×

ابطال ماده 14 آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب در مورد حفرچاه

ابطال ماده 14 آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب در مورد حفرچاه

ابطال-ماده-14-آئین-نامه-اجرائی-فصل-دوم-قانون-توزیع-عادلانه-آب-در-مورد-حفرچاه

وکیل


بسمه تعالی
تاریخ 30/2/74 شماره دادنامه25 کلاسه پرونده73/144
مرجع رسیدگی : هیات عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی. خانم عاتقه مجابی.
موضوع شکایت و خواسته : ابطال ماده 14 آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب.
مقدمه. شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است ماده 14 آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب با اطلاق ماده 5 و تبصره 1 قانون مارالذکر که فقط مقید به عدم تجاوز از ظرفیت آبدهی بیش از 25 مترمکعب است منافات دارد. علیهذا ابطال ماده 14 آئین نامه فوق الذکر را دارم .
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو و در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 505/2915 ـ 26/11/73 اعلام داشته اند: موضوع استفاده از چاههای موضوع ماده 5 قانون توزیع عادلانه آب مصرفی آب برای شرب و بهداشت و باغچه با حداکثر آبدهی 25 متر مکعب در شبانه روز است و لذا تنها در صورتی اشخاص می توانند معاف از تحصیل پروانه حفر و بهره برداری باشند که چاه آنها بمنظور استفاده از شرب و بهداشت و باغچه حفر و بهره برداری شود، بنابراین باید مدرکی برای تشخیص اینگونه چاهها دیگر که برای مصرف کشاورزی و صنعت و… حفر میشود وجود داشته باشد تا کنترل حفاریها امکان پذیر گردد. بدین جهت برای اینکه چاههای مشمول ماده 5 از بقیه چاهها متمایز گردد، هیات محترم وزیران شرایطی را در ماده 14 آئین نامه اجرائی منظور نموده از جمله اینکه محل مورد تقاضا مسکونی باشد زیرا در چنین صورتی احتیاج بهآب شرب و بهداشت است و مساحت باغچه از 2000 متر مربع که مقدار عرفی باغچه است بیشتر نباشد و در همین حد امکان آبیاری باغچه با 25 مترمکعب آب وجود دارد و امکان تامین آب از شبکه شهری وجود نداشته باشد، لهذا چون لازم بود در آئین نامه اجرائی مصادیق موارد مذکور در ماده 5 قانون ذکر شود ماده 14 مورد اشاره تنظیم و تصویب گردید. بهرحال وقتی قانونگذار جلب موافقت را لازم دانسته است مقام موافقت کننده قطعاً برای اعلام موافقت شرایط و مواردی را منظور و با توجه به آنها اتخاذ تصمیم میکند که ماده 14 آئین نامه اجرائی در واقع همین شرایط برای اعلام موافقت است.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجه السلام و المسلمین اسماعیل فردوسی پور ، قائم مقام دیوان و با حضور روسای شعب بدوی و روساء و مستشاران شعب تجدید نظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رای مینماید.
رای هیات عمومی
ماده 14 آئین نامه اجرائی فصل دوم قانون توزیع عادلانه آب مصوب هیات وزیران که مورد شکایت شاکی میباشد با عنایت به مقررات ماده 5 قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1361 و تبصره 1و 2 آن که حفر چاههای موضوع ماده 5 قانون مرقوم را با موافقت وزارت نیرو و مجاز دانسته . مغایر قانون تشخیص نگردید.
اسماعیل فردوسی پور
رئیس هیات عمومی دیوان عدالت اداری

نوع : آراء و نظریات

شماره انتشار : 25

تاریخ تصویب : 1374/02/30

تاریخ ابلاغ :

دستگاه اجرایی :

موضوع :

منبع : وب سایت قوانین دات آی آر (معاونت آموزش دادگستری استان تهران)

    

قانون های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.