×

ملاک تشخیص افرادی که به حکم قانون بساز و بفروش تلقی می شوند

ملاک تشخیص افرادی که به حکم قانون بساز و بفروش تلقی می شوند

ملاک-تشخیص-افرادی-که-به-حکم-قانون-بساز-و-بفروش-تلقی-می-شوند

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ24/5/1377 شماره دادنامه106 کلاسه پرونده76/241
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی .آقای یروانت استفانیان.
موضوع شکایت و خواسته .ابطال قسمتی از بخشنامه شماره 4732/9430/4/30 - مورخ 17/8/1374 معاون درآمدهای مالیاتی وزارت امور اقتصادی و دارایی.
مقدمه . شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است در ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 ملاک تشخیص افرادی که به حکم قانون بساز و بفروش تلقی می شوند دو فاکتور اساسی وممیزه تعیین شده است , اول ساخت و فروش بیش از یک واحد مسکونی شخص سازنده احداث شده باشد دوم ساخت و فروش بیش از دو واحد کسبی که توسط شخص سازنده بنا گردیده است. البته تاثیر شروط فوق نیز زمانی است که بیش ازدو سال از خاتمه بنای واحد احداثی نگذشته باشد. علیرغم صراحت اشاره و مشمولین تمامی اشخاص حقیقی در حوزه نفوذ ماده 77 بند دوم بخشنامه مورد شکایت قائل به تفکیک شده و اجتماع افراد حقیقی منظور ماده رااز هم جدا نمود و باعث گردیده هر شخصی را؟؟؟ حسب اتفاق ساختمانی بیش از 10 طبقه ساخته بدون ملحوظ نظر قراردادی مدت زمان ؟؟؟ هنگام فروش وی را بساز و بفروش و در نتیجه موثر از حکم این بند قلمداد کنند.
ب . در بند دوم بخشنامه بدون تاکید و تفهیم ضرورت مراعات زمان در مورد اشخاص حقیقی غیر بساز و بفروش همه را بطور کلی و بلا استثنا محکوم یک حکم گردانیده است.
ج - در نص ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مالیات نقل و انتقال قطعی مربوط به اعیان مورد معامله تعیین میگردد , در احتساب مالیات بساز و بفروش منظور گردیده در حالی که عدم ذکر این مهم در قسمت اخری از بند دوم یعنی کسر نکردن مالیات نقل و انتقال قطعی از مالیات علی الحساب آنطور که در بند نخست بخشنامه آورده شده , سبب فقدان رعایت اثرات این حکم آمره درماده قانونی شده و چنین امری عاملی دیگری بر بی اعتباری دستورالعمل مذکور متلقی است بنا به مراتب حذف تمام یا قسمتی از بخشنامه مورد ایراد که مباین با قانون عادی اخیرالذکر می باشد مورد استدعاست نماینده قضایی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 1045 – 61 مورخ 10/2/1377 مبادرت به ارسال تصویر نامه شماره 13439/4/30 مورخ 29/1/1377 شورای عالی مالیاتی نموده است در این نامه آمده , 1 - درست است که تبصره ماده 77 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه 1366 بین اشخاصی که شغلشان بساز و بفروش است و اشخاص دیگری که به جهت ساخت وفروش بیش از یک واحد مسکونی یا دو واحد کسبی بساز و بفروش تلقی می گردند تفاوت قائل شده است اما در عین حال اشخاص گروه اول (بساز و بفروش) هم در قانون تعریف نشده اند از طرفی هیچ یک از اشخاص حقیقی که عملا بساز و بفروش هستند مسلماً نه از ابتدا بساز و بفروش متولد شده اند و نه دارای پروانه به نام بساز و بفروش می باشند در نتیجه اینگونه اشخاص صرفاً به جهت تکرار در ساخت و فروش واحدهای مسکونی یا تجاری به این عنوان شناخته می شوند 2 - بخشنامه مورد بحث بنا به اختیار حاصل از ماده 163 قانون مالیاتهای مستقیم صادر شده و دریافت مالیات از این بابت صرفاً به رسم علی الحساب می باشد و مانع از آن نخواهد بود که بعداً در مراحل تشخیص و حل اختلاف تمامی مقررات قانونی رعایت گردد.
هیات عمومی دیوان در تاریخ فوق بریاست آیت الله سید ابوالفضل موسوی تبریزی و با حضور روسای شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رای می نماید .
رای
با توجه به مندرجات لایحه جوابیه و مجال رسیدگی به ادعا و اعتراض شاکی نسبت به مطالبات مالیات مورد نظر در هیاتهای حل اختلاف صلاحیت دار مالیاتی و اینکه مصوبه مورد اعتراض متضمن وضع قاعده الزام آوری نیست. لذا مصوبه مورد اعتراض مغایر با قانون تشخیص نگردید.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
سید ابوالفضل موسوی تبریزی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 106

تاریخ تصویب : 1377/05/24

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.