×

تقاضای ابطال موادی از آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی

تقاضای ابطال موادی از آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی

تقاضای-ابطال-موادی-از-آئین-نامه-نحوه-اجرای-قانون-تثبیت-آب-بهای-زراعی

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 15/8/72 شماره دادنامه149 کلاسه پرونده72/54
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. آقای مهدی پیوان .
طرف شکایت . وزارت نیرو
موضوع شکایت و خواسته : ابطال موادی از آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی بشماره 200/29893 ـ 30/11/69
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است: نظر به اینکه آئین نامه موضوع شکایت در اکثر موارد با متن و روح قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 14/6/69 مجلس شورای اسلامی در قسمت اخیر اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد، درخواست ابطال آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی وزارت نیرو را دارد ، زیرا :
1 . در ماده واحده قانون متوسط آب بهای دریافتی از کشاورزان وزارعین در سه بند با قید جمله (محصول کاشت شده) به تصویب رسیده در صورتیکه در ماده سه آئین نامه مذکور متوسط (محصول برداشت شده ) قید گردیده که این دو با هم تفاوت فاحش دارد.
2 . ماده پنج آئین نامه و تبصره آن علاوه بر اینکه مغایر با قانون است ، مغایر مواد قبلی آئین نامه نیز می باشد .
4 . ماده 8 آئین نامه و تبصره آن نیز دریافت آب بها و جرائم را براساس آئین نامه مذکور که مغایر با قانون تدوین شده، ملاک محاسبه قرار داده است .
5 . ماده 9 آئین نامه هم مغایر قانون می باشد .
6 . ماده 10 مغایر متن قانون و محصول کاشت شده می باشد .
7 ـ ماده 11 آئین نامه مغایر بر روح قانون است. با عرض مراتب تقاضای ابطال مواد مورد شکایت را دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس و وزارت نیرو در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 505/1776/3839 ـ 27/7/72 اعلام داشته اند:
1 ـ ایراد خواهان دائر بر مغایرت عبارات محصول کاشت شده مذکور در قانون و محصول برداشت شده مرقوم در آئین نامه وارد نیست ، زیرا آنچه کاشته میشود بذر است نه محصول. محصول هیچگاه کاشته نمی شود بلکه همیشه کاشت بذر است. تفسیری غیر از این علاوه بر تغایر آن با هم تفاهم عرفی کلمه محصول به نتیجه فاسد و زیانباری منجر خواهد شد. غرض قانونگذار محصولی است که در اثر کاشت بذر برداشت میشود. نه آنچه کاشته شده است که همان بذر باشد.
2 ـ خواهان موارد و کیفیت مغایرت مواد 5 ـ 7 ـ 8 ـ 9 ـ 10 ـ 11 آئین نامه را که در بندهای 2 تا 7 دادخواست بدانها اشاره شده معین ننموده و استدلال نکرده است تا در خور پاسخگویی باشد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمد رضا عباسی فرد ، قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
اولا" اعتراض به تبصره یک ماده 3 آئین نامه نحوه اجرائی قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 1369 مبنی بر نحوه تعیین آب بهای کشتهای مختلف در هرسال و هم چنین اعتراض به ماده 9 آئین نامه مزبور موضوع تعیین میزان متوسط برداشت محصول در هرهکتار برمبنای آمار منتشره وزارت کشاورزی و بررسی های محلی قبلا" مورد رسیدگی قرارگرفته و به شرح رای شماره 76 - 9/5/1372 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون شناخته نشده است بنابراین طرح ورسیدگی و امعان نظر مجدد نسبت به موارد فوق الذکرموقعیت قانونی ندارد.
محمد رضا عباسی فرد
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 149

تاریخ تصویب : 1372/08/15

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.