×

مطالبه درصد سرقفلی واحد تجاری موقوفه

مطالبه درصد سرقفلی واحد تجاری موقوفه

مطالبه-درصد-سرقفلی-واحد-تجاری-موقوفه
بسمه تعالی
تاریخ 14/6/71 شماره دادنامه 113 کلاسه پرونده71/28
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی.آقای اکبر کارتاب
موضوع شکایت و خواسته : ابطال دستور العمل شماره 7174/514 /31/420/ ف ـ 30/11/69 اداره کل امور اوقافی سازمان اوقاف.
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است در سال 52 قطعه زمینی موقوفه از اداره اوقاف قزوین با سند رسمی و شرایط داخل سند اجازه نمودم مستاجر قبلی با گرفتن سرقفلی از اینجانب و دادن رسید عادی درمقابل آن که ضمیمه اوراق است و با موافقت اداره اوقاف و متولی اجاره نامه فوق را فسخ و اجاره نامه جدیدی تنظیم و کلیه حقوق مستاجر قبلی رسماً با اینجانب واگذار شد این زمین در زمان ایجاد وضع نامطلوب و نامناسبی داشت و با هزینه های شخصی اینجانب و دیگر مستاجرین محل وضع مطلوبی پیدا کرد اینجانب که حق ایجاد اعیانی بمن داده شد بود با رعایت مقررات شهرداری و موافقت مجدد اداره اوقاف در آن ایجاد اعیانی نمودم بعد از تمام مدت اجاره برای ؟؟؟ و هیات امناء مراجعه کردم که برای تجدید سند مبلغ هنگفتی تقاضا می کردند با مراجعات مکرر پاسخی دریافت شد که همان دستورالعمل مورد شکایت می باشد براساس این دستورالعمل اینجانب مکلف بپرداخت ده درصد کل واحد تجاری خود در زمان تجدید سند و یا انتقال شده ام که درخواست ابطال آن را بعلت مخالف با قانون و شرع مقدس اسلام می نمایم مستند دستور العمل بخشنامه شماره
881/420 ـ 5/2/68 می باشد ک این بخشنامه نیز مستند قانونی ندارد ماده 9 آئین نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی مصوب 10/2/65 که در بخشنامه بدان استناد شده موید پرداخت ده درصد سرقفلی نیست. اعمال قوانین و آئین نامه ها و بخشنامه در مورد رقبات موقوفه که قبل از تصویب این قوانین به اجاره واگذار شده خلاف ماده 4 قانون مدنی است دلیل دیگر براساس صورتجلسه 17/9/52 اداره اوقاف قزوین ده درصد بابت سرقفلی و حق مرغوبیت در زمان ایجار دریافت کرده است و مطالبه مجدد وجهی ندارد دستورالعمل مذکور به رقباتی اشاره دارد که نحوه استفاده از آنها به هیچ نحو مشخص نیست گرفتن این مبالغ موقوفه را در ردیف سایر املاک غیر موقوفه قرار می دهد و این مجوز شرعی ندارد.نماینده ولی فقیه و قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ بشکایت مذکور طی نامه شماره 3572/410 ـ 27/12/70 اعلام داشته اند چون آقای کار تاب موقوفه بوده و در سند جاری وی نوع استفاده از زمین قید نگردید مشار الیه مشمول بخشنامه شماره 881 /420 ـ 5/2/68 شناخته شده و مانند صدها مورد دیگر بایستی در تاریخ تجدید سند اجاره ده درصد سرقفلی را تادیه نماید. 2 . به استناد ماده 9 آئین نامه نحوه ترتیب وصول پذیره و اهدایی مصوب 10/2/65 هیات وزیران بوده است که نسبت به مواردی که اسناد اجاره تنظیمی درباره نوع استفاده مسکوت یا مبهم است تعیین تکلیف گردیده است .
3 . شاکی در شکوائیه خود ناچار بموضوع اصلی یعنی وجود ابهام و اختلاف درباره نحوه استفاده از مورد اجاره کرده است.
4 . بیان مطالبی نظیر اینکه از رقبه مذکور اجاره بهای محل تجاری دریافت شده یا مستاجر پذیره اولیه را پرداخت کرده هیچ کدام موثر نیست.
5 . آقای کارتاب در حال حاضر در مقام تجدید سند اجاره است و بخشنامه ناظر بر این امر است بنابراین مسئله عطف به اسبق شدن اصولاً در این مورد موضوعیت ندارد.
6 . هیچ یک از موازین قانونی شرعی و اخلاقی موجب نمی شود نگهبان در خصوص ادعای شاکی مبنی بر خلاف شرع بودن دستور العمل شماره 7174/31/420 / ف مورخ 30/11/69 و بخشنامه شماره 881/420 مورخه 5/2/68 سازمان حج و اوقاف و امور خیریه طی نامه شماره 3327 ـ 21/5/71 اعلام داشته اند موضوع در جلسه فقهای شورای نگهبان مطرح و پس ازبررسی بدین شرح اعلام نظر گردید چون بخشنامه مورد شکایت اخذ درصدی از سرقفلی را شرط تجدید اجاره و یا قبول انتقال مورد اجاره دانسته است خلاف شرع تشخیص داده نشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمد رضا عباسی فرد ، قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
رسیدگی به اختلافات ناشی از روابط موجر و مستاجر به املاک استیجاری در صلاحیت دادگاههای حقوقی است. لکن مطالبه درصد سرقفلی واحد تجاری موقوفه در بخش نامه مورد شکایت شرط تجدید اجاره با انتقال از طرف اداره حج و امور خیریه (موجر)تعیین شده مخالف قانون نبوده و طبق نظریه شورای محترم نگهبان خلاف شرع نیز تشخیص داده نشد.
محمد رضا عباسی فرد
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری
------------------------------------------------
شماره: 7174/514 /31/420/ ف ـ 30/11/69
اداره کل حج و اوقاف و امور خیریه
بازگشت بنامه شماره 8644 مورخ 26/10/69 در رابطه با مورد اجاره آقای اکبر کارتاب مستاجر قطعه زمین موقوفه ملاوردیخانی در قزوین استعار می دارد: از مستاجرین کد در سند اجاره آنها استفاده از مورد اجاره مشخص نشده باشد حسب بخشنامه شماره 881/420 مورخ 5/2/1368 10% سرقفلی واحد تجاری در هنگام بغیر ی تجدید اجاره اخذ خواهد شد.
نجف آبادی
مدیر کل امور اوقافی

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 113

تاریخ تصویب : 1371/06/14

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.