×

دستورالعمل نحوه تشخیص و محاسبه درآمد وارد کنندگان کالای بدون انتقال ارز

دستورالعمل نحوه تشخیص و محاسبه درآمد وارد کنندگان کالای بدون انتقال ارز

دستورالعمل-نحوه-تشخیص-و-محاسبه-درآمد-وارد-کنندگان-کالای-بدون-انتقال-ارز
بسمه تعالی
تاریخ13/3/74 شماره دادنامه42 کلاسه پرونده73/164
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای سید اسماعیل بحرخزان.
موضوع شکایت و خواسته .ابطال دستور العمل شماره 32412/5713/4/30 - 28/7/69 معاونت محترم درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصاد و دارایی.
مقدمه .شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : بخشنامه 32412/5713/4/30 - 28/7/69برخلاف صریح اصل 51 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وضع (برقراری) مالیات پرداخته و مبنای ارزش معامله را از نرخ رسمی و دولتی به نرخ آزاد تغییر و تبدیل کرده است و این در واقع وضع مالیات است نماینده قضایی وزارت امور اقتصاد و دارائی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1181 - 91 مورخ 42/74 اعلام داشته اند : جهت تعیین مبلغ فروش واقعی کالا و همچنین تعیین قیمت تمام شده کالای وارده براساس اسناد و مدارک بمنظور تعیین سود ویژه و درآمد مشمول مالیات در موارد علی الراس بوده و در واقع بند 2 بخشنامه موضوع شکایت در جهت کمک به مودی مالیاتی می باشد و اصولاً هیچگونه ارتباطی با افزایش مالیات ندارد علی ایحال وارد کنندگان کالا به استناد ماده 96 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال 66 مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک قانونی طبق مقررات و اصول حسابداری می باشد و به استناد ماده 97 قانون مذکور در صورت عدم نگهداری یا عدم ارائه دفاتر ومدارک فوق الاشاره درآمد مشمول مالیات به طریق علی الراس تشخیص داده شده لذا درآمد شاکی به طرق مقتضی بعمل آمده و دستورالعمل شماره 32412 / 5713 - 4/30 مورخ 28/7/69 معاون درآمدهای مالیاتی نیز برای منظور فوق صادر گردیده است.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
دستورالعمل شماره 32412/5713/4/30 - 28/7/69 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی که مورد شکایت شاکی است. بلحاظ اینکه راساً وضع مالیات ننموده است با اکثریت آرا اعضا هیات عمومی خلاف قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
---------------------------------------
شماره 32142/5713 - 4/30
تاریخ 28/7/69
دستورالعمل نحوه تشخیص و محاسبه درآمد وارد کنندگان کالای بدون انتقال ارز
نظر به اینکه در مورد نحوه تشخیص و محاسبه درآمد مشمول مالیات وارد کنندگان کالای بدون انتقال ارز در موارد تشخیص علی الراس در حوزه های مالیاتی روشهای متفاوتی اجرا شده است لذا به جهت لزوم پیروی از رویه واحد مقرر می شود.
1 - در مواردی که حسب مقررات باید قرینه فروش ماخذ قرار داده شود لازم است مبلغ فروش واقعی کالا در سالی که کالا وارد شده است براساس اسناد و مدارک متقن و اطلاعات مکتسبه معتبر تعیین و به رعایت توضیحات ابتدای جداول ضرائب مالیاتی مربوط به هر سال (ضرائب اضافی ) اقدام به اعمال ضریب و توضیحات درآمد مشمول مالیات بشود.
2 - هرگاه اطلاع از مبلغ فروش بنحوه مذکور در بند یک مقدور نباشد و مامورین تشخیص ناچار باستفاده از فرمول ابتدای جدول ضرائب برای تعیین فروش می شوند, از حیث تعیین قیمت تمام شده کالای وارده از حج آن است که مدارک و اسناد رسمی ابزاری موردی که در مورد قیمت خرید ارز مصرفی برای وارد کردن کالا توسط وی ارائه می شود ماخذ محاسبه قرار می گیرد ولی در مواردیکه مودی مدارک مستند و قابل قبولی از این بابت ارائه نمی کند باید قیمت ارز آزاد در روزی که سفارش کالا داده و در صورتیکه از تاریخ مذکور بعلت نداشتن عدم ارائه مدرک مستند از طرف مودی نتوان مطلع شد قیمت ارز در روزی که کالا به کشور وارد شده است ماخذ محاسبه قرار گیرد.
در خاتمه متذکر می شود پرونده های مورد اختلاف اعم از اینکه در مرحله رسیدگی ممیز کل یا هیاتهای حل اختلاف باشد نیز باید بر اساس این دستورالعمل و رعایت واقعیت مورد اظهارنظر ممیز کل یا صدور رای واقع شود بدیهی است برای آگاهی از بهای ارز آزاد در تاریخهای مختلف می توان از مراجع معتبر مربوط کسب اطلاع نمود ضمناً متذکر میگردد مفاد این بخشنامه بتائید شورای عالی مالیاتی رسیده است.
احمد حسینی
معاون درآمدهای مالیاتی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 42

تاریخ تصویب : 1374/03/13

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.