×

ابطال تبصره یک از بند یک قسمت ب و بند یک قسمت د بخشنامه شماره 1034 60 مورخ 1374 2 30 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ابطال تبصره یک از بند یک قسمت ب و بند یک قسمت د بخشنامه شماره 1034 60 مورخ 1374 2 30 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ابطال-تبصره-یک-از-بند-یک-قسمت-ب-و-بند-یک-قسمت-د-بخشنامه-شماره-1034-60-مورخ-1374-2-30-بانک-مرکزی-جمهوری-اسلامی-ایران
بسمه تعالی
تاریخ19/8/75 شماره دادنامه180 کلاسه پرونده75/117
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای مجید ناظمان .
موضوع شکایت و خواسته .ابطال تبصره یک از بند یک قسمت ب و بند یک قسمت د بخشنامه شماره 1034/60 مورخ 30/2/74 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران /
مقدمه .شاکی طی شکایت نامه تقدیمی یک از بند یک قسمت ب و بند یک از قسمت دال بخشنامه 1034/60 - 30/2/74 بانک مرکزی را خلاف قانون و تضییع کننده حقوق مکتسبه اعلام و درخواست ابطال آنها را نموده است.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
نظر به اینکه اعتراض نسبت به مصوبه شماره 1034/60 - 30/2/74 بانک مرکزی قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و منتهی به صدور رای شماره 98 الی 87 - 27/5/75 از هیات عمومی دیوان شده است , رسیدگی اظهار نظر مجدد نسبت به موضوع موردی ندارد و رای فوق الذکر نسبت به مورد نافذ و معتبر است.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
اسماعیل فردوسی پور
------------------------------------------
شماره 1034/60 تاریخ 30/2/74
به استناد مصوبه شماره 61212/ت 11555 /ه مورخ 27/2/74 هیات محترم وزیران نظر به اینکه مقرر گردیده کلیه صادر کنندگان موظف به سپردن تعهد برای برگرداندن صد در صد ارز حامل از صادرات کالا و خدمات در موعد مقرر گردند لذا ضمن ارسال فرم جدید تعهد نامه ارزی دستورالعمل نحوه خرید ارز حاصل از صادرات و تصفیه تعهدنامه بشرح ذیل ابلاغ می گردد.
خواهشمند است مقرر فرمائید مراتب به شعب ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن اهتمام و نظارت فرمائید.
الف - تهیه فرم تعهد نامه و نحوه تنظیم آن
1 - آن بانک مجاز است نسبت به چاپ فرم تعهد نامه پیوست با آرم مخصوص خود در پنج نسخه رنگی یا با ذکر شماره 1 تا 5 برای هر تعهد اقدام و با تعیین شماره سریال آنها را در اختیار شعب ارزی ذیربط قرار دهد.
2 - قسمت الف کلیه نسخ تعهدنامه ( هر 5 نسخه) بایستی بطور کامل و خوانا توسط صادر کننده تکمیل و در حضور مسئولین امر امضا گردد.
3 - قسمت ب توسط بانک اخذ کننده تعهدنامه ارزی پس از احراز هویت صادر کننده تکمیل و ضمن نگهداری نسخه پنجم نزد خود نسخ اول تا چهارم را جهت ارائه به گمرک در اختیار صادر کننده قرار می دهد.
4 - گمرک متصدی انجام تشریفات گمرکی کالا اطلاعات گمرکی مورد لزوم در بند ج تعهدنامه را در هر چهار نسخه تعهد نامه درج و صحت مشخصات و ارقام ذکر شده , در تعند نامه را تائید خواهد نمود سپس نسخ اول و دوم تعهدنامه را به صادر کننده مسترد نمود نسخه چهارم را نزد خود نگهداری و نسخه دوم را بانضمام یا نسخه ای از اظهار نامه خروجی کالا حداکثر هر پانزده روز یکبار به اداره بین الملل یا خارجه بانک اخذ کننده تعهدنامه ارسال خواهد نمود.
5 - صادر کننده موظف است پس از طی تشریفات صدور کالا و تائید نسخ تعهدنامه ارزی توسط گمرک , نسخه اول فرم تکمیل و تائید شده تعهدنامه را به بانک مربوطه ( شعبه اخذ کننده تعهدنامه) مسترد دارد.
تبصره 1 - در صورت عدم استفاده از فرم تعهدنامه ارزی جهت صدور کالا صادر کننده ملزم به عودت هر چهار نسخه تعهد نامه به بانک مربوطه بوده و شعبه نیز در صورت دریافت کلیه نسخ تعهدنامه نسبت به ابطال آن و نگهداری مدارک در سوابق خود اقدام خواهد نمود.
تبصره 2 - در صورت عدم صدور کالا و یا برگشت تمام یا قسمتی از کالای صادره و یا تغییر نرخ صادراتی کالا آن بانک بایستی پس از دریافت تائیدیه گمرک نسبت به اصلاح مبالغ ارزی و ریالی تعهدنامه اقدام نماید.
6 - اخذ تعهدنامه ارزی از صادر کنندگان کالا به کشورهای جمهوری های استقلال یافته شوروی سابق (آذربایجان - گرجستان - ارمنستان - ترکمنستان - ازبکستان - قرقیزستان - تاجیکستان - قراقستان - روسیه - روسیه سفید - اوکراین و مولداوی ) از تاریخ 31/2/74 الزامی است.
7 - صادرات خدمات نیز مشمول مقررات این بخشنامه می باشد و دستور العمل جداگانه ای متعاقباً در این رابطه ابلاغ خواهد شد.
تبصره 1 - صادر کنندگان خدمات پیمانکاری طبق قراردادهای مربوطه نیز ملزم به ارائه تعهدنامه جهت بازگرداندن ارز حاصله به کشور فروش آن به سیستم بانکی به نرخ هر دلار 3000 ریال خواهند بود.

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 180

تاریخ تصویب : 1375/08/19

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.