×

تقاضای ابطال تبصره یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون تثبیت آب بهای زراعی

تقاضای ابطال تبصره یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون تثبیت آب بهای زراعی

تقاضای-ابطال-تبصره-یک-ماده-3-و-ماده-9-آئین-نامه-اجرائی-قانون-تثبیت-آب-بهای-زراعی
بسمه تعالی
تاریخ9/5/72 شماره دادنامه76 کلاسه پرونده72/35
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی.آقای جواد جوانبخت
موضوع شکایت و خواسته : ابطال تبصره یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 30/11/69 .
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است : آب بهاء زارعین که طبق قانون تثبیت زراعی که بر مبنای 2% قیمت محصولات برداشت شده باشد اخذ شود عملاً بموجب یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون مرقوم مصوب 30/11/69 در مقام اجرا هرگونه تجاوزی میسر و قانون ملغی الاثر میگردد چون حقوق افراد مملکت بموجب اصل 22 قانون اساسی از تعرض مصون است مگر مواردی که قانون تجویز کند فلذا ابطال تبصره یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه اجرائی قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 30/11/69 مورد تقاضا است.
وزیر نیرو در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 505/840/47109 مورخ 28/4/72 اعلام داشته اند،
1 ـ وزیر نیرو بموجب اجازه حاصل از اصل 138 قانون اساسی به وضع این آئین نامه مبادرت ورزیده است.
2 ـ نظر به اینکه در قانون تثبیت آب بهای زراعی مرجعی برای تعیین متوسط آب بها و محصول یا درآمد زارعین و سایر خصوصیات اجرائی معین نگردیده بود لذا تصویب چنین آئین نامه ای جهت مشخص ساختن مرجع و بیان شروط اجرائی قانون ضرورت کامل داشت در نتیجه بررسیهای دقیق معموله هیات مدیره هر سازمان آب منطقه ای مناسبترین مرجع تشخیص داده شد. بهمین مناسبت در تبصره یک ماده 3 و ماده 9 همین هیات مرجع تعیین قرار داده شده تا با رعایت قانون و متوسط درآمد و با در نظرگرفتن مصالح زارعین و دولت هر دو اقدام نماید 3 ـ تبصره و ماده مفاداً هرگونه مغایرتی با قانون تثبیت آب بهای زراعی ندارد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین محمد رضا عباسی فرد ، قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
نظر به اینکه در اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای هریک از وزیران در حدود وظایف آنان حق وضع آئین نامه و صدور بخشنامه پیش بینی شده. تبصره یک ماده 3 و ماده 9 آئین نامه نحوه اجرای قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 30/11/69 وزارت نیرو ودر جهت تعیین نوع محصول و میزان آن و قیمت گذاری محصول در حدود قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب 14/6/69 مجلس شورای اسلامی تبیین شده و با اکثریت آراء خلاف قانون تشخیص نگردید.
محمد رضا عباسی فرد
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 76

تاریخ تصویب : 1372/05/09

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.