×

بخشنامه استانداری خراسان بعنوان شهرداریهای تایباد و تربت جام موضوع جواز عوارض از هر کامیون خربزه که از شهرستان های مذکور بارگیری و به نقاط دیگر حمل می شود

بخشنامه استانداری خراسان بعنوان شهرداریهای تایباد و تربت جام موضوع جواز عوارض از هر کامیون خربزه که از شهرستان های مذکور بارگیری و به نقاط دیگر حمل می شود

بخشنامه-استانداری-خراسان-بعنوان-شهرداریهای-تایباد-و-تربت-جام-موضوع-جواز-عوارض-از-هر-کامیون-خربزه-که-از-شهرستان-های-مذکور-بارگیری-و-به-نقاط-دیگر-حمل-می-شود

وکیل

بسمه تعالی
تاریخ23/8/1378 شماره دادنامه313 کلاسه پرونده77/338
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .شرکت اتحادیه کشاورزان خراسان.
موضوع شکایت و خواسته .ابطال بخشنامه شماره 14615/5 مورخ 20/5/1373 استانداری خراسان.
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: بر طبق بخشنامه شماره 14615/5 مورخ 20/5/1373 استانداری خراسان عنوان فرمانداری های تایباد و تربت جام دستور داده می شود که از هر کامیون خربزه مبلغ 20000 ریال عوارض بمنظور کمک به شهرداریهای فوق الذکر اخذ شود و متاسفانه در سال جاری عوارض یاد شده را به دو برابر افزایش داده اند.
با عنایت به اینکه در سایر شهرستانهای استان چنین ضابطه ای حکم فرما نیست استانداری خراسان بدون رعایت قانون و مقررات جاریه به قائم مقامی انجمن شهر این چنین دستورالعمل خلافی صادر فرموده اند نظر به اینکه بخشنامه مار الاشعار به تایید وزارت کشورنرسیده و جنبه عمومیت ندارد مسلماً یک نوع قانون شکنی و تبعیض محسوب میگردد لذا استدعا دارم حکم بر ابطال بخش نامه استانداری خراسان را صادر فرمایند. مشاور حقوقی استانداری خراسان را صادر فرمایند. مشاور حقوقی استاندار خراسان در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 2/1/38944 مررخ 17/10/1377 اعلام داشته اند 1 - مصادیق بند 8 ماده 45 قانون شهرداریها از جمله وظایف انجمن شهر تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و نیز تغییر نوع و میزان آن می باشد و انجمن شهر تربت جام جلسات عدیده موضوع عوارض بارهای خروجی را تصویب نموده که از جمله می توان به مصوبه انجمن مذکور در 21/3/1359 راجع به تجدید عوارض بارهای خروجی اشاره نمود.
2 . مجوز صادره از سوی استاندار وقت خراسان در واقع وضع عوارض جدید نبوده و در آن صرفاً اجازه عوارض مقرر شده برابر مصوبات انجمن شهر سابق داده شده است و لذا برخلاف موازین قانونی نبوده است 3 - در سالجاری برخلاف آنچه شاکی اظهار نموده است استانداری خراسان هیچگونه مجوزی مبنی بر افزایش عوارض مورد اشاره صادر ننموده است 4 - عدم اخذ عوارض مذکور در سایر شهرهای استان و عدم ارسال مجوز صادره از سوی استاندار وقت در نامه 20/5/1373 به سایر شهرها می تواند بعلت عدم وجودتصویب نامه انجمن های شهر سابق و یا عدم درخواست شهرداریهای آن شهر ها باید بنا بمراتب مذکور رد دادخواست مطروحه بلحاظ عدم وجاهت قانونی مورد استدعاست.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست حجه السلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
بخشنامه مورخ 20/5/1373 استانداری خراسان بعنوان شهرداریهای تایباد و تربت جام موضوع جواز عوارض از هر کامیون خربزه که از شهرستان های مذکور بارگیری و به نقاط دیگر حمل می شود بر مبنای تصویب نامه انجمن شهر فی نفسه مفید ضرورت اخذ عوارض در حد مقررات معتبر است و بدین جهت مغایرتی با قانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
قربانعلی دری نجف آبادی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 313

تاریخ تصویب : 1378/08/23

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.