×

شکایت مبنی بر مغایرت ماده 9 و تبصره یک ماده 10 و تبصره یک ماده 19 آئین نامه اجرائی اختیارات سازمان حج و اوقاف ، با موازین شرعی

شکایت مبنی بر مغایرت ماده 9 و تبصره یک ماده 10 و تبصره یک ماده 19 آئین نامه اجرائی اختیارات سازمان حج و اوقاف ، با موازین شرعی

شکایت-مبنی-بر-مغایرت-ماده-9-و-تبصره-یک-ماده-10-و-تبصره-یک-ماده-19-آئین-نامه-اجرائی-اختیارات-سازمان-حج-و-اوقاف-،-با-موازین-شرعی
بسمه تعالی
تاریخ22/3/69 شماره دادنامه73 کلاسه پرونده :65/76
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی.آقای محمد شریف ثانوی
موضوع شکایت و خواسته : ابطال ماد 9 و تبصره یک ماده 10 تبصره یک ماده 19 مصوب 10/2/1365.
مقدمه :شاکی در نامه تقدیمی اعلام داشته است :
1 . در ماده 30 آئین نامه مزبور چنین شده است که در موارد اداره امور موقوفه ، بحکم ولی فقیه یا قانون بسازمان است ، کلیه وظایف و مسئولیتهای متولی بسازمان خواهد بود، در این ماده آن صحیح است، مورد اول قرار دادن ، قانون در قبال ولی فقیه یعنی همانطوری که اداره موقوفه از طرف ولی فقیه واگذار می شود از طریق قانون هم واگذار میشود. مورد دوم وظایف و مسئولیتهای متولی بسازمان است، صحیح نیست .
2 . ماده 9 و تبصره یک از ماده 10 و تبصره یک از ماده 19 آئین نامه مزبور متولیان را محدود و سلب استقلال از آنها شده است بخلاف نیت واقف است. با انجام تبادل لایحه اداره کل حقوقی نخست وزیری به شرح لایحه شماره 17548 ـ 2/2/68 اعلام داشته است :
1 . ماده 9 تصویبنامه تاکیدی بوظایف قانونی و شرعی متولی داشته ، و در جهت تبصره 4 ماده 7 قانون مذکور و سایر مسئولیتهای متولی در مصوبه منظور گردیده است .
2. تبصره 1 ماده 10 تصویبنامه در خصوص الزام متولیان به تسلیم نسخه ای از دادخواست یا اعتراض نامه تنظیمی به ادارات حج و اوقاف و امور خیریه ، بمنظور اطلاع ادارات مذکور از دعاوی مطروحه متولیان و انجام وظیفه نظارت سازمان مندرج در قسمت اخیر ماده 9 قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه در تصویبنامه لحاظ شده است .
3 . ایراد شاکی در مورد ماده 30 تصویبنامه وارد نمی باشد. بلحاظ اینکه طبق صریح ماده 1 قانون تشکیلات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه بند 1 و تبصره 1 اولاً کلیه وظایفی که مطابق قوانین و مقررات بر عهده متولی است در مورد موقوفات فاقد متولی تبصره 1 ماده 4 یا مجهول التولیه با سازمان بوده ثانیاً سازمان در مواردی که مصلحت وقف و بطون لاحقه و یا رفع اختلاف موقوف علیهم متوقف بر دخالت ولی فقیه باشد نیز عهده دار وظایف میباشد. با توجه به اعلام شاکی مبنی بر خلاف شرع بودن ماده 9 و تبصره یک از ماده 10 وتبصره یک از ماده 19 آئین نامه اجرائی اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه یک نسخه از نامه وی جوابیه دفتر حقوقی نخست وزیری جهت اعلام نظر برای فقهای محترم شورای نگهبان ارسال گردید. که دبیر محترم شورای نگهبان بشرح نامه 0255 ـ 26/2/69 عدم مغایرت مواد و تبصره های مذکور رت با شرع اعلام نمودند.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست آیت الله موسوی تبریزی پور و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
در خصوص شکایت مبنی بر مغایرت ماده 9 و تبصره یک ماده 10 و تبصره یک ماده 19 آئین نامه اجرائی اختیارات سازمان حج و اوقاف ، با موازین شرعی با توجه به نظریه فقهای محترم شورای نگهبان در نامه شماره 0255 ـ 26/3/69دایر به اینکه :… ماده 9 و تبصره یک ماده 10 و تبصره یک ماده 19 آئین نامه اجرائی اختیارات سازمان حج و اوقاف مصوب 10/2/65مندرج در نامه مزبور مغایر با موازین شرع ، شناخته نشد، لذا شکایت رد میگردد.
و اما در مورد مغایرت ماده 30 آئین نامه فوق الذکر با موازین شرعی با توجه به رای شماره 108 ـ 3/11/67 هیات عمومی مبنی بر عدم مغایرت ماده 30 آئین نامه با موازین شرع و قانون ، موضوع منتقی است.
سید ابوالفضل موسوی تبریزی
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 73

تاریخ تصویب : 1369/03/22

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.