×

تقاضای ابطال قسمتی از شرایط متقاضیان مدیر کاروانهای حج تمتع در سال 1377 و شرایط گزینش عوامل خدماتی

تقاضای ابطال قسمتی از شرایط متقاضیان مدیر کاروانهای حج تمتع در سال 1377 و شرایط گزینش عوامل خدماتی

تقاضای-ابطال-قسمتی-از-شرایط-متقاضیان-مدیر-کاروانهای-حج-تمتع-در-سال-1377-و-شرایط-گزینش-عوامل-خدماتی

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 4/2/1379 شماره دادنامه 30 کلاسه پرونده 78/149
مرجع رسیدگی- هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی- آقای سید علیرضا اسلامی
موضوع شکایت و خواسته- ابطال قسمتی از شرایط متقاضیان مدیر کاروانهای حج تمتع در سال 1377 و شرایط گزینش عوامل خدماتی.
مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشت است, یازمان حج و زیرات بخشنامه ای به دفاتر استان ممنوعیت انتخاب مدیران معاون و یا خدمه کار وانها را از بین قضات و سایر مشاغل بشرح بخشنامه های صادره اعلام داشته که این بخشنامه بنا به دلایل زیر خلاف قانون اساسی و موجب محرومیت شاغلین امر قضا از تصدی اینگونه امور ممنوع ساخته است لذا تقاضای ابطال بخشنامه صادره را دارم. ضمناً چنانچه منظور از بخشنامه جبران کمبود قضات باشد دادرسان محترمی وجود دارند که در ایام غیبت می توانند متصدی شعب شوند در حالی که عمده مدیران و خدمه را کارمندان اموزش و پرورش تشکیل می دهند و حداقل یکماه در سیستم آموزشی کشور اختلال ایجاد شده مضافاً اینکه روحانیون محترم نیز هر ساله به عنوان روحانی کاروان و راهنمای امور دینی اعزام می کردند لذا چون بخشنامه ها و شرایط گزینش و انتخاب مدیران برخلاف بند 9 از اصل و اصول 14 - 19- 20- 28- 40 بند 4 اصل 43- 56-71-138-170-و 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی و خارج از حدود اختیارات سازمان حج و زیارت است تقاضای ابطال آن را در این قسمت دارم.
معاون اجرائی سازمان حج و زیارت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 10474/540 مورخ 18/12/1377 اعلام داشته اند سازمان حج و زیرات به استناد وظایف مصوب و قانونی خود در جهت اجرای هر چه بهتر خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام در موسوم حج و عمره برابر شرایطی اقدام به جذب همکاران از میان افراد واجد شرایط می نماید منتخبین فاقد هر گونه ارتباط استخدامی با این سازمان بوده و اداره کاروان از طریق افراد مذکور بعنوان شغل تلقی نمی گردد. از طرفی نیز سازمان طبق مواد 53 - 55و 56 آئین نامه هیات محترم وزیران الزام و اجبار به پذیرش افراد در جهت همکاری نداشته بلکه با تشخیص مسئولان مربوطه و منحصراً جهت ایفای وظایف و اجرای عملیات میدانی ناگزیر به جذب افراد مجرب می باشد. شاکی به استفاده از روحانیون که بعضاً دارای شغل قضائی می باشند اشاره نموده اند, در این خصوص معروض می دارد, تاکنون از روحانیون بعنوان اداره عملیات اجرائی حج در قالب کاروانها استفاده ای بعمل نیامده و روحانیون نیز مستثنی گردیده اند اما انتخاب روحانیون برای تصدی تبلیغ و پاسخگوئی به مسائل شرعی و مبتلا به زائران طبق شرایطی از طریق بعثه مقام معظم رهبری در حج باستناد ماده مصوبه شورای عالی اداری انجام می پذیرد. استثنا نمودن مشاغل موضوع بند 2 قسمت ثبت نام مدیران و بند 7 گزینش عوامل خدماتی از جمله قضات محترم به دلایلی چون رعایت شان شاغلین در جایگاههای مورد نظر عدم تناسب اداره کاروانها با مشاغل مذکور, مشکلات حادثه در عملیات میدانی در موسم حج و عمره و همچنین پیشگیری از بروز اختلال در روند امور دستگاههای اجرائی قضائی و قانونگذاری کشور با درنظر داشتن میزان همکاری کارگزاران بصورت مستمر یا مقطعی در طول یک سال مد نظر قرار گرفته است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق بریاست حجت الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و با حضور روسای شعب بدوی روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی انجام مشاوره باتفاق آراء بشرح آتی مبادرت بصدور رای مینماید.
رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری
با توجه به اختیارات سازمان حج و زیارت در تعیین مدیران و سایر نیروهای انسانی کاروانهای حج و زیارت, تعیین ضوابط خاصی برای تصدی سمتهای مذکور در بخشنامه مورد اعتراض مغایرتی با قانون ندارد.
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری - قربانعلی دری نجف آبادی
---------------------------------------------
...............
تبصره: رعایت مواد سه گانه فوق به عهده مدیر کاروان است.
4- سن: داشتن حداقل 25 و حداکثر 55 سال ( متولدین سالهای (1321 تا 1351)
5- سواد: داشتن سواد حداقل سوم راهنمایی برای معاون کاروان و حداقل مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی نظام جدید و یا ششم ابتدایی نظام قدیم یا پایان دوره تکمیلی نهضت سواد آموزی برای سایر عوامل خدماتی( بجز آشپز و کمک آشپز به سواد خواندن و نوشتن کفایت می کند) ارائه اصل مدرک تحصیلی برای مطابقت با فتوکپی آن, جهت ضبط در پرونده مدیر مربوطه الزامی است.
توصیه مهم: سعی شود در شرایط مساوی از مدارک تحصیلی بالاتر استفاده شود.
6- متاهل و بومی بودن: (بومی بودن برای آشپز, به معنای استانی وب ای سایر کادر خدماتی از شهر ستان محل سکونت می باشد)
تذکر: مدیرانی که در مواقع ضروری و به دلیلی نبودن مدیر بومی,جهت ثبت نام ؟ ازشهرستانی به شهرستان دیگر اعزام می شوند, فقط می توانند معاون, آشپز,ی ک مامور پذیرایی و خدمتگزار خواهر را از محل سکونت خود معرفی نمایند بقیه خدمه را الزاما به ازای هر 20 نفر زائر باید از شهرستانی که زائر ثبت نام نموده اند. با رعایت ضوابط و شرایط , انتخاب نمایند.
تبصره: چنانچه مدیر کاروانی بهدلایل مذکور, ملزم به انتخاب زائر از غیر محل سکونت خود شود, بهطوری که تمامی زائران از یک شهر ثبت نام شوند, به جای یک مامور پذیرایی برای کاروانها 100 و 120 نقر می تواند 2 نفر از شهر خود معرفی نماید و برای کاروانهای 140 نقر به بالای, 3 نفر.
7- شغل: روحانیون, قضات و کارکنان محترم دولت در سطح شهرداران بخشداران, فرمانداران, مدیران کل و معاونان آنان و بالاتر نمی توانند به عنوان معاون و یا خدمه انتخاب شوند. همچنین انتخاب و معرفی به عنوان دفاتر حج و زیارت اعم از رسمی, قراردادی, پیمانی و .. به عنوان معاون و یا خدمه کاروانها به هیچ وجه مصلحت نبوده و مجوزی ندارد. در مرد اعضای رسمی کادر نیروهای نظامی, و انتظامی.وزارت دفاع و سازمانهای وابسته و اعضای نیروهای سه گانه هوایی. زمینی و دریای سپاه پاشداران انقلاب اسلامی مفاد بخشنامه شماره 27195/510 مورخ 8/1/74 ملاک عمل خواهد بود. لذا توجیه مدیران محترم کاروان در این زمینه ضروری است.
8- آشنایی با احکام شرعی در حد نیاز( نماز- طهارت- مناسگ).
9- اعزام یک سال در میان : بر این اساس کلیه عوامل خدماتی کاروانهای حج سال 75: اعم از مدیر معاون و یا سایر عوامل خدماتی نمی توانند برای حج سال 76 تحت عنوان معاون و یا سایر عوامل خدماتی مشرف شوند. دفاتر حج و زیرات استانها مکلف اند ترتیبی اتخاذ نمایند که این امر بطور دقیق اجرا شده در صورت عدم اجرای دقیق
