×

بازنشستگی مستخدمین جمعیت هلال احمر بدون نیاز به تقاضای آنان بشرط داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت با سنوات خدمت و احتساب مدت خدمت وظیفه تجویز شده است

بازنشستگی مستخدمین جمعیت هلال احمر بدون نیاز به تقاضای آنان بشرط داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت با سنوات خدمت و احتساب مدت خدمت وظیفه تجویز شده است

بازنشستگی-مستخدمین-جمعیت-هلال-احمر-بدون-نیاز-به-تقاضای-آنان-بشرط-داشتن-حداقل-25-سال-سابقه-خدمت-با-سنوات-خدمت-و-احتساب-مدت-خدمت-وظیفه-تجویز-شده-است

وکیل


تاریخ 6/10/76 شماره دادنامه 146 - 147 کلاسه پرونده 76/99 - 76/101

را ی هیات عمومی دیوان عدالت اداری
نظر به حکم مقرر در تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی مصوب سال 74 که بموجب آن در اجرای اهداف مقرر در تبصره مذکور بازنشستگی مستخدمین جمعیت هلال احمر بدون نیاز به تقاضای آنان بشرط داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت با سنوات خدمت و احتساب مدت خدمت وظیفه تجویز شده است مصوبه مورد اعتراض مغایر با قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات دیوان عدالت اداری سید ابوالفضل موسوی

مرجع رسیدگی - هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی - آقایان احمد باقری سرای و قدیر اسماعیلی.
طرف شکایت : سازمان تامین اجتماعی
موضوع شکایت و خواسته- ابطال بند 4 بخشنامه شماره 21 - 9/8/75 مستمریها.
مقدمه - شکایت بشرح دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته اند, جمعیت هلال احمر بموجب مفاد تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت مصوب 22/12/74 مبادرت بصدور بازنشستگی اینجانب نموده است . با وجود این که جمعیت هلال احمر بدون درخواست و رضایت او به حکم قانون مذکور زودتر از موعد اینجانب را بازنشسته نموده متاسفانه سازمان تامین اجتماعی ماده 22 قانون اساسنامه جمعیت مصوب 67 مبنی بر اینکه از نظر بیمه کارکنان جمعیت تابع قانون تامین اجتماعی و مشمول ماده 14 این قانون می باشند را نادیده گرفته و بموجب بند 4 بخشنامه 21 مستمری مورخ 9/8/75 مبنای صدور حکم بازنشستگی را ماده 77 قانون تامین اجتماعی قرارداده به این معنی که مبنای صدور حکم مستمری را متوسط دو سال آخر ضرب در سنوات خدمت تقسیم بر 30 قرارداده , حال اینکه در ماده 22 قانون اساسنامه جمعیت به صراحت بماده 114 اشاره گردید , باین معنی که مبنای پرداخت مستمری متوسط دو سال آخر حقوق می باشد . با مراجعه بسازمان تامین اجتماعی آنها میگویند , ماده 114 منسوخ گردیده ولی با توجه به تصویب قانون سال 74 و مقدم و موخر نظر باینکه بند 4 بخش نامه شماره 21 مستمریها با مفاد قانون اساسنامه جمعیت مصوب 47 از جهت اعمال ماده 114 برای صدور حکم مستمری مغایرت دارد, رسیدگی و صدور حکم بر ابطال آن مورد تقاضاست .
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه های 9482/د/7100 و 9484/د/7100 مورخ 29/9/76 اعلام داشته اند , بموجب تبصره 2 ماده 6 قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر مصوب 22/12/74 مقرر گردیده است با توجه به شرایط جمعیت و تعدیل نیروی انسانی و استفاده از نیروهای داوطلب افرادی که به استناد تبصره ماده 22 اساسنامه بازنشسته می شوند نیاز به درخواست بازنشستگی نداشته و در صورت داشتن حداقل 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه با احتساب مدت خدمت وظیفه بدون شرایط سنی با سنوات خدمت بازنشستگی کارکنان جمعیت قبل از موعد مقرر تابع ضوابط و مقررات قانون استخدام کشوری و تغییرات و اصطلاحات بعدی آن خواهد بود. حقوق بازنشستگی این افراد طبق تبصره ذیل ماده 77 قانون تامین اجتماعی تعیین و بوسیله تامین اجتماعی برقرار و پرداخت می گردد. شاکی بدون توجه به بند آخر تبصره مذکور مبادرت به طرح شگوائیه نموده است با توجه بمراتب و در نظر گرفتن این نکته که بخشنامه 21 مستمریها در اجرای قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت تصویب گردیده و ایرادی بر آن وارد نمی باشد تقاضای صدور حکم بر رد شگوائیه را دارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید.
--------------------------------------------------
تاریخ: 9/8/1375

