حقیقی و حقوقی .
چ - همکاری در اجرای توصیه های فرمانداران وفرماندهان انتظامی محل .
ماده 7 - فرمانداریها ضمن رعایت ماده (36) آئین نامه تلاش خواهند کرد تا نسبت به بررسی فوری درخواستها، (حداکثر48 ساعت اداری در مورد درخواستهای عادی ) اخذ نتیجه و اعلام آن به برگزار کنندگان تسریع شود.
تبصره - در صورت صدور مجوز، مراتب به همراه یک نسخه فرم تعهد ماخوذه بلافاصله از طریق فرمانداری به منطقه انتظامی مربوط ابلاغ خواهد شد.
ماده 8 - تامین حفاظت وامنیت این گونه مراسم برابر قانون (بند3 ماده 4 قانون ناجا سایر قوانین ) به عهده نیروی انتظامی بوده و نیروی انتظامی در این زمینه پاسخگو خواهد بود.
ماده 9 - حضور سایر نیروهای مسلح تحت عنوان تامین امنیت و انتظامات مراسم در محل ممنوع است ، مگر آنکه ریاست شورای تامین راسا" یا بنا به درخواست فرمانده نیروی انتظامی نقش مشخصی در این زمینه در نظر گرفته باشد و در هر حال این حضور باید با هماهنگی و تحت کنترل عملیاتی نیروی انتظامی انجام پذیرد.
تبصره - در شرایط خاص برابر مصوبات جلسات 104 ، 158 ، 177 و240 شورای عالی امنیت ملی عمل خواهد شد.
ماده 10 - حضور افراد وگروهای متفرقه تحت عناوین برقراری نظم و امنیت درزمان برگزاری مراسم در محل ممنوع بوده ونیروی انتظامی موظف است با هر گونه فعالیت در این زمینه برخورد و عناصر متخلف را به مراجع قضایی معرفی نماید.
ماده 11 - نیروی انتظامی وهر یک از نیروهای مسلح دیگر که طبق مراتب فوق مسئولیت حفاظت اجتماعات قانونی را بر عهده می گیرند، موظفند ماموریت موصوف را به وسیله کارکنان ملبس به لباس فرم مربوط به انحام رسانند.
تبصره - فعالیت کارکنان بخش اطلاعات نیروها از این قاعده مستثنا می باشد.
ماده 12 - صدور مجوز همزمان برای دو یا چند گروه در یک زمان و مکان صورت نخواهد گرفت ، مگر آنکه گروهها به اتفاق تقاضای برگزاری مراسم مشترک داشته باشند، در این صورت همه گروههای متقاضی اقدام به ارائه فرم درخواست و سپردن تعهد خواهند نمود.
ماده 13 - انتظامات داخلی مراسم بر عهده برگزار کنندگان خواهد بود. گروهها در اجرای ماده (34) آئین نامه موظف به گزارش مراسم همراه با یک حلقه نوار سخنرانی مربوط به معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشرو می باشند. (مستقیم یا از طریق فرمانداری ) .
ماده 14 - کارکنان وزارت اطلاعات وادارات تابع در راستای وظیاف ذاتی خود د رمحل مراسم حاضر و فعالیت خواهند داشت و گزارشات لازم را به ریاست شورای تامین ، فرمانده انتظامی محل و سلسله مراتب مربوط ارائه خواهند کرد.
ماه 15 - در صورت لزوم بنا به تشخیص فرماندار و یا پیشنهاد یکی از اعضای شورای تامین ، جلسه ویژه شورا جهت هماهنگی و تصمیم گیری در زمینه امنیت مراسم تشکیل می گردد.
ماده 16 - روسای شوراهای تامین شهرستانها نسبت به تشکیل کار گروه ارزیابی مراسم اعم از نحوه عمل گروه ونحوه عمل دستگاههای تامین کننده امنیت اقدام نموده و ضمن ارزیابی و تعیین نقاط قوت وضعف مراسم و پیگیریهای لازم ، نتیجه را به دبیرخانه شورای امنیت کشور اعلام می نمایند.
ماده 17 - تخلفات گروهها بر منبای ماده (17) قانون و از طریق کمیسیون مربوط پیگیری می شود و قصور دستگاههای مسئول تامین حفاظت و امنیت از طریق مجاری قانونی دنبال خواهد شد.
ماده 18 - نیروی انتظامی موظف است جهت تامین حفاظت وامنیت مراسم از کارکنان آموزش دیده مجرب استفاده نماید.
ماده 19 - کارکنان نیروی انتظامی به عنوان متولیان تامین خفاظت وامنیت مراسم مجاز به فعالیت بر له یا علیه گروههانبوده و فرماندهان مربوط نسبت به توجیه کارکنان در این زمینه اقدام خواهند نمود.
ماده 20 - تامین حفاظت وامنیت مراسم قانونی شامل مسیرهای وصولی به محل مراسم و خروجیهای آن تاپراکنده شدن جمعیت می گردد
ماده 21 - نیروی انتظامی وسایر قوای مسلح که برابر ماده (11) این آئین نامه مسئولیت حفاظت وامنیت اجتماعات را بر عهده دارند و ادارات اطلاعات با هدف شناسایی و برخورد قانونی با متخلفان و بر هم زنندگان احتمالی مراسم بنا به تصمیم شورای تامین محل یا تشخیص خود از مراسم حساس ومهم فیلمبرداری و عکسبرداری می نمایند.
تبصره - فیلمبرداری و عکسبرداری نبای موجب ایجاد تنش و درگیری شود.
ماده 22 - محاکم قضایی ، تخلفات مربوط به این آئین نامه را به صورت خارج از نوبت رسیدگی می نمایند و در این زمینه دستورات لازم از طریق قوه قضائیه صادر خواهد شد.
ماده 23 - آموزش عمومی اعضای گروهها و توجیه آنها در زمینه رعایت مقررات مربوط، بر عهده مسئولان گروههای یاد شده می باشد.
ماده 24 - دبیرخانه شورای امنیت کشور هر (6) ماه یکبار گزارش چگونگی اجرای این آئین نامه را در یکی از جلسات این شورا ارائه خواهد کرد.
معاون اول رئیس جمهور - محمد رضا عارف

نوع : آیین نامه

شماره انتشار : 16782

تاریخ تصویب : 1381/06/31

تاریخ ابلاغ : 1381/07/17

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.