ج - مقررات وظیفه عمومی
داوطلبان لامز است از نظر مقررات وظیفه عموی برابر آئین نامه های مربوط برای ثبت نام و شرکت در آزمون و در صورت پذیرش منعی نداشته باشند.
د - ثبت نام
هر داوطلب می تواند با مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این دفترچه در صورت واجد شراط بودن نسبت به تکمیل تقاضانامه ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری مدیریت کاروان حج تمتع سال 1377( فرم ب) که در صفحه 16 این دفترچه چاپ شده است, اقدام و فرم تقاضانامه تکمیل شده را به انضمام سایر مدارک مورد نیاز از روز یکشنبه 20/8/75 لغایت روز سه شنبه 20/9/75 از طریق پست سفارشی به آدرس تهارن- صندوق پستی 11115 - 14578- سازمان حج و زیارت - اداره کل امور راهنمایان و ستادها ارسال و رسید دریافت دارد. بدیهی است هر داوطلب بهنگام دریافت کارت ورود به جلسه آزمون باید رسید پست سفارشی ارسال مدارک ثبت نام را بهمراه داشته باشد.
یادآوریهای مهم: افراد ذیل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند
1- افرادی که به هر صورت در لیست معاف سالهای گذشته سازمان حج و زیرات بوده یا به دلیل ضعف عملکرد سالهای قبل نامشان در لیست مردودین عملکردی قرار رگفته است.
2- نظر بهاهمیت و حساسیت برخی از مشاغل و موقعیت مسئولین و جلوگیری از بروز اختلاف در روند اجرائی دستگاههای دولتی با توجه به وقت قابل توجهی که مسئولیت کاروان در طول سال از مدیران طلب می نماید, متصدیان مشاغل و موقعیت های مختلف شامل: روحانیت معظم, نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی, قضات, مدیران عامل, مدیران عامل, مدیران کل و بالاتر دستگاههای دولتی و مشاغل همتراز آن, شهرداران, بخشداران و اعضای نیروهای مسلح نمی توانند داوطلب مدیریت کاروان شوند.
3- شاغلین و کارمندان سازمان حج و زیرات و بعثه مقام معظم رهبری در هر سمتی مجاز به شرکت در آزمون نخواهند بود.
هـ - تذکرات مهم:
1- چون مدیران کاروانها از بین داوطلبان واجد شرایط به ترتیب نمرات بدست آمده نمرات بدست آمده آزمون کتبی, و اولویتها و مصاحبه پس از تحقیق و بررسی در حد نیاز هر محل انتخاب می شوند, لذا ارسال مدارک و شرکت در امتحان هیچگونه تعهدی برای سازمان حج و زیرات ایجاد نخواهد کرد.
2- پذیرش داوطلبان برای سال 1377 در صورت نیاز فقط برای یکسال مدیریت اعتبار دارد و ادامه کار آنان در سالهای بعد بستگی به تصویب هیات تعیین صلاحیت و تایید عملکرد قبلی آنان دارد.
3- نظر به اینکه مجموعاً به میزان دو برابر ظرفیت مورد نیاز هر شهرستان مدیر گزینش خواهد شد, لذا مدیران منتخب در صورت تایید عملکرد آنان ونداشتن منع به صورت یکسال در میان اعزام خواهند گردید.
4- با توجه به اینکه مدیران کاروانها باید بای انجام امور محوله حداقل 4 ماه در ایام سال با سازمان همکاری داشته باشند, لذا از برادرانی که به علت اشتغالات گوناگون از ادامه همکاری به صورت فوق در سال آتی یا سالهای آینده معذورند, تقاضا می شود از ارسال تقاضا و مدارک خودداری فرمایند.
5- نظربه اینکه پذیرش داوطلبان مدیریت در حج صرفاً از طریق این آزمون خواهد بود, لذا کلیه متقاضاین واجد شرایط اعم اط مدیران فعلی و قبلی در صورت تمایل باید در این آزمون شرکت نمایند:

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 30

تاریخ تصویب : 1379/02/04

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.