×

کلیه بیمه شدگان از جمله صاحبان حرف آزاد از زمان بیمه شدن مستحق استفاده از کلیه خدمات پزشکی که وفق قسمت موخر همان ماده عبارتند از خدمات سرپائی , بیمارستان دارویی و آزمایشگاهی می باشند

کلیه بیمه شدگان از جمله صاحبان حرف آزاد از زمان بیمه شدن مستحق استفاده از کلیه خدمات پزشکی که وفق قسمت موخر همان ماده عبارتند از خدمات سرپائی , بیمارستان دارویی و آزمایشگاهی می باشند

کلیه-بیمه-شدگان-از-جمله-صاحبان-حرف-آزاد-از-زمان-بیمه-شدن-مستحق-استفاده-از-کلیه-خدمات-پزشکی-که-وفق-قسمت-موخر-همان-ماده-عبارتند-از-خدمات-سرپائی-,-بیمارستان-دارویی-و-آزمایشگاهی-می-باشند
بسمه تعالی
تاریخ 25/1/75 شماره دادنامه 8 کلاسه پرونده 73/100
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دویان عدالت اداری.
شاکی: خانم صغری علیخانی.
مووضع شکایت و خواسته: ابطال بخشنامه شماره 4 درمان سازمان تامین اجتماعی.
مقدمه: شاکیه بشرح دادخواست تقدیمی اعلام داشته اند : بموجب ماده 54 قانون تامین اجتماعی کلیه بیمه شدگان از زمان بیمه شدن مستحق استفاده از کلیه خدمات پزشکی که وفق قسمت موخر همان ماده عبارتند از خدمات سرپائی , بیمارستان دارویی و آزمایشگاهی می باشند و با در نظر داشتن اینکه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز مطابق بند 2 ماده 4 قانون مذکور از جمله مشمولان تامین اجتماعی و مستفید از مزایای مقرر خواهند بود, بدون هیچگونه سبب قانونی یا اصدار بخشنامه ای بشماره 4 درمان در سال 70 بکلیه واحدهای اداری خود در سراسر کشور, بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد را تا یکسال محروم از خدمات بیمارستانی کرده اند, بدینگونه که تا 6 ماه بطور مطلق حق استفاده وبهره مندی از درمانهای بیمارستانی را ندارند و از 6 ماه تا یکسال فقط از بیمارستانهای وابسته به سازمان میتوانند استفاده کنند. با عنایت بمراتب تردیدی در مغایرت حقوقی - شرعی بخشنامه فوق الاشعار باقی نمیماند . درخواست رسیدگی و ابطال آنرا دارد.
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی طی نامه شماره 13899/د/43 - 12/11/74 اعلام داشته اند : بپیوست یکبرگ تصویر دستور اداری شماره 25803/51 مورخ 7/9/74 مبنی بر لغو بخشنامه شماره 4 درمان ارسال می گردد. با عنایت باینکه برابر مندرجات دستور مزبور خواسته شاکی اجابت گردیده, بدین ترتیب تقاضای صدور رای مبنی بر رد شکوائیه یاد دشه را دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه الاسلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به پاسخ رسیده که ضمن آن اعلام شده, بخشنامه مورد اعتراض لغو گردیده است. لذا بلحاظ انتفاء موضوع شکایت موردی برای اظهار نظر وجود ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور
-----------------------------------------
شماره : 25803/51
تاریخ : 7/9/1374

اداره کل تامین اجتماعی استان شهرستانهای تهران
مدیریت درمان تامین اجتماعی استان
همانطور که اطلاع دارند بخشنامه شماره 4 درمان در قالب بند 25 بخشنامه 620 فنی پیش بینی گردید و متعاقب آن چون در اجرای قانون بیمه همگانی درمانی کشور, طی بند 1 بخشنامه 1/620 فنی مقرر شد که از تاریخ 1/1/74 بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز با پرداخت حق سرانه درمان تحت پوشش حمایتهای درمانی قرار گیرند به موجب بند 13 بخشنامه اخیر الذکر بند 25 فوق الاشعار کان لم بکن تلقی گردید معهذا نظر به اینکه کماکان برخی از واحدهای اجرائی و درمانی با ابهام مواجه میباشند بدینوسیله تاکید میگردد که بخشنامه 4 درمان از تاریخ یاد شده لغو میباشد. بدیهی است با توجه به مراتب در مورد این قبیل بیمه شدگان که دفترچه های درمانی آنان دارای اعتبار میباشد عیناً مانند سایر بیمه شدگان تحت پوشش خواهند بود.
مهدی کرباسیان رئیس هیات مدیره و مدیر عامل

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 8

تاریخ تصویب : 1375/01/25

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.