×

تقاضای ابطال بخشنامه شماره 23 مستمریها صادره از سازمان تامین اجتماعی

تقاضای ابطال بخشنامه شماره 23 مستمریها صادره از سازمان تامین اجتماعی

تقاضای-ابطال-بخشنامه-شماره-23-مستمریها-صادره-از-سازمان-تامین-اجتماعی
تاریخ2/8/1378 شماره دادنامه 289 – 290 کلاسه پرونده 77/33 ـ 77/136
مرجع رسیدگی .هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی . خانم جهان آراء فیلسوفی . خانم حوا امامیان.
موضوع و شکایت خواسته . ابطال بخشنامه شماره 23 مستمریها صادره از سازمان تامین اجتماعی.
مقدمه . شکات طی دادخواستهای تقدیمی اعلام داشته اند، سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه شماره 23 مستمریها در بند 2 محل اشتغال را بدین شرح محدود نموده است ، اولاً لااقل 20 سال تمام در مشاغل مشمول قانون کار فعالیت داشته و… و لذا با مراتب فوق حکم تبصره را فقط بر بانوانی قابل اعمال و شامل دانسته است که تمامی 20 سال سابقه کار خود را در محل مشمول قانون کار اشتغال داشته و بدین ترتیب بدون دلیل و بدون داشتن اختیار قانونی را مضیق نموده و محدودیت ایجاد نموده اند بدین وسیله تقاضای صدور حکم بر ابطال بخشنامه شماره 23 مستمریها صادره از سازمان تامین اجتماعی را دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 6377/د / 7100 مورخ 11/5/1378 اعلام داشته اند، از آنجا که تشخیص مشاغل کارگری در سازمانهای دولتی و وزارتخانه ها بموجب ماده 4 قانون استخدام کشوری و تبصره الحاقی به آن با سازمان امور اداری و استخدامی کشور بوده وهمچنین در تعریفی که بموجب ماده 2 قانون کار از کارگر گردیده است ، مشاهده می شود نحوه استخدام دریافت مزد و حقوق، سایر مزایا سوابق قابل قبول یا سوابق خدمات قابل قبول و چگونگی بازنشستگی این قبیل افراد با افراد شاغل در مشاغل غیر کارگری متفاوت بوده و چنانچه منظور قانونگذار در قانون الحاق یک تبصره به ماده 76 قانون تامین اجتماعی بیمه شدگان زن بطور اعم بود، قید عبارت زنان کارگر مفهومی نداشت در حالیکه هدف از تصویب قانون اخیرالذکر از تصویب قانون اخیر الذکر همانا زنان کارگر می باشد نه همین بیمه شده زن که بادار بودن 2 شرط اساسی سن و سابقه اشتغال به کار در مشاغل کارگری و پرداخت حق بیمه مقرر حائز شرایط دریافت مستمری بازنشستگی خواهند بود.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای می نماید.

رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اعتراض نسبت به بخشنامه شماره 23 مستمریهای سازمان تامین اجتماعی قبلاً در هیات عمومی دیوان مورد رسیدگی قرار گرفته و منجر به صدور رای شماره 217 مورخ 12/10/1377 هیات عمومی دیوان گردیده. بنابراین موردی برای رسیدگی و امعان نظر مجدد باقی نیست و اعتراض شاکی نسبت به مصوبه مزبور مدلول رای فوق الذکر می باشد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قربانعلی نجف آبادی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 290

تاریخ تصویب : 1378/08/02

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.