بخشنامه شماره 21 مستمریها
موضوع : بازنشستگی کارکنان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
نظر باینکه به موجب قانون اصلاح موادی از قانون اساسنامه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مصوب 22/12/74 مجلس شورای اسلامی به جمعیت مذکور اختیار داده شده است که ظرف 5 سال از تاریخ تصویب قانون مذکور ( از 22/12/74 تا 22/12/79) نیروهای زائد خود را بازنشسته نماید لذا شرایط بازنشستگی مذکور در این بخشنامه شرح داده میشود تا واحدهای سازمان با آگاهی بر آنها اقدام نمایند:
1 - بازنشستگی بر اساس اختیارات تفویض شده به جمعیت هلال احمر نیاز به درخواست بازنشستگی از سوی کارکنان جمعیت مذکور و یا احراز شرط سنی معین ندارد بعبارت دیگر این نوع بازنشستگی موکول به تقاضای فرد نیست و فاقد شرط سنی میباشد.
2 - کارکنانی مشمول بازنشستگی پیشگفته خواهند بود که با احتساب مدت خدمت وظیفه سربازی لااقل 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان را داشته باشند, اضافه مینمایند احتساب خدمت سربازی این گروه مقید به شرایط مقرر در ماده 95 قانون تامین اجتماعی نیست و لذا اعم از اینکه قبل یا بعد از اعزام به خدمت سربازی مشمول تامین اجتماعی بوده باشند در هر حال مدت مذکور جزء سابقه پرداخت حق بیمه آنان منظور و در احراز شرط سابقه لازم (لااقل 25 سال) قابل محاسبه میباشد.
یادآور میگردد احتیاباً خدمت سربازی مذکور با اخذ حق بیمه مقرر خواهد بود.
3- شرط سابقه مذکور در نبد 2 این بخشنامه کارکنان مرد و زن جمعیت را بطور یکسان شامل میگردد و از این لحاظ هیچگونه تفاوتی بین کارکنان مذکور وجود ندارد بعبارت دیگر جمعیت هلال احمر در صورتی میتواند کارکنان زن خود را بدون تقاضا بازنشسته نماید که همانند کارکنان مرد بااقل 25 سال سابقه پرداخت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی را داشته باشند.
4 - گردش کار با بازنشستگی مورد بحث ترتیب خواهد بود که جمعیت هلال احمر احکام بازنشستگی کارکنان موضوف را صادر و رونوشتی از آن را همراه با مستندات پذیرش مدت خدمت و وظیفه سربازی جهت و اقام به شعبه تامین اجتماعی مربوط ارسال خواهند نمود. شعبه مذکور باید سوابق پرداخت حق بیمه و در صورت لزوم سابقه دوران خدمت وظبفه وی را برسی و چنانچه دارای سابقه مقرر در بندهای پیشگفته در مورد برقراری مستمری بازنشستگی براساس ماده 77 قانون و اصلاحیه آن ( موضوع بخشنامه شماره 13 مستمریها) اقدام نمیاد.
5 - نکته شایان توجه دیگر اینکه کارکنان رسمی جمعیت هلال احمر علاوه بر مقررات فوق الذکر ( که برای 5 سال قابل اجرا می باشد) همانند سایر مستخدمین رسمی دستگاههای دولتی مشمول مقررات بازنشستگی موضوع بخشنامه شماره 7 مستمریها و تغییرات و اصلاحات بعدی آن نیز می باشند, بنا بر این مردان با داشتن 25 سال سابقه خدمت دولتی و 50 سال سن و زنان با 20 سال سابقه خدمت دولتی و بدون شرط سنی چنانچه شخصاً تقاضای بازنشستگی نموده و مورد موافقت دستگاه متبوع وی واقع شده باشد می توانند از مستمری بازنشستگی برخوردار گردند. اضافه می نماید بازنشستگی اجباری با 30 سال سابقه خدمت دولتی و بدون شرط سنی نیز در مورد این گروه مصداق دارد.
یادآوری و تاکید می نمیاد که در این صورت نیز بمحاسبه و تعیین میزان مستمری با رعایت اصلاحیه ماده 77 و صرفاً براساس سنوات پرداخت حق بیمه خواهد بود.
6 - مدیران کل استانها, کارشناسان ارشد امور بیمه شدگان, روسای شعب و نمایندگیها مسئولان امور بیمه شدگان و مستمریهای شعب مسئول اجرای دققی و صحیح این بخشنامه میباشند.
مهدی کرباسیان
رئیس هیات مدیره و مدیر عامل

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 147

تاریخ تصویب : 1376/10/06

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.